Valion suuri laktoosihuijaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymyshän on siis maidon tuotannon teollistamisesta. Toisin sanoen maidon homogenisoinnista, jossa maidon hyvät ainesosat tapetaan, josta karmein esimerkki on rasvaton maito.(eihän sitä voi edes sanoa maidoksi, jotain valkosta litkua, hyi) Siinä varmaan suurin syy suureen laktoosi-intorelantikkojen määrään, johon myös itse olen kuulunut, en ole varma olenko enään.

Kun sitten joku päivä mulla on lapsia, niin olen suunnitellut että jos en nyt omaa lehmää hanki, niin sitten käyn hakemassa maidon suoraan maitotilalta tuoreena suoraan tissistä.

Sitte vielä yks juttu: niin kuin joku jo sano, se maito ei vaan kaikille aikuisille sovi. Monissa kulttuureissahan ei vanhempana enään juoda maitoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymyshän on siis maidon tuotannon teollistamisesta. Toisin sanoen maidon homogenisoinnista, jossa maidon hyvät ainesosat tapetaan,.

Kerrotko tästä vielä lisää? Mitä siinä kuolee jos rasvapallerot pilkotaan mekaanisesti pienemmiksi? ( http://www.valio.fi/portal/page/por...82006100618/maidon_homogenointi10082006102200 )
Siinä varmaan suurin syy suureen laktoosi-intorelantikkojen määrään.
Laktaasientsyymin erityksen säilyminen aikuisikään asti on evolutiivinen sopeuma. Suomalaisista vain 17% on laktoosi-intolerantikkoja. Se luku ei käsittääkseni ole muuttunut viime sukupolvien aikana mihinkään, eikä sillä liioin ole mitään tekemistä maidon käsittelyn kanssa.

Kerrotko tästä vielä lisää? Mitä siinä kuolee jos rasvapallerot pilkotaan mekaanisesti pienemmiksi? ( http://www.valio.fi/portal/page/por...82006100618/maidon_homogenointi10082006102200 )
No tuohan on Valion oma kanta asiaan, voinhan minäkin omille nettisivuille pistää vaikka minkälaista "tutkimusta ja faktaa". Sanoppa miksi sitten esim. Italiassa homogenoitu italialainen maito soveltuu useimmiten näille Suomen laktoosi-intolerantikoille, kuten minulle ja monelle muullekin? Italiassa tehdään maailman parhaat jäätelöt ja ihan maidosta/kermasta ja niitä tulee syötyä paljon eikä niistä aiheudu vatsavaivoja, kuten vaikkapa Valion vaniljajäätelöstä aiheutuu.

Olisiko sinulla linkkiä puolueettomaan tutkimukseen jossa selvitetään esimerkiksi homogenoinnin seurauksena tulevia eroavaisuuksia A1 ja A2 -tyyppisten lehmien tuottamasta maidosta?

Voisikohan tuo maidonsietämisen ero johtua siitä että ulkomailla maito usein iskukuumennetaan ?

Tämä varmaankin sen takia että maitotuotteiden kierto saattaa olla hitaampi kuin Suomessa ja iskukuumennuksella saavutetaan parempi maidon säilyvyys. Esim Kanarian saarilla saa etsimällä etsiä että löytää tavallisesta pikkukaupasta (ei turisti) maitoa kylmäaltaasta. Maito säilytetään ihan tavallisella hyllyllä vaikkei mitään "hylaa" olekkaan. Ei säily Valion maito tälleen...

Voisikohan tuo maidonsietämisen ero johtua siitä että ulkomailla maito usein iskukuumennetaan ?

Tämä varmaankin sen takia että maitotuotteiden kierto saattaa olla hitaampi kuin Suomessa ja iskukuumennuksella saavutetaan parempi maidon säilyvyys. Esim Kanarian saarilla saa etsimällä etsiä että löytää tavallisesta pikkukaupasta (ei turisti) maitoa kylmäaltaasta. Maito säilytetään ihan tavallisella hyllyllä vaikkei mitään "hylaa" olekkaan. Ei säily Valion maito tälleen...

No, et ole kai kamalasti normaalissa paikassa ulkomailla oleillut kun moista luulet. Playa Del Ingles nyt ei välttämättä ole semmoinen paikka missä ns. "normaalit" 300 miljoonaa eurooppalaista asuvat. Ja onhan tuonne afrikan viereen saarelle aika haastavaa maitoa roudata siten että se säilyisi tuoreena, omaa maataloutta kun ei käsittääkseni liiemmin ole. Kyllä manner-euroopassa on ihan jokaisessa maassa ja kaupassa normaalia maitoa kylmiössä myytävänä.

^ ai mitä, iskukuumennusta vai maidon säilyttämistä lämpimässä.

Iskukuumennuksen yleisyydestä luin netistä (tosin jonku, oisko ollut valion, kommentti oli ettei vaikuta) ja tuosta maidon lämpimässä säilytyksestä nyt otin vain yleisen esimerkin missä suomalaiset on käyneet. Italiassa, Ranskassa, Espanjassa (siis manner) ja Kiinassa olen vastaavaa nähnyt. Mutta joo, en ole mitään hirveää maitogalluppia tehnyt kun yleensä ostan muita ruokajuomia (eli onhan ne saattaneet olla hylaakin, kerran vaan lueskelin purkkia oikein huolella mutta mitään miksi sellaista oisin voinut ymmärtää ei löytynyt).

Mutta niinkuin itsekkin kun olet muualla oleillut, niin varmaan tiedät ettei tällaista maitopurkkien armeijaa kylmäkaapeista todellakaan löydy muualta kuin Suomesta (..no ehkä pohjoismaista ja Saksasta, en muista)

Itselläni on samanlaiset kokemukset luomumaidosta kuin Hupella, samoin muutamalla muulla sukulaisellani. Olen jostain lukenut selitykseksi sen, että homogenoimattomassa maidossa pilkkomattoman rasvan molekyylit ovat sen verran suurempia, että myös laktoosi imeytyy hitaammin, jolloin se ei aiheuta samanlaisia oireita, ellei kärsi todella pahasta laktoosi-intoleranssista. Eat&Joy maatilatorilta Lasipalatsista saa sitä oikeaa lehmänmaitoa! :haart:

Mulla ihan samat kokemukset kuin Hupella, kuitenkin niin, että Täys maitoa eli punaista pystyn juomaan ongelmitta. Nää "kurri" eli rasvaton, 1% ja sininen niitä ei vatsa kestä ollenkaan? Olen jotenkin jo yli kymmenen vuoden aikana vaan tottunut siihen ja ajatellut, että "mitä käsitellympää niin sitä enemmän vatta sekaisin". Eli punainen maito toimii täällä tosi hyvin.

Itsekin voin juoda ulkomailla maitoa huolettomammin kuin Suomessa. Toisaalta Suomessa maitotuotteiden nauttiminenkin onnistuu hyvin, kun ottaa laktaasientsyymiä. Silloin ei tule mitään vaivoja.

Ulkomailla maito on usein huomattavasti rasvaisempaa kuin Suomessa. Esim. Irlannin "rasvaton maito" oli pääsääntöisesti luokkaa 1,5% rasvaa. Veikkaisin, että tuo rasva voisi oman kokemuksen perusteella jotenkin vaikuttaa laktoosin pilkkoutumiseen tms.

Suomessakin esim. kermaa voin syödä reilusti enemmän kuin maitoa ilman, että laktaasientsyymiä pitäisi ottaa niin paljon.

Silti olen sitä mieltä, että ongelmana on pohjimmiltaan useimmissa tapauksissa laktoosi-intoleranssi. Aika sama mistä A tai B lehmästä maito on.

Ulkomailla maito on usein huomattavasti rasvaisempaa kuin Suomessa. Esim. Irlannin "rasvaton maito" oli pääsääntöisesti luokkaa 1,5% rasvaa. Veikkaisin, että tuo rasva voisi oman kokemuksen perusteella jotenkin vaikuttaa laktoosin pilkkoutumiseen tms.
Olinkin juuri laittamassa tähän että esim. Saksassa rasvaton maito sisältää vähintään 1.5% rasvaa. Näin siis purkin mukaan.

...miksi sitten esim. Italiassa homogenoitu italialainen maito soveltuu useimmiten näille Suomen laktoosi-intolerantikoille, kuten minulle ja monelle muullekin?...
Olisiko sinulla linkkiä puolueettomaan tutkimukseen jossa selvitetään esimerkiksi homogenoinnin seurauksena tulevia eroavaisuuksia A1 ja A2 -tyyppisten lehmien tuottamasta maidosta?

Viittaatko että Italiassa homogenoitaisiin maito jotenkin eri lailla?:wtf: Eikö tuo lause itsessään jo pidä sisällään sen että se homogenointi ei ole erottava tekijä? Jos maidoissa on eroja muutenkin kuin mutulla, niin syy on varmaan jossain muualla. Miksi kukaan lähtisi tutkimaan homogenoinnin vaikutusta A1- ja A2-maitoon, jos sillä ei edes teoriassa pitäisi olla mitään vaikutusta maidon proteiineihin? Homogenointi on maidon mekaanista siivilöintiä, ei mitään tähtitiedettä taikka kemiaa. Eikö kuulostaisi loogiselta että jos jotain eroja maidoissa on, niin se johtuu juuri esim. tuosta rasvapitoisuudesta tai siitä että ne lehmät lypsävät erilaista maitoa? Laktoosi-intolerantikkojen määrään Valio ei pystyisi vaikuttamaan vaikka haluaisikin, ja edelleen se laktoosi lienee yleisin syy maidon aiheuttamiin vatsavaivoihin, ei mikään "Valion salaliitto". Laktoosi-intoleranssi on (maailman laajuisestikin) niin tutkittu asia, etten näe syytä linkittää yhtään tutkimusta aiheesta tähän.

Alkuperäinen maito sisältää terveellisiä bakteereita ja entsyymejä, jotka pastörointi tuhoaa. Ne ovat hyvin tärkeitä maidon imeytymiselle ja suoliston terveydelle. Rasvan poisto vie maidosta myös tärkeät rasvaliukoiset vitamiinit:(. Vitamiinien poisto vaikuttaa epäedullisesti kalsiumin aineenvaihduntaan ja imeytymiseen.

erityksen säilyminen aikuisikään asti on evolutiivinen sopeuma. Suomalaisista vain 17% on laktoosi-intolerantikkoja. Se luku ei käsittääkseni ole muuttunut viime sukupolvien aikana mihinkään, eikä sillä liioin ole mitään tekemistä maidon käsittelyn kanssa.
Laktoosiherkkyys on hyvin ristiriitainen asia. Todellisuudessalähes kaikilta aikuisilta puuttuu laktoosientsyymi ilman että saavat oireita. Kysymys onkin enemmän homogenisoinnin muokkaamista rasvoista kuin itse maitosokerista.
Luonnonmaidon entsyymit ja bakteerit auttavat suolistoa käsittelemään maidon eri osatekijöitä niin ettei niistä aiheidu vaivoja. Siksi bakteerien ja entsyymien poisto aiheuttaa ongelmia. Suolisto tarvitsee eläviä bakteereita ja entsyymejä

Ja nämä tiedot olen Antti Heikkilältä ja hänen kirjoistaan ammentanut.:)

Alkuperäinen maito sisältää terveellisiä bakteereita ja entsyymejä, jotka pastörointi tuhoaa. Ne ovat hyvin tärkeitä maidon imeytymiselle ja suoliston terveydelle. Rasvan poisto vie maidosta myös tärkeät rasvaliukoiset vitamiinit:(. Vitamiinien poisto vaikuttaa epäedullisesti kalsiumin aineenvaihduntaan ja imeytymiseen.
Lehmän utareissa on bakteereita jos sillä on utaretulehdus, maitoon ei bakteerit kuulu. Muuten niitä joutuu maitoon huonon lypsyhygienian seurauksena tai laitteistosta. Maito pastöroidaan juuri siksi, ettei siihen kuulumattomat bakteerit lisäänny. Ja: "Entsyymit ovat valkuaisaineita, jotka toimivat biokemiallisissa reaktioissa katalyyttinä. Katalyytti nopeuttaa kemiallista reaktiota kulumatta itse reaktion aikana.

Jokaisella entsyymillä on oma spesifinen vaikutusmekanisminsa ja entsyymit vaikuttavat vain tiettyyn reaktioon. Entsyymit ovat substraattispesifisiä.

Erilaisia entsyymejä maidosta on löydetty n.50. Maidossa olevat entsyymit ovat joko maidon luontaisia entsyymejä tai bakteeriperäisiä. Entsyymit vaikuttavat maidon hajuun, makuun ja säilyvyyteen. Pastöroinnilla voidaan tehokkaasti eliminoida osa maitoa pilaavista entsyymeistä." http://portal.hamk.fi/portal/page/p...eriaali/mita_maito_on/maidon_kemiaa/entsyymit

Laktoosiherkkyys on hyvin ristiriitainen asia. Todellisuudessalähes kaikilta aikuisilta puuttuu laktoosientsyymi ilman että saavat oireita. Kysymys onkin enemmän homogenisoinnin muokkaamista rasvoista kuin itse maitosokerista.
Luonnonmaidon entsyymit ja bakteerit auttavat suolistoa käsittelemään maidon eri osatekijöitä niin ettei niistä aiheidu vaivoja. Siksi bakteerien ja entsyymien poisto aiheuttaa ongelmia. Suolisto tarvitsee eläviä bakteereita ja entsyymejä

Ja nämä tiedot olen Antti Heikkilältä ja hänen kirjoistaan ammentanut.:)

Hieno kirja varmaan kaiken kaikkiaan.:worship: Vai että puuttuu laktaasientsyymi kaikilta? Huh, mistäs tuota kukkua olet lukenut? Samasta teoksesta? Uskomatonta että tuollaista annetaan edes julkaista..

Vapaa maa. Saa julkasta mitä parhaaksi näkee. Jokainen uskoo mitä/mihin haluaa. Ja sie saat juua mitä sie haluat!

Enpä jaksa enää tingata enempää. Tsau!

mikä siinä on kun nykyään kukaan "ei voi juoda" tavallista maitoa kun on ITSE diagnosoitu laktoosikauhu. Kukaan ei ole lääkärissä käynyt mutta silti pitää hylää kitata. No samapa tuo minulle vituttaa vaan kokata isommalle porukalle kun kaikessa on kaikkea ja pitää tehdä kaikesta laktoositontna, gluteenitonta, lisäaineetonta, kalatonta ja mautonta :curs:

Mä kävin aikanaan lekurissa. Eivät suostuneet yläasteella antamaan erikoisruokavaliota ilman lekurintodistusta. Ei näkynyt laktoosirasitustestissä mitään. Harmi vaan luokkakavereita, sillä sen verran haisi paska aina maitolasin jälkeen, että ei tarttenut kokeista huolimatta juomista jatkaa.

Nykyisin menee maito pienissä määrin, mallia makaroonilaatikossa, perunamuusissa yms. Mutta jos tuosta alkais taas lasitolkulla juomaan niin...

Anteeksi vielä vanhat luokkakaverit :)

Ei siihen lääkärin papereita tarvita kertomaan. Kyllä sen ihan itse huomaa.

mikä siinä on kun nykyään kukaan "ei voi juoda" tavallista maitoa kun on ITSE diagnosoitu laktoosikauhu. Kukaan ei ole lääkärissä käynyt mutta silti pitää hylää kitata. No samapa tuo minulle vituttaa vaan kokata isommalle porukalle kun kaikessa on kaikkea ja pitää tehdä kaikesta laktoositontna, gluteenitonta, lisäaineetonta, kalatonta ja mautonta :curs:

Hieman OT: mutta olen ihmeissäni seurannut kuinka moni ihminen tekee noista allergioistaan hirmu "asian". Esim. emäntä tykkää leipoa ja siksi aika usein leipoo työpaikalleen kahvipöytään jotain. Ja joka kerta kuulemma yksi muija tekee suuren numeron siitä että hän ei voi syödä koska hänellä on gluteeni vamma. Vittu emäntä leipoo hyvää hyvyyttään ja syöjijä on se +10kpl niin miksi vitussa pitäisi yhdelle viellä leipoa erikseen?
Samoin olen seurannut kuinka monessa kahviossa/ravintolassa joku tekee suuren numeron että onko sitä tai tätä. Parhaillaan kun kahviossa on vaikka hyla kermaa niin se perkele ei kelpaa kahviin kun pitää olla hyla maitoa ja kun sitten myyjä tuo vaikka rasvatonta hyla maitoa niin se perkule pitääkin olla "punaista" hylamaitoa.
Itselläni on diagnosoitu kala ja herne allergia. Sekä laktoosi-intoleranssi ja koskaan en erikseen rupea vaatimaan vierailla tai jossakin kahviossa erityis ruokavaliota. Syön sen mitä pystyn jne. Ja juon sen harvan kerran kahvinkin vaikka mustana jos ei esillä ole hyla maitoa, sillä en kehtaa/ilkeä rueta vaatimaan.

Lisäys: itse en ole huomannut mitään salaliittoja tuon maidon suhteen, mutta sen olen huomannut että jos vaikka normi jäätelön syön tyhjään vatsaan niin sitten koskee ja on vaivoja. Mutta täyteen vatsaan ei olekkaan samoja oireita.

Hieman OT: mutta olen ihmeissäni seurannut kuinka moni ihminen tekee noista allergioistaan hirmu "asian". Esim. emäntä tykkää leipoa ja siksi aika usein leipoo työpaikalleen kahvipöytään jotain. Ja joka kerta kuulemma yksi muija tekee suuren numeron siitä että hän ei voi syödä koska hänellä on gluteeni vamma. Vittu emäntä leipoo hyvää hyvyyttään ja syöjijä on se +10kpl niin miksi vitussa pitäisi yhdelle viellä leipoa erikseen?
Samoin olen seurannut kuinka monessa kahviossa/ravintolassa joku tekee suuren numeron että onko sitä tai tätä. Parhaillaan kun kahviossa on vaikka hyla kermaa niin se perkele ei kelpaa kahviin kun pitää olla hyla maitoa ja kun sitten myyjä tuo vaikka rasvatonta hyla maitoa niin se perkule pitääkin olla "punaista" hylamaitoa.
Itselläni on diagnosoitu kala ja herne allergia. Sekä laktoosi-intoleranssi ja koskaan en erikseen rupea vaatimaan vierailla tai jossakin kahviossa erityis ruokavaliota. Syön sen mitä pystyn jne. Ja juon sen harvan kerran kahvinkin vaikka mustana jos ei esillä ole hyla maitoa, sillä en kehtaa/ilkeä rueta vaatimaan.

Tuo on naisten ja ikänsä länsi-stadissa asuneiden yli 50-vuotiaden ongelma.

Tiesittehän että McDonald's laittaa huumeita hampurilaisiin?

Tiesittehän että McDonald's laittaa huumeita hampurilaisiin?

Kyllä se välillä siltä tuntuu. Ainakin kun asuu täällä landella ja ehkä kerran kuussa ajaa mäkkärin ohitse niin on aivan PAKKO pysähtyä ja syödä hamppareita. Ei vaan voi kävellä/ajaa ohi.
Vähän sama kuin että leipoo tuoretta pullaa niin ei voi olla ottamatta lasia kylmää maitoa sen kanssa. Ainoa maito mistä tulee vatsakipuja, on Valion/Ingmanin tavallinen maito. Luomumaidosta ei tule oireita eikä muiden maiden tavallisesta homogenoidusta (iskukuumentamattomasta) maidosta.

Voisikin siis yhteenvetona pistää tähän että:

1. A1-lehmistä tuotettu (vähärasvaisempi) iskukuumentamaton ja homogenoitu maito aiheuttaa oireita
2. A2-lehmistä tuotettu (normaalirasvainen) iskukuumentamaton ja homogenoitu maito ei aiheuta oireita
3. A1-lehmistä tuotettu luomumaito ei aiheuta oireita
4. Laktoositon -tuotemerkin alla kulkevat tuotteet eivät aiheuta oireita

Joku siis menee pieleen tuossa kohdassa 1. mikä on yleisin Valion tuottama maito.
On kyllä hullua mikä määrä erilaisia maitoja on Suomen maitohyllyissä, kaikki toinen toistaan kalliimpia. Esim. Saksassa suuressa marketissa on ehkä 3 maitoa tarjolla. Tavallista, luomua sekä kaupan oma halpamerkki. Kumma kun ne riittävät 85 miljoonalle ihmiselle eikä Suomessa riitä tusina maitoja 5 miljoonalle. Ei tarvitse miettiä kuka tämän tusinavalikoiman monipuolisuuden maksaa, loppukäyttäjähän sen maksaa 3-kertaisella hinnalla :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom