Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
..

Liitteet

• bird.jpg
    bird.jpg
    49,9 KB · Katsottu: 550
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mike sanoi:

Sun tarttee Maikki päästä irti tuosta hautausmaafiksaatiosta. Paas täräyttäen vaihteeksi muutama värikuva Helsingistä ja sen ihmisistä. Laajenna vähän repertuaaria. Kesä tulee, ei aihetta synkistelyyn :D

Muuten kyllä hienoja kuvia. Ja hyvä homma että sulla tuntuu olevan kuva etusijalla välineurheiluun.

Nää ei enään mitenkään muistuta alkuperäisiä kuvia. Piti vähän parannella, kun itellä on vaa tällanen pokkarikamera :nolo: .

Helsingin kevättä:

Sekalaista:

kodari76 sanoi:
Sun tarttee Maikki päästä irti tuosta hautausmaafiksaatiosta. Paas täräyttäen vaihteeksi muutama värikuva Helsingistä ja sen ihmisistä. Laajenna vähän repertuaaria. Kesä tulee, ei aihetta synkistelyyn :D

Muuten kyllä hienoja kuvia. Ja hyvä homma että sulla tuntuu olevan kuva etusijalla välineurheiluun.
Edetään nyt ihan rauhassa. Kuvaillaan mitä kuvaillaan, repertuaaria ei ole mikään tarkoitus laajentaa, se laajenee sitten jos laajenee. Ei mun tartte päästä irti mistään olemattomasta fiksaatiosta, olen nyt vain sattunut kuvailemaan tommoisia, ei kai tässä ole mitään hautuumaakiintiötä?

Mitä tulee välineurheiluun, niin en edes ymmärrä koko pointtia. Jos toinen ottaa kuvan autosta 1D:llä ja toinen Hp:n pokkarilla, niin onko jälimmäinen valokuvaamista ja ensimmäinen välineurheilua? Kuva on kuitenkin kuva.

Miken kuvista toi viimeinen lintukuva oli kyllä yks parempia tähän mennessä, tosin toimis ehkä paremmin pystykuvana? Orava oli kans kiva :) Välineurheilusta sen verran että monethan ostaa kaiken maailman kameroita ja pistää niihin 10000e, sitten toisena asiana on kuvata eli kuvataan sitten sitä kynää siinä pyödällä tms kun ei keksi muuta. Noh, kai kaikki saa tehdä rahallaan mitä haluaa, toiset pistää ne rahat sitten tribulukseen yms ;)

Liitetään mukaan vielä yks kuva toissapäivältä:
http://www.kolumbus.fi/antti.kupila/20050513/stairs.jpg

Toi lintukuva on kyllä tosi näyttävä. Ihan kuin jostain maalauksesta toi tausta.

Näyttää siltä tosin että Mike on lavastanut ton kuvan ja sitonut pulun jaloistaan kiinni alustaan. ;)

Mielenkiintoisia noi oravat. Kun niille antaa kädestä pähkinöitä, niin välittömästi pähkinän napattuaan jokainen menee nurmikolle ja vetää kauheeta rundua nurtsilla. Hierovat itseään sillai hassusti nurmikkoon. Ilmeisesti ihmisen hajua koittavat välttää tai sitten mä vain haisen niin pahalle.

Liitteet

• orkku2.jpg
    orkku2.jpg
    68,4 KB · Katsottu: 381
  • orkku3.jpg
    orkku3.jpg
    69,7 KB · Katsottu: 357
  • angel2.jpg
    angel2.jpg
    82 KB · Katsottu: 337
Mike sanoi:
Mielenkiintoisia noi oravat. Kun niille antaa kädestä pähkinöitä, niin välittömästi pähkinän napattuaan jokainen menee nurmikolle ja vetää kauheeta rundua nurtsilla. Hierovat itseään sillai hassusti nurmikkoon. Ilmeisesti ihmisen hajua koittavat välttää tai sitten mä vain haisen niin pahalle.

Satutko muistamaan millaisilla asetuksilla nappasit nuo oravakuvat ?

Proteos sanoi:
Toi lintukuva on kyllä tosi näyttävä. Ihan kuin jostain maalauksesta toi tausta.

Näyttää siltä tosin että Mike on lavastanut ton kuvan ja sitonut pulun jaloistaan kiinni alustaan. ;)
Hyvässä vaiheessa tosiaan saatu tuo kuva, olis vaan ollut ihan sairaan hieno kuva jos olisi tuo lintu näkynyt vähän enemmän sivusta niin nuo siivet olisi näkynyt vielä hienommin tuolla tavalla levitettynä.

Dodiii, sain vihdoinkin itselleni kameran ja pitihän sitä heti mennä leikkimään ulkoilmaan :) tässä ensimmäinen oikein yrittämällä otettu maisemakuva ikuna :)

Liitteet

• maisema1.jpg
    maisema1.jpg
    83,7 KB · Katsottu: 367
Hirvittävän määrän alan opuksia tässä lukenut. Opittava ei takuulla lopu ikinä ja sehän hommasta haastavan vasta tekeekin.

Säädöt yksi jota ei opi kuin kokeilemisen kautta. Olisiko missään olemassa ns. karkeaa taulukkoa säädöille, olisi jonkinlainen toleranssi mistä alkaisi säätämään. Lähinnä tolle eossille.

Sisä/ulko/ilta kuvaukseen sopivia arvoja.

TheSami sanoi:
Hirvittävän määrän alan opuksia tässä lukenut. Opittava ei takuulla lopu ikinä ja sehän hommasta haastavan vasta tekeekin.

Säädöt yksi jota ei opi kuin kokeilemisen kautta. Olisiko missään olemassa ns. karkeaa taulukkoa säädöille, olisi jonkinlainen toleranssi mistä alkaisi säätämään. Lähinnä tolle eossille.

Sisä/ulko/ilta kuvaukseen sopivia arvoja.
No ainakin nyrkkisääntönä pidettäköön, että suljinaika ei saisi venyä 1/125s pidemmäksi käsivaralta kuvattaessa, tällöin rupeaa jo käsi tärisemään sen verran( tietysti pitemmillä polttoväleillä vieläkin ylhyempi suljinaika). Illalla olen tavannut pitää ISO arvoa jossain 200-400 paikkeilla, milloin kohinaa ei vielä huomaa ja aukko tietenkin mahdollisimman isona(tai pienellä tarkoituksen mukaan).

Auringonpaisteessa saa ISOn laittaa usosita pienimmälle ja suljinaikaa lyhyeksi ja aukkoakin voi pienentää..

mitään eksakteja arvoja en tässä voi tietenkään antaa, koska en kuvaustarkoituksiasi tiedä. Esim. Jos haluat jotain rakennuksia silhuettina niin lyhyet suljinajat ja pieni aukko jne. Kuten itsekin sanoit niin kokeilemalla kaiken oppii.

hc-audio sanoi:
No ainakin nyrkkisääntönä pidettäköön, että suljinaika ei saisi venyä 1/125s pidemmäksi käsivaralta kuvattaessa, tällöin rupeaa jo käsi tärisemään sen verran( tietysti pitemmillä polttoväleillä vieläkin ylhyempi suljinaika).
Minä olen pitänyt 1/60sekkaa "rajana" tuossa. Eikä ole tärähdellyt.

ojuni sanoi:
Minä olen pitänyt 1/60sekkaa "rajana" tuossa. Eikä ole tärähdellyt.
Kyllä se "sääntö" menee että ajan on oltava alle 1/(polttoväli * croppikerroin). Laukaistessa pidätellään hengitystä ja laukaisinta puristetaan eikä paineta, jos liikutaan tuon säännön raja-alueella.

teemupii sanoi:
Kyllä se "sääntö" menee että ajan on oltava alle 1/(polttoväli * croppikerroin). Laukaistessa pidätellään hengitystä ja laukaisinta puristetaan eikä paineta, jos liikutaan tuon säännön raja-alueella.
Aina sitä oppii uutta :)
No tuommosta alemmaks en kuitenkaan ole käsivaralta yleensä mennyt ja hyvin on toiminut. Ei tuolla kompaktilla mitään croppikertoimia tarvii tai voi laskea. :wall:

teemupii sanoi:
Juuri näin, unohtui vaan tuo kaava :)

Suositut

Back
Ylös Bottom