Valmiusjoukkoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H17
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

H17

Terve!

Nyt saattaa tulla ehkä vähän tyhmältä kuulostavaa kysymystä, mutta tarvitsen neuvoa. Eli, tarkoituksena on hakea valmiusjoukkoihin, ja testit olisivat huhtikuussa, eli noin 6kk päässä. Testeihin kuuluu normaali lihaskuntotesti, josta löytyy istumaannousut, etunojapunnerrukset ja ainakin vauhditon pituushyppy. Näiden lisäksi testeistä löytyy 55 kilogrammaa painavan nuken kanto ja Cooperin testi, jonka alaraja on 2600 metriä ja täydet pisteet saa 3000 metrin juoksusta.

Käyn tällä hetkellä 3 kertaa viikossa salilla, sekä lenkkeilen vähän satunnaisesti, mutta noin 1-2 kertaa viikossa. Treeniohjelmana on täältä löytyvä "Koko kroppa kerralla by Arc", jota olen tehnyt nyt jo pari kuukautta. Tällä hetkellä jokainen testeihin vaadittava minimi ylittyy, mutta en usko että testit menisivät läpi aidossa testitilanteessa jossa nämä tehdään käytännössä putkeen.

Kysymykseni onkin, että minkälaista treeniä/saliohjelmaa suosittelette näitä testejä silmällä pitäen? Tietenkin voisi vain keskittyä tekemään näitä testeissä testattavia liikkeitä tämän kuusi kuukautta, mutta olisiko järkevää rakentaa jonkilainen erilainen treenohjelma vai jatkanko vain nykyisellä?

Pahoittelut sekavasta tekstistä, ei pitäisi alkaa kirjoittelemaan tähän aikaan yöstä.

Itselläni on kulunut noista testeistä rapeat 10 vuotta ja vähän on testit näköjään muuttuneetkin niistä ajoista. Joka tapauksessa, itse treenasin silloin starting strenghtiä ja G6 mukailevalla tavalla. Tämän lisäksi ohjelmaan kuului punnerruksia ja vatsoja runsain määrin. Lenkillä kävin vasta kevät kaudella pari kolme kertaa viikossa ja silloinkin hyvin tarkasti tähdäten tuohon Cooper-tulokseen ja testaten kolmen viikon välein mihin rahkeet riittää.

Yllättävin seikka oli toki se kuinka raskas testipäivä lopulta oli ja etenkin hellepäivänä juostu Cooper avoimella hiekkakentällä tipputti jonkin verran väkeä (osan myös kirjaimellisesti). Lopuksi vielä, että joka testistä ei tarvitse saada täysiä pisteitä, koska ainakin aiemmin kirjallisilla testeillä on myös iso merkitys, joka tuppaa monessa yhteydessä unohtumaan. Joukkoihin halutaan henkilöitä joilla on voimaa ja kuntoa mutta myös järki mukana.

Viime vuosikymmennellä itsekkin kävin tekemässä testit, eikä vaatiineet mahdottomia. Käytännössä en reenannut testeihin lainkaan, urheilutaustaa löytyi tarpeeksi. En väheksy fyysisiä testejä, mutta haastattelun + palikkatestin merkitys korostuu suuresta testattavien määrästä johtuen. Fysiikkaa kun voidaan kehittää myöhemminkin, mutta ne haluavat sinne järkeäviä tapauksia ilman lopettajien sumaa. Joten fyysiset testit kunnialla ja valmistaudut haastatteluun. Muutama kysymys oli hieman erikoinen, mutta pääpainona piti pystyä perustelemaan halukkuutensa joukkoihin.

Kävin itse tuolla testeissä viime keväänä. Kutsu tuli nyt tammikuussa alkavaan koulutukseen.

Testeistä voin sanoa ettei kyllä mielestäni ollut kovin rankat, jokaisen testin välissä on kumminkin odottelua jonkunverran. En mitenkään muuttanut omaa reenaamistani (4krt sali viikossa) tosin kävin tammikuussa laskuvarjojääkäritesteissä ja niihin reenasin myös juoksua ja hiihtoa. Mutta jos juoksukunto on heikko niin kannattaa ehdottomasti käydä lenkillä jne harjoitella lihaskuntotesteihin. Koska olen hyvin varma ettei noilla minimi rajoilla tule pääsemään lähellekkään sisällepääsemista. Nukenkantoa kannattaa myös harjoitella, jos vaan mahdollista nukke painaa 55kg ja sitä pitää kantaa 150metriä 50 sekunttii parhaisiin pisteisiin. Eli matka pitää juosta ja lujaa. Soveltuvuuskokeisiin ei oikein voi reenata, oliko niitä perus pällitesti, johtajuustesti ja yhdessä paperissa oli päässälaskuja, sanasuhdanteita ja kuvioiden yhteensopivuustehtäviä. Ja vielä englanninkielentaitoa kannattaaa reenata! Puhumista jne, koska meillä haastattelu oli melkein kokonaan englanniksi, piti kertoa itsestä ja miksi haluaaa valmiusjoukkoihin.

Ja tämmösillä tuloksilla pääsin sisään, hakijoita oli yli 800 tällä kertaa: Cooper 2900m, Nukenkanto 50sec, vatat: 55-60, punnerrukset 60, vauhditon pituus 2,75m. Palikkatestitkin meni ihan putkeen kun tuli samat paperit tehtyä aikasemmin laskuvarjojääkäritesteissä :D Haastattelussa tuli vähä sönkötettyä välillä, eli sitä englanninkielen puhumista kannattaa todellakin harjoitella !!

Enpäs olekaan koskaan tajunnut, että valmiusjoukkoihinkin on noinkin hankala päästä. Olettaen, että olen käsittänyt oikein ja tarkoittaa samaa kuin rauhanturvajoukot?

Taitaa löytyä jo parikin threadia tästä, mutta näillä itse pääsin sisään 1/2014 erään, eli olin siis viime huhtikuussa testeissä.

Lihaskuntotesti sisältää nuo mainitsemasi asiat, eli punnerrukset, vatsat ja hypyt. Suosittelen todellakin tuota jo mainitsemaas treenin keskitystä noihin nimenomaisiin liikkeisiin, sillä salilla hommattu kunto ei suoraan korreloi noihin tuloksiin.

:offtopic: Pituushyppy on muuten vähän meh, ite loikkasin ihan paskasti siinä (2.2 tai 2.4 metriä, varmaan ryhmään huonoin), mutta ei onneks koitunut tuo omaks turmioks.

Toi 55 kilon nuken kanto, eli evakuointi, oli ja on yllättävän raskaks etenkin kun se pitää heti coopperin perään raahata. Meillä testeissä yks 3100 coopperista kiskassu luhistu sen alle vaikkei edes ollut pahimman laatuinen muikunruoto. Sitä pitää siihen 2 minuuttiin raahata vapaalla tyylillä 150 metriä (jos oikein muistan), joskin sen harteille saaminen oli ainakin itelle isompi ongelma kun varsinainen kuljetus.

Toinen neuvo iteltä on PWO:t. Meillä sallittiin niiden käyttö ennen testejä, tai ei niiden litkimisestä ainakaan kukaan marissut.

Jaa niin, ota oma tyyny mukaan, se lattia on kova eikä se intin makuualusta paljoa auta.

Intti tarjoo, tai ainakin tarjos, muuten suht hyvät suffellit, kyllä maistu.

Tosta aikajanasta sen verran, että tte alotin treenaamisen SKVJ testeihin 4 kuukautta 20 päivää ennen varsinaisia testejä ilman oikeestaan minkäänlaista peruskuntoa. Coopperin nostin 1900:sta vaatimuksen 2600:hen, ja punnerrukset 5:stä 45:een. Tämä nyt selventämään sitä, että kyllä toi sun aikajana on harvinaisen riittävä. :D

Tää mun postaus sivuaa hieman tota sun aihetta, mutta ajattelin että tossa saattapi olla jotain hyödyllistäkin infoa välissä :D

Enpäs olekaan koskaan tajunnut, että valmiusjoukkoihinkin on noinkin hankala päästä. Olettaen, että olen käsittänyt oikein ja tarkoittaa samaa kuin rauhanturvajoukot?

Niitähän niistä koulutetaan. Täsmennän vielä tohon Jepperin postaukseen sen verta että 280 otettiin tänä vuonna sisään.

kävin tammikuussa laskuvarjojääkäritesteissä

Toi ei voi tarkoittaa muuta kun että olit perjantaina SKVJ testeissä? Niin tai näin, rääkäse Vulgrim kassulla niin löydät mut :hyper:

mä luulin aina et toi o jonkin sortin rangaistus joutua tonne. koko muu varuskunta vittuilee "kultapossuille" ku ne seisoo vahdissa jossain tienposkessa. pikkusen on kuulemma tylsää hommaa. kattelin aikanaan tota noitten touhua ku olin intin hommissa. laskuvarjojääkärit sitten ihan eri juttu, siinä on kova homma.

Eipä tuota voi rangaistukseksi oikein kuvata, kun sinne täytyy itse hakea. Hommat on monipuolisia ja ja mielenkiintoisia varsinkin viimeisellä puolella vuodella, jolloin tapahtuu erikoiskoulutus ja porukka johtaa itseään. Voitte kuvitella miten homma menee kassulla kun skapparit lähtevät kotiin. Tylsiä hommia löytyy valmareistakin, mutta tuo taitaa vaivata inttiä kokonaisuudessaan. ;)

mä luulin aina et toi o jonkin sortin rangaistus joutua tonne. koko muu varuskunta vittuilee "kultapossuille" ku ne seisoo vahdissa jossain tienposkessa. pikkusen on kuulemma tylsää hommaa. kattelin aikanaan tota noitten touhua ku olin intin hommissa. laskuvarjojääkärit sitten ihan eri juttu, siinä on kova homma.

Mä sanoisin että sä oot ymmärtäny tän iha väärtepäin :D

Kiitos vastauksista kaikille!

Taitaa löytyä jo parikin threadia tästä, mutta näillä itse pääsin sisään 1/2014 erään, eli olin siis viime huhtikuussa testeissä.

Lihaskuntotesti sisältää nuo mainitsemasi asiat, eli punnerrukset, vatsat ja hypyt. Suosittelen todellakin tuota jo mainitsemaas treenin keskitystä noihin nimenomaisiin liikkeisiin, sillä salilla hommattu kunto ei suoraan korreloi noihin tuloksiin.

:offtopic: Pituushyppy on muuten vähän meh, ite loikkasin ihan paskasti siinä (2.2 tai 2.4 metriä, varmaan ryhmään huonoin), mutta ei onneks koitunut tuo omaks turmioks.

Toi 55 kilon nuken kanto, eli evakuointi, oli ja on yllättävän raskaks etenkin kun se pitää heti coopperin perään raahata. Meillä testeissä yks 3100 coopperista kiskassu luhistu sen alle vaikkei edes ollut pahimman laatuinen muikunruoto. Sitä pitää siihen 2 minuuttiin raahata vapaalla tyylillä 150 metriä (jos oikein muistan), joskin sen harteille saaminen oli ainakin itelle isompi ongelma kun varsinainen kuljetus.

Toinen neuvo iteltä on PWO:t. Meillä sallittiin niiden käyttö ennen testejä, tai ei niiden litkimisestä ainakaan kukaan marissut.

Jaa niin, ota oma tyyny mukaan, se lattia on kova eikä se intin makuualusta paljoa auta.

Intti tarjoo, tai ainakin tarjos, muuten suht hyvät suffellit, kyllä maistu.

Tosta aikajanasta sen verran, että tte alotin treenaamisen SKVJ testeihin 4 kuukautta 20 päivää ennen varsinaisia testejä ilman oikeestaan minkäänlaista peruskuntoa. Coopperin nostin 1900:sta vaatimuksen 2600:hen, ja punnerrukset 5:stä 45:een. Tämä nyt selventämään sitä, että kyllä toi sun aikajana on harvinaisen riittävä. :D

Tää mun postaus sivuaa hieman tota sun aihetta, mutta ajattelin että tossa saattapi olla jotain hyödyllistäkin infoa välissä :D

Olipas tässä lohduttava viesti, melkein alkoi paniikki syntymään.
Oliko sulla jonkinlaista ohjelmaa, vai teitkö vain esimerkiksi päivittäin punnerruksia? Entäs kuinka usein lenkkeilit kun noinkin kivasti nostit tulosta?
Toi evakuointi kuulostaakin näistä pahimmalta, onneksi kaveriporukasta löytyy vajaa kuuskymmentäkiloinen keppi, jota varmaan voisi yrittää kannella jossain radalla :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom