välilevyongelmat ja treenaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marine
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ortopedi Peter Pippinginsköld on kyllä asia äijä :worship:

No hyvä, että siitä äijästä on jollekulle ollut hyötyäkin. Itselläni se pelle diagnosoi ongelmani puolen vuoden sisään kymmenisen kerran vastaanotollaan aivan täysin metsään! Kovien ja pahenevien selkäongelmien takia sinne hakeuduin ja tämän Peterin piti olla huippuäijä, paskan marjat. Joka kerta laittoi taivuttelemaan rangan joka suuntaa ja aina diagnoosi oli, että ei tässä mitään, pelkkä lihaskrampppi, kyllä tämä tästä. Ei ottanut kuuleviin korviiinsa, kun sanoin että tämä menee jatkuvasti uusien lihaskramppien myötä pahemmaksi, rajusti alamäkeä!

No, viimeistä käyntiä ennen selkä räjähti täysin ja jouduin Jorvin sairaalaan muutamaksi viikoksi. Sen jälkeen edelleen täysin sietämätön olotila ja Kuntopulssissa fysioterapeutin selän kunto -tutkimuksessa selvisi niskaongelmasta perintönä jääneet rajut selän nikamadislokaatiot, jotka olivat siihen mennenssä jo surkastuttaneet ne kuuluisat syvät lihakset eikä pystyasennossa kovin montaa minuuttia päivässä enää tarvinnut olla...

Sen fysioterapeutin tutkimuksesta ymmärsin sen verran, että niitä dysfunktioita se Pippingsköld oli yrittänyt katellut rangan taipuvuudesta, mutta ainuttakaan dysfunktiota se idiootti ei ollut tunnistanut, kun häneen mukaan joka kerta mun selkä oli aina ihan ok, mitä nyt "pientä" lihaskramppia vähän oli...

Nää on kyllä vaarallisimpia nämä puolijumalaehdokkaat, jotka luulee tietävänsä kaiken eikä tunnista tilannetta, jossa heidän osaamisensa ei riitä. Sen sijaan, että tällöin ohjattaisiin sopivan osaajan luo, pitäydytään vanhassa lääkärikunnan viisaudessa, että kun mä en sieltä mitään löytänyt, niin ei siellä mitään vikaa voi olla, mähän olen kuitenkin vähintään PUOLIJUMALA näissä asioissa...

Että välttäkääpä jatkossa tätä Pippingsköldiä, ihan oman terveytenne tähden!

-Mika

Minun tarina

Itse olen kärsinyt välilevynpullistuman oireista jo varmaan 8vuotta. Ensimmäiset vuodet meni pelkän oikean jalan hermosäryn kanssa, ihmettelin vain, että miksi oikea jalka on aina istumisen jälkeen puutunut ja kävely ei oikein luonnistu. Kävin vaivan vuoksi lääkärissäkin ainakin 2 kertaa, mutta ei minusta mitään vikaa löytynyt.
Kunnes sitten vuonna 2005 ekan kerran jysähti kunnolla. Kävin silloin vielä jujitsussa ja treenien alkulämmittelyssä piti sitten kantaa kaveria palomies otteella ja minulle sattui pariksi painavin sika koko porukasta. Kun nostin kaverin selkään niin tunsin, että nyt nitkahti selässä, mutta en älynnyt jättää siihen vaan laskin kaverin alas ja nostin uudestaan. No sain kaverin kannettua ja treenitkin läpi kummallisen kuumotuksen vallitessa alaselässäni. Treenien jälkeen kun menin autolla kotiin niin parkkipaikalla huomasin etten pääse autosta ylös.

Jotenkin onnistuin repimään itseni autosta pois ja kävelin 90 asteen kulmassa kotiin. Kotona pari eka päivää vaan odottelin ihmeparantumista. Kaupassa käydessäni pystyin liikkumaan ostoskärryihin nojaten, vaikkakin välillä iski sellaisen kipu piikin että jouduin menemään puolittain kärryn päälle makaamaan, kun taju meinasi karata. No 3 päivää tapahtumasta sitten pamahti kunnolla. Aamulla aloin laittamaan farkkuja jalkaan ja juuri kun toinen jalka oli menossa lahkeeseen sain yskänkohtauksen ja se laukaisi sitten sellaisen kipu piikin, että jalat lähti alta ja putosin lattialle koko selkä helvetin moisessa krampissa. Jollekin varmaan tulee mieleen, että tollaisessa tilanteessa tulee itku, mutta minulle kävi päinvastoin yllätykseksi huomasin että suusta purkautui hervoton naura :) (vieläkin kummastuttaa).

Siitä sain itseni revittyä sänkyyn ja sieltä pikku hiljaa autolla lääkärille. Lääkärissä mua kohdeltiin kuin olisin tullut vain hakemaan vain sairaslomaa pikku kolotukseen. No lääkärissä kuitenkin mulle iski selkään uudestaan helvetinmoinen kramppi ja tällä kertaa meinas myös taju karata tosissaan. Onneksi kaaduin suorilta jaloilta päin sairaala sänkyä johon sain jotenkin itseni aseteltua 90 asteen kulmaan. No tässä vaiheessa sitten lääkärikin alkoi ottamaan tosissaan, huudettuaan ensin pariin otteeseen herrajumalaa. Mut laitettiin toimenpidehuoneeseen ja 4 piikkiä perseeseen ja kotiin. Kotona lepäsin pari viikkoa ja vaiva meni ohi jättäen kuitenkin vanhan tutun hermosäryn oikeaan kinttuun. Pääsin kuitenkin tuolloin käymään magneettikuvissa jossa todettiin kookas prolapsi L4-L5 välissä, mutta koska vaiva oli silloin jo paranemaan pitäydyttiiin konservatiivisessa hoidossa.

Ton jälkeen meni kolmisen vuotta pelkällä jalan hermosäryllä ja ajoittaisella pienellä selkä kivulla. Kunnes tänä vuonna jysähti taas. Tällä kertaa tipuin lapselleni vaippaa vaihtaessa suorilta jaloilta lattialle ja taas tuttu 90 asteen kulma. Seuraava yö meni järkyttävissä kivuissa ihan sama mikä asento oli kyseessä. Aamulla matkalla vessaa petti jalat alta taas ja putosin eteisen lattialle (huom. en ehtinyt vielä vessan) jossa makasin perse paljaana kivusta jäykkänä. Lattialla maatessani huomasin etten pysty liikuttamaan muuta kuin käsiä ja päätä, eikä tietenkään ollut puhelin lähettyvillä. Rakko täynnä kusta, eteisen matolla hiekan ja koirankarvojen seassa ei ollut mitenkään mieltä ylentävää maata. Sain revittyä itseni pelkillä käsillä makuuhuoneeseen, mutta en kyennyt saamaan puhelinta yöpöydältä. No onneksi avopuolisoni tuli kotiin ja soitti ambulanssin.

No ambulanssimiesten saapuessa olin saanut rakkoni tyhjennettyä tupperware astiaan ja alkoi seuraava taistelu. Piti siirtyä lattialta paareille, yritin ensin ilman lääkkeitä eikä onnistunut mitenkään. Sairaankuljettajat laittoi mulle piikillä jotain sellaista lääkettä, että olisin pystyny juoksemaan vaikka cooperin testin, tyydyin kuitenkin kierähtämään paareille. Sain tätä ihme lääkettä matkan aikana 4 kertaa ja voin hyvin ymmärtää miksi nistit jää huumeisiin koukkuun. Sairaalassa vietin seuraavat 5 päivää ja ainoa mitä sain sieltä lähtiessäni oli kasa lääkkeitä ja lupauksen konservatiivisesta hoidosta. Ei magneettikuvia, ei fysioterapiaa, ei mitään.
No tosta kun toivuin olin 2 kuukautta ihan huippukunnossa, puntti kulki ja ennätykset paukkui. Ei minkäänlaisia kipuja, ei hermosärkyä. Ajattelin jo, että se tais tulla mies kuntoon.

Mutta EI. 3 päivää sitten menin tekemään erittäin vaativan akrobaattisen suorituksen suihkussa, kun nostin vasemman jalan ylös pestäkseni varpaat. Sama tuttu nitkahdus ja kramppi. No menin sohvalle katselemaan televisiota huomatakseni, että taas ollaan 90 asteen kulmassa, tällä kertaa sekä eteen, että oikealle. Seuraavana aamuna kivut taas sen verran kovat, että ambulanssilla paikalliselle terveysasemalle jossa piikki voltarenia ja relaksanttia. Olin taas kunnossa, kunnes lääkkeiden vaikutus lakkas. Kipu iski 2 kertaa kovempana ja ei muuta kuin illalla sairaalaan. Mut otettiin sairaalassa osastolle ja sain jotain voimakasta kipu lääkettä suoraan lihakseen. Aamulla heräsin kun mun ympärillä oli 7 hengen osasto lääkäriä, hoitajaa yms. Mä sitten toiveekkaana kysyin lääkäriltä, että joko tälle tehdään jotain. Lääkäri vastas tutun vastauksen: Konservatiivinen hoito on tälläisessa tapauksessa parasta. Silloin mulla meni vati ihan nurin. Kysyin siltä, että kuinka monta kertaa mun täytyy tulla ambulanssilla osastolle ennen kuin suostuvat edes kuvaamaan. Lääkäri sönkötti jotain, kun haukuin koko kunnallisen sairaanhoitojärjestelmän ja lääkärit kaksinaismoralisteiksi kun aamut antavat kunnallisessa konservatiivista ja illalla leikkaavat isolla rahalla yksityisessä.
No nyt voi sanoa, että kerrankin avautuminen kannatti. Mukana ollut ylilääkäri puuttui asiaan ja sanoi, että eiköhän ole aika laittaa mies magneettikuvaukseen ja kirurgin juttusille. Samaan aikaan keuhkotessani pakkasin toisella kädellä reppua kun menin sanomaan, että lähden kotiin kerran oon teidän mielestä terve mies. Nyt oon kotona selkä edelleen kipeenä (tosin koko ajan parempi) ja odottelen viikon päässä olevaa magneettia ja kirurgin vastaanottoa.
Kun käytte yleisessä sairaalassa niin vaatikaa hoitoa, muuten sieltä ei saa kuin tätä kuuluisaa konservatiivistä hoitoa. Oon itse näistä kivuista jo omalla mittapuulla ihan tarpeeksi kärsinyt ja oon valmis hyppäämään leikkuupöydälle vaikka heti. Kunhan tehtäis edes jotain.

Lääkkeitä joita olen tän koko uran aikana syönyt:
Burana (400, 600, 800)
Voltaren
Motifene Dual
Sirdalud (2mg, 4mg)
Panacod
Arcoxia
sit välillä oli pari muuta tulehduskipu lääkettä joiden nimeä en muista. Tällä hetkellä mennään kombolla, Arcoxia, Sirda ja Panacod.

No tuota se on. Yksityiselle vaan, sitä on Suomen julkinen terveydenhoito. Pari työkaveria ei suostu millään olemaan samaa mieltä. Sanovat että hyväthän täällä on palvelut, ei tarvinut muksun kanssakaan odottella kuin pari tuntia polilla. Perkele :curs:

Mulla tuli vasen jalka saatanan kipeäksi 3 vuotta sitten. Menin yksityiselle. Ekaksi magneettikuvaan, pääsi samalla viikolla. Pari päivää myöhemmin ortopedin puheille ja seuraavalla viikolla leikkaus. Koko homma maksoi 4000€ (selkävaivaa oli jo vuosia sitten - ennen vakuutuksen ottamista - joten sairasvakuutus ei korvannut). Lekuri sanoi että nyt kannattaa leikata ettei tule pysyvää hermovamma. Julkisella puolella olisi päässyt ehkä puoleen vuoteen sisälle, ellei tule kiireellisempää. Todennäköisesti sinä aikana olisi tullut se pysyvä vamma.

Varmaan jokaisella on joku vastaava tarina itsestä tai sukulaisetsta. Meilläkin vielä iskällä todettu munuaissyöpä, keväällä. Leikkaus "syksymmällä". Katsitaan jatkohoitoa sitten sen jälkeen. Reilukerho.

edit: Lääkkeiden toimivuuskin tuntuisi olevan yksilöllistä. Mulla sirdalud, arcoxia eikä voltaren tehneet mitään. Panacodilla lähti kivut puoleen tuntiin. Muijakin ihmetteli. Makasin sikiöasennossa sohvalla, vedin pillerin ja tunnin päästä imuroin kämpän.

Red Label: -Uskon kyllä että kunnallisella puolella tuo hoidon saaminen voi olla työn ja tuskan takana tuollaisissa ongelmissa ja monasti yrittävät siirtää sitä vastuuta hoidon aloittamisesta aina etiäpäin henkilöltä toiselle.

Mutta tuohon kohtaan haluaisin kiinnittä huomiota. Kuinka tuota on toteutettu, kuinka pitkään, millä tavoin, kenen seuraamana ym.? Eipä tuosta ole hyötyä, mikäli tuo hoitolinja ei ole suunnitelmallista ja jatkuvasti seurannan alla mahdollisten muutosten ja tuloksellisuuden seurannan vuoksi.

"pitäydyttiiin konservatiivisessa hoidossa."

Red Label: -Uskon kyllä että kunnallisella puolella tuo hoidon saaminen voi olla työn ja tuskan takana tuollaisissa ongelmissa ja monasti yrittävät siirtää sitä vastuuta hoidon aloittamisesta aina etiäpäin henkilöltä toiselle.

Mutta tuohon kohtaan haluaisin kiinnittä huomiota. Kuinka tuota on toteutettu, kuinka pitkään, millä tavoin, kenen seuraamana ym.? Eipä tuosta ole hyötyä, mikäli tuo hoitolinja ei ole suunnitelmallista ja jatkuvasti seurannan alla mahdollisten muutosten ja tuloksellisuuden seurannan vuoksi.

"pitäydyttiiin konservatiivisessa hoidossa."

Kunnalisella käydessäni toi konservatiivinen on tarkoittanu=Ei mitään. Yhtään lähetettä fysioterapiaan en ole saanut. Omalla kustannuksella olen käynyt tavallisessa fysioterapiassa ja omt-terapiassa. Tän vuoden alun sairaalareissun jälkeen kävin yhden kerran kontrolli käynnillä sairaalassa. Ainoa asia mitä olen saanut kunnallisesta on reseptit ja vihkonen syvien vatsalihasten treenaamiseen. Niitä olenkin kotona hinkannut, toki olisin varmasti pystynyt niitä paremminkin harjoittelemaan. Omasta mielestäni minulla kuitenkin on vatsalihakset ihan hyvässä kunnossa, niin syvät kuin pinnallisetkin, samaa mieltä oli omt-terapeutti. Omt-terapeutti oli itse kokenut saman vaivan ja aika yllättävästi oli sitä mieltä, että ihmisten tulisi vaatia useammin leikkausta hoitomuotona. Oli myös sitä mieltä, että välilevynpullistuman aiheuttamaa pysyvää hermovauriota ei oteta lääkärien toimesta tarpeeksi vakavasti. Itsellänikin on oikea jalka selkeästi vajaatoimisempi kuin vasen. Oikean jalan askellus on hieman sellaista "töpöttelyä". Olen itse sitä mieltä, että suurin osa lääkäreistä on liian ylpeitä siirtääkseen potilaan todellisen ammatilaisen hoitoon.

Red Label: -Opetettiinko nuita syvien lihasten aktivointia ja harjoittamista lainkaan vai oliko ohjeistus pelkästään tuollaisen vihkosen käteen lyöminen? Ilmeisesti ei...

"Ainoa asia mitä olen saanut kunnallisesta on reseptit ja vihkonen syvien vatsalihasten treenaamiseen."

Jos vatsalihakset ja muut syvät tukilihakset ovat kunnossa, voisiko keskivartalon hallinnassa olla ongelmia? Jos kyse ei ole heikoista lihaksista, niin todennäköisin syy silloin on hallinan pettäminen joko liikkeessä tai asentoja ylläpitäessä. Eli ihan ensimmäiseksi pitäisi mielestäni hoitaa ergonomia kuntoon niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Eipä niistä harjoituksista ole juurikaan hyötyä, jollei niiden tuomaa kehitystä pysty siirtämään avuksi arkeen. Siksipä nuo harjoitteet tulisikin suunnitella jokaiselle erikseen heidän tarpeitaan vastaamaan, jotta siirtovaikutus olisi paras mahdollinen.

"Omasta mielestäni minulla kuitenkin on vatsalihakset ihan hyvässä kunnossa, niin syvät kuin pinnallisetkin, samaa mieltä oli omt-terapeutti"

Varmasti löytyy tuotakin, mutta uskoakseni tietämättömyys tuollaisista ongelmista on suurin syy tuohon ettei potilastan osata ohjata etiäpäin. Toki osalla voi olla tuo ylepyskin taustalla, mutta uskoisin sen olevan tietämättömyyttä huomattavasti harvinaisempaa. Moni TK lääkäri katsoo ohjeistuksensa tod. näk. käypähoitosuosituksista ja taisipa niissä olla 6vko se aika, milloin selkäkipuja ei vielä juurikaan aleta kummemin tutkimaan. Ja jos aina käy vain TKssa, vaihtuu se lääkärikin siinä matkalla joka kerta ja hyvin todennäköisesti alkaa aina uusi 6vkon seuranta ja buranan syöttäminen taas...

"Olen itse sitä mieltä, että suurin osa lääkäreistä on liian ylpeitä siirtääkseen potilaan todellisen ammatilaisen hoitoon."

Jokatapauksessa kaikissa selän ongelmissa se omatoiminen kuntouttaminen ja harjoittelu on se ainoa tie parempaan huomiseen pitkässä juoksussa, riippumatta siitä onko tarvittu leikkausta tai ei. Myös leikkauksen jälkeen se selkä vaatii sen kuntoutuksen ja se ei lopukkaan ennen kuin muutkin liikut loppuu lopullisesti. Kerran hajonnut tai oikeasti vaivannut selkä kun tuppaa muistuttelemaan olemassa olostaan heti kun unhoittaa hetkeksi sen huoltamisen. Ja selkäkivuissa kun se syy voi olla lantion tai jalkojen virheellisessä kuormituksessakin, joten niiden liikkuvuus kannattaa pitää kunnossa aina.

No, johan tuli jaariteltua, toivottavasti tästä turinoinnista jotain saai irti.

Red Label: -Opetettiinko nuita syvien lihasten aktivointia ja harjoittamista lainkaan vai oliko ohjeistus pelkästään tuollaisen vihkosen käteen lyöminen? Ilmeisesti ei...

Jos vatsalihakset ja muut syvät tukilihakset ovat kunnossa, voisiko keskivartalon hallinnassa olla ongelmia? Jos kyse ei ole heikoista lihaksista, niin todennäköisin syy silloin on hallinan pettäminen joko liikkeessä tai asentoja ylläpitäessä. Eli ihan ensimmäiseksi pitäisi mielestäni hoitaa ergonomia kuntoon niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Eipä niistä harjoituksista ole juurikaan hyötyä, jollei niiden tuomaa kehitystä pysty siirtämään avuksi arkeen. Siksipä nuo harjoitteet tulisikin suunnitella jokaiselle erikseen heidän tarpeitaan vastaamaan, jotta siirtovaikutus olisi paras mahdollinen.

Varmasti löytyy tuotakin, mutta uskoakseni tietämättömyys tuollaisista ongelmista on suurin syy tuohon ettei potilastan osata ohjata etiäpäin. Toki osalla voi olla tuo ylepyskin taustalla, mutta uskoisin sen olevan tietämättömyyttä huomattavasti harvinaisempaa. Moni TK lääkäri katsoo ohjeistuksensa tod. näk. käypähoitosuosituksista ja taisipa niissä olla 6vko se aika, milloin selkäkipuja ei vielä juurikaan aleta kummemin tutkimaan. Ja jos aina käy vain TKssa, vaihtuu se lääkärikin siinä matkalla joka kerta ja hyvin todennäköisesti alkaa aina uusi 6vkon seuranta ja buranan syöttäminen taas...

"Olen itse sitä mieltä, että suurin osa lääkäreistä on liian ylpeitä siirtääkseen potilaan todellisen ammatilaisen hoitoon."

Jokatapauksessa kaikissa selän ongelmissa se omatoiminen kuntouttaminen ja harjoittelu on se ainoa tie parempaan huomiseen pitkässä juoksussa, riippumatta siitä onko tarvittu leikkausta tai ei. Myös leikkauksen jälkeen se selkä vaatii sen kuntoutuksen ja se ei lopukkaan ennen kuin muutkin liikut loppuu lopullisesti. Kerran hajonnut tai oikeasti vaivannut selkä kun tuppaa muistuttelemaan olemassa olostaan heti kun unhoittaa hetkeksi sen huoltamisen. Ja selkäkivuissa kun se syy voi olla lantion tai jalkojen virheellisessä kuormituksessakin, joten niiden liikkuvuus kannattaa pitää kunnossa aina.

No, johan tuli jaariteltua, toivottavasti tästä turinoinnista jotain saai irti.

Joo ei niitä mitenkään läpi käyty. Fysioterapeutti totesi vain, että nyt lopetat kokonaan salilla käynnin ja alat tekemään vihkon mukaisia liikkeitä. Sanoi myös, että mikäli mun miehisyydelle on liian kova paikka lopettaa salin testosteronin haistelu niin voin kuitenkin käydä salilla polkemassa stepperiä ja kuntopyörää.
Omt-terapiassa sen sijaan käytiin kaikki liikkeet todella hyvin läpi. Todennäköisesti se ongelma löytyy juurikin noista keskivartalon hallintaan liittyvistä jutuista. Myöskin osansa varmaan tuo erittäin kireät etu/takareidet. Tohon keskivartalon hallintaan liittyviin asioihin on vaan todella vaiketa pelkän netin kautta löytää ratkaisua, pitää ottaa asia puheeksi mikäli vielä joskun jonkun lähetteen jonnekin saan.
Vituttaa toi lääkärien tyyli, että en voi koskaan ottaa yhteyttä samaan lääkäriin vaan aina pitää käydä saman vaivan takia koko helvetin ketju läpi, terveysasema-tk-päivystys/ensiapu-osasto-ja sitten vasta pääsen jonkun lääkärin juttusille. Joka yleensä toteaa, että kerran vaiva on nyt selkeästi rauhoittumassa niin katsotaan myöhemmin uudestaan.

Tämän päivän tilanne on se, että pahimmat kivut on kadonneet, mutta taas sama vanha tuttu hermosärky oikeaan kinttuun on palannut. Ärtyy samantien kun vähän aikaa seison. Tää vaiva alkaa olla jo sitä luokkaa, että alkaa pikku hiljaa rassata jo pääkoppaakin.

Kysymys: koska on järkevää mennä takaisin salille?

Specs: Mies, 25v, 178cm/77kg, fat% varmaan alle 10

Stoori:

Noin neljä viikkoa sitten tein normityylillä salilla olkapäitä: ensin 6 sarjaa käsipainoilla, sitten 3 sarjaa vaijereilla ja lopuksi sellasella neitien "koneella" työnsin kahvoja raivolla ylöspäin 3 sarjan verran.

No tehdessäni tällä viimosella, väänsin itseni vähän sellaiseen vinopena asentoon (johtuen isohkosta painomäärästä koneessa) ja työntäessäni tavaraa ylöspäin, tunsin niskassa pientä kipua. Luultavasti tuin itseäni laitetta vasten päälläni, selkä kaarella, jolloin rasitusta kohdistui niskaan.
Tässä vaiheessa kipu häipyi jo yön aikana.

Seuraavalla viikolla päätin kokeilla toista salia, koska olin käynyt tällä kyseisellä jo vuoden päivät.
Oli sitten penkkipäivä. normaalisti teen penkillä ehkä 6 sarjaa, sitten vinopenalla 3 ja lopuksi vaijereilla 2-3.
Penkki sattui olemaan hieman erilainen, vain kolme korkeus-säätöä.
Näistä säädöistä keskimmäinen oli ihan liian matala, korkein ehkä noin 3cm liian korkea.
No siitä huolimatta aloitin perus repimisen. Tein aluksi 2 sarjaa lämppäreitä pelkällä tangolla, sitten 1 sarjan 50kg (7-8 räjähtävää toistoa), sitten 1 sarjan 80kg (5 toistoa).

Sitten löin 105kg, kun olinhan ennenkin tehnyt sillä sellaisen kepeän, lyhyen 3-4 toiston sarjan. Tässä mainittakoon, että mun maksimi on tähän mennessä ollut 112.5kg, eli lapsen kengissä vielä mennään.
Kun aloin nostamaan, jouduin tosissani auttamaan yläkroppaa ylöspäin niskaa käyttäen, johtuen siitä että se helvetin tanko oli liian korkealla.
Tein ensimmäisen repäsyn, kaikki vielä ok, pieni huomio niskakivusta, mutta en noteerannut sitä siinä repimisen keskellä. Kun aloin nostamaan seuraavaa toistoa, tuli niskaan armoton kipu, ja jouduin lopettamaan välittömästi.

NOH, enhän mä nyt perkele tänne asti tullut vain tekemään pari sarjaa penkissä.
Niskaan koskee, mutta teempä tässä nyt hauiksen ja ojentajat kun en kerran penkkiä enää kykene. Seuraavana aamuna en pääse ylös sängystä, joudun ottaa saikkua duunista.
Niskakipu jatkuu noin 8päivää. En pysty kääntää päätä minnekään.

Yhdeksäntenä päivänä päätän mennä salille, teen hauikset ja ojentajat ja vältän niskakivut. Hymy on korvissa: jesss taas voi käydä salilla.
Seuraavana päivänä vuorossa olkapäät. 6 sarjaa käsipainoilla, toimii.
Sitten alan tekemään sarjaa istuen, käsipainoilla.
otan 27.5kg painot, teen 2 toistoa jonka jälkeen niskakipu palaa.
Tämän jälkeen en tee enää mitään, ja lähden vetää vittuuntuneena.

Aamulla en pääse taaskaan ylös, ja joudun ottaa saikkua. Menen seuraavana päivänä lääkärille ja röntgeniin. Kuvissa ei näy mitään.
Lääkäri ei tiedä mistään mitään, kuten yleensä. Määrää lihastenrentouttajia.

Nyt niskakipu alkaa taas pikkuhiljaa hellittää, ja mielessä ei pyöri mikään muu kuin sali :E

Elikä: koska kannattaa mennä takaisin, ja teenkö aluksi vain kevyitä toistoja sellaisille lihasryhmille, jotka ei sarjaa tehtäessä rasita niskaa?
Ja voiko kyseessä olla jokin välilevyongelma?

vituttaa.

Lääkäri ei tiedä mistään mitään, kuten yleensä. Määrää lihastenrentouttajia.

Nyt niskakipu alkaa taas pikkuhiljaa hellittää, ja mielessä ei pyöri mikään muu kuin sali :E

Elikä: koska kannattaa mennä takaisin, ja teenkö aluksi vain kevyitä toistoja sellaisille lihasryhmille, jotka ei sarjaa tehtäessä rasita niskaa?
Ja voiko kyseessä olla jokin välilevyongelma?

Vaikka olenkin lääkäri, enkä siis todennäköisesti tiedä mistään mitään, niin vastaan silti.

Takaisin salille heti kun siltä tuntuu, kipu kertoo mitä voi tehdä. Melkoisella varmuudella kyseessä EI ole välilevyongelma vaan lihasongelma, jonka hoito on A) kipulääke B) liike C) lihasrentouttaja.

Vaikka olenkin lääkäri, enkä siis todennäköisesti tiedä mistään mitään, niin vastaan silti.

Takaisin salille heti kun siltä tuntuu, kipu kertoo mitä voi tehdä. Melkoisella varmuudella kyseessä EI ole välilevyongelma vaan lihasongelma, jonka hoito on A) kipulääke B) liike C) lihasrentouttaja.

Mutta kun kipu tuntuu olevan nikamissa, eikä lihaksessa.
Vai voiko sitä edes itse erottaa kumpaan särkee?

Tsori yleistykseni lääkäreistä. Tuntuu vaan siltä, etten ole kertaakaan elämäni aikana saanut järkevää vastausta mihinkään ongelmaan ja kaiken lisäksi molo on jo suht pitkällä otsalohkossa :)

edit* niin ja kiitos vastauksesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

No kaularangan välilevytyrän isoimmat kivut tulee yleensä käteen. Selän välilevytyrän oireet tulee taas kinttuun.

Jos noilla sun oireilla olis välilevytyrä kaularangassa, niin mulla olis niitä ollu toista kymmentä. Vaan eipä ole.
tai mistä minä tiedän vaikka oliskin, ohi ne on kumminkin aina mennyt, ja muulla ei väliä

Siellä nikamien välissä ja välittömässä läheisyydessä on paljon pikkulihaksia ja jänteitä jotka menee helposti juntturaan epänormaalista rasituksesta. Eli kramppiin.

Tollanen kipu on mulla pelastanut selän useasti, ja itte pidän sitä indikaattorina että nyt vähän lepiä ja tekniikka kuntoon tai liike vaihtoon. Eli kroppa huutaa "Nyt kuules vähän tarkemmin sen repimisen kanssa!" Tollanen yllättävä liikerata (penkki eri kulmassa kuin tavallisesti) yhtäkkiä helposti tuottaa tollasen reaktion. Veikkaan että jos siitä välittämättä repimistä jatkaa niin menee jotain ikävämpää hajalle.

Buranalla/relaksanteilla, lämmöllä ja pienellä kevyellä huljuttelulla 'tila' korjautuu nopeesti... kivut on suurimmaksi osaksi 3-4 päivän päästä tiessään. :)

No hyvä, että siitä äijästä on jollekulle ollut hyötyäkin. Itselläni se pelle diagnosoi ongelmani puolen vuoden sisään kymmenisen kerran vastaanotollaan aivan täysin metsään! Kovien ja pahenevien selkäongelmien takia sinne hakeuduin ja tämän Peterin piti olla huippuäijä, paskan marjat. Joka kerta laittoi taivuttelemaan rangan joka suuntaa ja aina diagnoosi oli, että ei tässä mitään, pelkkä lihaskrampppi, kyllä tämä tästä. Ei ottanut kuuleviin korviiinsa, kun sanoin että tämä menee jatkuvasti uusien lihaskramppien myötä pahemmaksi, rajusti alamäkeä!

No, viimeistä käyntiä ennen selkä räjähti täysin ja jouduin Jorvin sairaalaan muutamaksi viikoksi. Sen jälkeen edelleen täysin sietämätön olotila ja Kuntopulssissa fysioterapeutin selän kunto -tutkimuksessa selvisi niskaongelmasta perintönä jääneet rajut selän nikamadislokaatiot, jotka olivat siihen mennenssä jo surkastuttaneet ne kuuluisat syvät lihakset eikä pystyasennossa kovin montaa minuuttia päivässä enää tarvinnut olla...

Sen fysioterapeutin tutkimuksesta ymmärsin sen verran, että niitä dysfunktioita se Pippingsköld oli yrittänyt katellut rangan taipuvuudesta, mutta ainuttakaan dysfunktiota se idiootti ei ollut tunnistanut, kun häneen mukaan joka kerta mun selkä oli aina ihan ok, mitä nyt "pientä" lihaskramppia vähän oli...

Nää on kyllä vaarallisimpia nämä puolijumalaehdokkaat, jotka luulee tietävänsä kaiken eikä tunnista tilannetta, jossa heidän osaamisensa ei riitä. Sen sijaan, että tällöin ohjattaisiin sopivan osaajan luo, pitäydytään vanhassa lääkärikunnan viisaudessa, että kun mä en sieltä mitään löytänyt, niin ei siellä mitään vikaa voi olla, mähän olen kuitenkin vähintään PUOLIJUMALA näissä asioissa...

Että välttäkääpä jatkossa tätä Pippingsköldiä, ihan oman terveytenne tähden!

-Mika

Mullakin jäi tuosta tyypistä vähän "superguru" fiilis. ½ tunnin odotus, vähätteli magneettikuvan hintoja n. 10 %, lupasi 1-2 päivän odotusaikaa ja sieltä kysyttäessä niin oli viikko. Mutta ehkä hänen kirurgiset taidot korvaavaat nämä puutteet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom