Valmiusjoukkoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tical
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä se sun kaverin veljes ei vaan ole ymmärtänyt jotain oikein. Ei sen tiedot ole näyttänyt olevan hirveän tarkkoja aiemminkaan ja intti jos mikä on oivaa maaperää tornareiden syntymiselle.

Toisaalta, mitä väliä vaikka siellä koulutettaisiin erä jotain muuta kuin jääkäreitä? Kyllä ne muutkin aselajit käyttöä näkevät ulkomailla ja kaikki voivat toimia jääkärin tehtävissä. Parempihan se on jos saa lisäkoulutusta, on sitten tarjolla muitakin tehtäviä kuin vain se Jakke Partiojääkärin homma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nojoo, onhan asia noinkin. Mut jos asia on niin että siellä oliskin vain niitä viestimiehiä niinkuin juttua olen kuullut, niin täytyy hakeutua vasta seuraavaan erään tai johonkin muualle, vuosi radion räpellystä ei kiinnosta. (Tämä koska serkku oli viestimiehenä viimevuonna, leireillä ei ampunut laukaustakaan kun joutui istumaan 10h pätkiä radion äärellä jnejne.)

Nojoo, onhan asia noinkin. Mut jos asia on niin että siellä oliskin vain niitä viestimiehiä niinkuin juttua olen kuullut, niin täytyy hakeutua vasta seuraavaan erään tai johonkin muualle, vuosi radion räpellystä ei kiinnosta. (Tämä koska serkku oli viestimiehenä viimevuonna, leireillä ei ampunut laukaustakaan kun joutui istumaan 10h pätkiä radion äärellä jnejne.)

Kyllä ne viestimiehet paljon muutakin tekee ja jos siellä on komppania pelkkää viestiä niin ei siinä riitä edes radiot kaikkien näprättäviksi. Viestikomppaniassa on myös muita tehtäviä, ei se muuten toimisi.

Viikon päästä pitäisi olla näihin aikoihin matkalla junassa, ja kyllähän tässä alkaa jo jännittämään. Itsellä sattui pieni kylkiluunmurtuma maaliskuun alussa, joten eipä tässä hirveästi ole kerennyt treenata. Tosin eipä nuo vaatimuksetkaan kovin korkealla ole. Itsellä vauhditon pituus selvästi vahvin, joten 37 vatsaa ja 30 punnerrusta pitäisi tehdä, että saisi 2/3 pistettä. Olisiko kellään mitään vinkkejä tuohon evakuointiin? Raahaus kädet kiinni kehossa on ilmeisesti "varma" keino? Lisäksi olisi kiva tietää, miten pitkiä tauot mahtavat olla testin välillä? Suoraan cooperista nukke selkään jne.

Sitten tietysti vielä ne peruskokeet. Niihin ei varmaan hirveästi voi valmistautua, rehellinen ilmeisesti kannattaa olla? :)

Mites äijät treenaa tuota vauhditonta pituushyppyä?

Hyppimällä vauhditonta pituushyppyä.:D

Vauhdittomaan pituushyppyynhän tarvitaan räjähtävää lihasvoimaa, eli jalkojen voimatreenauskaan ei pahitteeksi ole kylkeen :D ATG kyykkyä rauhallisella laskulla ja ''räjähtävillä'' nousulla jne. :D

ei taida mennä enään kauaa kun pääsykokeiden tulokset kosahtaa postiluukusta sisään, täällä taitaa muutkin odotella jo innolla ku niin hiljasta on ollu :D

Kysytäänpäs taas vinkkejä konkareilta.. Mites pääsykokeissa tuo evakuointitesti meni? Saako sitä nukkea raahata sen 150m omalla tyylillä vai onko siihen jokin ainoa tyyli mitä kaikki joutuu käyttämään? Nukke olalle ja juoksuksi, niin se varmaan helpoiten menisi. Mites muuten katsotaanko siellä pahasti näitä vähärasvaisia ihmisiä joilla ei ole niitä turhia kiloja kropassa ollenkaan? itselläni rasvaprosentti 6.7.. Kaikki pitäisi mennä hyvin paitsi tuo evakuointi vähän meinaa arveluttaa. G6 käyttöön ja normi kyykkyjen tilalle ATG kyykyt.

Inttiinhän pitäisi mennä 2015 alusta tai sinne sitä olen suunnitellut. Miten tämä hakeutuminen sitten menee, että pitääkö se lipare lähettää nyt vai 2014 alussa? Toivottavasti syksyllä ne osaavat kertoa enemmän kutsunnoissa.

Toivotan teille kaikille jotka valmiusjoukkoihin ovat hakeneet, että myös pääsisitte sinne! :rock:

Pistetäänpä pientä juttua näistä testeistä, vaikka jo kuukausi vierähtänyt. Kirjettä ei ole vielä näkynyt...

Saapumisiltana majoituttiin saliin ja se jäkeen ei paljoa muuta tehty kuin täyteltiin lomakkeita. Samalla selvisi, että cooperin karsiva raja olisikin 2500 metriä. Lomakkeiden täytön jälkeen olikin sitten nopea iltapala. Yöllä oli vaikea löytää sopivaa nukkumisasentoa, ja siihen menikin useampi tunti. Onneksi ainakin joku sai nukuttua 10 minuuttia hiljaisuuden jälkeen alkaneen kuorsauksen perusteella...

Aamulla 5:30 herätys ja purettiin majoitus. Aamupalan jälkeen alkoikin sitten testirumba. Porukka jaettiin kolmeen ryhmään ja itse olin heti ensimmäisessä ryhmässä juoksemassa coopperia. Heti lyhyen ohjatun alkulenkin jälkeen tiesin, ettei juoksusta tulisi tänään vittuakaan. Penikat huusi hoosiannaa jo siinä vaiheessa. Cooperi siis juostiin aivan tavallisella tiellä, missä ohi kulki armeijan autoja jne. Omaa suorittamistaan voi siis hyvin selitellä näillä. :D Sain taisteltua kuitenkin 2810m eli 10 metriä yli kahteen pisteeseen oikeuttavan rajan. Parhaimmilla taisi mennä 3100 pintaan, ja muutama taisi myös karsiutua omasta ryhmästä.

Cooperin jälkeen laitettiin sisäliikuntavarusteet päälle ja siirryttiin kantamaan nukkea. Monilla oli vaikeuksia saada nukke kantoon, mutta onneksi saatiin pieniä vinkkejä. Nukkea sai myös koittaa puoli minuuttia ennen suoritusta. Useimmillahan se sitten venyi yli minuutin, mutta ei se niin tarkkaa ollut. Itseni ei paljoa tarvinnut sen kanssa taistella - nukke pystyyn seisomaan, toinen polvi maahan ja kaato selän päälle ja eikun menoks sanoi Annie Lennox. Tasan minuutti meni aikaa ja 2/3 pistettä siitäkin.

Sitten olikin viimeiset lihaskuntotestit, jotka aloitettiin vauhdittomalla pituudella. Hypyt toteutettiin sellaisissa 10 hengen porukoissa jatkuvana virtana, eli aikaa ei hyppyjen välissä hirveästi ollut. Olin hypännyt harjoituksissani sellaista 2,40-2,45 mutta nyt menikin jopa 2,55cm. :wtf: Toisaalta hyppyalustana oli kimmoisa matto, mikä auttoi. Sen perään sitten istumaannousut ja punnerrukset, ja täytyy sanoa, että aika kyseenalaisia suoritustekniikoita nähtiin. :rolleyes: Valvoja otti aina yhden parin seurattavakseen ja laski toistot, mutta muuten ei hirveästi katottu jos nyt lavat eivät osuneet täysin lattiaan. Punnerruksissa sama juttu, eipä siellä hirveästi katsottu miten alhaalla käytiin.

Testin jälkeen oli pari tuntia odottelua, minkä jälkeen oli haastattelu. Yllättävän nopea sessio sekin oli. Englanniksi piti kertoa itsestään ja sitten suomeksi ei muuta kysytty kuin miksi sinut pitäisi valita tms. Haastattelun jälkeen mentiin lounaalle, ja täytyy sanoa, että kyllä tuonne mensi inttiin ihan pelkän ruuan takia, hyvät safkat oli. :D Taas odottelua, jonka jälkeen oli loput kirjalliset testit. Ensimmäinen kesti noin tunnin, jossa oli kolmenlaisia tehtäviä: kuviot, sanasuhteet ja päässälaskut, jokaisesta 40 kohtaa. Kuviotestissä oli siis jostain kuviosta otettu pala pois ja piti useasta vaihtoehdosta valita mikä on oikea. Niistä sain tehtyä ehkä puolet. Sanasuhteissa oli useita eri tehtävätyyppejä esim. mikä ei kuulu joukkoon ja mikä tarkoittaa samaa/vastakohtaa. Sanoista sain tehtyä vähän enemmän kuin kuvioista. Lopuksi oli vielä päässälaskut, ja niistä sain tehtyä melkein kaikki. Testin jälkeen oli pieni tauko ja sitten oli viimeisen kokeen vuoro. Siinä kokeessa oli kyllä melko psykedeelistä settiä. :hyvä: "Onko sinulla tunnottomia kohtia ihossasi?" ymsyms.

Kokeiden jälkeen oli vielä päivällinen, jonka jälkeen sai lähteä kotia kohti. Hetken piti bussia odotella Kokemäen rautatieasemalle. Tällaista siis oli valmiusjoukkojen testeissä 2013, ja olen tyytyväinen, että tuli käytyä. :)

Pistetäänpä pientä juttua näistä testeistä, vaikka jo kuukausi vierähtänyt. Kirjettä ei ole vielä näkynyt...

Saapumisiltana majoituttiin saliin ja se jäkeen ei paljoa muuta tehty kuin täyteltiin lomakkeita. Samalla selvisi, että cooperin karsiva raja olisikin 2500 metriä. Lomakkeiden täytön jälkeen olikin sitten nopea iltapala. Yöllä oli vaikea löytää sopivaa nukkumisasentoa, ja siihen menikin useampi tunti. Onneksi ainakin joku sai nukuttua 10 minuuttia hiljaisuuden jälkeen alkaneen kuorsauksen perusteella...

Aamulla 5:30 herätys ja purettiin majoitus. Aamupalan jälkeen alkoikin sitten testirumba. Porukka jaettiin kolmeen ryhmään ja itse olin heti ensimmäisessä ryhmässä juoksemassa coopperia. Heti lyhyen ohjatun alkulenkin jälkeen tiesin, ettei juoksusta tulisi tänään vittuakaan. Penikat huusi hoosiannaa jo siinä vaiheessa. Cooperi siis juostiin aivan tavallisella tiellä, missä ohi kulki armeijan autoja jne. Omaa suorittamistaan voi siis hyvin selitellä näillä. :D Sain taisteltua kuitenkin 2810m eli 10 metriä yli kahteen pisteeseen oikeuttavan rajan. Parhaimmilla taisi mennä 3100 pintaan, ja muutama taisi myös karsiutua omasta ryhmästä.

Cooperin jälkeen laitettiin sisäliikuntavarusteet päälle ja siirryttiin kantamaan nukkea. Monilla oli vaikeuksia saada nukke kantoon, mutta onneksi saatiin pieniä vinkkejä. Nukkea sai myös koittaa puoli minuuttia ennen suoritusta. Useimmillahan se sitten venyi yli minuutin, mutta ei se niin tarkkaa ollut. Itseni ei paljoa tarvinnut sen kanssa taistella - nukke pystyyn seisomaan, toinen polvi maahan ja kaato selän päälle ja eikun menoks sanoi Annie Lennox. Tasan minuutti meni aikaa ja 2/3 pistettä siitäkin.

Sitten olikin viimeiset lihaskuntotestit, jotka aloitettiin vauhdittomalla pituudella. Hypyt toteutettiin sellaisissa 10 hengen porukoissa jatkuvana virtana, eli aikaa ei hyppyjen välissä hirveästi ollut. Olin hypännyt harjoituksissani sellaista 2,40-2,45 mutta nyt menikin jopa 2,55cm. :wtf: Toisaalta hyppyalustana oli kimmoisa matto, mikä auttoi. Sen perään sitten istumaannousut ja punnerrukset, ja täytyy sanoa, että aika kyseenalaisia suoritustekniikoita nähtiin. :rolleyes: Valvoja otti aina yhden parin seurattavakseen ja laski toistot, mutta muuten ei hirveästi katottu jos nyt lavat eivät osuneet täysin lattiaan. Punnerruksissa sama juttu, eipä siellä hirveästi katsottu miten alhaalla käytiin.

Testin jälkeen oli pari tuntia odottelua, minkä jälkeen oli haastattelu. Yllättävän nopea sessio sekin oli. Englanniksi piti kertoa itsestään ja sitten suomeksi ei muuta kysytty kuin miksi sinut pitäisi valita tms. Haastattelun jälkeen mentiin lounaalle, ja täytyy sanoa, että kyllä tuonne mensi inttiin ihan pelkän ruuan takia, hyvät safkat oli. :D Taas odottelua, jonka jälkeen oli loput kirjalliset testit. Ensimmäinen kesti noin tunnin, jossa oli kolmenlaisia tehtäviä: kuviot, sanasuhteet ja päässälaskut, jokaisesta 40 kohtaa. Kuviotestissä oli siis jostain kuviosta otettu pala pois ja piti useasta vaihtoehdosta valita mikä on oikea. Niistä sain tehtyä ehkä puolet. Sanasuhteissa oli useita eri tehtävätyyppejä esim. mikä ei kuulu joukkoon ja mikä tarkoittaa samaa/vastakohtaa. Sanoista sain tehtyä vähän enemmän kuin kuvioista. Lopuksi oli vielä päässälaskut, ja niistä sain tehtyä melkein kaikki. Testin jälkeen oli pieni tauko ja sitten oli viimeisen kokeen vuoro. Siinä kokeessa oli kyllä melko psykedeelistä settiä. :hyvä: "Onko sinulla tunnottomia kohtia ihossasi?" ymsyms.

Kokeiden jälkeen oli vielä päivällinen, jonka jälkeen sai lähteä kotia kohti. Hetken piti bussia odotella Kokemäen rautatieasemalle. Tällaista siis oli valmiusjoukkojen testeissä 2013, ja olen tyytyväinen, että tuli käytyä. :)

Itsekin tuli käytyä tänä keväänä testeissä, mutta kaatuivat evakuointitestiin :( Olen funtsinut jos hakisi ensikeväänä uudestaan.

Täälläkin tuli naurettua sille kaverille joka sai unenpäästä kiinni heti viiden minuutin valojen sammuttamisen jälkeen. Itse olin melkein kokoajan ns. puoliunessa, ja olin melkein hereillä kun herätys tuli. Meidän testierässä paras taisi vetää coopperista reilu 3600m.

Vakuutin itseni ennen testejä että jos se johonkin kaatuu niin coopperiin, mutta toisin kävi :( Nuken sain hartioille mutta se kaatui, joten päätin koittaa raahaamista ja lihakset löivät kyllä hapoille todella nopeasti.

Jos vaan armeijan lykkääminen tammikuusta heinäkuulle II/2014 onnistuu, haen uudelleen keväällä. Kuitenkin rauhanturvaus kiinnostaa niin paljon tulevaisuudessa, että kovasti hotsittaisi päästä valmareihin. Olen kyllä miettinyt josko menisi tammikuussa inttiin, sillä tuo lykkäisi suunnitelmia aina vuodella eteenpäin eikä varmuutta ensikerrallakaan ole pääsystä. Kuitenkaan normaali-intin käyneet eivät taida päästä läheskään niin helposti operaatioihin kuin valmarit käyneellä?

Kuitenki normaali-intin käyneet eivät taida päästä läheskään niin helposti operaatioihin kuin valmarit käyneellä?
Kyllähän valmareiden käynyt todennäköisesti pääsee paljon helpommin itse rt-hommiin. Millainen se nukke muuten oli? Kova vai sellainen pehmeä mistä saa helposti otteen?

Löytyykö muita Säkylässä I/2014 palveluksen aloittavia?

Viikko sitten tuli kirjettä ja tänään kävin uuden palvelukseenastumis määräyksen hakemassa postista :D
Ja jos joku haluaa vertailla niin (tunnin unilla ja ei mitenkään kummemmin valmistuneena) tuli testeistä tämmösiä tuloksia: Cooper: 2900m, Evakointi 50s, vatat 55-60, punnerrukset 60, vauhditon pituus 2.75m. Palikkatestit meni luultavasti myös ihan putkeen. Haastattelu meni kyllä päin helvettiä:D Näillä siis pääsi sisään.

Ja Jamppie nukke oli isokokoinen kova möykky jolla oli kädet ja jalat. Taisteluliivistä ja jaloista sai hyvin kiinni. Ja nukke selkään. Itse sain juuri ja juuri pingottua sen kolmen pisteeseen vaadittavan rajan.

Heippa, haluaisin teiltä kokeneimmilta kysyä, että minut sijoitettiin intin aikana huoltomieheksi haluamattani ja nyt olisi kiinnostuksena rauhanturvAjaksi lähteminen, joten onko minun pakko toimia silloin huoltomiehenä yk-joukoissa? Olisiko mahdollista päästä joukoissa tekemään jotain muita tehtäviä? Ps. Sori olen uusi täällä niin en ollut varma missä olisin tätä kysynyt.

Kone -ja metallialan ammattikoulun käyneelle paikkaa olisiko rauhanturvaajana? Olisiko lukio ollut parempi vaihtoehto? Inttiin on siis vielä aikaa, mutta aina ois ollu ajatuksena joskus lähteä Valmiusjoukkoihin. :) Kunto on hyvä, urheilen paljon, cooperi menee siinä 2700-3000 vaikka en paljon juoksekkaan. Ihan perus rivimieheksi pyrkisin. Elikkä onko väliä sitten mille "linjalle" inttiaikana sitten menee jne että pääseekö ja millasta duunia sitten paikanpäällä saa?

Kiitos:)

Onko tytöillä asiaa valmareihin?

Moi! Oon tällainen 20-v tytsy, jolla olis kovasti motivaatiota treenata ensi keväälle pääsykokeita silmälläpitäen. Rauhanturvaajaksi haluaisin joskus, mutta kun siviilikoulutusta ei ole , niin olen käsittänyt, että valmiusjoukot olisi ainoa tie.

Mietinkin, että onko mulla a)saumaa päästä sisään? ja b)tuleeko palvelusaika olemaan yhtä kärsimystä ja hyväkuntoisten äijien perässä joukon huonoinpana raahautumista?

Sen verran vielä, että jos mulla sisäänpääsy johonkin kaatuu niin noihin lihaskuntotesteihin, varsinkin punnerrukset ja vauhditon epäilyttää. Löytyisiköhän netistä mitään raja-arvoja näihin? Sitten tietty kantotehtävä, että saako sitä nukkea selkään. Olispa lähellä joku painisali ja näitä kylmäkalleja:D Cooper varmaan menee heposti hyvällä tuloksella, olen juoksua harrastanut jo 12 vuotta, salitreeniä sen sijaan vain 5..

Maavoimat > Joukko-osastot > Porin Prikaati > Kansainvälinen Valmiusjoukko "Suomen kansainvälinen valmiusjoukko" Tuossa linkissä kaikki info minkä tarvitset. Kovalla treenillä on naisiakin päässyt sisään ja jos motivaatiota löytyy niin ei pitäis olla ylitsepääsemätöntä. Ja naisena ei pitäis kovinkaan raskasta olla valmareissa kun sinne pääsee, se saattaa olla hieman normaalia asepalvelusta haastavampi mutta ei lähelläkään mm. laskuvarjojääkäriä tai erikoisrajajääkäriä.

Noniin, kutsunnoissa tuli käytyä ja paikaksi määräytyi niinisalo 1/2015 (suojelujoukot) mut pistän valmiusjoukkoihin hakemuksen, ja Herra Sotaylijumala sanoi että pääsen kyllä varmasti sisään :D 15.1. mennessä pitäis hakemus toimittaa ja testit on huhtikuussa, joka yllätti positiivisesti kun oli pieni paine perseessä että ne on jo helmikuussa ja koko syksyn treenaus mennyt vituiksi sairasteluiden vuoksi, mutta testeihin onkin siis vajaa puol vuotta niin kerkeen hyvin treenaamaan aerobistakin, jos sais cooperin tästä 2500 tuntumasta kolmeen tonniin nostettua niin tulis varmistettua se paikka valmareissa, kaikki muut testin osa-alueet kun on kunnossa, varsinkin kun pudotan vielä hiukan painoa että jaksaa leukojakin vääntää :D

Noniin, kutsunnoissa tuli käytyä ja paikaksi määräytyi niinisalo 1/2015 (suojelujoukot) mut pistän valmiusjoukkoihin hakemuksen, ja Herra Sotaylijumala sanoi että pääsen kyllä varmasti sisään :D 15.1. mennessä pitäis hakemus toimittaa ja testit on huhtikuussa, joka yllätti positiivisesti kun oli pieni paine perseessä että ne on jo helmikuussa ja koko syksyn treenaus mennyt vituiksi sairasteluiden vuoksi, mutta testeihin onkin siis vajaa puol vuotta niin kerkeen hyvin treenaamaan aerobistakin, jos sais cooperin tästä 2500 tuntumasta kolmeen tonniin nostettua niin tulis varmistettua se paikka valmareissa, kaikki muut testin osa-alueet kun on kunnossa, varsinkin kun pudotan vielä hiukan painoa että jaksaa leukojakin vääntää :D

Eihän siellä leuanvetoa testata? Cooper, evakuointitesti, lihaskuntotestit (vauhditon pituus, istumaannousu sekä punnerrukset), haastattelu sekä psykologiset testit.

Se on ihan eri asia suoriutua niistä testeistä siellä paikanpäällä kun että sä oot kotona testannu että ne menee. Evakuointitesti alkoi hapottamaan kummasti kun se suoritettiin heti Cooperin testin jälkeen. Kannattaa kotona harjoitella se testirumba läpi putkeen.

Eikä asiaa varmastikaan auttanut erittäin huonosti nukuttu yö kivikovalla makuualustalla :rolleyes:

Joo kyllä noita testejä tulee kokeiltua ja aika usein teen muutenkin lenkin jälkeen kuntopiiriä että ihan vieras ajatus ei oo :D Tuo nuken kantaminen on kyllä aiempien kokemusten perusteella helppoa (poislukien sen cooperin vaikutukset), kun tuota treenattiin vaparissa aikoinaan treeniparia kantamalla, jolloin olin itse 70 kiloinen ja treenipari reilu 80 (joo, matka oli lyhyempi eikä ollut kilpailua niin tilanne aika eri). Täytynee tossa vuodenvaihteessa ja helmikuun lopulla vetää testimielessä nuo kokeet läpi ja katsella missä on parantamisen varaa. Paikalliselta urkkahallilta aika juoksuradalle, ja jostain lainaksi nukke ja kaveri vahtimaan ja ottamaan aikoja. Psykologisista testeistä ei mitään kokemusta mutta eiköhän mun järjenjuoksu ole aika normaalilla tasolla ja englanti on kohtalaisesti hallussa kun sitä on tullut jonkin verran lukio-oppimäärän lisäksi käytettyäkin. Nuken kanssa täytyy treenata sitä nopeaa nostoa olalle, ettei käy niinkuin sä olet ylempänä kertonut käyneen.
E. Ootko muuten hakemassa uudelleen ? Millaiset pisteet aiemmin sait jos et sisään päässyt vai tuliko tuosta nuken kannosta suoraan hylätty aika joka eväs pääsyn ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom