Vammaisuus

Keskutelua aiheesta ja kaikesta siihen liittyvästä.Niin ja en löytänyt haulla mitään tästä aiheesta .Mielestäni on jollain tavoin hyvin oksettavaa se että muuten ns hyvin koulutetut ja hyvin pukeutuvat normaali ihmiset.Nykypäivänä ilkkuvat dissaavat ja yleisesti tiedostaen tai ei ali arvioivat fyysisesti vammaisen ihmisen.Threadi on jonkun mielestä esimerkiksi huono ja kirjoitus taitoni on hanurista.Ei kiinnosta vaan nyt saa laittaa kommenttia/keskustelua kaikkeen tästä liittyvästä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harvemmin olen moiseen törmännyt. Toki vammaiset ihmiset tuohon törmäävät aika ajoin. Vaikea silti kuvitella ketään päällisin puolin fiksua aikuista dissaamassa vammaista ihmistä. Aliarviointi nyt harvemmin on mitään oksettavaa. Ihmiset eivät aina tiedä miten vammaiseen ihmiseen tulee suhtautua ja mitä tämä pystyy ja ei pysty tekemään.

Tänään oli sellainen tilanne, että tulin ruokakaupasta ja pysähdyin ulos ottamaan pyöräni lukkoa pois. Vierestäni tuli henkilö sähköisessä tuolissa ulos kaupasta. Hän meni ohitseni ja kadunpätkällä oli noin kuusi ihmistä eri puolilla katua. Hän väisti jatkuvasti ihmisiä kohti siirtyen kadulla aina edellä olevan ihmisen taakse. Lisäksi hän huusi happimaski kasvoillaan "väistäkää, väistäkää". Mielenkiintoinen tilanne. En ota kantaa suuntaan tai toiseen.

Olen sitä mieltä, että vammainen on siinä mielessä ihminen kuin kuka tahansa. Kohtelen heitä omasta mielestäni suhteellisen tasaveroisesti terveiden kanssa - hyvässä ja pahassa. Ottaen tietysti tarpeen vaatiessa huomioon heidän erityistarpeensa.

En siedä vammaisilta yhtään sen huonompaa käytöstä kuin muiltakaan enkä anna sellaista anteeksi vain sen takia, että he ovat vammaisia (ellei sitten se vammaisuus sitten selkeästi aiheuta sitä käytöstä). En myöskään pidä siitä, jos jokut käyttävät vammaisuuttaan hyväksi saavuttaakseen jotain etuisuuksia.

En myöskään siedä sitä, että terveet ihmiset alkavat "hyvää hyvyttään" säälimään vammaisia ja olemaan heidän kanssaan yliystävällisiä. Oltiin aikoinaan bilettämässä Kyproksella yhdessä yökerhossa suomalaisten kundien kanssa, joista yksi oli halvaantunut. Kyllä hävetti ihmisten puolesta, kun ne tulivat lässyttämään jurrissa tälle kundille yliystävällisiä ja tarjoamaan paukkua. Kaikki johtui vain siitä, että hän istui pyörätuolissa. Ja näitä ihmisiä oli paljon.

Ja mitä pilkkaan tulee, niin olen Souht Park -huumorin ystäviä. Kaikkea saa "pilkata" sopivassa määrin, kunhan se ei mene henkilökohtaiseksi eikä se ylitä liikaa hyvän maun rajoja. Tykkään ihan yhtä paljon hyvistä vitseistä, jossa nauretaan blondien, tummaihoisten, naisten, miesten, ruotsalaisten, suomalaisten, vammaisten, muslimien, kristittyjen, kiinalaisten tai minkä muun tahansa ryhmän kustannuksella. Tästä huumorintajusta huolimatta en pidä siitä, että jotain yksittäistä vammaista ihmistä pilkataan hänen vammojensa tähden, vaan tarkoitan sitä että asioita voi yleisellä tasolla heittää vitsiksi ja sille vammaisuudellekin ylipäätään voi nauraa.

Vammaisuudesta ei pidä tehdä mörköä tai liian suurta ongelmaa/asiaa, vaan siitä pitää tehdä tietyllä tavalla "normaali" asia.

