Vahva olo, mutta voimat puuttuvat...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tilanteeni on ollut jo muutaman kuukauden seuraavanlainen:
Menen salille sellaisessa olotilassa, että tänään nousee rauta hyvin. (asenne on kyllä kohdallaan)
Mutta, kun raudat laitetaan tankoon ja alan tekemääm sarjaa, onkin jotain pielessä. Ensimmäiset kolme toistoa menevät aina hyvin, mutta sen jälkeen lihaksiin tulee sellainen "tukossa" oleva tunne ja tanko ei meinaa nousta enää. Tämä ilmiö tapahtuu minulle vain seuraavia lihasryhmiä treenatessa, olkapäät, rinta ja hauikset. Painoina olen käyttänyt n. 65-85% maximista. Siis kyse ei ole liian suurista painoista.
Treeniohjelma on vaihdettu useaan kertaan ja ravinto-ohjelma on ammattilaisen laatima.
Olen treenannut noin neljä vuotta ja kehittynyt kohtalaisesti. Ennen ei ole tällaista ongelmaa ilmennyt.
Eniten asiassa ihmetyttää se, että esim. selkä ja ojentajat ovat erittäin hyvässä "lyönnissä".
Tietääkseni vastaavanlaisissa tapauksissa on yleensä kaikki lihasryhmät "jumissa".
Jos tämä on mielestänne asiaton keskustelu, niin älkää silti vetäkö hernettä nenäänne. Minulle tämä on kuitenkin tärkeä asia.

Millä tavalla olet treeniohjelmia vaihdellut? Oletko treenannut välillä myös tiheämmän frekvenssin ohjelmilla, epäsuora-suora-split-ohjelmilla, pitänyt voimakausia, kokokroppakausia, vaihdellut ja kierrättänyt tehoja, pitänyt kevyitä kausia/viikkoja, pitänyt palauttavia treenikausia?

Vai onko ohjelmien vaihtaminen ollut vain toisesta perussplitistä toiseen siirtymistä ja liikkeiden ja sarjamäärien vaihtelua?

Onko venyttely kunnossa? Oletko kokeillut hierontaa? Onko pidemmät treenivälit vähentäneet/lisänneet ongelmia?

Yleensä tuollaiset ongelmat johtuvat siitä että työntävät lihasryhmät saavat
a. liian harvoin treeniä
b. liian harvoin ja liian kovaa treeniä
c. liian usein ja liian kovaa treeniä

Hauisongelmat tulevat siinä sivussa kun käännöt käyvät samalla paljon etuolkapäihin.

Ja tärkein kysymys; minkälainen treenitausta sulla on?
Ohjelman kirjoittaminen lyhyehkösti tänne auttaisi varmaan kanssa.

Ongelmaan toimiva lääke on usein aluksi olkapäiden rasituksen vähentäminen / kokonaan lepo treeneistä, ja siirtyminen uuteen, tarpeeksi erilaiseen treeniohjelmaan.

Voimakausia on ollut ja olen tehnyt myös palauttavia kausia. Olen kokeillut jopa kestävyys-treeniä.
Olen tehnyt kevyen viikon yleensä kerran kuukaudessa.

Tuo venyttely saattaa vaikuttaa todellakin asiaan, sillä en ole kovin aktiivinen sen suhteen.

Tällä hetkellä treenaan Hakalan Juhan tekemällä ohjelmalla, jota olen modannut jonkin verran.

Treenaan seuraavasti nämä ongelma-alueet:

rinta+olkapäät

Penkki 3x 12-8
Vinopenkki kp 3x 12-8
flies 3x 10

sivuttaisnostot 3x12-8
military-punnerrus 3x10-8
pystysoutu 3x12-8

selkä+hauis

ylätalja eteen 3x12-8
alatalja 3x10-8
kulmasoutu 3x10
talja naruilla 3x12-8
alaselän taitot

hauiskääntö suoralla tangolla 3x12-8
hauiskääntö taljassa yhdellä kädellä 3x12-8
keskitetty hk. 3x12-8

Kierto menee näin 1. rinta+olkapäät 2. lepo 3. selkä+hauis 4.lepo 5. lepo 6.jalat+ojentajat 7. lepo

Teen kevyen viikon kerran kuussa.

Mulla on joskus ollut samansuuntaisia tuntemuksia ja ne meni kyllä ihan venyttelemällä ohi.
Suosittelen venyttelyä.

Ite kun ekaa kertaa aloin kokeilla treenata noilla split ohjelmilla jotain 5 vuotta sitten, ensimmäisiä havaintoja oli juuri että jos olkapäitä treenaan kerran viikossa noin rinnan kanssa ei se toiminut mitenkään mulle. Toinen huono jako oli työntö-jalat-veto-jako, ja sehän tuo on paitsi että ojentajat saa treenin jalkapäivänäkin. Ja ongelma oli just ettei olkapäät kehittyny, eikä penat sun muut, eikä hauiksen treenaaminen kerran viikossa selän kanssa samassa treenissä myöskään koskaan toiminut.
Liian harva frekvenssi, ja vaikka miten kovaa treenasi ja piti kevyitä viikkoja ja pumppiviikkoja ei se auttanut, koskaan en saanut oikeastaan mitään kehitystä missään tuollaisilla jaoilla, jaloilla kerran viikossa treenaaminen toimii mullakin, mutta paremmin toimii pari kertaa viikossa. Useilla treenikavereillakaan ei tuollaset oo toiminut.

Ja oon silti kokeillut tuota jakoa useamminkin kuin ne muutamat kuukaudet sillon. Aina tulos on ollut sama. Siksi viimesen kolmen vuoden aikana en oo kokeillut kertaakaan. Vaihtelen kyllä ohjelmia ja systeemejä mutta tuosta kyseisestä split-jaosta ei ikinä oo ollut minulle hyötyä joten turha minun sillä on treenata edes paria kuukautta.

Ojentajat saavat tuossa vain yhden päivän lepoa, ja jos kovaa treenaat on sekin melko todennäköisesti osasyy rinta- ja olkapäätreenin ongelmille.

Joten ongelma voi olla suurimmilta osin vain ohjelmassa, tietenkin ilman ohjelman vaihtoakin saatat päässä ongelmasta, esim lisäämällä venyttelyä ja vaikka tekemällä joka toisen viikon pumppiviikkona ja joka toisen pumppiviikon sitten kevyenä, voi auttaa, kunhan siirrät jalka-ojentajapäivän yhtä päivää taaksepäin.

Kiitoksia paljon vinkeistä! Laitanpa tuon systeemin uusiksi.
Venyttelemään olisi minun pitänyt älytä aikaisemmin, mutta tuskinpa se on vielä myöhäistä:)

Suositut

Back
Ylös Bottom