Valokuvaus-thread

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luulisi, että sillä saataisiin enemmän kuin se 2 aukkoa lisää. On idea toteutunut aika huonosti.

Onko jpeg 16 bittiä? Paljonko tuosta nyt jää valoarvolle vaihtoehtoja? Kai se olisi aika helppo laskea paljonko "aukkoja" jpeg:ssä edes voidaan käyttää ettei se pala puhki.


Aukot ja bittisyvyys on eri asia. Bittisyvyys kertoo vain että kuinka suurella tarkkuudella kennon tallentama data on tarkennettu välillä musta-täysin valkoinen. Eli musta on sama musta kaikilla bittisyvyyksillä, siihen mustaan on vain päästy pienemmin portain ja kenno ehkä onnistuu tallettamaan enemmän väliarvoja sinne mustaan päin mennessä ilman että kuva olisi siltä kohdalta vielä kokonaan musta. Dynamiikka kertoo kuinka suuri kirkkausero samassa valotuksessa voi vielä olla oikein tallentuneen mustan ja kirkkaan välillä(vrt. hdr-kuvat, jossa esim. 32bit kuva on puristettu 8bit ja siinä koitetaan välttää kummankin ääripään menemistä puhki). En tiedä miten nuo dynamiikka-arvot laskentaan käytännössä, mut itseä kiinnostais testi jossa verrattaisiin tuo per värikanava jolloin nähtäisiin enemmin käytännön tilanteen dynamiikkaa, minkä kanavan valotusvara loppuu ensimmäisenä kesken(ja onko se vaste miten lineaarinen).

Jpg on 8 bittiä(255 arvoa per värikanava).
 
Kortin nopeudella on jotain merkitystä vain jos kuvaat nopealla sarjalla.

Käytännössä noin, tosin nuo uudemmat kamerat alkaa pystymään käyttään kirjoitusnopeuksia, joita toiseksiuusimman korttimallin huiput edustaa. Ei tosin tule kunnolla edes esikatselukuvan katselussa esiin tuo ero, kun se on nopea noilla vanhemmillakin nykyään. 1DsII on vielä sen verran hidas ko. toiminnassa, että siinä tarvii välin oikeasti odottaa, mutta onhan se 16mpix, joten kuvalla on kokoakin.

Tuolta voi käytännön testejä käydä lueskelemassa:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007
 
Aukot ja bittisyvyys on eri asia. Bittisyvyys kertoo vain että kuinka suurella tarkkuudella kennon tallentama data on tarkennettu välillä musta-täysin valkoinen. Eli musta on sama musta kaikilla bittisyvyyksillä, siihen mustaan on vain päästy pienemmin portain ja kenno ehkä onnistuu tallettamaan enemmän väliarvoja sinne mustaan päin mennessä ilman että kuva olisi siltä kohdalta vielä kokonaan musta. Dynamiikka kertoo kuinka suuri kirkkausero samassa valotuksessa voi vielä olla oikein tallentuneen mustan ja kirkkaan välillä(vrt. hdr-kuvat, jossa esim. 32bit kuva on puristettu 8bit ja siinä koitetaan välttää kummankin ääripään menemistä puhki). En tiedä miten nuo dynamiikka-arvot laskentaan käytännössä, mut itseä kiinnostais testi jossa verrattaisiin tuo per värikanava jolloin nähtäisiin enemmin käytännön tilanteen dynamiikkaa, minkä kanavan valotusvara loppuu ensimmäisenä kesken(ja onko se vaste miten lineaarinen).

Jpg on 8 bittiä(255 arvoa per värikanava).

Eikö se periaatteessa mene niin, että yksi aukko lisää tuplaa valotuksen?

eli 1 2 4 8 16 32 64 128 256

Eihän tuo olisi kuin 9 aukkoa jos sen niin laskee.

Toki toinen asia on tuo, että näkyykö valotus kuvassa lineaarisena.

Toinen vaihtoehto mitä mietin tuohon skaalan lisäämiseen olisi että tämän 0,1,2,3,4,5,6,7... sijasta kamera osaisikin tehdä 0,2,4,6,8,10... jolloin saataisiin tuplasti dynamiikkaa, mutta se dynamiikan "resoluutio" olisi huonompi.
 
Eikö se periaatteessa mene niin, että yksi aukko lisää tuplaa valotuksen?

eli 1 2 4 8 16 32 64 128 256

Aukkosarja ei ole lineaarinen, vaan se on suhdeluku focal/x.x
Eli tuosta voi jo havaita, että eri polttovälin optiikat vaatii fyysisesti erikoikoisen aukon.

Aukkosarja:
1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32

Jokaisessa noissa väleissä on 1 aukko.
 
Aukkosarja ei ole lineaarinen, vaan se on suhdeluku focal/x.x
Eli tuosta voi jo havaita, että eri polttovälin optiikat vaatii fyysisesti erikoikoisen aukon.

Aukkosarja:
1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32

Jokaisessa noissa väleissä on 1 aukko.

En nyt jaksa selvittää, mutta onkohan noiden väli edes exponentiaalinen jos ei lineaarinen?

Eipä taida pystyä normi JPEG:llä näyttämään mitään 20 aukon kuvaa kuitenkaan.

Luulisi, että aina uudella kennolla kuvasta saataisiin enemmän dynamiikkaa irti koska kohinaa on entistä vähemmän.
 
Pari puttekuvaa.
Sisko kuvasi, mää olin vaan mallina ;D
 

Liitteet

  • 2008 07 09 005 Stugudal edit3.jpg
    2008 07 09 005 Stugudal edit3.jpg
    67,2 KB · Katsottu: 258
  • 2008 07 09 028 Stugudal edit.jpg
    2008 07 09 028 Stugudal edit.jpg
    116,8 KB · Katsottu: 292
Mitä helvettiä tossa ekassa kuvassa tapahtuu? Vai onko se vaan valotettu 2 kertaa?

Teknisesti erittäin hienoja kuvia.

Pitäisköhän alkaa kuvaamaan pelkällä valotusautomatiikalla. Turha se on jotain maisemakuvia ottaa aukko- ja valotusautomatiikalla, koska hyvin voisi käyttää isompaa aukkoa jos valoa riittää.
 
Mekaaniselta puolelta tuo on (lähes)täsmälleen sama kuin mitä D200, mut käytännössä ihan kaikki elektroniikka fujin omaa.

Kahella sensorilla tuo on fujin kennossa toteutettu niin, että toinen sensori on huomattavasti "himmeämpi" ja toimii vain kirkkaassa päässä ja toinen sensori herkempi ja toimii hämärämmässä päässä paremmin. Noista sitten lasketaan kamerassa tai kääntäjässä että kumpaa sensoria käytetään, vaiko kumpaakin.

http://www.dpreview.com/news/0301/03012202fujisuperccdsr.asp

Näköjään toi irtoo melkein 800€:lla uutenakin. Ei paha hinta melkein pro järkkäristä. Nikonin D300 maksaa kuitenkin melkein 1500€.
 
Noh, jokin aika sitten Fujiahan sai anttilasta jollain 600 eurolla.
Loppuivat tosin äkkiä mutta.
Kuten D200, ne ovat molemmat pirun vanhoja ja semipro on semipro niin kauan kuin kahva puuttuu.. :rolleyes:
Uuteen on turha verrata kun ikäeroa on valovuosi. D200 maksoi parivuotta sitten ihan samat kuin D300 nyt...
-> pari v päästä kelpaa ostella D300 kalustorunkkarien vitriineistä :D
 
Pari "osumaa" metsästä.

_medium.jpg


_medium.jpg


Ja sitten yksi kikkailukuva 85mm f1.8:lla. On nimittäin tuntunut hintaisekseen aika loistavalta linssiltä.

_medium.jpg
 

Suositut

Back
Ylös Bottom