Eiköhän suurimmalla osalla "pelko", ja sitä kautta suhtautuminen, vammaisia kohtaan johdu enimmäkseen omasta kyvyttömyydestä suhtautua asiaan. En tosin ymmärrä mitä kummalista siinä oikein on. Monet ihmiset vitsailevat vammaisuudella ja sille naureskellaan omassa porukassa. Sitten kun tulee mikä tahansa kommunikointitilanne jossa on vammainen mukana, niin ei saada sanaa suusta tai pälyillään kaikkialle muualle kuin keskustelukumppanin silmiin. Koska kaikki ihmiset kuitenkin ovat yksilöitä, niin miksi jotkut yksilöt sitten ovat jotenkin erikoisempia yksilöitä?

Ja vielä edelliseen liittyen; olen vahvasti samoilla linjoilla Anonymityn kanssa.

anonimity oli oikeilla linjoilla. useat kohtelevat vammaisia silkkihansikkain jolloin vammaiset ottavat kaiken edun siitä. sopivasti takaisin vittuilemalla saa heidän kunnioituksensa. eli kannattaa kohdata ihmisenä ja
jos he oikeasti tarvitsevat apua eikä koita kusettaa niin voi sitä joskus vähän enemmän avittaa

En usko että vammaiset ottavat mitään etua siitä että heitä/häntä kohdellaan silkkihansikkain.Uskon siihen että ainoa mitä he/hän haluaisi kokea olisi tasavertaisuus.Vähän ristiriidassa mutta kuitenkin tiedän henkilön joka "käyttää" vammaisuuttaan hyväkseen ja höynäyttää satunnaisesti ihmisiä mutta silti tiedän että ainoa mikä syvissävesissä on hänelle tärkeää on tasavertaisuus.

En myöskään siedä sitä, että terveet ihmiset alkavat "hyvää hyvyttään" säälimään vammaisia ja olemaan heidän kanssaan yliystävällisiä. Oltiin aikoinaan bilettämässä Kyproksella yhdessä yökerhossa suomalaisten kundien kanssa, joista yksi oli halvaantunut. Kyllä hävetti ihmisten puolesta, kun ne tulivat lässyttämään jurrissa tälle kundille yliystävällisiä ja tarjoamaan paukkua. Kaikki johtui vain siitä, että hän istui pyörätuolissa. Ja näitä ihmisiä oli paljon.
Tuo on muuten sellainen juttu, joka ainakin minussa herättää aika voimakkaita myötähäpeän tunteita. Voin vain kuvitella, kuinka perseestä olisi jos vaikka itse käyttäisi pyörätuolia ja ihmiset sen takia lässyttäisivät kuin tyhmälle ja leikkisivät parasta kaveria. Ymmärrän kyllä, että tälainen käytös on ihan hyvää tarkoittavaa; jotkut eivät tiedä miten toimia ja sen takia yrittävät sitten olla yliystävällisiä, etteivät ainakaan näyttäisi syrjivän vammaista. Parempi kuitenkin olisi, jos vammaiseen voisi suhtautua niin kuin muihinkin ihmisiin.

Olen pistänyt baarista ulos pyörätuolissa olleen. Ajeli kännissä tanssilattialla sähkötuolillaan. Oli aikamoinen episodi. Ihmiset muuten antoivat vähän pahaa silmää kun vammaista viedään tuolineen päivineen ulos. Huusin vain sille, että samanlainen asiakas sinä olet kuin muutkin.

Ja olen ovella myös joutunut melkein lyömään sokeaa uimaria. Pakettiinhan se piti laittaa kun heilui kuin tuulimylly nyrkkeinensä.

Kyllä näille oven aina avaa, mutta välttelen kyllä kysymästä koskaan "tarttetko apua?".

Ja olen ovella myös joutunut melkein lyömään sokeaa uimaria. Pakettiinhan se piti laittaa kun heilui kuin tuulimylly nyrkkeinensä.

Tuolle repes, on voinu olla melkosen näköistä touhua. :hyvä:

Itselle lähinnä tulee paha olo ihan myötätunnosta jos nään jonkun vammaisen. Mielessä käy että mitäs jos itse tai joku läheinen olisi syntynyt tai jossain haaverissa vammautunut tuollaiseksi jne...

Minun mielestäni taas vammaiset muistuttavat ikävästi siitä kuinka hauras ihmiselämä loppujen lopuksi on. Jokainen kai sitten käsittelee tätä omaa kuolevaisuuttaan omalla tavalla ja se sitten näkyy käytöksessä vammaisia kohtaan.

Edit: kymmenisen vuotta sitten olin kaverin kanssa liikenteessä ja huomasimme pyörätuolimiekkosen jääneen jumiin lumiselle tien pätkälle. Kävimme kysymässä, että tarviiko hän apua niin sieltähän tuli vastauksena rankkaa vittuilua ja toteamus, että hän ei kaipaa apua. Tämän jälkeen en ole tarjonut enää apua kenellekään pyörätuolissa olevalle vaan olen tuuminut, että apua kaivatessaan saavat pyytää sitä niin kuin muutkin ihmiset.

Kun enemmän toimii vammaisten kanssa, oppii suhtautumaan luontevammin. Joka vammassa on vaan eri juttunsa, sokeat, kuurot ja pyörätuolissa istuvat ovat aivan eri "kulttuuria". Varsinkin sokeiden kanssa työskennellessä on tullut selväksi että he ovat todella vaativia ja välillä ilkeitäkin uusia ihmisiä kohtaan, jos et osaa oikealla tavalla lähestyä heitä.

Pysäyttävin tapaus on ollut kommunikointi (tai yritys) kuuromykän kanssa..käsiviittomalla..Se hieman pysäyttää.

Olen pistänyt baarista ulos pyörätuolissa olleen. Ajeli kännissä tanssilattialla sähkötuolillaan. Oli aikamoinen episodi. Ihmiset muuten antoivat vähän pahaa silmää kun vammaista viedään tuolineen päivineen ulos. Huusin vain sille, että samanlainen asiakas sinä olet kuin muutkin.

Oliko edes Hervannassa? :D Itse olen samanlaisen toimenpiteen joutunut suorittamaan eräässä nimeltä mainitsemattomassa Hervantalaisessa paikassa lähellä vammaisten palvelutaloa.

Koululla katsoin kuinka joku meni kahdet rappuset alas rullatuolilla, enpä ole sellaista ennen nähnytkään. Hetken olin varma että se kippaa mut paskat, hyvin oli harjoitellut.
Hissi kyllä oli vieressä, ei kait napannut odottaa...

Vammaisia on niin moneen lähtöön kuten meitä "normaaleita"kin.
Esimerkiksi pyörätuolissa järjissään oleva vammainen VS. itseään pureva, lyövä, "en saa edes sukkia itse jalkaan" erittäin vaikeasti vammainen henkilö, joka ei missään vaiheessa voi sijoittua edes avustajan avulla esim. työelämään, onko näiden välillä suuri ero? On!
Kun hoitajia näkee näitten pyörätuoli vammaisten kanssa ja esimerkiksi down-syndroomaa sairastavien ym. niin ok, nämä vammaiset ovat siis hoito näkökulmasta vielä helppoja, mutta esim. tiedän sellaisia vammaisia henkilöitä joiden kanssa 20 vuotta hoitoalalla olleet henkilöt ovat hiukan kusessa, kun mikään ei auta ja henkilö suurin piirtein täytyisi paketoida pakkopaitaan ajoittain (lähes koko ajan)+yhdistettynä kuurous eli viittomalla mennään. Ehkä en osannut tätä niin tyhjentävästi kirjoittaa mutta tarkoituksena oli yrittää tässä avata että vammaisuudellakin on tietty asteikko, ite ajattelen vammaisista henkilöistä ehkä hiukan eri tavalla niitä itse hoitaneena.

Pysäyttävin tapaus on ollut kommunikointi (tai yritys) kuuromykän kanssa..käsiviittomalla..Se hieman pysäyttää.

Tämä kokemus on itseltäkin jäänyt mieleen vahvasti ja palvelutaloympäristössä se oli aluksi todella työn takana saada asiakas ymmärtämään perustoiminnot minun kertomina.:D Hauskaahan siinä oli kummallakin ja yhteinen kieli löytyi lopulta pienten improvisointien kautta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom