TheGreatOne sanoi:
Miten perustelet tuon suurempien tuloluokkien verotuksen kiristämisen?
Sillä, että sieltä on otettava, missä rahaa on ja missä veronkorotukset vähiten vaikuttavat elintasoon. Itse olen keskituloinen, mutta ei minua haittaisi se, että joutuisin maksamaan hieman enemmän veroja, jos saadaan sillä parannettua julkisia palveluita. Pärjäisin silti ihan hyvin. Ja jos suurempituloiset maksaisivat enemmän, pärjäisivät he silti edelleen loistavasti. Riippuu tietenkin siitä, miten paljon niitä veroja korotetaan. ;)
TheGreatOne sanoi:
Jos määrittelet ensin sen "suuren tuloluokan", niin nähdään, kuinka paljon siinä todellisuudessa on veronmaksajia.
Minulla ei tässä ole sellaisia tilastoja, että voisin sitä euro-määräisesti määritellä. Toki suurin osa verokertymästä tulee keskituloisilta, joten ehkä pienituloisten verohelpotukset kohdistuisivat myös keskituloisiin.
TheGreatOne sanoi:
Verokertymä ei kasva suurituloisten verotusta kiristämällä.
Ehdotatko siis sitä, että jatketaan nykyisellä tyylillä? Vai lasketaanko verotusta ja karsitaan julkiset palvelut pois ja heikennetään sosiaaliturvaa? Miten korjataan siitä aiheutuvat ongelmat? Vai olisiko parempia ideoita nykyisen tilanteen korjaamiseen?
TheGreatOne sanoi:
Suomalainen demarivetoinen yhteiskunta (presidentti, eduskunnan puhemies, ulkoministeri, valtionvarainministeri, AY-liike) todellakin pakottaa käyttämään yhteiskunnan tuottamia palveluita.
En nyt keksi, mitä yhteiskunnan tuottamia palveluita tämä demarivetoinen yhteiskunta olisi pakottanut minua käyttämään. Itseasiassa kun olen yrittänyt käyttää esim. julkista terveydenhuoltoa, olen siinä monesti epäonnistunut, kun ei saa aikoja tai pääse edes puhelimella läpi varaamaan aikaa. Yksityisiä terveyskeskuksia olen joutunut käyttämään omilla rahoilla ja pienellä KELA-korvauksella.
TheGreatOne sanoi:
Tämä ilmenee siten, että julkinen sektori ei tarjoa yksittäiselle kansalaiselle tarpeeksi vaihtoehtoja, joista tämä voi valita.
Johtuisikohan siitä, että eri vaihtoehtojen tarjoaminen maksaa rahaa ja rahat pitää kerätä jostain? Olet varmaankin valmis nostamaan omaa veroprosenttiasi, jotta saisimme yhteiskunnan kustantamaan lisää palveluita, eikö vaan? Ai niin, eihän niitä veroja saanutkaan enää nostaa...
TheGreatOne sanoi:
Esimerkiksi päivähoidossa tämä tarkoittaa päivähoidon kohdalla päiväkoteja. Vaihtoehtoisia tapoja järjestää lasten päivähoito ovat perhepäivähoito, yksityiset päiväkodit, omat lastenhoitajat, lastenhoitajat "pihapiirissä" sekä lasten kotihoito.
Voit edelleen valita päivähoidon yo. vaihtoehdoista. Ei yhteiskunta pakota viemään kakaroita päiväkotiin. Myös kotihoito on mahdollista. Siitä vaan. Ei kukaan sinua estä.
TheGreatOne sanoi:
Dangerous Dave, ongelmaa voi lähestyä myös toisesta suunnasta eli miksi ei anneta mahdollisuutta hakeutua yksityiselle puolelle terveydenhoidon piiriin?
Kuten sanottu, kukaan ei sinua estä. KELA:kin maksaa osan yksityisen lääkäriaseman maksuista. Olisihan se kiva, jos yhteiskunta maksaisi kaiken, mutta ne rahat vaan pitäisi kerätä jostain. Ei kuitenkaan veroista...