Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
CartDude sanoi:
Ja jos jätetään se mutuilu vähemmälle...
Eduskunnan oikeusasiamiehen näkemys asiaan:
http://tinyurl.com/dw8al

"... Suoja ei siten ulotu yleisille paikoille, kuten kaduille ja toreille, eikä myöskään kauppoihin, pankkeihin ja muihin paikkoihin, joihin yleisöllä on
pääsy."

No ei kyllä mutua ollut. Tai siis kun kaverini meni Shellille töihin kesäksi ja kuin luin jotain lappuja mitä hän sieltä sai niin yhdessä sanottiin suoraan, että valokuvaaminen on kiellettyä Shell-huoltoasemilla. Kuulemma samat laput saadaan joka maassa jos Shellille duuniin menee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pari yöllistä kuvaa, piti kokeilla kuinka onnistuu..

full

full

Salomaa sanoi:
No ei kyllä mutua ollut. Tai siis kun kaverini meni Shellille töihin kesäksi ja kuin luin jotain lappuja mitä hän sieltä sai niin yhdessä sanottiin suoraan, että valokuvaaminen on kiellettyä Shell-huoltoasemilla. Kuulemma samat laput saadaan joka maassa jos Shellille duuniin menee.
Saahan ne sanoa mitä haluavat. Onhan kaupoissa ihan yleisesti kuvauskieltoa tarkoittavat laput ovissa vaikka siellä saa lain mukaan kuvata.

Baarit, kaupat, junat, lentokoneet, juna-asemat jne. on paikkoja joissa saa kuvata vapaasti. Poikkeuksena henkilöautojen sisälle ei saa kuvata koska ne kuuluu kotirauhan piiriin.

Mike sanoi:
Mä olen kieltänyt ravintolassa kuvaamisen kun asiakkaat tulivat valittamaan.
Sinäkin saat ravintolassa kieltää ihan mitä haluat, mutta on eri asia tarvitseeko sitä totella. Onko ravintolan portsarit muuten vartioita vai onko laissa erikseen määritetty portsarin oikeudet? Ei kai ne vartioita voi olla kun eikös vartijalla pidä olla asustuksessa tieto että on vartija?

teemupii sanoi:
Sinäkin saat ravintolassa kieltää ihan mitä haluat, mutta on eri asia tarvitseeko sitä totella. Onko ravintolan portsarit muuten vartioita vai onko laissa erikseen määritetty portsarin oikeudet? Ei kai ne vartioita voi olla kun eikös vartijalla pidä olla asustuksessa tieto että on vartija?
Pakkohan se on totella pokea. Olen ollut monissa tilanteissa missä asiakas on luullut olevansa jotenkin koskematon, näin ei kuitenkaan ole. Jos muut valittavat että kuvaaja häiritsee, niin se on ravintolan etu poistaa kuvaaja, oli se sitten laitonta tai ei. Mitäs siinä sitten teet? Nostat syytteen?

Salomaa sanoi:

Viittasinkin tuolla mutuiluilla siihen kohtaan jossa väitit, etteivät huoltoasemat ole julkisia paikkoja. Toki yritykset yrittävät vängätä kaikkia omia kieltojaan, mutta on sitten asia erikseen onko niillä lainvoimaa.

CartDude sanoi:
Viittasinkin tuolla mutuiluilla siihen kohtaan jossa väitit, etteivät huoltoasemat ole julkisia paikkoja. Toki yritykset yrittävät vängätä kaikkia omia kieltojaan, mutta on sitten asia erikseen onko niillä lainvoimaa.

En mitenkään väittänyt, etteivät huoltoasemat olisi julkisiapaikkoja. Tiesin, että sillä kiellolla ei ole lainvoimaa, mutta kerroin sen lähestulkoon vitsinä. Ja kun sanoit, että mutuilu pois niin luulin, että väitit puheeni olevan mutua. Siis, että shelillä ei saisi kuvata.

Ääähh, iso väärin käsitys kummaltakin. Jääköön juttu tähän :)

http://www.deviantart.com/view/21635862/

Piti pistää urlina kun tuon kuvan valkoiset kehykset sopii niin hyvin noihin Deviantartin taustaväreihin :)

Ei parempaa kameraa löydy kuin Sony Erickson K750i kännykän kamera, joten heitin linssin eteen vielä suurennuslasin niin sai vähän lisää tarkkuutta :)

PS. Kohtuu isot takareidet. Bodari

Mike sanoi:
Pakkohan se on totella pokea. Olen ollut monissa tilanteissa missä asiakas on luullut olevansa jotenkin koskematon, näin ei kuitenkaan ole. Jos muut valittavat että kuvaaja häiritsee, niin se on ravintolan etu poistaa kuvaaja, oli se sitten laitonta tai ei. Mitäs siinä sitten teet? Nostat syytteen?
Poliisin soittaminen paikalle ja rikosilmoituksen tekeminen riittää varmaankin...

Tälläinen löytyy Järjestyksenvalvojia koskevasta laista:

"Järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa toimialueeltaan henkilö, joka:

1) päihtyneenä häiritsee siellä järjestystä tai muita henkilöitä;

2) uhkaavasti esiintyen, meluamalla tai väkivaltaisuudella häiritsee järjestystä tai vaarantaa turvallisuutta siellä; tai

3) huomautuksesta huolimatta jättää noudattamatta järjestyksen tai turvallisuuden ylläpitämiseksi annetun tarpeellisen käskyn.

En nyt oikein keksi että mikä noista oikeuttaisi valokuvaajan poistamiseen.

teemupii sanoi:
Poliisin soittaminen paikalle ja rikosilmoituksen tekeminen riittää varmaankin...

1) päihtyneenä häiritsee siellä järjestystä tai muita henkilöitä;

2) uhkaavasti esiintyen, meluamalla tai väkivaltaisuudella häiritsee järjestystä tai vaarantaa turvallisuutta siellä; tai

3) huomautuksesta huolimatta jättää noudattamatta järjestyksen tai turvallisuuden ylläpitämiseksi annetun tarpeellisen käskyn.

Ei se aina noin ihan mene. Olen ollut kymmeniä kertoja tilanteessa, missä asiakas soittaa poliisin jos jonkinmoisesta asiasta ja aina se asiakas sieltä lähtee ja ilta jatkuu normaalina. Hankalaksi ei kannata alkaa, vaan jättää sen kuvaamisen pois jos poke siitä tulee jotain sanomaan. Ei se varmaan elämän ja kuoleman asia ole eikä varsinkaan rikosilmoituksen paikka.

teemupii sanoi:

Noh, oletetaanpa vaikka tällainen tilanne baarissa:
Teemupii on järkkärin ja puolimetrisen putken kanssa zoomailemassa perseitä baarissa ja huomaakin vastapäisessä pöydässä neljä isoa bodarin körmyä, jotka ovat selvästikin humalassa. Teemu päättää ottaa potareista hassuja kuvia. Salaman räiskyessä yhdellä bodareista alkaa korvassa kuulua pientä tinnitystä ja hän pyytää portsarilta, että kielläpä tota kaveria kuvaamasta. Noh, portsari kieltää teemua ottamasta kuvia. Teemu huutaa kovaan ääneen, että portsari on ruma sika, joka yrittää rajoittaa hänen oikeuksiaan. Noh, portsari tuumii että katsotaanpa tilannetta nyt hetki ja ehkä toi jätkä tosta rauhottuu. Salaman räiskynä vaan kiihtyy ja kohta kaikilla neljällä bodarilla alkaa päässä kilahdella, kun joku hullu räpsyttää stroboa suoraan silmien edessä. Yksi potareista saa epilepsiakohtauksen ja jää maahan korisemaan vaahto suusta valuen. Tämä riittää kolmelle muulle ja yksissä tuumin he päättävät tuhota teemun kameran. Kaksi äijistä nappaa teemusta reilulla otteella kiinni ja kolmas työntää kameran putki edellä peräsuoleen. Tässä tapahtumassa salama räpsähtää kuitenkin sen viimeisen kerran ja bodareilta menee hermo. He päättävät pistää koko paikan matalaksi ja muutamilta ihmisiltä katkeaa erinäisiä luita. Poke poistaa siinä muun toiminnan ohessa teemun baarista ja samalla teemu kiroaa, kun hänen oikeuksiaan yritetään yhä polkea maan rakoon.

Tässähän nyt on jätetty noudattamatta yleisen turvallisuuden ja järjestystyksen säilyttämiseksi annetun käskyn.

ps. Sori ennakkoluuloista bodareita kohtaan, ne vaan sopivat tähän tarinaan. Neljä säbäpelaajaa, balettitanssijaa tai teekupposta nauttivaa eläkeläistä ei vaan olisi kuulostanut kovin vakuuttavalta

Jos asiakas on niin hankala, että alkaa nipottamaan kuvaamisesta baarissa eikä suostu sitä lopettamaan, on oletettavissa että hän aiheuttaa muutakin vaivaa. Itse karsin monasti jo ovella pois vähän väärällä jalalla nousseet. Varsin paljon vitutti juuri tämmöiset "et sä voi muhun koskea, sulla ei ole oikeuksia" näsäviisarit. Nämä ilmeisesti luulevat sitten voivansa tehdä mitä vain, eli teemu, on ihan parempi totella sitä pokea, koska poliisit uskovat takuulla sitä ovimiestä.

teemupii sanoi:
Poikkeuksena henkilöautojen sisälle ei saa kuvata koska ne kuuluu kotirauhan piiriin.

Ookkonää varma?

"Sen sijaan tavallinen auto – ei edes oma – ei kuulu kotirauhan piiriin."

http://www.nikkemedia.fi/ivailu/sivut_ex/fotopykalat.pdf

Vai onko tossa tekstissä virhe?

Ja samasta tekstistä, ravintolakeskusteluun "Julkiset paikat, joihin kaikilla on pääsy, eivät kuulu kotirauhan piiriin. Pitääkö paikkaan maksaa pääsymaksu
on epäoleellinen seikka kuvaamisoikeuden suhteen. Näin ollen kadulla, kaupoissa, urheilukilpailuissa, ravintoloissa, konserteissa saa vapaasti
kuvata ihmisiä, ellei tilojen haltija hallinnan perusteella ole sitä nimenomaisesti
kieltänyt. Tähän perustuen esimerkiksi rock-konserteissa tai ravintoloissa
voi olla totaalinen kuvauskielto tai sitten kuvaaminen on sallittu vain luvan erikseen saaneille."

teemupii sanoi:
Juuri näin eli valokuvaaja voi jatkaa kuvaamistaan. Miksi tehdä asiasta yhtään vaikeampaa.

Ja pakkoko sun on mennä ottamaan se sun kuva _JUST_SIITÄ_ paikasta, jotta voisit sen sitten tallentaa sinne sun koneen c-aseman 'kivat valokuvat' -kansioon.

Se on just niin kun Mike sanoi, että eipä sitä pokea paljon oikeusasiamiehen lausumat kiinnosta. Se tulee huomauttamaan sinua asiasta, vänkäyksen jälkeen poistaa sinut ravintolassa. Matkalla penätessäsi oikeuksiasi uuttaan kimalteleva (ja älyttömän kallis) Canon 350D Rebel black edition särkyy ja Teemupiiltä pääsee itku.

Olen huomannut rautatieasemalla kaltaisiasi harrastelija näppäilijöitä, jotka tulevat sinne räpsimään kuviaan tuo ko. lausuma taskussa. Ainoana päämääränään, se, että vartian tullessa huomauttamaan asiasta saadan hyvät vänkäykset päälle.

Hieman eri asia on mielestäni, kun Hannes Heikura tulee sinne visio seuraavan kuukausiliitteen kansikuvasta, jossa esitellään uutta Pendolino junaa ja hänen työnsä tekeminen estetään vartijoiden toimesta.

Jeesus että mua ovella vitutti näsäviisaat asiakkaat.

"Mä haluan tästä narikasta kuitin kirjanpitoon"

"mut jos mä juon tän juoman näin, että mun toinen jalka on sisällä, et voi sitten sanoa että olisin ulkona"

"eihän mun jalat ole pöydällä, ne on tuolilla"

"mä olen maksanut tästä juomasta, kello on vasta 3:59, mullon vielä minuutti aikaa"

"tulee se tupakansavu tännepuolelle kuitenkin, elä ole noin niuho"

"mä saan odottaa tässä narikassa taksia 04:00 saakka, et sä saa koskea muhun"

"mä saan kuvata tällä 5kg järkkärillä täällä lain mukaan, ei se mun vika ole jos muut ei tykkää, se on niiden ongelma"

jne. jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom