Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
jalat sanoi:
Kerroppa lisää mikä tämä wireless e-ttl on?
Onko se se ominaisuus jonka avulla voin laittaa salaman vaikka kirjahyllyn päälle ja se napsauttaa väläyksen kun otan kuvan?
Mites se toimii? tarviiko kameralta jonkun lähettimen? vai vaatiiko että kamerasta käytetään omaa salamaa, josta se tunnistaa sen?
Kuten jo aikasemmin mainittiin, e-ttl:ää tukeva kamera mittaa salaman tehon linssin läpi (ei siis erillisellä sensorilla). Wireless e-ttl:llä tarkoitin vaan sitä että jos kamerassa on kiinni vaikka canonin 550ex, se osaa lähettää radioaalloilla e-ttl tiedon orjasalamalle, jolloin ei tarvitse käyttää mitään manuaalijuttuja. Tietenkin pitää kuitenkin olla se toinen salama (tai erillinen lähetin), kamera itsessään kun ei sisällä mitään lähetintä. Itse suosittelen kaapelin käyttöä, saa salaman n. 1m päähän, jolla on usein jo erittäin suuri merkitys. Kaapeli on noin 50e.

Toi sigmahan sisältää myös orjakennon, eli se osaa välähtää "kun näkee toisen salaman" (canon 550ex ei osaa tätä). Tällä tavalla ei kuitenkaan e-ttl toimi, eli teho pitää säätää manuaalisesti. Käyttää siis kameran omaa salamaa väläyttämään tuon orjan, illalla/yöllä toimii hyvin, päivällä ei.
Kameran oma e-ttl kuitenkin välähtää kaksi kertaa (ensimäisestä mitataan salaman teho, silmä ei huomaa kuin yhden välähdyksen), jolloin sigma välähtää mittaus salamasta eikä ehdi ladata salamaa oikeaan välähdykseen. Tähän kuitenkin löytyy kaksi korjausta: mittaa valotuksen (ja salaman tehon) erillisellä mittauksella etukäteen ja ottaa kuvan muutaman sekunnin päästä tai säätää salaman tehon 1/2 tai pienemälle (jolloin kokemusten mukaan välähtää kiltisti).

Toivottavasti oli jotain apua :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo salamalla kuvaaminen on kyllä huiman vaikea ja vaatii todella paljon harjoittelua. Mutta kun sen oppii, niin kyllä saakin sitten hienoja kuvia. Itselläni on Sigman EF500DG Super salama Canoni EOS 300D:n kaverina, enkä osaa tuota salamaa vielä juurikaan käyttää vaikka se on jo varsin pitkään minulla ollut.

Mike sanoi:
Eiköhän tuossa ole ihan vain levelit vähän tummana.

Jeu, kuva on vanhalla Canonilla kymppikuvasta skannattu. Saadakseni siihen hiukan syvyyttä, säädin Color Balancea, Curveseja sekä hiukan Hue/Saturaatiota.
Se onkin sitten toinen asia, että kenen silmää tuollainen sävymaailma miellyttää. :)
Joissain abstrakteissa kuvissa olen käyttänyt kuvausvaiheessa värillisiä muovikalvoja, macroa ja suurennuslasia.

Silencio sanoi:
Se onkin sitten toinen asia, että kenen silmää tuollainen sävymaailma miellyttää. :)

Sun kuvissa on kauttaaltaan vääristynyt sävy- ja värimaailma. Johtuuko se tuosta skannauksesta, sun näytöstä vai teetkö niistä tarkoituksella tai vahingossa tuollaisia tummia ja raskaan oloisia? Sun paras otos IMO tähän mennessä on tuo ränsistynyt kuja, mutta Miken pieni sävytasojen säätö (+muut hinkkaukset) teki vielä huomattavasti paremman.

Neuvostoliitto sanoi:
Sun kuvissa on kauttaaltaan vääristynyt sävy- ja värimaailma. Johtuuko se tuosta skannauksesta, sun näytöstä vai teetkö niistä tarkoituksella tai vahingossa tuollaisia tummia ja raskaan oloisia? Sun paras otos IMO tähän mennessä on tuo ränsistynyt kuja, mutta Miken pieni sävytasojen säätö (+muut hinkkaukset) teki vielä huomattavasti paremman.

Jotkut kuvat on skannattu ja jotkut taas digipohjaisia.
Vääristynyt sävymaailma on hyvinkin tarkoituksellista. Sitä en kyllä kiellä,
etteikö sitä voisi toteuttaa tyylikkääminkin.

Kauheus on kuitenkin lopulta katsojan silmissä. :)

Mulla on ainakin arvostusta noille Silencion kuville. Tuollaisia on vaikea ottaa ajatuksella... osasta kyllä näkee paremmin kuin toisista, mitä on haettu. Mutta jos ei ota riskiä, niin kaikki kuvat ovat tavis-auringonlaskuja... niin kuin mulla. Jotkut noista ovat kuin suoraan rocklevyn kansitaidetta tms. Kuvien tummuus ja raskaus on selvästi tarkoituksellista.

Silencio sanoi:
Kauheus on kuitenkin lopulta katsojan silmissä. :)

Aivan ja makuasioista voi aina kiistellä. Faktoista ei ;)

Muistan lukeneeni Pakkotoistolta tästä asiasta, mutta kysympä nyt kun en löydä sitä/muista varmaksi.

Miten keikoilla/tapahtumissa saa kuvailla? Esim jos joku bändi tulee Joensuulaiseen yökerhoon/klubiin niin saako sinne mennä kameran kanssa ottelemaan kuvia? Pitääkö kysyä lupa erikseen ravintolan pitäjältä vai miten? Stam1na tulee Joensuuhun ensi kuussa ja olisi kiva käydä ottelemassa kuvia ja harjoitella.

Jonny sanoi:

En tiedä mitä laki sanoo asiaan, mutta käsittääkseni ravintolat eivät ole julkisia paikkoja siinä määrin, että kuvaaminen olisi vapaata. Eli kuvaamiseen tällaisissa paikoissa tarvitaan omistajan lupa, näin ainakin toimittiin silloin kun itse olin töissä ravintola-alalla ja kuvia haluttiin räpsiä.

norppa sanoi:
En tiedä mitä laki sanoo asiaan, mutta käsittääkseni ravintolat eivät ole julkisia paikkoja siinä määrin, että kuvaaminen olisi vapaata. Eli kuvaamiseen tällaisissa paikoissa tarvitaan omistajan lupa, näin ainakin toimittiin silloin kun itse olin töissä ravintola-alalla ja kuvia haluttiin räpsiä.
Ravintolat ovat julkisia paikkoja.

Jonny sanoi:
Miten keikoilla/tapahtumissa saa kuvailla? Esim jos joku bändi tulee Joensuulaiseen yökerhoon/klubiin niin saako sinne mennä kameran kanssa ottelemaan kuvia? Pitääkö kysyä lupa erikseen ravintolan pitäjältä vai miten? Stam1na tulee Joensuuhun ensi kuussa ja olisi kiva käydä ottelemassa kuvia ja harjoitella.

Mitä olen nettikeskusteluja seurannut, niin ainakin aika monilla festareilla on ollut ihmisillä järkkäreiden kanssa ongelmia kun ovat kuvanneet keikkoja. Joten suosittelisin kysymään raflasta, pääset paljon helpommalle eikä tarvi sitten taistella sen satakiloisen järkkärin kanssa kuvaamisen oikeutuksesta.

Ja tuosta ravintola on julkinen tila, kai sen on. Mutta suthan voi kyllä poistaa sieltä jos ei naama miellytä ja sitten keikka on takuulla sun osalta piloilla...

Delmonte sanoi:
Mutta suthan voi kyllä poistaa sieltä jos ei naama miellytä ja sitten keikka on takuulla sun osalta piloilla...
Näinköhän tämä onnistuu sen jälkeen kun on sisälle päässyt? Ravintoloilla voi olla tietyt säännöt (vaatetus, "kunto" jne.) minkä mukaan ihmisiä päästetään sisään, mutta muut asiat onkin sitten syrjintää. Yleensä valokuvausta ei ole kielletty (koska julkisessa paikassa valokuvausta ei voi kieltää) vaan kamera katsotaan painonsa takia vaaralliseksi esineeksi.

teemupii sanoi:
Yleensä valokuvausta ei ole kielletty (koska julkisessa paikassa valokuvausta ei voi kieltää) vaan kamera katsotaan painonsa takia vaaralliseksi esineeksi.

Nojaa, ravintola voi mun mielestä kieltää kuvaamisen ihan hyvin vaikka sillä perusteella, että haluaa suojella asiakkaittensa yksityisyyttä. Eikä baarit ole ainoita paikkoja, kyllähän monet kaupat esim. Stocka estää kuvaamisen tiloissaan vaikka ne ovat jopa enemmän julkisia paikkoja kuin baarit.

43419.jpg

Salomaa sanoi:
Onhan esim Shell-huoltoasemilla kielto, että sisällä ei saisi kuvata. Juuri sen takia, koska ei ole julkinen paikka.

Ja jos jätetään se mutuilu vähemmälle...
Eduskunnan oikeusasiamiehen näkemys asiaan:
http://tinyurl.com/dw8al

"... Suoja ei siten ulotu yleisille paikoille, kuten kaduille ja toreille, eikä myöskään kauppoihin, pankkeihin ja muihin paikkoihin, joihin yleisöllä on
pääsy."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom