Vaatteiden pesu.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Joo o, eli tänne vois laittaa jotain vinkkejä kuinka ne vaatteet pestään OIKEIN. Nykyään kun pesen vaatteeni itte niin esim. jotkut hupparit ovat ihan korppuja kun ne ovat kuivia :O

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
käytätkö huuhteluainetta

Mun käsittääkseni huuhteluainetta ei kannattais käyttää vaatteiden pesussa, se vie kankaalta elastisuuden. Esim huppparin resori väljähtää sellaiseksi eivenyväksi.. Kyl te tiedätte :)

edit- toisaalta pehmentäähän se huuteluaine, eikä tuu korppusia huppareita.
En mä tiedä. Tulkaa nyt joku pesuexpertti ja kertokaa faktoja.

Mun käsittääkseni huuhteluainetta ei kannattais käyttää vaatteiden pesussa, se vie kankaalta elastisuuden. Esim huppparin resori väljähtää sellaiseksi eivenyväksi.. Kyl te tiedätte :)

edit- toisaalta pehmentäähän se huuteluaine, eikä tuu korppusia huppareita.
En mä tiedä. Tulkaa nyt joku pesuexpertti ja kertokaa faktoja.

Mä oon kaukana mistään pesuexpertistä, mutta elastaania sisältäviin vaatteisiin huuhteluainetta ei ilmeisesti saisi käyttää. Myöskään tekniset urheiluvaatteet (esim. Niken Dryfit) eivät tykkää huuhteluaineista.

Kyllä se huppari tulee korpuksi ihan siksi että se materiaali on vain niin paksu. Ainakaan ite huomaa eroa että jos se o vähän kauemmin jäänyt koneeseen. Siitähän se nyt aika nopeesti vetreentyy kun pistää päälle. Mitään huuhteluainetta en käyttäisi...vaikka en tiedä onko sillä mitään väliä:)

Itse pesen yleensä kaikki 40-60c asteessa.

Mä opettelen myös nyt. Kaikki muut paitsi puvut pesen itse. Laitan aina lyhyen ohjelman ja 30c siliävät-pesun etenkin kauluspaidoille. Muistaa ottaa nopsaan pois koneesta, antaa kuivua henkarissa tunnin verran ja sitten silittelee niin tulee ihan hyviä. Se silittäminen on se vittumaisin juttu, itse silitän kauluspaidoista kunnolla vaan sen etuosan joka näkyy puvun alta :D

Troy tsiittaa :D

Itsekin voisin kysyä yhden mieltä askarruttavan jutun. Jos vaatteissa on nappeja tai vetoketjuja, niin pitääkö niiden olla kiinni vai auki? Jotkut ihmiset ovat sanoneet, että ehdottomasti kiinni ja toiset sanoo, että auki. Kertokaa minulle universaali totuus, plz :D

Napit auki, muuten nappien reiät voivat venyä pesussa isommiksi.

EDIT: ja huuhteluainetta ei tulisi käyttää seuraaviin materiaaleihin: Pyyhkeet (heikentää veden immevyyttä), elastiset materiaalit (strech-farkut naisilla), tekokuitumateriaalit (name says it all). Herkkäihoisille ei myöskään huuhteluainetta.

Ts. Itse käyttää kyllä kaikkeen, pyyhkeet on pehmeämpiä huuhteluaineella enkä nyt huomaa eroa veden imevyydessä. Strech-vaatteita ei ole ja ne harvat tekokuituvaatteet voi pestä ilman huuhtelumönjää.

Ja mistäkö tämän tiedän, googlasin aikoinaan saman kysymyksen parissa netissä ja löysin vinkkejä naisten foorumeilta. :lol2:

Troy tsiittaa :D

Itsekin voisin kysyä yhden mieltä askarruttavan jutun. Jos vaatteissa on nappeja tai vetoketjuja, niin pitääkö niiden olla kiinni vai auki? Jotkut ihmiset ovat sanoneet, että ehdottomasti kiinni ja toiset sanoo, että auki. Kertokaa minulle universaali totuus, plz :D

"Virallisten" ohjeiden mukaan vetoketju kiinni. Jos vetoketju on auki, sen "hampaat" voi vahingoittua pesussa. Itsehän tosin pesen vaatteet napit ja vetskarit auki, eikä ikinä ole mitään hajonnut. (Kuuluisia viimeisiä sanoja..) :D

Ja huuhteluainetta käytän surutta kaikissa muissa tapauksissa, paitsi silloin, jos pesen goretex tms kalvopintaisia ulkovaatteita. Ja kuivausrumpuun sullon lähes kaiken, paitsi em. kalvopintaiset ulkovaatteet, miehen kauluspaidat ja vaatteet, jotka ei ehdottomasti saa yhtään kutistua.

Kaikkihan alkaa pyykin lajittelusta, eli pese koneessa samanaikaisesti materiaaliltaan samanlaisia vaatteita. Eli kerää hupparit, ym . muut puuvillaiset vaatteet samaan erään ja sitten erikoismateriaalit omaansa. Golleget ja puuvilla yleensä sietää ja tykkääkin huuhteluaineesta, ja kuten jo sanottu, moni keinokuitu, eikä myöskään farkut tarvitse huuhteluainetta.
Muistathan lajitella vaatteet myös värin mukaan..:rolleyes:

Joo, mutta aina kun hankit uuden vaatekappaleen, niin tutustu sen pesu- ja hoito-ohjeeseen heti,sillä pesujen myötä tahtovat pesuohjelaput haaleta olemattomiin ja on vain arvailujen varassa, että miten ko. vaatetta tulisi pestä.

Mites on tuon pesuaineen kanssa?? Olethan ostanut värilliselle ja valkopyykille omat aineet, huomioinut annosteluohjeet, veden kovuuden vaikutuksen, pesuaineen kosstumuksen siis että käytätkö pulveria vai nestemäistä..?

Ja jos vain intoa riittää, niin moni puuvillainen paita pehmenee myös silitysraudan myöt, joten kannattaa aloittaa uutena harrastuksena vaatteiden silittäminen..:)

Ja vielä lisätäkseni huuhteluaineista, niiden tarkoitus on pehmentä vaatteita, jolloin saattaa tehdä joistakin räteistä myös liiaan velttoja. Lisäksi huuhteluaine helpottaa vaatteen siliämistä tehden kuidun pinnasta sileän ja liukkaan, jolloin se on myös vettä hylkivämpi --> tästä johtuu suositus, että ei huuhteluainetta froteille. Lisäksi huuteluaine voi tukkia coretex vaatteiden kuitujen ilman/veden läpäisevän kalvon.
Käyttö vähentää vaatteiden sähköistymistä, ja tekee miellyttävän tuoksun..

Kaikkihan alkaa pyykin lajittelusta, eli pese koneessa samanaikaisesti materiaaliltaan samanlaisia vaatteita. Eli kerää hupparit, ym . muut puuvillaiset vaatteet samaan erään ja sitten erikoismateriaalit omaansa. Golleget ja puuvilla yleensä sietää ja tykkääkin huuhteluaineesta, ja kuten jo sanottu, moni keinokuitu, eikä myöskään farkut tarvitse huuhteluainetta.
Muistathan lajitella vaatteet myös värin mukaan..:rolleyes:

Joo, mutta aina kun hankit uuden vaatekappaleen, niin tutustu sen pesu- ja hoito-ohjeeseen heti,sillä pesujen myötä tahtovat pesuohjelaput haaleta olemattomiin ja on vain arvailujen varassa, että miten ko. vaatetta tulisi pestä.

Mites on tuon pesuaineen kanssa?? Olethan ostanut värilliselle ja valkopyykille omat aineet, huomioinut annosteluohjeet, veden kovuuden vaikutuksen, pesuaineen kosstumuksen siis että käytätkö pulveria vai nestemäistä..?

Ja jos vain intoa riittää, niin moni puuvillainen paita pehmenee myös silitysraudan myöt, joten kannattaa aloittaa uutena harrastuksena vaatteiden silittäminen..:)

hoho, tuon vaatteiden pesuohjeen tarkastuksen opin silloin kun pesin jotain gantin paitaa liian kuumalla ja se kutistui... kerran ehdin käyttää :D sama kun olisi heittänyt 140 euroa jokeen.. usein kyllä kysyn vielä varmistukseksi siltä myyjältä pesuohjeita ;)

Meilläkin tulee melkein kaikista vaatteista korppua, vaikka otetaan ne samantien pesusta pois ja käytetään huuhteluainetta sitä kaipaavissa vaatteissa :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom