Värisokeudesta

Originally posted by vilma-liina
"Terve" näköisen on tosiaan vaikea tajuta, miten toinen ei voi erottaa värejä, vaan näkee ne samanlaisina.
Tuotahan on helppo koittaa itse, hämärässä tai sopivassa valaistuksessahan kukaan meistä ei näe värejä oikein. Koita vaikka katsella semmoisen sinisen ledivalon kanssa, tai jossain yleisissä vessoissahan on niitä sinisiä valoja. Ei siinä valossa tosiaan erota vaikka sinistä, punaista ja vihreää toisistaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en päässyt punaviher-testistä läpi ja ikinä se ei ole mua haitannut mitenkään. Kaikki värit erotan ja siinä pallotestissäkin olisin voinut luetella jokaisen pilkun värin. Siitä sekamelskasta en vain hahmottanut mitään kuvioita. En sitten tiedä olenko punavihervärisokea vai enkö vain hiffannut sitä tekniikkaa, miten sen kuvion näkee. Tietty uskottelen itselleni, että vika oli vain testissä, jonka läpäiseminen perustuu oikeanlaiseen tekniikkaan, mitä en siihen hätään oppinut, vaikka kuinka siristelin silmiäni ja katselin kaukaa ja läheltä...:down:

Punavihervärinäön heikkous todettiin ylä-asteella. Puolukoita poimiessa huomaa joskus kävelleensä huippu marikon ohi. Jostain syystä myös ruskea snooker pallo eksyy turhan usein punaisten joukkoon. Ja siitä ansaitut vittuilut :whip:

Originally posted by maxmussel
Elikäs; mä oon joskus miettiny ihan tosissani, että värit johtuu opettamisesta.
Jokaisen silmät on kuitenkin jopa rakenteeltaan niin paljon erilaiset, että jos mä vaikka yhtäkkiä näkisin eri silmin (ihan fyysisesti) niin mistä mä tiedän, olisko taivas vaikkapa keltaisen näkönen mun mielestä? Tai puut liloja?
Taivaan väri on siniseksi nimetty, mutta mistä mä tiedän, että kaikki näkee sinisen samalla tavalla kuin minä?

Tuskinpa se värien näkeminen on opettamisesta tai kulttuurisidonnaisista asioista riippuva asia vaan värien näkeminen johtuu silmän erilaisten tappisolujen vastaanottamista erilaisista aallonpituuksista.

Kyllä, mutta tulkitseeko sun aivo sen samalla tavalla kuin mun aivot tulkitsisi sun silmästä tulevan signaalin? Sitä mä lähinnä ajoin takaa.
Punainen väri on siis punainen, mutta siksi että punaisen näköistä väriä tulee sanoa punaiseksi, mutta onko se oikeasti täsmälleen saman värinen kaikkien silmillä katsottuna? Rakenteissahan on eroa kuitenkin. Juuri niiden solujen "asettelu" ja herkkyys vaihtelee ihmisestä toiseen... :david:-olo mulla. :D

Jepu. Värinäön mekanismiahan ei tunneta. Rakenteissa on eroja, niin kuin sanoit. Tuskinpa me nähtäisiin ihan samalla tavalla. Tämä on suht yksinkertainen asia niin kauan kuin pidetään aivot ja niiden tulkinnat erossa tästä. Mutta sen jälkeen... fiuuuh yli hilseen menee ja kovaa...

Monilla on omissakin silmissäkin tietynlainen ero värinäössä. Katselin kerran värikarttaa vuorotellen kummallakin silmällä ja ainakin mun silmien värinäkökyvyssä on pienen pieni ero.

Originally posted by maxmussel
Kyllä, mutta tulkitseeko sun aivo sen samalla tavalla kuin mun aivot tulkitsisi sun silmästä tulevan signaalin? Sitä mä lähinnä ajoin takaa.
Punainen väri on siis punainen, mutta siksi että punaisen näköistä väriä tulee sanoa punaiseksi, mutta onko se oikeasti täsmälleen saman värinen kaikkien silmillä katsottuna? Rakenteissahan on eroa kuitenkin. Juuri niiden solujen "asettelu" ja herkkyys vaihtelee ihmisestä toiseen... :david:-olo mulla. :D

Itsekin olen tämmöisiä pohtinut. Pistää pään sekaisin.
Sitten voi tietysti alkaa myös pohtia muiden aistien luotettavuutta.

Kerran luin eräästä ufoartikkelista että jostain alieneiden lentohärvelistä tippuneesta romusta ei ihmissilmä pystynyt määrittelemään sen väriä. Vähän epäilyttää? Liekö tuollainen edes teoriassa mahdollista?

Kyllä kaikella minkä ihmissilmä pystyy näkemään, on myös väri. Sen värin sanoiksi kuvaileminen taas on toinen juttu. Eri kielten värien määrityksissä on myös eroja, esim. venäjässä on ruskeille ja sinisille väreille enemmän sanoja kuin suomessa, siis siinä missä venäläisen mielestä kolme eri "väriplänttiä" ovat kaikki eri värisiä, ne voivat olla suomalaisen mielestä kaikki sinisiä, vaikka aivot havaitsevat ne samalla tavalla ja suomalainenkin pystyy kyllä sanomaan esim. "vaalean sininen" tms.

Mutta: silmä näkee sen minkä olettaa näkevänsä, tai lähinnä aivot suodattaa pois kaiken jonka se kokee epä-olennaiseksi. Tämä on fakta! Tästä on paljon tutkimuksia, ja aikas mielenkiintoista tavaraa.
Itsekin tehnyt kenttä-stuffia huvikseni.
Eli, hihassa 1,5l pullo (kaverin tietämättä), ja kun tulee jano otan pullon hihasta. Kaveri siihen, että mistä vitusta sä ton taioit?! Hihassa oli, ja vieläpä täysin näkyvillä, jos vaan kaverin pää olis ollu sitä mieltä, että mulla saattaa jopa olla jotakin hihassa. Tätä me käytettiin paljon hyväksemme yhdessä itsepuolustuslajissa jota harrastin pitkän aikaa... :D yes, sneaky bastard-tavaraa.

Joten, näkisikö silmä/aivot jotakin, mikä on sen kokemuspiirin ulkopuolella niin pahasti, ettei se kykene käsittämään sitä esineeksi? Aivothan korjailee aika paljon niistä aukoista joita syntyy juuri tällasissa tilanteissa, eli jos on jotain minkä ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla olemassa, joka sitten ilmestyykin noin yhtäkkiä, niin todennäköistä on että aivot filtteroi sen pois, jottei järkyttyisi. On ne aivot hölmöt... :D

Puna-vihervärisokea täälläkin - kuulemma. Yläasteella todettiin ja samaan syssyyn meni kaikki meikän silloiset unelma-ammatit pannaan. Perskules, kun pisti hieman ihmetyttämään, notta mitähän sitä sitten isona tekeepi, kun yllätäen ei päässytkään muka mihinkään. Noh.. eipä tässä ole tullut tämän näön kanssa ongelmia kuin Alpha Centauri - pelissä (jos joku muistaa), kun kartat oli punasia ja puskat vihreitä.

Meikulla myös lievä punavihersokeus. Ei niistä hemmetin pahviläpysköistä vaan nähnyt mitään ihmeen kuvioita.
Tuon lisäksi olen vielä vasenkätinenkin. Mitähän kaikkea sitä löytyiskään, kun oikeen alkaisi tonkimaan...

Juu-u, niin mahtavat geenit tuli saatua, että on joku päivä ihan pakko pistää ne kiertämään. ;)

Originally posted by muffy
Siis täh? Väitätsä et sä oot graafisella alalla ja värisokea???

ei sillä oo mitään väliä enää tän päivän graafisessa mailmassa kun on densarit ja pelit ja vehkeet. vaik et näkis mitään värejä voisit periaatteessa olla painaja!

Originally posted by Dragon
*klips*Monilla on omissakin silmissäkin tietynlainen ero värinäössä. Katselin kerran värikarttaa vuorotellen kummallakin silmällä ja ainakin mun silmien värinäkökyvyssä on pienen pieni ero.
Sama täällä. Esim. tietynlaista punaista katsoessani oikean silmän mielestä väri on asteen enemmän keltaista vivahtava, vasemman silmän tulkinta on harmahtavampi.
Vasemman silmän näkö muutenkin huonompi kuin oikean; vaikuttaisiko linssin eri muoto värien valoaaltojen läpitulemiseen jotenkin...

tietääkös kukaan netissä olevaa väritestiä...eli siis linkkejä vaan kehiin jos löytyy :worship:

Originally posted by Rice
Noo värisokea en ole, mutta värienerottelussa on pientä "sokeutta". Eli kun mm niistä numerokorteista pitäisi hahmottaa eri värisistä pisteistä numeroja niin eipä paljon hahmotu...

Mulla samanlainen ongelma diagnoosi lukiossa ja intissä lievä punavihervärisokeus. Omasta mielestäni kyllä näen kaikki värit, mitä tarvitsee, mutta korteista ei pysty hahmottamaan kaikkia numeroita tai kuvioita.

Muutama kerta liikenteessä on tullut tilanne, jossa olen pysähtynyt vihreisiin liikennevaloihin, kun luullut niitä punaisiksi Joka kerta on ollut tietynlainen keli ja valaistus. Tilanne on sattunut todella harvoin, mutta joka kerta hävettää yhtä paljon. :david:
Kertaakaan en ainakaan ole huomannut, että olis vahingossa ajanut punaisia päin. Normaalioloissa kyllä erottaa punaisen, ja vihrean liikennevalon toisistaan.

tuosta valaistuksesta tulikin mieleen,että jossain lukion biologian kirjoista on se väritesti..se jos pitää näkyä muistaakseni 5:nen..niin ilman että luokassa olisi valoja päällä en erota sitä numeroo mutta kun valot laittaa niin johan näkyy...mystical indeed:eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom