Vammaisuus

Ehkä en osannut tätä niin tyhjentävästi kirjoittaa mutta tarkoituksena oli yrittää tässä avata että vammaisuudellakin on tietty asteikko, ite ajattelen vammaisista henkilöistä ehkä hiukan eri tavalla niitä itse hoitaneena.

Luonnollisesti. Lähtökohtaisesti vammaista tulee kohdella kuten ketä tahansa (minun mielestäni), mutta nimenomaan niiden erityishuolenpitoa ja vaikeammin vammaisia tulee ymmärtää eritavoin. On ihan eri asia olla liikuntavammainen kuin vammainen siten, että se vamma on vaikuttanut kehitykseen.

Itse olen ollut aikoinani vammaisten opetusyksikössä työharjoittelussa, jossa nämä 15-vuotiaat vammaiset olivat älylliseltä tasolta 0-2 vuoden ikäisen tasolla. Mä en jaksaisi ikipäivänä tehdä sitä työtä vakituisesti ja kaikki kunnioitus niille, jotka sitä jaksavat. Samaisessa rakennuksessa oli myös "terveempiä" vammaisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En lukenut ketjua, mutta heitän oman näkemykseni(joka saattaa jotakuta häiritä) tähän.

Minä en ymmärrä miksi meillä ei ole eutanasiaa käytössä. Minua oikeasti vammaiset ihmiset(siis tälläiset päästä vammaiset, kuolaava ja sätkivät otukset) harmittavat ja kuvottavat suuresti. Minusta vammaiset voitaisiin ihan hyvin pitää jossain kivasti näkymättömissä ja sairaita lapsia ei ikinä pitäisi synnyttää. Itse ainakin olen valmis käymään pitkiä ja hartaita keskusteluja abortista jos on olemassa joskus mahdollisuus että saisin vammaisen lapsen. Vammaisuus pilaa sekä oman että vanhempien elämän. Aina voi(ja joku varmaan kohta niin tekeekin)väittää että heillä on ihan kivaa ja heitä rakastaa samoin kuin tervettä lasta ja olla ylpeä. Ennenkuin laukoo tuollaista, kannattaa kuitenkin miettiä että jos sinun lapsesi syntyisi vammaisena, olisiko se kivaa?
Sitten taas on näitä "vammaisia" jos joku jalka tai käsi puuttuu niin se ei mielestäni vaikuta ihmiseen mitenkään.
Sanon kaiken tämän siltä pohjalta että itse valitsisin kuoleman mieluumin kuin vajaana elämisen(tai halvaantuneena) kun olen terveyttä saanut maistaa.

.........
Joskus tossa pari vuotta sitten keskusteltiin kavereiden kanssa aiheesta ja minun mielipide oli aika lähellä tuota samaa settiä kuin yllä. No sain kuulla siitä sitten hyvin kylmää kommenttia takaisin, mutta pysyin mielipiteissäni kuten pitääkin. Nykyään olen päätynyt siihen, että se ongelma oli minulla, kun en sietänyt erilaisuutta.
Kyllä aborttia ehdottaisin vakavasti, jos kuulisin lapsen olevan pahasti vammainen. Noh kai noita juttuja ajattelis ihan eritavalla, kun tulee ajankohtaiseksi. Toisaalta en haluisi kyllä ollenkaan lapsia :thumbs:

Itse tuskin ihan hetkeen valaistun kun ollaan joskus läppää heitetty niin muutkin "tyypit" on samankaltaisilla linjoilla :D. Ehkä sitten isona... :)

Itelläni on kuulovamma sekä sydänvika, molemmat synnynnäisiä. Läppää heitän aika ronskiakin niistä ,mutta monet eivät lähde siihen mukaan...Ainoastaan lähimmät kaverit nauravat persettään repien mun kans kilpaa.:D Kohtelusta en osaa sanoa mitään koska en ole ollut päivääkään "terve";)

En lukenut ketjua, mutta heitän oman näkemykseni(joka saattaa jotakuta häiritä) tähän.

Minä en ymmärrä miksi meillä ei ole eutanasiaa käytössä. Minua oikeasti vammaiset ihmiset(siis tälläiset päästä vammaiset, kuolaava ja sätkivät otukset) harmittavat ja kuvottavat suuresti. Minusta vammaiset voitaisiin ihan hyvin pitää jossain kivasti näkymättömissä ja sairaita lapsia ei ikinä pitäisi synnyttää. Itse ainakin olen valmis käymään pitkiä ja hartaita keskusteluja abortista jos on olemassa joskus mahdollisuus että saisin vammaisen lapsen. Vammaisuus pilaa sekä oman että vanhempien elämän. Aina voi(ja joku varmaan kohta niin tekeekin)väittää että heillä on ihan kivaa ja heitä rakastaa samoin kuin tervettä lasta ja olla ylpeä. Ennenkuin laukoo tuollaista, kannattaa kuitenkin miettiä että jos sinun lapsesi syntyisi vammaisena, olisiko se kivaa?
Sitten taas on näitä "vammaisia" jos joku jalka tai käsi puuttuu niin se ei mielestäni vaikuta ihmiseen mitenkään.
Sanon kaiken tämän siltä pohjalta että itse valitsisin kuoleman mieluumin kuin vajaana elämisen(tai halvaantuneena) kun olen terveyttä saanut maistaa.
Kivasti näkymättömiin? Vietäisiinkö vammaiset vauvat vanhempiensa käsistä piilossa oleville leireille vai määrättäisiinkö perhe kenties kotiarestiin? Ehkä kehitysvammainen lapsi saisi viettää loppuelämänsä vintillä, jotteivat naapurit vain kärsisi tämän näkemisestä. Entä mikä on oikeasti vammainen ja mikä ei? Olisiko esim. Williamsin tai Downin syndrooman omaaville lapsille tehtävä abortti?

Kenenkään ulkopuolisen on vähän huono mennä sanomaan onko vammaisella tai tämän läheisillä kivaa. Eikö lapsilla ole kivaa, vaikka ovat tyhmiä kuin saappaat aikuiseen mieheen verrattuna?

Vaikea silti kuvitella ketään päällisin puolin fiksua aikuista dissaamassa vammaista ihmistä. QUOTE]

No joo, itsestä tuntuu että useimmat, tai useat ihmiset heittävät jotain nokkelaa läppää vammaisista ihmisistä sellaisen nähdessään, ja vaikka ehkä pilkan kohteena oleva vammainen ihminen ei sitä ymmärräkkään, niin silti se on minusta tosi raivostuttavaa ja myötähäpeää aiheuttavaa pilkkaajaa kohtaan. Lapsellista. En tiedä onko siitä kenellekkään edes loppupeleissä haittaa, mutta jotenki ei vaan...

kyl määä sillai kohtelen tasavertasesti , muttta kyllä sen vamman huomaaa tasavertasesti. murtta en a nna privilegioita´´´´´ . sama homma onko jalka poikki vai ei, sama se on sama ihminene poikkike tai ei sama kohtelu, thats 8ts

Viimeksi muokattu:

Sen ymmärrän, että jos raskausvaiheessa aletaan harkitsemaan aborttia. Sen tekisin ehkä itsekin tai ainakin sitä vakavasti harkitsisin, jos saisin tietää, että sisälläni oleva lapsi olisi vaikeasti vammainen.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että pitäisikö sinun mielestäsi jo elossa olevat vaikeasti vammaiset - kuolaavat ja sätkivät, lahdata kun tuota eutanasiaa suosit tässä tapauksessa näiden ihmisten kohdalla? Eutanasiahan tarkoittaa elossa olevien ihmisten kuolemaan auttamista. Tosin siihenkin tarvitaan heidän oma vakaa tahtonsa (tai lähiomaisen), mitä vaikeasti vamaisella ei ole siinä mielessä, että hänet katsottaisiin oikeustoimikelpoiseksi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Eutanasia).

Mutta en mä kyllä laittaisi yhtään ainoaa hengissä olevaa vammaista piiloon vain sen takia, että esim. sulla olisi mukavempaa olla. Itse asiassa sijoittaisin vammaisten laitoksen tarkoituksellisesti asuttamasi kodin viereen... :curs: Jos itse tulet joskus saamaan vammaisia lapsia, niin kaipa sä meinaat lahdata nekin. Tai jos sinulla olisi perheenjäsen, jolla olisi vaikea vamma (kuolaisi ja sätkisi), niin ehkä siitkin olisi hyvä päästä eroon, ettei se haittaisi oloasi. Kaikki vammat eivät löydy testeissä raskausaikana.

Minäkin tekisin abortin, jos saisin kuulla, että syntymätön lapsi olisi vaikeasti vammainen. Olen ollut töissä kehitysvammaisten koulussa koulunkäyntiavustajana aikoinaan ja silloin sen päätöksen tein. Se on todella iso taakka vanhemmille, jos lapsi on niin vammainen, ettei kykene selviämään yksin. Kyllähän se vammaisen lapsen kasvattaminen vielä joten kuten sujuu, mutta kun sitä lastaan pitää jonkun hoitaa koko hänen elämänsä loppuun asti. Siinähän sitten mietit, että hoidatko lastasi pahimmillaan/parhaimmillaan jopa 60 vuotta vai laitatko laitokseen. Toinen skenaario on se, että entä sitten, kun itse kuolee. Kuka sitten hoitaa lastasi? Entä, jos olet saanut lapsen 40-vuotiaana. Hän voi hyvinkin olla vasta 30, kun itsestä aika jättää. Tietenkin sitä voi kuolla vaikka milloin. Kuka sitten huolehtii lapsesta? Varsinkin tässä yhteiskunnassa, jossa rahavarat alkaa olla tiukalla eikä hyvää laitoshoitoa enää oikeastaan ole.

Noin muuten vammaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Vammasta huolimatta. Heillä on oikeus mahdollisimman hyvään elämään siinä missä muillakin.

Joo no täällä olis yks vammanen! :D

Usean vuoden kokemuksen perusteella voin sanoa että kyllä noita vittuilijoitaki löytyy, mutta ne on tosiaan jotai lapsellisia kersoja jotka ei osaa ajatella..
Itelle ei olla koskaan vittuiltu, IKINÄ, sen verran hyvä suustani oon ollu että siinä menee nää tyhmemmät yksilöt hiljasiks :rolleyes:

Ja sitte noita lässyttäjiä jotka kohtelee mua kun idioottia ja haluaa esim. auttaa niin idioottimaisissa asioissa kun oll ja noita löytyy enemmän ku vittuilijoita.. ja ne on yhtä rasittavia ellei rasittavampia...

Mun päähän ei tosiaankaan mahdu että miks ihmiset ei voi kohdella "vammasia" kun muitakin?
Nimenomaan liikuntarajoitteisilla ihmisillä EI ole päässä vikaa, se tuntuu unohtuvan yhdellä sun toisella..

Nojaa, pitää vaan purea hammasta kerta noi lässyttäjätkin ihan hyvää tarkottaa.. menee vaa joskus hermot kun ei stna ihmiset tajua että oon ihan kun ne ja pyydän kyllä apua jos tarvitsen.

Nii ja vanhemmat jotka hyssyttelee muksujaan vituttaa ankarasti, mun mielestä tosi jees ku muksu kysyy multa/vanhemmiltaan et mikä on, paljo mukavampaa ku se että vanhemmat hyssyttelee ja käskee olemaan hiljaa.. kai se nyt on ihan selvä että jotain on pielessä kerta kepeillä/pyörätuolilla meen? emmä siitä loukkaannu ku kysytään..:rolleyes:

Minäkin tekisin abortin, jos saisin kuulla, että syntymätön lapsi olisi vaikeasti vammainen. Olen ollut töissä kehitysvammaisten koulussa koulunkäyntiavustajana aikoinaan ja silloin sen päätöksen tein. Se on todella iso taakka vanhemmille, jos lapsi on niin vammainen, ettei kykene selviämään yksin. Kyllähän se vammaisen lapsen kasvattaminen vielä joten kuten sujuu, mutta kun sitä lastaan pitää jonkun hoitaa koko hänen elämänsä loppuun asti. Siinähän sitten mietit, että hoidatko lastasi pahimmillaan/parhaimmillaan jopa 60 vuotta vai laitatko laitokseen. Toinen skenaario on se, että entä sitten, kun itse kuolee. Kuka sitten hoitaa lastasi? Entä, jos olet saanut lapsen 40-vuotiaana. Hän voi hyvinkin olla vasta 30, kun itsestä aika jättää. Tietenkin sitä voi kuolla vaikka milloin. Kuka sitten huolehtii lapsesta? Varsinkin tässä yhteiskunnassa, jossa rahavarat alkaa olla tiukalla eikä hyvää laitoshoitoa enää oikeastaan ole.

Noin muuten vammaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Vammasta huolimatta. Heillä on oikeus mahdollisimman hyvään elämään siinä missä muillakin.

Kai sä tiedät että kehitysvammanen ja vammanen on hiukan eri asia? :rolleyes:

Se että lapsi on kehitysvammanen tarkottaa tosiaan että sillä on jonkin asteista "vikaa päässä", se että joku on vammanen voi tarkottaa ihan fyysista vammaa...

Toki sairauden vakavuus vaikuttaa molemmissa tapauksissa mutta iha kokemuksen perusteella sanoisin että kehitysvammasen hoito on vähä vaikeempaa...

EDIT:

Tää on veijarille.. joo tosiaan tapetaan kaikki vammaset _/

Tajuat että nää sua "kuvottavat, kuolaavat ja sätkivät otukset" ON IHMISIÄ NEKI.. ei se tarkota että niillä on päässä oikeestaan mitään vialla, oot tajunnu sen?
Ookko sä ees ikinä puhunu tällaselle henkilölle tai niitten vanhemmille?

On se kumma kun sä oot valmis sanomaan että ton asteinen vammasuus pilaa vanhempien JA lapsen elämän tietämättä asiasta oikeen mitään..
Itellä ei taida muksuja ollakaan? :)

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä minkä perusteella sä voit sanoa tollasia asioita.. sen verran monta vuotta nähny näitä ihmisiä ja puhunu niitten kanssa että tommonen helvetin eutanasian tähän tuominen kuvottaa.

Tajuat että nää sua "kuvottavat, kuolaavat ja sätkivät otukset" ON IHMISIÄ NEKI.. ei se tarkota että niillä on päässä oikeestaan mitään vialla, oot tajunnu sen?
Ookko sä ees ikinä puhunu tällaselle henkilölle tai niitten vanhemmille?

On se kumma kun sä oot valmis sanomaan että ton asteinen vammasuus pilaa vanhempien JA lapsen elämän tietämättä asiasta oikeen mitään..
Itellä ei taida muksuja ollakaan? :)

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä minkä perusteella sä voit sanoa tollasia asioita.. sen verran monta vuotta nähny näitä ihmisiä ja puhunu niitten kanssa että tommonen helvetin eutanasian tähän tuominen kuvottaa.

Ensinnäkin olen käsittänyt että niillä nimenomaan viiraa ja pahasti ja en pidä heitä itseni arvoisina, hienoa sinulle jos sinusta tuntuu että olet yhtä arvokas kuin se kuolaava downilapsi :thumbs:
Eipä ole lapsia juu.
Mä voin sanoa ihan mitä haluan jos olen sitä mieltä. Voi olla että joskus isona ja viisaana olen erimieltä, tai sitten en. Ainakin toivon etten joudu asenteitani muokkaamaan tilanteessa jossa itselle tai läheiselle syntyy vammainen skidi. Ei ole kokemuspohjaa(onneksi) tuollaisesta ja en sellaista haluakkaan.

e: Niin ja selvennykseksi että puhutaanhan samoista asioista? Itse en puhu mistään jalan menettäneistä tai ilman kättä syntyneestä, vaan niitä "ihan oikeasti" heikommilla nopilla varustettuja.

Onkos nyt kaikki sit mestaas veijarin jos on tuota mieltä? antaa kukkien kukkia jne..eikös? mitä pahaa tossa mielipiteessä on, ei ainakaan omasta mielestä mitään. Jotakuinki itekki oon veijarinkaa samaa mieltä, joitain poikkeuksia lukuunottamatta.

Ensinnäkin olen käsittänyt että niillä nimenomaan viiraa ja pahasti ja en pidä heitä itseni arvoisina, hienoa sinulle jos sinusta tuntuu että olet yhtä arvokas kuin se kuolaava downilapsi :thumbs:
Eipä ole lapsia juu.
Mä voin sanoa ihan mitä haluan jos olen sitä mieltä. Voi olla että joskus isona ja viisaana olen erimieltä, tai sitten en. Ainakin toivon etten joudu asenteitani muokkaamaan tilanteessa jossa itselle tai läheiselle syntyy vammainen skidi. Ei ole kokemuspohjaa(onneksi) tuollaisesta ja en sellaista haluakkaan.

e: Niin ja selvennykseksi että puhutaanhan samoista asioista? Itse en puhu mistään jalan menettäneistä tai ilman kättä syntyneestä, vaan niitä "ihan oikeasti" heikommilla nopilla varustettuja.

Et taida ihan käsittää että se, että ei pysty kontrolloimaan omaa kroppaa ei tarkota että on jotenki tyhmä?:D
Se kuolaava sätkivä olento voi hyvinki olla sua fiksumpi.

Ehkä sun pitäs ottaa selvää näistä asioista tai jtn ennenku haluat lahdata kaikki vammaset :rolleyes:

edit:

Niin, en tiiä, niiku tos aiemmin sanoin niin ei ne kaikki "kuolaavat sätkivät oliot" OLE MITÄÄN TYHMIÄ..:D

Niiku sä ilmeisesti luulet...

Onkos nyt kaikki sit mestaas veijarin jos on tuota mieltä? antaa kukkien kukkia jne..eikös? mitä pahaa tossa mielipiteessä on, ei ainakaan omasta mielestä mitään. Jotakuinki itekki oon veijarinkaa samaa mieltä, joitain poikkeuksia lukuunottamatta.

Totta kai veijari saa olla omaa mieltään, niin sinäkin ja minä. Siksi kyseenalaistankin ja kommentoin hänen kirjoitustaan.

Minua siis kiinnosti tietää, että mitä hän tarkoitti näiden kunnolla vammaisten osalta eutanasiasta? Pitäisikö jo syntyneiden kuolaavien ja sätkivien vammaisten antaa kokea armokuolema?

Totta kai veijari saa olla omaa mieltään, niin sinäkin ja minä. Siksi kyseenalaistankin ja kommentoin hänen kirjoitustaan.
Jeap.

Minua siis kiinnosti tietää, että mitä hän tarkoitti näiden kunnolla vammaisten osalta eutanasiasta? Pitäisikö jo syntyneiden kuolaavien ja sätkien vammaisten antaa kokea armokuolema?
Tuo kieltämättä ois iha kiva kuulla.

Sitähän tuo eutanasia kaiketi tarkoittaa, armomurhaa. Ja ei sellaista voi tappaa jolla ei ole elämää. Eli tarkoitin että sellaiset tapaukset jotka eivät ole kykeneviä selviämään elämästä itse, voisi poistaa. Ne tuovat vain turhia kuluja.

Sitähän tuo eutanasia kaiketi tarkoittaa, armomurhaa. Ja ei sellaista voi tappaa jolla ei ole elämää. Eli tarkoitin että sellaiset tapaukset jotka eivät ole kykeneviä selviämään elämästä itse, voisi poistaa. Ne tuovat vain turhia kuluja.

Mitä tarkoitat elämästä selviämisellä itse? Stephen Hawkingin kaltaisia ihmisiä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom