Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö webbi-seivauksessa tuu tosiaan noita infoja mukaan? Mukava yllätys kyllä mullekin.

Pitäis perehtyä pikku hiljaa tuohon ihan valokuvaamiseen, eikä vain kuvanottoon niin mitäs luettavaa suosittelette?

Juu, siis kuvan EXIF-tieto katoaa Photoshopin Save for web tallennuksella. Aika useasti itsekkin käytän sitä, riippuen vähän kuvasta. Näissä koirakuvissa ei mitään kummallista salattavaa ole, joten menkööt täydellä datalla :D

Ei vais, on kysytty 1 tai 2 miljoonaa kertaa, että mikä kamera, mikä putki, mitkä arvot jne. joten siksi jätän datan tuonne kuvaan mukaan. Sanoo vaan, että katso exif, eikä tarvi itse kaivaa Lightroomista kuvaa esille ja katsella ja kirjoitella :wanha:

Mäkin napsin pääasiassa koiraharrastuksesta kuvia.

Koirakuvia löytyy sitten aikamoinen nivaska, kun selaa DeviantArttia ja hakee kuvaajaa TiLa .
Tuli joskus regattua tuolla nimellä, kun tuo TLP on varattu.

Oisko http://tila.deviantart.com/ tai jotain ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitti TLP. Mielettömiä fotoja tuolla galtsussasi. Mä tulin siihen tulokseen, että olen paska kuvaaja.....:)

Laitoinpa tuosta meidän koiran rontista tuonne Deviantart:iin jotain kuvia.
http://mikkolo77.deviantart.com/
Kommentoikaa ja kertokaa ihmeessä jos on jotkin asiat persiillään ja mitä kannattaisi tehdä toisin,koska olen vasta aivan aloittelija tässä valokuvauksen ihmeellisessä maailmassa niin olisi helpompi korjata jotkut perusvirheet heti alkuunsa, jos ja kun niitä varmaan löytyy.Lähinnä itseä mietityttää tuo aukkolukujen arpominen ja syväterävyyden vaikutus,toi homma ei varmaan ole oikeen hanskassa...

Laitoinpa tuosta meidän koiran rontista tuonne Deviantart:iin jotain kuvia.
http://mikkolo77.deviantart.com/
Kommentoikaa ja kertokaa ihmeessä jos on jotkin asiat persiillään ja mitä kannattaisi tehdä toisin,koska olen vasta aivan aloittelija tässä valokuvauksen ihmeellisessä maailmassa niin olisi helpompi korjata jotkut perusvirheet heti alkuunsa, jos ja kun niitä varmaan löytyy.Lähinnä itseä mietityttää tuo aukkolukujen arpominen ja syväterävyyden vaikutus,toi homma ei varmaan ole oikeen hanskassa...

EI helv... :hyper::hyper::hyper::hyper:

Ei noista mitään kuvista tuu mieleen kun toi koiran ilme on niin loistava, että se pistää hihityttää miestä niin että kuset housuun pärähtää :hyper::hyper::hyper::hyper::hyper::dance2:

No joo,kyllähän niitä tulee itekin usein naurettua,toi on kirjaimellisesti kova heittään huulta :D
Tuntuu vaan että aina se kaikkein paras kuva menee jotenkin pieleen.servo ja sarjakuvaus on päällä ,mutta vaikuttais että ei aina pysy toi kamera perässä,tarkennus on vaikka osunut otsaan mutta häntä on vasta terävä.tai sit mä en vaan osaa :rolleyes:

mikä objektiivi sulla on? Niissä on aika kovasti eroja.

Joo ja sori, ei aukea exifit kännykällä että en voi itse tarkistaa.

mikä objektiivi sulla on? Niissä on aika kovasti eroja.

Joo ja sori, ei aukea exifit kännykällä että en voi itse tarkistaa.

Veikkaisin et joku versio kanuunan 2.8 70-200mm -mallista noista deviantissa näkyvistä tiedoista päätellen

Picture
Make: Canon
Model: Canon EOS 40D
Shutter Speed: 1/2000 second
F Number: F/2.8
Focal Length: 80 mm
ISO Speed: 200
Date Picture Taken: Feb 17, 2009, 2:11:13 PM
Artist's Comments
Omar

joo pienemmällä aukolla se tarkennus ei olis ihan niin julma että jos häntä on tarkka, kuono on sumea.

Mutta noi on aina kompromisseja varsinkin liikettä kuvatessa pienin mahdollinen aukko ei myöskään välttämättä tarjoa kauhean terävää lopputulosta..

Kannattaa kokeilla eri asetuksilla samanlaisia kuvia ja niitä vertailee ja katsoo mitkä asetukset toimii parhaiten.

Juu tosiaan,kamera on 40D ja putkena ollu 70-200 f2.8 L .Ei noita tarkennus virheitä nyt joka sarjaan tule, mutta tulee kumminkin ja monesti sellaisessa tilanteessa, kun toi koira tulee suoraan kohti(tulee lujaa,eikä väistä:evil:).usein olen käyttänyt aukkoa f4 mutta noissa mulla on vielä paljon opeteltavaa että ne paremmin hallitsen eri tilanteissa.tarttee mennä huomenna taas opettelemaan...

Tässä oli 20D ja 70-200 2.8L IS, eikä tuota paljoa ole cropattu, yläreunasta ripaus.

koirat1.jpg

Kyllä toi 10-sarjan AF:n pitäis olla ym. putkella suht' hyvä, 40D:ssä vielä parempi kuin aiemmissa 10-sarjalaisissa. 5D:nkin suohon haukuttu jatkuva tarkennus riittää koirille mainiosti.

Kuka kehtais linkittää ebaysta 40D sopivaan akkukahvaan? Eikö noita saa ihan muutamaan kymppiin sieltä, kun Suomessa hinnat on 150-200e?

Tässä oli 20D ja 70-200 2.8L IS, eikä tuota paljoa ole cropattu, yläreunasta ripaus.
Käy kyllä kateeks noi teikän koirakuvat. Hemmetin hienoja!
Itse olen harjoitellut näitten riiviöitten kanssa ja täytyy valitettavasti sanoa että onnistumisprosentti on aika huono. Ei meinaa kameran AI-servo pysyä perässä millään (5D m2).
Joskus käy vahingossa tuuri ja saa molemmat samaan kuvaan ja terävyysalueelle. Tosin ilman croppia ei tulis mitään.
jgbir6

Harrastan koirien kanssa maastokisoja ja ratakisoja. Olisi mukava joskus saada teräviä kuvia noista toffeeohjuksista. Kaipaisin muutamia vinkkejä Linssi on mikä on eli surkea Sigman 18-200 DC OS ja kamerana Canon 30D. Mä olen vielä aika hukassa näiden digipelien kanssa.

Kiitos etukäteen.

Harrastan koirien kanssa maastokisoja ja ratakisoja. Olisi mukava joskus saada teräviä kuvia noista toffeeohjuksista. Kaipaisin muutamia vinkkejä Linssi on mikä on eli surkea Sigman 18-200 DC OS ja kamerana Canon 30D. Mä olen vielä aika hukassa näiden digipelien kanssa.

En ole paras neuvomaan kun itsekään ei meinaa onnistua mutta pari juttua olen kantapään kautta huomannut:
1) 1/500 valotusaika ei riitä ainakaan noille russeleille. Sillä saa kutakuinkin vartalon pysähtymään mutta jalkoihin jää vielä liike-epäterävyyttä. Sellainen 1/800 tai 1/1000 alkaa riittämään. Jos haluaa nuo lumestä lentävät partikkelit myös teräviksi täytyy mennä 1/1600 tai 1/2000 asti. Silloin täytyy jopa auringonpaisteella kasvattaa ISO-arvoa.

2) Lumen saa hienosti näkyviin kun ottaa kuvan vastavaloon siten että aurinko paistaa +/- 45-astetta edestä. Tällöin se valaisee ilmassa lentävät lumi- ja jääpartikkelit kivasti ja kuvaan saa vauhdin tuntua.

3) Kuvakulma kannattaa pitää niin alhaalla kuin mahdollista. Siis kylmästi maahan makaamaan. Loivasti yläviistoon. Vähintään alla koiran pään tasolta kuitenkin. (helpompaa isolla koiralla kun kyykky riittää :)

4) Täyden kennon 5D m2:lla syvyysterävyysalue on "roimasti" pienempi kuin croppikameroilla. Ja sen huomaa. Täydellä aukolla ja ~200 polttovälillä terävyysalue (tässä tapauksessa) on enää about 10cm. Jos tarkennus ei osu silmiin niin pieleen meni ja menee useasti. Ja vaikka osuisi niin häntä ei ole enää terävyysalueella (joka voi tietysti olla suotavaakin). Paremman onnistumisen takaamiseksi käytän manuaalia. Silloin ei voi tietenkään turvautua auto-ISOon joten ensin aukko johonkin 5.6-8.0 alueelle jotta saa edes 3-40 cm syvyysterävyyttä. Sitten valotusaika sinne 1/500 - 1/1600 ja lopuksi ISO-arvo 400-3200 kunnes valotus alkaa olemaan kohdillaan. Tämä tuo tietysti haastetta koska kuvakulman muuttuessa valotus muuttuu ja ISO-arvoa saa ruuvailla joka otoksella.

5) AI-Servo moodi tuntuu toimivan vaihtelevasti (siis se tila jossa kamera yrittää seurata liikettä ja fokusoida nopeuden perusteella vähän eteen). Tässä moodissa on se etu että voit käyttää sarjaa. Paras tulos tuntuu tulevan kuitenkin manuaalisella ennakoivalla tarkennuksella. Eli arvataan missä ne riiviöt ovat sekunnin kuluttua, tarkennetaan valmiiksi siihen (liipasin puoliväliin) ja napataan kuva ennakoiden suljinviive (liipasin pohjaan). Tuo ei tarvitse isoa ennakkoa mutta pienen "aavistuksen".

6) Jos kuitenkin turvautuu AI-Servoon niin vain keskimmäinen tarkennuspiste käyttöön. Custom Funktioista tarkkenuspisteen laajennus myös käyttöön. Tämä tuntuu antavan hieman paremman onnistumisprosentin. Haaste pienillä koirilla on yrittää pitää se piste sitten koirassa alueella jossa on kontrastia (ko. russeleilla sitä on vain naamassa. Jos lipsahtaa vartaloon niin AI-Servo hukkaa tarkennuksen :( )

7) Ja näin talvella varsinkin lumisessa maastossa kamera ei oikein osaa laskea valotusta oikein (18% harmaa-sääntö). Joten valotusta kannattaa kompensoida EV:llä tai käsin ainakin reilu aukko puolitoista ylöspäin (ts. "ylivalottaa). Varsinkin suuria ISO-arvoja käyttäessä tuon huomaa selvästi kun kohina/signaali-suhde paranee. Ja vaikka vähän ylivalottuisi niin RAW:ta käytettäessä saa (ainakin tällä 5D:llä) 1-1.5 aukkoa "pelastettua" jos meinaa palaa puhki.

Kiitos oksankohta, kyllä sen huomaa, että olen täysi tumpelo studion ulkopuolella jos edes sitäkään muistan kunnolla enään.:wtf:

Tai sitten menee vaan tuonne osto/myyntipalstalle ja ostaa 1DmkIII:n ja 120-300:en ;)
Ois nimittäin nyt kamaa kaupan.

Sen verran voin omakohtaisten kokemusten perusteella sanoa, että koirien kuvaamisessa 80% homman ideasta on ennakoinnissa ja 20% kalustossa. Ennakoinnin merkitys vielä kertaantuu jos kalusto ei ole nopea ja tarkka tarkentamaan. Jos on hyvä kalusto, niin nuo yo. prosentit on aikalailla kohdillaan.

Esimerkiksi 85 1.2L II ei todellakaan ole mikään sporttikuvauskakkula tarkennuksensa puolesta, valovoimansa osalta kyllä überhyvä. Silläkin saa ihan siistiä kuvaa juoksevasta koirasta, muttei vaan yksinkertaisesti voi tehdä point/shoot, kuten jollain 300 2,8L IS:llä vois tehdä. Parin tunnin lenkiltä 100 kuvaa kuvanneena voipi olla, että 1 on onnistunut, tai sitten ei sekään kun tarkennus on korvassa, muttei silmässä (f1.2 aukolla 85mm on sitten aika hiton lyhyt st-alue muutaman metrin päästäkin).

Ajoittaminen, sarja auttaa ja helpottaa.. sano siihen kuka ennakoija mitä tahansa. Onnistuu se yhden ruudun ottamisellakin ja useimmiten parhaat kuvat saa näin, mutta onnistumisen todennäköisyys kasvaa ekspontentiaalisesti, jos on vaikkapa 8-10fps sarjanopeus. Ikävä fakta, johon voi sanoa joku huippuennakoija toisin ;)

30D:n kaveriksi hankkisin valovoimaisen 70-200 kakkulan. Mielellään L-sarjalainen, koska tuo tarkennus nyt vaan sattuu pelaamaan huomattavasti paremmin sen kanssa, kuin ns. piraattivalmistajien vastaavien optiikoiden. Sitten kun haetaan haasteita, niin kuvataan 12mm polttovälillä ja läheltä...näitä on tullut kuvattua ns. 'kieli poskella' ja ihan omaksi huvikseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom