Valmiusjoukkoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tical
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kenelläkään mitään tietoa miksi tänä vuonna (en tiedä onko aikaisempina vuosina) nuo ensimmäiset 6kk ovat Karjalan prikaatissa?

Jos joku ei päässy valmareihi ni säkylässä koulutettavilla spolleilla on myös palveluksen jälkeen ihan hyvät mahkut päästä krihaan

Osaako joku sanoa, miten tuo kranaatinheitinkomppanian koulutus eroaa jääkäreistä ?
Opettelette tukemaan kranaatinheittimillä jääkäreiden hyökkäystä/puolustusta, samalla saatte kuitenkin saman KV-koulutuksen kuin jääkäritkin.

Onko kenelläkään mitään tietoa miksi tänä vuonna (en tiedä onko aikaisempina vuosina) nuo ensimmäiset 6kk ovat Karjalan prikaatissa?
Koska AMOS vaunujen koulutusta on tarjolla vain Vekaralla.

Jos joku ei päässy valmareihi ni säkylässä koulutettavilla spolleilla on myös palveluksen jälkeen ihan hyvät mahkut päästä krihaan
Mihis tää perustuu? Kuitenkin SKVJ ulkopuoleltakin niin paljon tulijoita, ettei siellä jonkun 9kk sotilaspoliisin meriitit paljon paina.

Näpyttelen tässä aikani kuluksi pienen kertauksen testeistä, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Elikkäs saavuttiin parin kaverin kanssa paikalle sunnuntaina klo 16:10 eli vähä turhankin ajoissa, ja 16:30 meidät ohjattiin pääportilta erään rakennuksen luentosaliin, jossa varsinainen ohjelma alkoi 18:30. Ensiksi käytiin läpi perusasioita niin valmiusjoukoista kuin tulevista testeistä ja täytettiin pari lomaketta. Tämän jälkeen vuorossa oli ensimmäinen testin osa eli peruskoe 1, jossa oli kolme osiota: loogisuus-/ ongelmanratkaisutehtävät eli 3x3 ruudukko josta oikea alakulma puuttui ja siihen sopiva pala piti valita kuuden vaihtoehdon joukosta. Sen jälkeen seurasi sanatehtäviä, kuten mikä on tämän sanan vastakohta, mikä ei kuulu joukkoon jne, kuusi vaihtoehtoa per kohta tässäkin. Viimeisenä päässälaskuja, ja jälleen 6 vastausvaihtoehtoa. Jokaisessa osiossa oli 40 kohtaa ja jokaisessa oli myös oma aikarajansa. Itsellä meni ihan ok, ekasta osiosta sain tehtyä 37 ja aikaa oli juuri sopivasti, toisesta osiosta vain 33 ajan loputtua ja päässälaskuista helposti kaikki ja aikaa jäi siinä osiossa yli 5 minuuttia, mikä kyllä vitutti hieman kun se oli aikarajan puolesta niin helpoksi tehty. Kaiken kaikkiaan about 110/120 tehty ja veikkaisin että ainakin 95% oikein. Tämän jälkeen suunnattiin majoitustiloihin iltapalalle ja tutimaan kello 22. Ainiin ja peruskoe 1:n jälkeen jaettiin koko porukka neljään pienempään ryhmään, joissa seuraavan päivän testit suoritettaisiin (n.20-25 henkilöä per ryhmä)

Herätys klo 5:30 ja makuualustat ja -pussit sinne mistä illalla otettiinkin, btw oman tyynyn tuominen ei ole välttämättä huono idea, sillä niitä ei paikanpäältä saa. Ryhmittäin aamupalalle jonka jälkeen vapaa-aikaa ja testeihin lähdettiin ryhmä kerrallaan klo 7:30 jlk, itse olin ensimmäisessä ryhmässä. Cooperi juostiin hiekkakentällä, jonne oli kalkittu 400m pitkä rata eli periaatteessa urheilukenttä. Itse juoksin 2600m, tosin aikaa jäi toistakymmentä sekuntia kun tuon 2600m ohitin, mutta ei tietenkään ollut mitään mahdollisuuksia 2800 metriin ja olin kyllä niin loppu, että jäin siihen sitten makaamaan :D Paska tuloshan tuo on, mutta heräsin juoksukunnon treenaamiseen niin myöhään ettei parempaan mahdollisuuksia ollut. Ainakaan 1. eikä 2. ryhmästä kukaan ei käsittääkseni ylittänyt 3000 metriä eli saanut täysiä pisteitä.

Sitten evakuointitestiin, eli 55kg nukke, jota kannetaan/vedetään 150metrin matka, 3x edestakaisin 25m pätkä. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että nuken saa helposti kantoon, mutta nostotekniikkaa saa vapaasti kokeilla noin minuutin ennenkuin testi alkaa. Pari kaveria päätyi vetämään nukkea, ja tätä ratkaisua en kyllä suosittele kenellekään, oli meinaan tuskaisen ja hitaan näköistä. Nukke ei saa olla pystyasennossa ajanoton alkaessa vaan sen pitää olla lattialla vaakatasossa, ja aika alkaa kun siihen koskee. Jos nuken saa nostettua suht pian hartioille eikä pudota sitä matkan aikana, niin 2p pitäisi olla aika helppo nakki suht hiljaisellakin vauhdilla. Itsellä meni reilu minuutti, eikä ainakaan meidän ryhmästä kukaan alittanut 50 sekuntia eli saanut 3 pistettä. Hatunnostot sille joka tuossa onnistuu :puntti:

Tästä mentiin suoraan lihaskuntoon, jossa suoritusjärjestys oli vauhditon pituus, vatsat ja punnerrukset. Vatsat ja punnerrukset tehtiin pareittain, mutta tekniikoita valvoi joku iso ilkeä fysioterapeutti joten kukaan ei päässyt huijaamaan :). Itse vedin 245cm, 48 vatsaa ja 45 punnerrusta, punnerrusten tekemisen lopettelin vähän ajoissa kun raja maksimipisteisiin on vain 40. Täydet 3/3p lihaskunnosta siis.

Tämän jälkeen suihkuun ja syömään, josta suunnattiin pienen tauon jälkeen samaan taloon, jossa eilen pidettiin alkuinfo ja peruskoe 1. Kello oli jotain puoli 12 ja 12 välillä. Porukka jaettiin jonoihin, joista kukin jonotti eri luokkaan mihin sitten mentiin yksi kerrallaan haastateltaviksi, englanniksi siis. Haastattelija kyseli helppoja kysymyksiä joiden ymmärtäminen ei pitäisi olla vaikeaa, kuten kerro jotain itsestäsi, miksi haluat SKVJ:hin ja millaisia odotat rauhanturvaajatehtävien olevan.

Haastattelun jälkeen siirryttiin samaan luentosaliin, jossa oltiin eilen, ja kaikkien saavuttua sinne jaettiin lyhyt palautekysely. Sen jälkeen oli lyhyt tauko, jota seurasi viimeinen testi eli peruskoe 2 aka pällitesti. 526 kysymystä, kuten "onko sinulla vähintään kerran viikossa ripuli?" "tuntuuko sinusta joskus, että sielu irtaantuu ruumiistasi?" jne. you know the drill. Salissa tuli odottaa niin kauan, että viimeinenki saa testin tehtyä ja tässä tapauksessa se kesti vajaat 2 tuntia (maksimisuoritusaika 2h). Tämän jälkeen testirupeama oli ohi ja oli aika poistua kotiinpäin, kellon ollessa n. 15:15.

Kaiken kaikkiaan testit meni kuten odotin, cooperissa annoin varmaan sikäli liikaa tasoitusta, ettei heinäkuun saapumiserään ole asiaa, mutta pettynyt olen jossei tammikuulle tule kutsua. Mites muilla?

Kylläpä rupes taas harmittamaan etten päässyt testeihin, melkein onnistuin jo unohtamaan koko homman, pari kaveria oli tuolla myös. No, mä meen tammikuussa ja koitan varmaan pyrkiä spoliks tai vastaavaksi jolla ois ehkä hiukan paremmat saumat päästä rauhanturvaajaksi, aiemmin mietin että ens tammikuussa haen uudestaan mut totesin että siinä tapauksessa mulla venyis jo jatko-opinnot liian pitkälle.

Nyt alkaa vähän jännittää pääsekö sisään. Cooper ihan päin persettä ja siitä 2580m, lihaskunto täydet, ja nuken kanto 4sec yli maximi piste rajasta. Enkku menin hyvin vaikka vähän jääty ja noista peruskokeista en osaa sanoa. Miltä näyttää?

Itekin kyllä vähän jäädyin tossa haastattelussa, ei englannin puhuminen normaalisti ole mulle niin vaikeeta ku siinä tilanteessa :D

Päivittelen nyt itsekin jossei haittaa.. poistakaa jos haittaa

Hakijoita ennätysmäärä 800+ En muista tarkkaa lukua, kerrottiin testeissä.
Heistä +-300 Karsiutui papereilla ja 500+ Pääsi kokeisiin.

2 Koulutuserää= 2014 Syksyllä Kranaatinheitin komppania(75 Hakijaa pääsee) ENSIMMÄINEN KOSKAAN laatuaan koulutus. Ja 2015 Tammikuu Jääkäri komppania(200-220 Hakijaa pääsee)
Yhteensä voidaan päätellä että NOIN. 300 Hakijaa Pääsee SKVJ koulutukseen.

Tää on nyt vähän toistoa jo yllä kerrottuun joten poistakaa jos on turha..

Saavuttiin iltapäivällä yhteiskuljetuksella prikaatiin ja meidät ohjattiin isoon saliin odottamaan kunnes kaikki kokelaat olivat paikalla, odottelua oli varmaan 2 tuntii.
Täytettiin Suostumus huumetestiin,matkakorvaus lappu,ja joku perustieto kysely.. Sitten alkoi tosiaan toi ensimmäinen virallinen testi eli, palikka,päättely,ja matikka.
Meidät jaettiin Neljään ryhmään "alfa,bravo,charlie ja delta"
Sen jälkeen liikuntatalolle jossa ensin kamat pukukoppiin, sitten yläkertaan liikuntasaliin josta noudettiin makuualusta ja makuupussi, levitettiin ne siihen lattialle
Ja haettiin alakerrasta "iltapalaa" = Kuiva hotdog jossa 1 nakki välissä,pieni rasia rusinoita,banaani,trip mehu,ja pieni tripin kokoinen joku keitto. Eli ei mikään superathleetin iltapala..
Sitten kirjoitettii nimi ja hakutoive listaan, eli tammikuu 2015 jääkärit, tai 2014 syksy kranaatinheitinporukka.. Käsittääkseni(korjatkaa jos olen väärässä) Se mihin ensisijaisesti haki oli se ainoa mihin voi päästä, eli jos hait kranaatinheitin kompanjaan etkä sinne pääse, sinua ei edes kysytä jääkäreihin.

Sitten kello olikin jo 22:00 ja hiljaisuus ja unta kaaliin. Jos siellä joku nukkumaan pystyi niin onnittelut hänelle, itse ainakin olen niin mukavuuteen tottunut että kovalla lattialla ilman tyynyä ei oikeen sujunut minulta :DD

Herätys klo 05:15 ja kamat niskaan, ja ryhmittäin aamupalalle, pisteet aamupalalle kotiin! Kaurapuuroa,leipää jne jne komiaa oli..
Sitten juoksukamat päälle ja joskus 07:30 tais eka ryhmä lähteä verryttely lenkille n.15min ennen cooperia ulkona hiekkaradalla.
Cooperista selviydyttyään(jos selvisi, kaikki eivät niin tehneet) Suoraan evakuointi testiin, joka myös yllätti monet ja lisää porukkaa karsiutui pihalle, siitä suoraan lihaskunto testiin, pituushyppy,punnerrus,istumaannousu. Missään kohtaa fyysisiä testejä ei ollut lähes lainkaan taukoa, joten rankkaa se oli? Suihkuun

Tän jälkeen taisi olla ruoka, ryhmittäin taas ruokailemaan, komiaa lihasoppaa,kahvia,piirakkaa,lähes kaikkea oli..
Sitten liikuntatalolle kokoontuminen ennen englannin kielen haastattelua,sitten taas alkupisteeseen isoon saliin tekemään pälli testejä..
Kiristääkö vanne päätäsi tyylisiä kysymyksiä.

Sitten sotkun kautta kotiin :)

Jotenkin tuntuisi että jos 500 pääsi kokeisiin, ja sadasta karsiutui n.20 niin viidestä sadasta karsiutuu +-100kpl jäljelle jää 400+- ja n.300 saa paikan niin ei tarvi ihme mies mäkkaiveri olla että sisään pääsee, itse hain jääkärikompanjaan jonne pääsee 200+ , kuulin todella monen hakevan kranuttimeksi joten vähemmän hakijoita jääkäriksi=helpompi mulle päästä? :D

No kohta sen näkee pääsikö vai eikö..

- - - Updated - - -

Ainiin, ja meidän 100 kokelaan ryhmässä oli 1 nuori nainen, Suuret respectit hänelle! Kertoo paljon kun uskaltaa tulla raavaiden miesten keskelle yksin :D

Nyt alkaa vähän jännittää pääsekö sisään. Cooper ihan päin persettä ja siitä 2580m, lihaskunto täydet, ja nuken kanto 4sec yli maximi piste rajasta. Enkku menin hyvin vaikka vähän jääty ja noista peruskokeista en osaa sanoa. Miltä näyttää?
Jos vaatimuksena on coopperi 2600 m, niin et pääse tuolla tuloksella. Vajaa mikä vajaa, ens kerralla vähän reeniä. Se 2600 m kun ei mikään kauhean vaativa raja ole. Mitä nyt itse mitään mistään tiedän.

Jos vaatimuksena on coopperi 2600 m, niin et pääse tuolla tuloksella. Vajaa mikä vajaa, ens kerralla vähän reeniä. Se 2600 m kun ei mikään kauhean vaativa raja ole. Mitä nyt itse mitään mistään tiedän.
Vuosi sitten cooperin rajaa laskettiin 2500 metriin, jolla ei siis saa yhtään pistettä mutta pääsee jatkoon. 2012 oli tuo 2600m saavutettava (metrinkään ei saanut jäädä vajaaksi, tällänen tapaus tuli nähtyä) muuten tuli lähtö samantien kotiin.

Jos 1/15 on se puuttuva jääkärikomppania niin mikähän 2/15 nyt sitten oikein on: huoltokomppania vai toinen pioneerikomppania? Kuitenkin 2016 pitäisi mekanisoidun jääkäripataljoonan olla valmiina eli se on jompikumpi sitten...

Tänään tuli kutsu 2015 tammikuun erään. Ei se nyt loppuenlopuks ois ollu niin katastrofi jos ei olis päässy, mutta parempi näin.

Heinäkuun erään napsu kutsu! Pieni yllätys että sinne pääsin, kun selkeästi suurin osa tuntui sen laittavan ykköseksi. Tuntuu helvetin hyvältä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom