TheGreatOne
Banned
Dangerous_Dave sanoi:Sillä, että sieltä on otettava, missä rahaa on ja missä veronkorotukset vähiten vaikuttavat elintasoon. Itse olen keskituloinen, mutta ei minua haittaisi se, että joutuisin maksamaan hieman enemmän veroja, jos saadaan sillä parannettua julkisia palveluita. Pärjäisin silti ihan hyvin. Ja jos suurempituloiset maksaisivat enemmän, pärjäisivät he silti edelleen loistavasti. Riippuu tietenkin siitä, miten paljon niitä veroja korotetaan. ;)
Eli ihminen, joka jo maksaa veroja 50% tuloistaan saa yhteiskunnallisen hyvän johdosta maksaakin niitä 60%. Tämä tekeekin työnteosta todella houkuttelevaa. Kyse ei välttämättä ole siitä, että tuleeko toimeen, vaan siitä, kuinka oman työntekonsa arvioi ja arvostaa. Miksi enää kukaan haluaisi kantaa vastuuta ja opiskella, jos työnteko rokottaa bruttopalkasta pois yli 50%:a? Tekeekö se opiskelusta, tavoitteista ja menestymisestä houkuttelevaa? Veroprosentin nosto suurituloisten joukossa ei lisää verotulokertymää niin paljon, että sillä ratkaistaisiin taloudellisia ongelmia. Näitä ihmisiä on yksinkertaisesti niin vähän. Tai sitten korotuksen pitää olla niin merkittävä, että se kaatuu jo siinä omaan mahdottomuuteensa.
Dangerous_Dave sanoi:Minulla ei tässä ole sellaisia tilastoja, että voisin sitä euro-määräisesti määritellä. Toki suurin osa verokertymästä tulee keskituloisilta, joten ehkä pienituloisten verohelpotukset kohdistuisivat myös keskituloisiin.
Pienituloisissa tulee vastaan sitten se "ongelma", että tulonsiirroilla jo tasataan tuloeroja keskituloisten ja pienituloisten välillä. Voi olla, että kannattaa tehdä vähän töitä ja saada "ilmaista" rahaa kuin se, että tekee töitä eikä ota/saa "ilmaista" rahaa vastaan. Onko tässä laskukaavassa jotain vikaa:
aviopari, jotka tienaavat molemmat 2000 € kuussa, saavat kk käteen 3000 €
yksin elävä, joka tienaa 4000 € kuussa, saa käteen kk 2580 €
(Laskettu ilman mitään vähennyksiä, lainoja tms.)
Onko tuo tasa-arvoista kaikille? Eikö 2-kertaa enemmän tienaavan pitäisi saada myös vähintään sama rahaa käteen? Mikä on tilanne maksujen kohdalla, jos tuo yksin elävä onkin YH ja haluaa viedä lapsena päivähoitoon? Maksaako hän enemmän päivähoitopaikasta kuin tuo aviopari?
Dangerous_Dave sanoi:Ehdotatko siis sitä, että jatketaan nykyisellä tyylillä? Vai lasketaanko verotusta ja karsitaan julkiset palvelut pois ja heikennetään sosiaaliturvaa? Miten korjataan siitä aiheutuvat ongelmat? Vai olisiko parempia ideoita nykyisen tilanteen korjaamiseen?
Nykyisellä linjalla ei voi jatkaa. Suomessa suurin ongelma on suurtyöttömyys, joka maksaa yhteiskunnalle liikaa ja rasittaa koko järjestelmää. Työttömien määrän vähentäminen on asia numero 1, joka pitää saada kuntoon. Verotuksen keventäminen on varmasti yksi tapa tehdä työnteosta houkuttelevampaa. Julkisia palveluita pitää olla jo pelkästään siitä syystä, että laki määrää. Julkisien palveluiden tuottaminen sitten asia erikseen. Onko kaikkea pakko tuottaa kunnallisella tasolla itse vai ei? Mielestäni ei.
Dangerous_Dave sanoi:En nyt keksi, mitä yhteiskunnan tuottamia palveluita tämä demarivetoinen yhteiskunta olisi pakottanut minua käyttämään. Itseasiassa kun olen yrittänyt käyttää esim. julkista terveydenhuoltoa, olen siinä monesti epäonnistunut, kun ei saa aikoja tai pääse edes puhelimella läpi varaamaan aikaa. Yksityisiä terveyskeskuksia olen joutunut käyttämään omilla rahoilla ja pienellä KELA-korvauksella.
Mitä jos kunnassa olisi käytössä paljon puhuttu palvelusetelijärjestelmä, jossa saisit kunnalta palvelusetelin, jolla kunta maksaa mainitun summan ja yli menevä summa, vaikka yksityisellä puolella, tulee omaksi korvattavaksesi? Seteli sinällään taas riittäisi kunnallisen palvelun käyttöön. Voisiko tämä tapa tehostaa julkisen terveydenhoidon tilannetta, vähentää hoitojonoja ja parantaa palvelutarjontaa? Kyseessä on vaihtoehtojen tarjoaminen ihmisille.
Dangerous_Dave sanoi:Johtuisikohan siitä, että eri vaihtoehtojen tarjoaminen maksaa rahaa ja rahat pitää kerätä jostain? Olet varmaankin valmis nostamaan omaa veroprosenttiasi, jotta saisimme yhteiskunnan kustantamaan lisää palveluita, eikö vaan? Ai niin, eihän niitä veroja saanutkaan enää nostaa...
En missään tapauksessa halua lisätä verojeni määrää. Se, mitä haluan lisätä, on vaihtoehtojen määrä yksityiselle ihmiselle ja vapaus valita käyttämäni palveluni. Vaihtoehtojen lisääminen, esimerkiksi palvelusetelijärjestelmällä, ei automaattisesti tarkoita verojen nousua. Verojen nousua tarkoittaa se, että kunnallispalveluissa pyritään itse tuottamaan kaikki palvelut.
Dangerous_Dave sanoi:Voit edelleen valita päivähoidon yo. vaihtoehdoista. Ei yhteiskunta pakota viemään kakaroita päiväkotiin. Myös kotihoito on mahdollista. Siitä vaan. Ei kukaan sinua estä.
Ei niin, vaan minua estää se, että taloudellisesti ei ole mahdollista olla kotona hoitamassa lasta. Niin, kunta kyllä ottaa veromarkkani, jotta voi rakentaa uuden päiväkodin, mutta kunta ei halua maksaa minulle kotihoidon tukea. Eli jos hoidan lapseni kotona itse, maksan 2-kertaisesti lapseni hoidosta. Voin siis olla itse kotona ja viedä lapsen päiväkotiin. Onko tällaisessa mitään järkeä? Onko päiväkoti hoitopaikkana niin halpa, että minun ei kannata kotona lastani hoitaa? Onko lastentarhaopettajaksi opiskellut nuori nainen parempi hoitamaan lastani kuin minä itse? Jos on, niin ei ihme, että nykyään oletetaan yhteiskunnan hoitavan lapsen kasvatuksen.
Dangerous_Dave sanoi:Kuten sanottu, kukaan ei sinua estä. KELA:kin maksaa osan yksityisen lääkäriaseman maksuista. Olisihan se kiva, jos yhteiskunta maksaisi kaiken, mutta ne rahat vaan pitäisi kerätä jostain. Ei kuitenkaan veroista...
Yhteiskunta ei ikinä maksa kaikkea. Tosin yhteiskunta ei ikinä maksa yhtään mitään, vaan me veronmaksajat. Mainitsemani palvelusetelijärjestelmä voisi olla kokeilemisen arvoinen järjestelmä monissa asioissa, koska se ei lisää julkissektorin rasitusta, vaan allokoi kysynnän sinne, missä on tarjontaa. Onko palvelusetelijärjestelmä kalliimpi kuin kunnan omatuotanto? Mainitsemassani muodossa ei. Palvelusetelillä ne ihmiset, jotka haluavat käyttää vähän rahaa, mutta eivät pysty koko summaan yksityiselle puolelle maksamaan, voisivat käyttää yksityisen sektorin palveluita. Tämä vapauttaisi julkisen sektorin puolella resursseja hoitaa niitä, jotka eivät omaa rahaa voisi hoitoon tms. laittaa. Tilanteessa hoitoon pääsy nopeutuu, yksityinen kulutus luo kysyntää palveluille, joka taas johtaa työllisyystilanteen paranemiseen. Eihän se toki noin yksinkertaisesti voi toimia, mutta antaa jonkinlaisen käsityksen siitä, miten tulevaisuudessa tullaan asioita hoitamaan.
Miksi tuloerot eivät ole kannatettava asia yhteiskunnassa?