Vaatteiden pesu.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistäs sitten tietää kuinka kovaa se oma vesi on? On vaan jonkun verran eroa pesuainemäärissä pehmeän ja kovan veden välillä. Tähän mennessä ratkaisu on ollut kultainen keskitie..

Kuivausrumpu on kyllä imo turhin keksintö ikinä. Tainno, miten kukin on tottunut, mutta itsellä ei tulis mieleenkään pyöräyttää kuivaksi pyykkejä, kun ne menee narullakin ihan hyvin :rolleyes:

Kuivausrumpu on kyllä imo turhin keksintö ikinä. Tainno, miten kukin on tottunut, mutta itsellä ei tulis mieleenkään pyöräyttää kuivaksi pyykkejä, kun ne menee narullakin ihan hyvin :rolleyes:

Riippuen siitä että miten kiire on saada pyykit kuivaksi. Esim. kun aamulla pesee vaikka peitteet niin eivät ole illalla ilman rumpua kuivat nukkumaan mennessä. Samoin joskus treenivaatteet tai työvaatteet voi olla kiire kuivata.

Riippuen siitä että miten kiire on saada pyykit kuivaksi. Esim. kun aamulla pesee vaikka peitteet niin eivät ole illalla ilman rumpua kuivat nukkumaan mennessä. Samoin joskus treenivaatteet tai työvaatteet voi olla kiire kuivata.

Tuo on hyvä pointti. Ja varmasti lapsiperheissä esimerkiksi useasti käytössä jne. Itselläni on vain ihan riittämiin vaatteita, etten kuole jos osa on kuivumassa ;)

Ei tule kosteutta huoneistoon, kuivauksen jälkeen vaatteet on pehmeitä ja niistä on lähtenyt ylimääräinen pöly, ei ehkä sittenkään niin turha kapistus.

Mulla kuivuu pyykki todella huonosti omassa kylppärissä. Onneksi taloyhtiöllä on hyvät pesukoneet ja kuivausrumpu. Niillä kun pesee, niin aikaa kuluu kahteen koneelliseen 2h kuivasta kuivaan. Todella kätevää.

Ei tule kosteutta huoneistoon, kuivauksen jälkeen vaatteet on pehmeitä ja niistä on lähtenyt ylimääräinen pöly, ei ehkä sittenkään niin turha kapistus.

No kosteus asunnossa vaan sitoo leijailevat pölyt:D mutta tuo vaatteiden pölyn poistoa en ole edes ajatellut. Jossakin oli väitös että kuivausrummut kuluttavat vaatteita....

Mulla kuivuu pyykki todella huonosti omassa kylppärissä
Jep asunnossa jotkut farkut +24h samoin talon toisessa kuivaushuoneessa menee tuo 24h mutta toisessa kuivaushuoneessa -12h. Tuo on ihan suhteessa miten hyvä ilmankierto on tilassa.

Suosittelen kääntämään vaatteet nurinpäin ennen koneeseen laittoa. Värit säilyy paremmin vaatteissa. Ja vetskarit kiinni, ettei vetoketjun hampaat revi muita vaatteita/ itse vetoketju ei hajoais.
Naisten alusvaatteet pesupussiin, ettei kaarituet löydy itse koneen sisältä ja hajoita pesukonetta :curs: kerran kävi näin minulle.

Huuhteluainetta käyttämällä en ole huomannut mitään vaikutusta pyykkien pehmeyteen, lakanat pysyy ehkä vähän sileempinä. Elastaania sisältäviin ei tosiaan saa sitä edes käyttää. Meillä on alakerran pesutuvassa kuivausrumpu, ja se on ainut keino millä saa vaatteet pysymään pehmeinä. Vien sinne yleensä aina pyyhkeet pesun jälkeen, niin ne pysyy ihanan pehmeinä.:)

Joo o, eli tänne vois laittaa jotain vinkkejä kuinka ne vaatteet pestään OIKEIN. Nykyään kun pesen vaatteeni itte niin esim. jotkut hupparit ovat ihan korppuja kun ne ovat kuivia :O

En ole ketjua lukenut, mutta huuhteluaine on aivan myrkkyä vaatteille. Sitä ei tod. tarvitse käyttää ollenkaan.

Itse pesen useasti pestävät vaatteet ja pyyhkeet pikapesulla 40 astetta 30 min. Lakanat yms menee sitten 130 min ja 60 astetta. Huuhteluainetta käytän aina pyyhkeissä ja normaaleissa vaatteissa. Farkut pesen myös tuossa 30 min ohjelmassa ilman huuhteluainetta. Huuhteluainetta sellainen puolikas korkillista/koneellinen pyykkiä.

No joo. vähän samoilla linjoilla. Itse kuivatan joko kylpyhuoneessa (saunan kanssa samassa) tai vien talon kuivaushuoneeseen. Eihän noi hetkessä kuivu, mutta seuraavana iltana haen aina pois. Ikinä ole niin kiire ollut, että pitäsi rumpua edes harkita. Lakanoita,pyyhkeitä yms löytyy kyllä vähintään 2 kappaletta :D

Tuo kuivausrummun tarve vähän riippuu päiden lukumäärästä. Kahdelta hengeltä ei niin kauheasti vielä pyykkiä tule ja ne saa kuivumaan vaikka pesuhuoneeseen, mutta vaikka jo nelihenkisen perheen kohdalle tilanne on jo eri...Pyykkikone käy vähintään kerran päivässä ja pyykkiä alkaa olemaan jo senverran, että sen kuivumaan saaminen voi olla vaikeaa. Ainakin näin talvi aikaan, kun niitä ei voi oikein uloskaan viedä.

No joo. vähän samoilla linjoilla. Itse kuivatan joko kylpyhuoneessa (saunan kanssa samassa) tai vien talon kuivaushuoneeseen. Eihän noi hetkessä kuivu, mutta seuraavana iltana haen aina pois. Ikinä ole niin kiire ollut, että pitäsi rumpua edes harkita. Lakanoita,pyyhkeitä yms löytyy kyllä vähintään 2 kappaletta :D
Kyllä se vain kuivausrumpu on kiva siinä mielessä ettei tarvitse levitellä niitä pyykkejä niille naruille. Toki, jos vaatteet vain kuivaisivat kun ne mytyssä nostais koneesta johonkin kuivumaan niin kuivausrumpu olisi turha mutta kun ne vain homehtuisivat siihen myttyyn. Itsellä ei kuivausrumpu huoneistoon mahdu mutta heti kun sellaiseen mahdollisuus löytyy niin hankin heti. On kuulemma vielä allergikoillekin hyväksi kun kerää sen nukan yms. pois niistä vaatteista.

Haukkukaa vaan laiskaksi tai liian kiireiseksi mutta pyykkien kuivumaan laittaminen on lähes yhtä vastenmielistä kuin silittäminen.

Ihan mietittävä aihe, nyt kun on tullut omat pyykit pestyä (ja pojan vaatteet tietty) vajaan vuoden.
Kaikki on menny saman kaavan mukaan, 50 asteen pikapesu 35min, mukaan jauhemaista pesuainetta ja huuhteluainetta. Värilliset ja vaaleemmat erikseen. Pari kertaa olen valkeita käsipyyhkeitä ja lakanoita hiukan tehollisemmin korkeemmalla lämmöllä turauttanu. Jotain parantamista voisi olla tavassa..

Huomioita mitä tässä ajassa on tullut:
- aine möhnää kertyy noihin annostelu looriin, huuhtelu ainekin vaikka on nestemäistä niin silti.. looria pitää pestä aika ajoin.
- huuhteluaineissa on isoja eroja, nykyinen pullo on lidlistä hommattu ja korkillisella tulee aka mukavan pehmeetä jälkee ja tuoksu on mukava, nam. :)
- linkoan kaikki pyykit pikaohjelman jälkeen vielä 1400rpm moodilla, kuivaavat sairaan paljon nopeemmin
tuon käsittelyn jälkeen.
- lämpöä hönkivä kuivauskaappi auttaa edellisen käsittelyn jälkeen pyykit kuivaksi n. 1.5-2h kuluessa pyykinpesun aloituksesta

kehitettävää
- aion kokeilla nestemmäistä pesuainetta :)
- ostan valkopyykkiin eri pesuaineen :)
- pitäskö vaatteita silittääkin.. en tiiä, en oo vielä moista tehnyt

Joku linkki tuli vastaan aiheen innoittamana.. http://www.yhteishyva.fi/yhteishyva...ykinpesusta/fi_FI/10_kysymysta_pyykinpesusta/

offtopic, ex-vaimo valitti silloin tällöin pyykinepesusta, astioiden pesusta, siivouksesta, roskien viennistä... näitä tavallisia juttuja vaikka osia noista hoitelinkin. Ehkä mulla sitten kertyy nykyisen aikalailla vähemmän pestävää mutta herra jeesus sentään, nyt tietty hoitelen kaikki ite ja ei vituta yhtään, ei noihin aikaa oikeesti kulu paljon mitään... :)

Pari vinkkiä sitten siihen pyykkikoneen kestämiseen.
Kun ostatte jauhemaista pesuainetta niin katsokaa sisältääkö se zeoliittia, joka käytännössä on savea. Ja savi putkistoissa tekee tunnetusti hyvää pesukoneelle.
Pesut 30 asteessa ja savella, niin uusikin kone joutuu huoltoon parissa vuodessa.
Nestemäisiä ja jauhemaisia aineita kannattaa käyttää vuorotellen, liiallinen nestemäisten aineiden käyttö saattaa aiheuttaa tunkkaista hajua pesukoneeseen.

Itse kone myös kannattaa pestä, kaupoista löytyy tähän tarkoitukseen sopivat aineet tai sitten voit kysäistä apteekista sitruunahappoa tähän tarkoitukseen.
Nuo pesuaineet "irroittaa" sen möhnän sieltä putkistosta ja seuraava koneellinen sitten huuhtelee sen pois.
Eli ensin pesu aineella ja sitten heti perään 90 asteeseen "huuhtelupesu" perään. Tuossa voikin jo sitten pestä normaalisti pyykit.

Pistän ihan kaikki vaatteet iloisesti sekaisin pyykinpesukoneeseen sitä mukaan kun likapyykkiä tulee. Sitten kun kone on mielestäni tarpeeksi täynnä, 60 asteen pesu päälle. Helppo juttu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom