Värisokeudesta

Ikä
40
Onko täällä pakkotoistossa paljon värisokeita immeisiä?Jos näin niin onko "sokeus" vaikuttanut ammatinvalintaan yms..itselläni menee kaikki samankaltaiset värit sekaisin...vaik sininen ja violetti...punainen ja ruskee...oranssi ja keltainen jne jne...Lennostoon itse en voinut juuri värisokeuden takia hakea..saas nähä missä tulloo esteit ammattia lukiessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis näyttääkö ne värit täysin samalta, eli ei pysty mitenkään erottamaan toisistaan? Silkkaa uteliaisuuttani kyselen.

Originally posted by Jansku
Siis näyttääkö ne värit täysin samalta, eli ei pysty mitenkään erottamaan toisistaan? Silkkaa uteliaisuuttani kyselen.

Kyllä ne vaan näyttää täysin samanlaisilta...kai minä ne muuten erottaisin toisistaan...tosin tietty sävyerot vaikuttavat...Ja tiedoksi,minä näen kaikki värit,en vain tunnista mikä väri on kyseessä...vaikea selittää normaalin värinäön omaavalle.Sama kuin lapsesta asti sokealle koettaisi selittää minkälaisia värit ovat..jeps

Täällä toinen värisokea. Mulla bugittaa eniten vihreä-ruskea-punainen akselilla ja myös muissa väreissä jos ne ei ole "puhtaita". Terkkari pelotteli joskus yläasteella, että en pääse mihinkään duuniin, mutta nyt olen kuitenkin ad. Värejä pystyn nykyään käyttämään ja hahmottamaan helposti värikarttojen avulla. Käytän mielessäni myös CMYK-nelivärijärjestelmää (C=cyan=sininen, M=magenta=punainen, Y=yellow=keltainen, K=black=musta). Lehdet yms. yleiset painotuotteet painetaan yleensä cmyk:issä ja kaikki värit koostuvat noista neljästä osaväristä. Jos jokaista osaväriä on 100%, on väri musta ja jos jokaista on 0% on väri valkoinen. 100% magentaa ja 100% keltaista on kirkkaan punainen jne...

Joskus arkipäivän askareissa ei olisi pahitteeksi omata värisilmää. Tästä johtuen olen antanut avokilleni valtuudet päättää esim. uuden asuntomme värimaailman...:thumbs:

Hep hep, ilmoittaudun kerhoon. Punavihervärisokeus todettiin itsellä yläasteella. Käytännön elämässä en ole haittoihin törmännyt, eli siis erotan kyllä ne liikennevalot jne.

Rupeaa pikkuhiljaa nyppimään kavereiden kysymykset "Minkä värinen toi paita on jne"... Mun silmät, mun värit.

Laskettiin joskus todennäköisyyttä syntyä minun kaltaisekseni, vasenkätisyys, värisokeus ja muutama muukin erikoinen seikka. Tulos oli muistaakseni muutamia promilleja. Mä olen aidosti yksilö!

Lievä punavihersokeus täällä. Eipä haittaa missään normaalissa elämässä....mutta poliisiksi en päässyt.
Eikä enää haittaa vaikken päässykkään....:thumbs:

Originally posted by Neuvostoliitto
[B Värejä pystyn nykyään käyttämään ja hahmottamaan helposti värikarttojen avulla. Käytän mielessäni myös CMYK-nelivärijärjestelmää (C=cyan=sininen, M=magenta=punainen, Y=yellow=keltainen, K=black=musta).
[/B]

Miten tuo sinun pääsi sisällä siis käytännössä toimii? Eli jos katsot painettua kuvaa niin pyritkö jotenkin tietoisesti tulkitsemaan sitä eri tavalla vai miten tuo pitäisi ymmrätää? Vai kannatko värikarttaa taskussa sen varalta jos joskus pitää selvittää että minkä väriset sukat nyt on menossa jalkaan?

Originally posted by WhiteExorcist
Onko täällä pakkotoistossa paljon värisokeita immeisiä?Jos näin niin onko "sokeus" vaikuttanut ammatinvalintaan yms..itselläni menee kaikki samankaltaiset värit sekaisin...vaik sininen ja violetti...punainen ja ruskee...oranssi ja keltainen jne jne...Lennostoon itse en voinut juuri värisokeuden takia hakea..saas nähä missä tulloo esteit ammattia lukiessa.

Täällä myös. Värit menee todella helposti sekaisin.
Ammatinvalintaan ei kyseinen ominaisuus ole vaikuttanut mitenkään. Onneksi.

Originally posted by muffy
Miten tuo sinun pääsi sisällä siis käytännössä toimii? Eli jos katsot painettua kuvaa niin pyritkö jotenkin tietoisesti tulkitsemaan sitä eri tavalla vai miten tuo pitäisi ymmrätää? Vai kannatko värikarttaa taskussa sen varalta jos joskus pitää selvittää että minkä väriset sukat nyt on menossa jalkaan?

Tuo oli esimerkki työtilanteesta. Jos pitää muodostaa jokin väri, pystyn sen tuon avulla tekemään ja jos apuna on vielä värikartta on se helpompaa. Näkemääni kuvaa en pyri tietoisesti päässäni miksikään muuttamaan. Sukkien valintaan on helpompikin tapa: ostan vain valkoisia ja mustia Pirkka-sukkia...

Ja nymmää todistan olevani outo ja miettiväni kummia. :D

Elikäs; mä oon joskus miettiny ihan tosissani, että värit johtuu opettamisesta.
Jokaisen silmät on kuitenkin jopa rakenteeltaan niin paljon erilaiset, että jos mä vaikka yhtäkkiä näkisin eri silmin (ihan fyysisesti) niin mistä mä tiedän, olisko taivas vaikkapa keltaisen näkönen mun mielestä? Tai puut liloja?
Taivaan väri on siniseksi nimetty, mutta mistä mä tiedän, että kaikki näkee sinisen samalla tavalla kuin minä?

Tarpeeks ku tota miettii, alkaa päässä heittään... :D

Tuo oli esimerkki työtilanteesta. Jos pitää muodostaa jokin väri, pystyn sen tuon avulla tekemään

Siis täh? Väitätsä et sä oot graafisella alalla ja värisokea???

Originally posted by muffy
Siis täh? Väitätsä et sä oot graafisella alalla ja värisokea???

Olisiko siinä jotain ongelmaa? :D

No miksei muka? Onhan yksjalkaisia laskettelijoitakin!

Ja ei, tämä nyt ei ollut tarkoitettu tarkoittamaan ettäkö värisokeus olisi mikään vamma. :thumbs:

Originally posted by maxmussel

Elikäs; mä oon joskus miettiny ihan tosissani, että värit johtuu opettamisesta.

http://www.apa.org/monitor/dec02/perception.html

Eli etpä hirveän väärässä ole, muistaakseeni /.:is oli joskus muinoin linkki tutkimukseen mis oli tarkasteltu erästä pikkuheimoa päiväntasaajasta etelään, jolta uupui sanat siniselle tjsp., kyseessä olevan heimon jäsenet eivät sitten eroittaneet sinistä, turkoosia ja vihreetä toisistaan(tjsp.).

Tästä on jo aikaa kun linkin lukaisin...

Kai mä oon värisokea, en tiedä. Ylä-asteella terkkari sano, että mulla on "erilainen hahmotuskyky", kun en nähnyt paljon paskaakaan niistä värikorteista.

Ammattihommissa värinäkö oli este. Halusin merimieheksi, mutta en päässyt kun värinäkö oli liian huono. Sain kyllä lääkäriltä terveen paperit ja vein ne koululle ja vasta siellä ne sano, että värinäköni on liian huono. Se siitä sitten.

ostan vain valkoisia ja mustia Pirkka-sukkia...

...ööh.. ootkos ihan varma, että ne tosiaan on mustia tai valkeita :lol2: sori, tosi huono vitsi. :nolo:

Ex:llä oli puna-vihervärisokeutta, ja itsekin joskus muinoin hänen värinäköään mielenkiinnosta testailin. "Terve" näköisen on tosiaan vaikea tajuta, miten toinen ei voi erottaa värejä, vaan näkee ne samanlaisina.

Käytännössä testailtiin huvikseen värikynillä, (en muista enää tarkkaa miten ne värit oli) mutta esim. 3 värikynää: punainen, ja kaksi hieman eri sävyistä vihreää. Jos kyniä näytti yksitellen, niin hän pystyi helposti sanomaan, mikä kynä oli minkäkin värinen. Ja jos kynät laittoi vierekkäin, niin se punainen kynä muuttui jostain syystä kanssa vihreäksi, eli hän ei silloin enää erottanut niitä toisistaan värin perusteella.

Joku mies on kuulemma joskus sanonut, että hänen on turha lähteä puolukkametsään, kun ei hän näe/erota niitä marjoja.... tiedä sitten onko totta, vaiko vain oiva keino välttyä näreikössä kyykistelyltä.

Originally posted by vilma-liina
...ööh.. ootkos ihan varma, että ne tosiaan on mustia tai valkeita :lol2: sori, tosi huono vitsi. :nolo:
Jos sukkapahveissa lukee black tiedän ettei sukat ole valkoiset ja päinvastoin...helppoa!

Originally posted by vilma-liina

Joku mies on kuulemma joskus sanonut, että hänen on turha lähteä puolukkametsään, kun ei hän näe/erota niitä marjoja.... tiedä sitten onko totta, vaiko vain oiva keino välttyä näreikössä kyykistelyltä.
Tämä on täysin totta. Pentuna keräsin mummon kanssa puolukoita ja mummo keräsi siinä ajassa ämpärillisen missä mä löysin muutaman puolukan. Kun kerättiin mustikoita, päihitin mummon 6-0...:piis:

Mulla on vaikeuksia erottaa tummahko vihreä tummahkosta harmaasta, mutta ei kai tuolla vielä voi itseään värisokeaksi väittää. Eikä koskaan mitään siihen liittyvää ole diagnosoitu.

"viitsisitkö, kulta, tuoda ne mun vihreät housut?"

"mitkä vihreät? ei täällä ole kuin nää harmaat!"

että näin...

Sykähdyttävin hetki elämässäni oli kun eräs tyttö luuli etten näe mitään,koska olen väriSokea..joo..en mä mitään nää..hei missä sä oot..voitko auttaa mut ulos..perkeleeen ihmisset!!....sälibandyssä on paska jos pelataan vissiinkin punaissella pallolla ja alusta on vihree..saa aina ettii sitä palloo..huhuu missä oot palloseni..ai,tostahan se meni ja kaverit huutaa perkelettä ku äijä ei osu palloon :rolleyes:
Mulla tää todettiin jo ekaluokalla kun sanoin tunnilla etten tunnista vittuukaan näist väreistä..Sit ylä-asteella se väritesti...1 oikein muistaakseni 25...ja siinä ekassa oli keltaista ja mustaa..joo vaikeeta...Ite lääkärikin turhautui ku kaikki menee väärin..Mut ei musta pomminpurkajaa tuu ellei johdoissa lue värejä,mikä nyt taasen ei ole pommin asentajan kannalta järkevää..

Noo värisokea en ole, mutta värienerottelussa on pientä "sokeutta". Eli kun mm niistä numerokorteista pitäisi hahmottaa eri värisistä pisteistä numeroja niin eipä paljon hahmotu...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom