Vammaisuus

^

Kehitysvammaiset, jotka kuolaavat ja sätkivät, ovat siinä mielessä pystyviä selviämään elämästä, että he hengittävät itse. He vain tarvitsevat apua jokapäiväisiin muihin tarpeisiinsa. Tolla logiikalla voisi tappaa kaikki pitkäikaisosaston dementoituneet vanhukset, terveet vauvat (vaikka heistä kasvaakin veronmaksajia) jne.

Mutta sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Se vaan olisi kuulostanut "normaalimmalta" Hitlerin aikaisessa Saksassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kehitysvammaisten lahtaaminen muun väestön yhteistuumin on aika sairas utopia, eikä se tuu koskaan toteutuu. Ihan jo käytännön syistä. Sitä paitsi, ei se lopputulos olis mitenkään merkittävästi parempi. Sekin argumentti on vähän heikko, että henkisesti jälkeen jääneet pitäs tappaa, kun ei itse pysty asettumaan siihen asemaan mitenkään. Eihän terve ihminen sellaista kestäis, mutta totuus on, että ei henkisesti kehitysvammasen mielentilassa sitä varmaa mitenkään ymmärrä. Ihan yhtä hyvin vois käydä niin, että alkais syntyy jotain aivan käsittämättömän älykkäitä yksilöitä, joiden mielestä peruspulliaiset pitää tappaa, koska ne nyt vaan on niin vitun kyvyttömiä paskoja.

Ja onhan niitäkin paremmissa piireissä eläviä huomattavasti perusväestöä älykkäämpiä, jotka ihan oikeesti tuntuu näin ajattelevan.

Sitten voi myös ajatella kuinka paljon jonkun downin-syndroomasta kärsivän ihmisen elämä loppujen lopuks poikkeaa sellasesta ihan perusnormien mukaan eletystä elämästä. Ei se ero kuitenkaan oo kauhean suuri. Aika harva meistä tulee koskaan tekemään mitään niin merkittävää yhteiskunnan tai minkään asian eteen, että meidän kuoltua se jälki olis merkittävästi suurempi kuin sen vajaamman kaverin. Sitä paitsi, kyllähän ne henkisesti vajaiks jääneet, mutteivat siis mitkään ihan vihannekset, pystyy jonkin verran työtä tekee. Esim. siivoo tai jotain. Onhan sekin kuitenkin jonkun perusjampan työ. Tietty se vaatii vähän enemmän valvontaa ja harkintaa työnantajilta jne, mutta ei se ero oo niin merkittävä tälläsessä suht kehittyneessä yhteiskunnassa, että niitä pitäs alkaa repimään pois silmistä ja työntämään joukkohautoihin, jos jotain veijaria niiden olemus sattuu ärsyttää.

Ei kannata ajatella sitä niin omalta kantilta, että mä en kestäis sitä, joten ei se oo minkään arvosta, koska ei se valittettavasti toimi niin. Ei ne ymmärrä sitä mitä ne ei ymmärrä, mutta ei ne kyllä varmaan kuolemaakaan toivo. Se on totta, että vanhemmille, varsinkaan jos eivät ole kovin varakkaita laitoshoidon sekä poissa-silmistä-poissa-mielestä homman järjestämiseksi (siis jos eivät todellakaan välitä siitä alikehittyneestä jälkikasvustaan pätkääkään), saattaa odottaa "valitettava kohtalo". Mutta minkäs teet, sellaista se vaan on. Kaikkea ei voi korjata.

Mun faijan veli on tällänen henkisesti suht pahasti jälkeen jääny tapaus, sellanen kädet hassusti leuan alla naama mutrussa ja jutun taso on neljä/viisvuotiaan paikkeilla, ja hänet kyllä pistettiin varmaankin alta parikymppisenä laitoshoitoon ja siellä se on viettäny viimeset reilut 45-50 vuotta. Hyvät oltavat sillä on, ei siinä mitään. Kavereitakin löytynee, mutta totuuden nimissä täytyy mainita, että kyllä hän on aika vitun unohdettu hahmo. Ei sitä kukaan koskaan muistele, muuta kuin jossain perinnönjaoissa ja raha-asioiden hoidossa. Se on aika pitkälti vaan nimi paperilla. Kai häntä aina sillon tällön käydään kattomassa ja ehkä ne sukulaiset enemmän, jotka asuu vähän lähempänä. Meiltäpäin erittäin harvoin.

Muistan kun se kävi meillä isoisän kanssa kylässä joskus 90-luvulla ja koitin nuorena alta 10 vuotiaana penskana kohdella sitä just niin normaalisti, kun vaan pystyin. Se lähetti mulle käsintehdyn kortin jälkikäteen ja voin vain kuvitella kuinka pitkä puurtaminen sen kortin tekemiseen oli mennyt, kun jo pelkästään syöminenkin oli aika haastavaa. Se oli vähän pysäyttävä tilanne, kun itte olin jo ihan unohtanut koko tapaamisen. Kai se oli hänelle niin erikoista.

Kyllä niiden elämä jonkun arvosta on, vaikka tosiaan meille normaaleille aika vaikeaselkoista. Ja kun täällä kerran kuolemasta ja tappamisesta on niin paljon puhuttu, niin kyllä hän kuoleman ja poistumisen käsitteenä aika hyvin ymmärsi. Kun isoisä, eli sen faija (ainoa joka sitä aktiivisesti hoiti) kuoli niin kyllä se oli mun tietääkseni aika vitun mennyttä kalua juurikin henkisesti. Ehkä se jo nyt voi paremmin, paha sanoa, kun ei siitä kukaan ikinä missään puhu. Karu meininki.

Juu, ei vedetä hitleriä tähän ketjuun :D?
Ja ei. Sellainen ihminen joka tarvitsee kaikessa apua läpi elämänsä ei tule selviämään itse ikinä. En näe ollenkaan mistä kohtaa terve vauva on samanlainen? Terve vauva oppii selviämään tarvittaessa jo hyvin nuorena, pahasti vammainen ei ikinä. Noissa määreissä on minulle ainakin vissi ero. Ja nuo dementoituneet vihannekset ovat mielestäni samaa kastia kuin vammaiset "turhaa painolastia, jota itse en haluaisi olla". Eli kun minusta järki jättää ja makaan jossain osastolla paskomaan housuuni enkä tiedä kuka tai missä olen niin kyllä toivon itselleni armoa.

Noissa määreissä on minulle ainakin vissi ero. Ja nuo dementoituneet vihannekset ovat mielestäni samaa kastia kuin vammaiset "turhaa painolastia, jota itse en haluaisi olla". Eli kun minusta järki jättää ja makaan jossain osastolla paskomaan housuuni enkä tiedä kuka tai missä olen niin kyllä toivon itselleni armoa.

Niin sinä saatat toivoa, mutta olisitko tappamassa vammaisia ja vammautuneita, jotka itse haluavat elää?
Ohitit kysymykseni Stephen Hawkingin kohtalosta sinun visioimassa maailmassasi.

Minun visioimassa maailmassa? Hitler. Pahaveijari.
Joo siis nämä on minun mielipiteitä tosiaan, en niitä yritä kenellekkään tuputtaa.

Ja totta tosiaan jos vammaiset poistettaisiin heti niin eipä olisi stephenkään päässyt ansioitumaan. Mutta ota huomioon että jos ruvetaan jossittelemaan, joku muu olisi korvannut Stephenin ja sinä et edes kyselisi että "entä steph".
Ja tekeekö se minusta tappajan jos kaikki yksinkertaisesti ottaisivat abortin(tai pakotettaisiin siihen) ja vammaiset lapset murskattaisiin koiranruuaksi suoraan synnyttämöstä(jotka eivät testeissä paljastuneet)?

Lukekaa ensimmäinen viestini ennenkuin heittelette noita. Se joka voi vakavasti väittää että olisi ihan tyytyväinen vammaisena tai vammainen lapsi olisi kuin lottovoitto, heittäköön seuraavan provon.

Jos kuluja halutaan karsia, niin tapetaan myös kaikki pulsut, pitkäaikaistyöttömät, tyhmät, oppositio jne. Ei nykyisessä yhteiskunnassa tarvitse tällä varallisuudella ryhtyä mihinkään kehitysvammaisten kaasuttamiseen. Eivät ne nyt niin paljon ongelmia tuota. Ja mä en kyllä tajua tota väitettä, että vammaset pitäis tappaa koska ei itse pystyis elämään sellasena. Yhä edelleen ne ei tasan tarkkaan tiedä sitä kuinka vammasia ne on, eikä onneksi tiedä sitä kuinka paljon joku tuntuu haluavan ne hengiltä. En mäkään olisi tyytyväinen veijarina, joten sun pitää varmaan kuolla?

Ja ei kai kukaan väitä, että vammainen lapsi olisi lottovoitto, toihan on jo sairasta. Ei maailmaa kannata katsoo noin mustavalkoisesti. Kehitysvammaisuus on tilastollinen fakta ja tulee sellainen olee vielä pitkään. Helppohan kaikki on vaa vittu soikoon ratkasta pyyhkimällä se pois maailmankartalta. Valitettavasti se ei ratkase mitään, koska se ongelma ei poistu. Se vaan vaietaan pois. Ja se on kamalaa, typerää ja täysin aivotonta itsensä huijaamista.

Totta kai tollanen raakaan kilpailuun pohjautuva näkemys ihmiselämästä tuntuu hyvältä ja toimivalta ajatukselta kun on nuoressa iässä oleva terve mies, mutta aika karseeta se olis pidemmän päälle. Onneksi ihmiskunta on jo sen verran pitkälle ehtinyt sivilisaatio, ettei tollaseen tarvii alkaa ryhtyä näissä nykyisissä yhteiskunnissa. Ei oo keneltäkään pois ne prosentin murto-osaa edustavat vammaset.

Ja vaikka Stephen Hawking, joka ei nyt edes oikeestaan kuuluis tähän keskusteluun, olisi korvautunut jollain muulla terveellä ihmisellä niin mitä sitten? Paljon tunnetumpi ja ihmisiä inspiroivampi se syvästi fyysisesti rajoittunut nero on, kuin se geneerinen geelitukka. Monimuotoisuus on ihan hieno asia, vaikka osa siitä onkin vähän "ikävää" ja moni ihan suotta pyrkii leikkimään, ettei moista maailmassa tapahdu. Se ei ole kovin kauaskantoinen ajatusmalli. Asiat pitää osata kohdata ja käsitellä!

Ja totta tosiaan jos vammaiset poistettaisiin heti niin eipä olisi stephenkään päässyt ansioitumaan. Mutta ota huomioon että jos ruvetaan jossittelemaan, joku muu olisi korvannut Stephenin ja sinä et edes kyselisi että "entä steph".

Korvannut? Kuinka ihmisen voi korvata? Voiko sinutkin korvata ja jos voi niin saisiko sinut tappaa?
Ei ihmisarvon mittari ole mikään "ansioituminen". Jos sillä perusteella lähdet tappattamaan ihmisiä, niin olisvatko esimerkiksi köyhät ja työttömät listalla, entäs eläkeläiset?
Ihmisarvon käsite sinulla on vähän... erikoinen.

:offtopic: stephen hawkins oli normaali yliopistoon asti, jonka jalkeen vakava sairaus lopulta ajoi tuohon tilaan... perusjamppa ruumiillisesti siihen ast

Miten täällä kaikki selittää, että "mielestäni vammaisia tuli kohdella kuten kaikkia muitakin ihmisiä"?

Eikö tämä nyt ole itsestään selvyys? Kuvitteleeko joku kohtelevansa vammaisia jotenkin eriarvoisesti kun muita ihmisiä?

Juu, ei vedetä hitleriä tähän ketjuun :D?
Ja ei. Sellainen ihminen joka tarvitsee kaikessa apua läpi elämänsä ei tule selviämään itse ikinä. En näe ollenkaan mistä kohtaa terve vauva on samanlainen? Terve vauva oppii selviämään tarvittaessa jo hyvin nuorena, pahasti vammainen ei ikinä. Noissa määreissä on minulle ainakin vissi ero. Ja nuo dementoituneet vihannekset ovat mielestäni samaa kastia kuin vammaiset "turhaa painolastia, jota itse en haluaisi olla". Eli kun minusta järki jättää ja makaan jossain osastolla paskomaan housuuni enkä tiedä kuka tai missä olen niin kyllä toivon itselleni armoa.

Ymmärrän pointtisi - tavallaan. Sitä huolimatta en lähtisi ikinä tappamaan elossa olevaa ihmistä vain siksi, että hän on jollekin taakka ja aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja. Sen ymmärrän, jos joku sairas ihminen haluaa oikeasti itse kuolla. Ihminen, joka esittää toivomuksensa itse selkeästi.

Toi vauvavertaus oli ehkä huono, unohdetaan se. Pointti oli vaan se, että jotakuta saattaa vauvatkin ärsyyttää, kun he eivät osaa toimia itse. Itse olen sen sukupolven ihminen, joka kunioittaa vanhempia ihmisiä. Mun mielestä jopa dementoituneet vanhukset ovat ansainneet kunnon kunniallisen kohtelun, ei hengenmenetystä siksi, että heistä ei enää ole hyötyä tai iloa jollekulle toiselle. Jos sairas vanhus itse toivoo kuolemaa siinä vaiheessa, kun mikään ei enää pelitä ja hän on sairas, niin minäkin olen sitä mieltä että eutanasia on ihan ok.

Ja tekeekö se minusta tappajan jos kaikki yksinkertaisesti ottaisivat abortin(tai pakotettaisiin siihen) ja vammaiset lapset murskattaisiin koiranruuaksi suoraan synnyttämöstä(jotka eivät testeissä paljastuneet)?

Lukekaa ensimmäinen viestini ennenkuin heittelette noita. Se joka voi vakavasti väittää että olisi ihan tyytyväinen vammaisena tai vammainen lapsi olisi kuin lottovoitto, heittäköön seuraavan provon.

Ei susta tee mikään tappajaa, jos et itse tapa tai yllytä siihen. Abortin ymmärrän, mutta en syntyneen ihmisen tappamista tällaisesta syystä.

Kyllä varmaan aika moni päivittelee elämäänsä siinä vaiheessa, kun vammainen lapsi syntyy eikä se ole mikään lottovoitto. Se on raskasta, mutta toisaalta ihmiselle tapahtuu raskaista asioita elämänsä aikana. Myös vammaisia lapsia syntyy... Tiedän myös monia, jotka rakastavat vammaista lastaan yli kaiken ja joille on kauhea paikka se, kun se vammainen lapsi kuolee. Tänään viimeksi tapasin yhden sellaisen.

Ihminen voi oppia arvostamaan myös pieniä asioita elämässä. Jopa sitä, kun hänen vammainen 15-vuotias, mutta 1-vuotiaan tasolla oleva lapsensa oppii syömään itse.

Ja mä en kyllä tajua tota väitettä, että vammaset pitäis tappaa koska ei itse pystyis elämään sellasena. Yhä edelleen ne ei tasan tarkkaan tiedä sitä kuinka vammasia ne on, eikä onneksi tiedä sitä kuinka paljon joku tuntuu haluavan ne hengiltä. En mäkään olisi tyytyväinen veijarina, joten sun pitää varmaan kuolla?
No jos ei kykene esim. syömään tai käymään kaupassa niin ei kyllä kykene elämään sellaisenaan, tämä ei ole edes provo vaan toteamus sitten: Olet melko tyhmä jos et tuota hahmota. Ja jos olisi kaikkien kannalta parempi ettei minua olisi, niin ehkä minun silloin olisi parempi olla kuollut.

Ja ei kai kukaan väitä, että vammainen lapsi olisi lottovoitto, toihan on jo sairasta. Ei maailmaa kannata katsoo noin mustavalkoisesti. Kehitysvammaisuus on tilastollinen fakta ja tulee sellainen olee vielä pitkään. Helppohan kaikki on vaa vittu soikoon ratkasta pyyhkimällä se pois maailmankartalta. Valitettavasti se ei ratkase mitään, koska se ongelma ei poistu. Se vaan vaietaan pois. Ja se on kamalaa, typerää ja täysin aivotonta itsensä huijaamista.
Tilastollinen fakta, joka on muokattavissa mihin suuntaan tahansa, ei siis mikään pakollinen väistämätön voima.

Korvannut? Kuinka ihmisen voi korvata? Voiko sinutkin korvata ja jos voi niin saisiko sinut tappaa?
Ei ihmisarvon mittari ole mikään "ansioituminen". Jos sillä perusteella lähdet tappattamaan ihmisiä, niin olisvatko esimerkiksi köyhät ja työttömät listalla, entäs eläkeläiset?
Ihmisarvon käsite sinulla on vähän... erikoinen.
:D Luetko sinä yhtään noita tekstejä ennenkuin rupeat laittamaan sanoja minun suuhuni?
Jos joku olisi jäänyt syntymättä, hänen paikallaan olisi toinen. Jos äidistäni olisikin putkahtanut ulos erilainen läjä geenejä niin ei minuakaan olisi, mutta tarkoittaako tämä että minut pitää tappaa? Miksi sinä haluaisit tappaa minut niin kovasti? Ja tosiaan, minulla on kai aika erikoinen käsitys ihmisarvoista kun sinä pystyt minun näkemykseni määrittämään edes sitä kysymättä tai kuulematta.

Ja sitten vielä ihan uusi ajatuspähkinä.
Osaako kukaan teistä jotka olette minua tappamassa tai vähintään murhaajaksi leimaamassa nähdä kuolemaa helpotuksena tai armahduksena? Vai onko kuolema aina surullinen ja paha asia? Aika jännä jos kuolemaa ei voi ajatella kuin pahana, mistä tämä johtuu selittäisikö joku minulle :)?
Ja ennenkuin jatketaan tuosta "ihmisarvoista" puhumisesta, niin onko joku oikeasti sitä mieltä että on parempi elää unohdettuna ja lukittuna laitokseen kuin kuolla? Minusta vammaisten elättäminen on julmaa, en pidä surullisista tunteista ja sääli jos mikä on surullinen. Koen aina sääliä ja harmia kun näen vakavasti vammaisia.

Ja vieläkään kukaan ei ole ilmeisesti miettinyt tilannetta omalla kohdallaan(siis näistä veijarinpoistajista)
Kuollut vai vammainen?
Abortti vai vammainen lapsi?

Ja sitten vielä ihan uusi ajatuspähkinä.
Osaako kukaan teistä jotka olette minua tappamassa tai vähintään murhaajaksi leimaamassa nähdä kuolemaa helpotuksena tai armahduksena? Vai onko kuolema aina surullinen ja paha asia? Aika jännä jos kuolemaa ei voi ajatella kuin pahana, mistä tämä johtuu selittäisikö joku minulle :)?
Ja ennenkuin jatketaan tuosta "ihmisarvoista" puhumisesta, niin onko joku oikeasti sitä mieltä että on parempi elää unohdettuna ja lukittuna laitokseen kuin kuolla? Minusta vammaisten elättäminen on julmaa, en pidä surullisista tunteista ja sääli jos mikä on surullinen. Koen aina sääliä ja harmia kun näen vakavasti vammaisia.

Ja vieläkään kukaan ei ole ilmeisesti miettinyt tilannetta omalla kohdallaan(siis näistä veijarinpoistajista)
Kuollut vai vammainen?
Abortti vai vammainen lapsi?

Itse henkilökohtaisesti en ole sinua tappamassa enkä murhaajaksi leimamaassa. Olen kuoleman kanssa hyvin sinut ja veikkaan, että olen nähnyt tästä porukasta eniten kuolleita tai ainakin olen kärkisijoilla. Itsemurha on mielestäni jokaisen ihmisen oma asia, samoin eutanasia, mutta toisen ihmisen tappaimista ilman pyyntöä en hyväksy. Joillekin vammaisille tai muille sairaille kuolema on varmaan parempi vaihtoehto kuin elossaolo, mutta itse en ala Jumalaa leikkimään ilman henkilön itsensä pyyntöä enkä sittenkään. Tappaa voin, mutta se tulee siinä vaiheessa, kun puolustan itseäni tai läheistäni väkivaltaisess tilanteessa ja muuta vaihtoehtoa ei ole.

Luetko sinä yhtään noita tekstejä ennenkuin rupeat laittamaan sanoja minun suuhuni?
Jos joku olisi jäänyt syntymättä, hänen paikallaan olisi toinen. Jos äidistäni olisikin putkahtanut ulos erilainen läjä geenejä niin ei minuakaan olisi, mutta tarkoittaako tämä että minut pitää tappaa? Miksi sinä haluaisit tappaa minut niin kovasti? Ja tosiaan, minulla on kai aika erikoinen käsitys ihmisarvoista kun sinä pystyt minun näkemykseni määrittämään edes sitä kysymättä tai kuulematta.

En minä ole laittanut mitään suuhusi. Esitin sinulle kysymyksiä.
No kerrohan millä sinä määrittelet ja mittaat ihmisarvoa, jos sinua on nyt tulkittu väärin?

Ja ennenkuin jatketaan tuosta "ihmisarvoista" puhumisesta, niin onko joku oikeasti sitä mieltä että on parempi elää unohdettuna ja lukittuna laitokseen kuin kuolla?

Oletko koskaan kysynyt vammaisilta tai laitospotilailta haluavatko nämä kuolla? Kuinka selvität toisen tahdon, jos hän ei ole kykenevä kommunikoimaan sitä kunnolla?

Minä väitän, että useimmat vammaiset nauttivat elämästään (jopa enemmän kuin moni terve) ja eivät halua lopettaa sitä ennenaikaisesti sinun säälisi takia. Harvemmin näkee niin elämäniloisia ihmisiä kuin moni vammainen on.

Valtaosa ihmisistä, vammainen tai ei, tahtoo pitää kiinni elämästään viimeiseen asti.

Minusta vammaisten elättäminen on julmaa, en pidä surullisista tunteista ja sääli jos mikä on surullinen. Koen aina sääliä ja harmia kun näen vakavasti vammaisia.

Tahtoisitko siis vammaisista eroon, jotta Sinun ei tarvitsisi tuntea heitä kohtaan sääliä ja pahaa mieltä? Tuntuu, että tässä on enemmän kyse sinusta ja omista tuntemuksistasi kuin vammaisista itsestään ja heidän tahdostaan.

Minä väitän, että useimmat vammaiset nauttivat elämästään (jopa enemmän kuin moni terve) ja eivät halua lopettaa sitä ennenaikaisesti sinun säälisi takia. Harvemmin näkee niin elämäniloisia ihmisiä kuin moni vammainen on.

Tähän teidän väittelyn väliin: tää on kyllä täyttä totta!

Näissä hyötykeskusteluissa tuo hyödyn määritelmä on usein vähän tuota, erikoinen. Hyödyn mittarina toimii usein raha ja työ. Eikö elämäniloa muualta saa? Ja toimiiko eloonjäämisen mittarina se, että osaa itse käydä kaupassa?

Murhaaminen armahduksena tai vapautuksena? Tuossa toimitaan nyt murjaajan armomaailman mukaan. Minä en haluaisi elää vammaisena, joten ei varmaan tuo vammainenkaan? Tunnetko Veijari aina sääliä ja harmia, kun näet vammaisen ihmisen nauravan ja nauttivan elämästään?

Oletko koskaan kysynyt vammaisilta tai laitospotilailta haluavatko nämä kuolla? Kuinka selvität toisen tahdon, jos hän ei ole kykenevä kommunikoimaan sitä kunnolla?
Valtaosa ihmisistä, vammainen tai ei, tahtoo pitää kiinni elämästään viimeiseen asti.

Tahtoisitko siis vammaisista eroon, jotta Sinun ei tarvitsisi tuntea heitä kohtaan sääliä ja pahaa mieltä? Tuntuu, että tässä on enemmän kyse sinusta ja omista tuntemuksistasi kuin vammaisista itsestään ja heidän tahdostaan.

En ole joo kysynyt. Jos henkilö ei edes kykene mielipidettään ilmaisemaan niin häntä ei todella tarvita, halusi hän sitä tai ei.
En ole tahtomassa vammaisista eroon, tiedostan että se ei ole minun päätettävissäni.
Olen sanonut useasti että kyse on minusta ja nyt jo sinä sen huomasit? Ja yritit vielä käyttää ilmeisesti hyökkäyksenä sitä mitä olen jo itse todennut monesti? Minä en halua nähdä vammaisuutta, minä en halua olla vammainen enkä minä halua saada vammaista lasta. Jos sinä haluat, se on sinun asiasi en tuomitse sinua sen takia. Tiedän ettei näin ole, moni muukin asia maailmassa menee eritavalla kuin minä haluan eipä sille minkä voi mutta voin silti kai olla sitämieltä että asiat olisivat paremmin toisin?

Ja kerro nyt jo minulle hyvä jeesus että miksi on inhimillisempää elää koiran elämää muiden avustamana tai laitokseen lukittuna kuin kuolla? Et ole vielä kertaakaan sanonut mitään omia ajatuksiasi tästä yritä nyt edes kerran muutakin kuin vastata kysymyksillä kysymyksiin ja provoilla mielipiteisiin. Jookosta?

PS: Pitäisiköhän vielä kerran tehdä se ero vakavasti vammaisen kuolaavan otuksen ja suht kykenevän hiukan hitaan väliin? En ole edelleenkään kaikkia haluamassa edes pois, vain ne joiden elämä ei ikinä voi olla oleman inhimillistä. Miksi se on väärin?

E: Anonymity, en tarkoita sinua vaan enemmänkin kaapelia ja kumppaneita. Sinulta on tullut ihan asiallista tekstiä jota on mukava lukea :)

E2: juurkin näitä:
Murhaaminen armahduksena tai vapautuksena? Tuossa toimitaan nyt murjaajan armomaailman mukaan. Minä en haluaisi elää vammaisena, joten ei varmaan tuo vammainenkaan? Tunnetko Veijari aina sääliä ja harmia, kun näet vammaisen ihmisen nauravan ja nauttivan elämästään?

En, vaan kun näen vammaisen(tai hullun tai vakavasti dementoituneen tai...) joka ei kykene ikinä saavuttamaan inhimillistä elämää.

veijarille,

Hölmö toteamus, koska tekstieni perusteella pitäis tajuta, että totta kai mää hahmotan, ettei vammainen selviä omillaan. Mutta pointti on se, että nää vammaset yksilöt ei hahmota omaa rajoittuneisuuttaan yhtään samalla tavalla kuin me heidän. Tuskin ne ees ymmärtää olevansa vajaita. Ja nykyään me voidaan taata näillekin yksilöille hyvä elämä, ja maailma on pullollaan ihmisiä jotka haluaa omistautua sellaselle työlle. Joten ei kai se nyt oo niin haitallista?

Ja tota tilastolllista faktaa voi korjata vain kosmeettisesti. Oikeasti vasta sitten kun voidaan puhtaasti geneettisesti engineerata sellasia penskoja jotka on 100% varmuudella "normaaleita". Täytyy kuitenkin muistaa, että kehitysvammat on mutaatioita, toki haitallisia sellasia, mutta välillä tulee mutaatioita jotka on hyödyllisiä. Siihenhän evoluutio perustuu.

Eikä sun tarvii sääliä niitä, ei ne sitä kaipaa. Ei vammainen katso itteensä peilistä ja totee et voi helvetti sentää kun on naama vinossa ja päässä ei liiku yhtään mitään, kunpa joku tarjois ysimillistä buranaa. Ei tyhmiä tai alikehittyneitä yksilöitä pidä sääliä ja salaa, saati julkisesti toivoa niiden kuolemaa. Tosin nyt puhunkin vain lievästi kehitysvammaisista, esim. downin syndroomasta tai muista vastaavista, jotka eivät vaadi täydellistä valvontaa ympäri vuorokauden. Erittäin vakava kehitysvamma on toinen asia, mutta ei niillekkään nyt pitäis alkaa tosta vaan kuolemantuomiota julistamaan. Äärettömän tapauskohtasia asioita.

Ja kuoleman ajatteleminen hyvänä asiana ja sen naamioiminen tollaisiin ajatuksiin on jokseenkin itsekästä ja vähän kyseenalaista. Äärimmäisessä tilanteessa se voi olla hyvä asia, varsinkin jos on itse päätynyt sellaiseen tilanteeseen. Mutta eivät ne vammaiset sitä sillälailla ajattelle, eikä pitäisi meidänkään.

Miksi pitää yrittää etsiä ratkaisua johonkin mille ei loppujen lopuksi ole mitään inhimillistä lopullista ratkaisua, ja sitten päätyä siihen helpoimpaan eli asian poistamiseen maan pinnalta. Jos sulle tulee tippa linssiin vammasen kadulla kohdatessas ja haluaisit päättää sen päivät, niin sit kenkä puristaa kyl jostain astetta syvemmältä.

Sen säälin voi selättää ymmärtämällä, että ne on vähän rajoittuneita ja niille pitää antaa vähän enemmän saumaa pärjätä elämässään. Ehkä se on sulle vaikeeta, kuvitella auttavas sellaista yksilöä saati sitten oppia tuntemaan sellasta henkilönä? Antaa bussissa penkiltä tilaa, tai auttaa kadun yli. Eihän sellaset tyhmät rumilukset sun elämääsi kuulu. Se on susta varmaan erittäin vastenmielistä ja pilaa illuusion täydellisestä maailmasta. Mutta ei sen tarvii olla. Ei niitä tarvii kammoksua, sääliä ja pelätä saati sitten alkaa parsimaan niille jotain ihme one-way tickettiä vittuun täältä. Onneksi se kuolaava kehitysvamma ei tartu ihmisestä toiseen, joten pelko pois. Ne vaan on osa tätä maailmaa.

Sitähän tuo eutanasia kaiketi tarkoittaa, armomurhaa. Ja ei sellaista voi tappaa jolla ei ole elämää. Eli tarkoitin että sellaiset tapaukset jotka eivät ole kykeneviä selviämään elämästä itse, voisi poistaa. Ne tuovat vain turhia kuluja.
Tarkoitatko että esim. aikuisena fyysisesti vammautunut, niin ettei pysty edes tekemään työtä, pitäisi tappaa, vaikka tämä nauttisi elämästä muiden ihmisten kustannuksella?

Eikös se ole sivistystä että huolehditaan niistä jotka eivät itse pärjää. Esim. vanhukset. Mun mielestä se on hyvä juttu koska jos ittelle joskus käy noin, niin voi jatkaa elämää jos haluaa.

Abortti on ok mun mielestä koska eihän jollain sikiöllä ole vielä mitään halua elää. Sama kuin tappaisi yhden munasolun ja yhden siittiön.

Ymmärrän veijarin pointin, mutta tulisi muistaa että "inhimillinen elämä" on melko laaja käsite ja jokainen määrittelee sen eri tavalla. Uskoisin että monen kehitysvammaisen elämä voi olla hyvinkin mielekästä. Henkisesti jälkeenjäänyt on luultavasti älykkäämpiä lajitovereitaan onnellisempi.

Itseäni ei häiritse nähdä kehitysvammaisia, enkä ymmärrä miksi se jotain muuta häiritsee.

Ja kun Stephen Hawkingista tuli puhe, hänellä on ALS, joka on etenevä motoneuronisairaus, johon kuka tahansa voi sairastua. Älykkyyteen kyseinen sairaus ei vaikuta mitenkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom