välilevyongelmat ja treenaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marine
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yksityinen, yleiseltä puolelta kun ei tahdo päästä oikein mihinkään.
Aion nyt kuitenkin katsoa tuon fysioterapia homman loppuun ennen mahdollista leikkausta.
Fyssarin avulla kun luulisin saavan apuja ja vinkkejä muihinkin ongelmiin kuten esim. lihasepätasapaino.
Homman hyviä puolia kun hakee niin, nytpahän on mahdollisuus keskittyä semmoisiin asioihin joita ei ole viitsinyt aiemmin tarpeeksi huomioida :wall:

Jos ei tule kuntoon niin sitten kait se on leikattava, joka tapauksessa kuntoon se pitää saada tavalla tai toisella. :whip:

Välilevyt ja treenaus

Olen kuukauden verran vieraillut Fysiatrian osastolla ja siellä sanottiin, että nykyään ei oikein ole mitään sellaista liikuntaa, mitä pitäisi välttää. Oman kunnon ja kipujen mukaan eletään. Kaikkea voit harrastaa kun itse tiedät tuntemuksista, onko se hyväksi itsellesi.

Magnettikuvista sain tulokset edellispäivänä ja alin välilevy revennyt, nestettä on valunut ja se painaa pientä aluetta hermojuuresta. Toiseksi alimman välin nestepitoisuuden näin myös muuttuneen. En tiedä onko se sitten merkki siitä, että se voi alkaa joskus vaivaamaan... Leikkaus todennäköisesti on edessä, siitä vielä viime kädessä päättää Ortopedi, jolle puolentoista viikon päästä olen menossa.

Kyllä ne vähän siellä ihmettellivät, että miten näinkin hyvin pystyn elämään ja liikkumaan, mutta totesivat sen vain olevan tulosta siitä, että sitä liikuntaa on tullut harrastettua. Lihaksisto tukee ja auttaa vaivan kanssa elämistä.

En tiedä missä vaiheessa tuo on sitten revennyt, mutta viime vuoden syksyn ja tämän kevään harrastin sählyä pari kertaa kuukaudessa, kävin uimassa ja salilla koko vuoden aktviivisesti. Nyt keväällä aloitin bodycompatin ja spinnin, enkä voi sanoa olleeni pahemmassa kondiksessa niiden, kuin lepopäivän jälkeenkään. Nyt olen kuukauden verran ollut poissa spinnistä ja bodycompatista kun olen ollut siinä uskossa, että itsehoitokin voisi ehkä auttaa. Että ehkä voisin pelkällä salilla, pilateksella ja bodybalancella saada selkäni kuntoon. Enpä usko näin olevan, mutta siihen asti kunnes leikkaukseen mahdollisesti menen, sisällytän salin, pilateksen, bodybalancen ja vesijuoksun omaan treeniohjelmaani.

Eli omaa kroppaa kuunnellen voit liikkua ja treenata miten vain. Järki tietysti mukana kaikessa. Ja itse olen TODELLA kiitollinen siitä, että tapasin rakkaani pari vuotta sitten, joka potki minua liikkumaan. En varmasti olisi tässä, ellen olisi alkanut harrastaa liikuntaa oikein urakalla.

On :offtopic: mutta leikkauksesta kun täällä on puhuttu, niin kysäisen. Pärjääkö leikkauksen jälkeen yksin himassa vai tarvitseeko apua johonkin toimintaan?

Pitääkö minun siis pyytää poikaystävääni ottamaan opintovapaata ja tulemaan hoivaamaan minua? :thumbs:

On :offtopic: mutta leikkauksesta kun täällä on puhuttu, niin kysäisen. Pärjääkö leikkauksen jälkeen yksin himassa vai tarvitseeko apua johonkin toimintaan?

Pitääkö minun siis pyytää poikaystävääni ottamaan opintovapaata ja tulemaan hoivaamaan minua? :thumbs:

hmm, itsellä on nyt mennyt kohta kaks viikkoa leikkauksesta ja nyt varmaan saattas alkaa selviämään ilman apua. :) Mutta täähän on niin henkilökohtaista, jotkuthan eivät saa edes saikkua leikkauksen jälkeen. Riippuu tietenkin kuinka paljon olet valmis maksamaan leikkauksesta ja siten myös reikä selässä aina pienenee ja toipuminen nopeutuu. Mutta kannattaa varautua siihen, että on ainaki parin viikon ajan joku hakemassa ostoksen kaupasta jne.

6 viikkoa saikkua tuli kun mikroskooppileikkaus tehtiin. Tähystysleikkauksella tulee pienemmän saikut, mutta ainakin oman neurokirurgin mukaan se ei aina onnistu ja muutenkin hankalami tehdä.

Kun meikä leikattiin viime keväänä, niin eka viikko oli nostorajoituksen 1kg, istua ei saanut. 2. viikolla tuli sitten 2kg, 4 viikon päästä 5kg jne. jne. Käytännössä kävi niin että viikkoon en nostanut mitään, kun ei kyykkyynkään pääse. Kävely onnistui kuitenkin suht ok. About 3 viikkoa myöhemmin vaihdoin autonrenkaat ja kanniskelin muksua normaalisti. Ei tullut mitään suurempia ongelmia ja nyt selkä on ollut suht kivuton. Vasen jalkaterä on edelleen osittain tunnoton. Vasen puoli muutenkin tuntuu heikommalta, ja siksi selkä välillä vähän kramppaileekin. Mutta muuten olo on ihan normaali ja voi harrastella ihan mitä vaan.

Lääkärit sanoivat että välilevyongelmat johtuvat käytännössä aina välilevyrappeumasta. Eli luulen uusien vaivojen tulevan jossain vaiheessa vastaan. Minulla oli jo pari muuta välilevyä hieman painuneina. Pahaksi jos tilanne menee, pitää suorittaa välilevyfuusio. Se leikkaus on rahallisesti 5x kalliimpi mitä tyrän poisto. Oletan leiukkauksen koon ja saikun olen suhteessa sama.

Viime viikonloppuna kisakatsomossa ja yöelämässä en edes muistanut että leikkauksista on vajaa 3 viikkoa, niin kivuton selkä ja olkapää oli
En olis ikinä uskonu että nöin nopeasti pystyy paranemaan, kun selässä kuitenkin 7cm viilto. Puutumistajaa ei enää ole.
Tänään olis tarkotus alotella treenaamista todella kevyesti, ja ens viikon alussa pääsee töihinkin :rock:
Paino on tullut alas 7 kiloa kun 5-6 viikkoa treenaamattomuutta takana, ja lihaksista ei tietookaan, mut kyllä tämä tästä vielä :)

Liitteet

• Kuva(004)1.webp
    Kuva(004)1.webp
    23,9 KB · Katsottu: 696
  • Nimetön-2 kopiointi.webp
    Nimetön-2 kopiointi.webp
    9,1 KB · Katsottu: 460
  • Nimetön-1 kopiointi.webp
    Nimetön-1 kopiointi.webp
    46,8 KB · Katsottu: 897
Itselläni on leikattu välilevyn pullistuma tammikuusa -99 ja sen jälkeen olen oppinut painisekelmaan selkäni kanssa oikein hyvin:) . Aika yksinkertainen ohjenuora mulla kyllä on: heti, kun alkaa tuntumaan säteilykipua koivessa ni kaikki seis ja viikko saigonia. Mulla on fysioterapeutin laatima ohjelma liikkeistä, joilla voimistellaan ja liikutellaan alaselkää. Viikon levolla ja tätä ohjelma noudattamalla olen selvinnyt loistavasti. Toisin on myös kokeiltu monet kerrat, eli "kevennetään" treenejä ja sitten on kipua monta viikkoa tai sitten se menee todella pahaksi (kävelen kuin vanha mummo):curs:

En teidä mikä sen säteilykivun aiheuttaa aina silloin tällöin, mutta joskus menee pahemmin (kun ei älyä lopettaa ajoissa). Nyt vaikuttaisi olevan aika lailla hallinnassa milloin on pidettävä se viikon tauko ja milloin ei. Tätä sattuu pari kertaa vuodesta, joten kokonaiduutta katsellen sen takia ei paljon jää pois:)

kannattaa kokeilla triggerpiste terapiaa = normaali hieronta mutta tietyistä paikoista.( ite teen niin että makaan tennispallon päällä, laitan pallon haluttuun kohtaan ja säätelen painolla painetta, en jaksa ees varsinaisesti hieroa )

Itellä toiminu hyvin, ei ole oluu selkäongelmia ton hoitomuodon löytämisen jälkeen.

voi auttaa puhtaissa välilevytapauksissakin.

Tos on juttuu englanniks triggerpiste terapiasta

trigger-point-therapy.html

cause-of-lower-back-pain.html

Offsides

Mikäs on selän ja jalan vointi nyt

Selkä voi aivan loistavasti, ei mitää häikkää. Haava tosin tulehtu silloin leikkauksen jälkeen, mutta nyt se on ok. Varpaista isovarvas ei vieläkään liiku ylöspäin, mutta muut vähän. Pohkeessa ei kaikki lihakset vielä pelissä, sen takia kävely viel vähän vaikeaa. Alkaa vähän usko mennä, että alkaako toi vielä pelittää. Pyöräily ja autoilu onnistuu kyl jo ihan hyvin. Että sellasta. Kohta pitäs mennä jälkitarkastukseen. Jokos Richard kävi siellä?

Edit: niin ja verrattaessa haavaa sun selän jälkeen, niin itsellä varmaan puolet pienempi, mutta ei sillä näköjään ole väliä. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oon tässä jo 5 kertaa treenannu salilla, liikkuminen on kun mitään ei ois koskaan leikattukaan :) Töissä olen ollut tän viikon alusta.
Todella kevyesti pitkää sarjaa olen salilla tehnyt, pelkkiä koneita, eikä mitään mikä kuormittas alaselkää, enkä aio niitä tehdäkään moneen kuukauteen. Vatsatreeniä sain ohjeeks vetää vaikka joka päivä, sellasta lyhyttä liikettä, ja syviä vatsoja myös. Samalla leikatulle olkapäälle alan myös tekee säännöllisiä kiertäjäkalvosinharjotuksia. Siinä tuntuu treenissä vielä arkuutta, mutta näin 4vk leikkauksen jälkeen aika normaalia.

Iskias tosin välillä ns.muistuttaa itsestään, ei varsinaista kipua, mutta heittää jalkaan pienen tunteen hermon olemassaolosta. Esim istuttaessa autoon tms.matalalle. Voi myös osittain johtua kevyestä treenin alottamisesta, kun lihakset, ja varsinkin pakaralihas on aktivoitunut, mutta niinku sanoin, niin en kivuks tota tunnetta kutsus, eikä sitä edes huomaa ellei ala oikein kuuntelemaan tuntemuksiaan.
Perjantaina ois jälkitarkastus jossa Peter antaa lisäohjeita treenin suhteen.

Selkä voi aivan loistavasti, ei mitää häikkää. Haava tosin tulehtu silloin leikkauksen jälkeen, mutta nyt se on ok. Varpaista isovarvas ei vieläkään liiku ylöspäin, mutta muut vähän. Pohkeessa ei kaikki lihakset vielä pelissä, sen takia kävely viel vähän vaikeaa. Alkaa vähän usko mennä, että alkaako toi vielä pelittää. Pyöräily ja autoilu onnistuu kyl jo ihan hyvin. Että sellasta. Kohta pitäs mennä jälkitarkastukseen. Jokos Richard kävi siellä?

Edit: niin ja verrattaessa haavaa sun selän jälkeen, niin itsellä varmaan puolet pienempi, mutta ei sillä näköjään ole väliä. :)

Leikkauksen jälkeen tosiaan kannattaa panostaa siihen että suihkuttaa vedellä haavan joka päivä ja vaihtaa uuden puhtaan siteen. Jos haava tulehtuu, niin on riski tulehduksen leviämisestä syvemmälle. Ja siellä syvemmällä on sitten hermosto.

Meikällä tapahtui myös aika nopeasti kuntoutuminen. Leikkauksesta about 6kk aikaa. Vieläkään ei vasemman jalan pikkuvarvas ole täysin tunnossa, ja selkä saattaa krampata vasemmalta. Salilla kaikki muu ok, mutta vaakataljassa on pakko käyttää vyötä. Selkä ei pidä pitkästä staattisesta jännityksestä.

Tänään soittelin sitten lääkärin kanssa taas vaihteeks ja sovittiin, että ens perjantaina ois jälkitarkastus. Kova oli sieltä päästä ainakin luotto, ettei se varvas voi jäädä toimimattomaksi, vaan se vie aikaa niin ihan varmasti alkaa toimimaan. Onkohan kellään kertoa mitään tarinoita vastaavista tapahtumista? :)

Treenaaminen tässä pitäisi itsekkin aloittaa, mutta pitäisi kai osata ottaa tarpeeksi rauhallisesti. Vatsoja tietenkin kannattaa tehdä, mutta mitkähän on esim. sellaisia selkäliikkeitä joihin kannattaisi panostaa?

Jos ei leikkaus auta, niin kivun ja ongelmien syy on silloin selkeästi muualla kuin mistä leikattiin... On paljon muitakin syitä kivuille, kuin ne lääkäreiden mainostamat pullistumat. Ja nekin voi korjata...

Tuossa erään suomalaisen fysiatrin tutkimusta potilailla, joilta monet lääkärit eivät löytäneet mitään vikaa eli syytä kipuihin... Tuon fysiatrin luota tulee paljon tyytyväisiä potilaita, joita muut lääkärit olis halunnu vain leikellä.

Tuon fysiatrin luota tulee paljon tyytyväisiä potilaita, joita muut lääkärit olis halunnu vain leikellä.

Onko tuo se sama jamppa joka kirjoittelee suomi24:lle jatkuvalla tahdilla jostain SI-nivelen niksautuksesta? Yksi naksatutus ja kaikki paranee puutuneesta jalasta kuppaan?

Nonnii, 5 treeniä jo takana, painokin hyppäs jo entisiin 115 kilon lukemiin
Kirurgin jälkitarkastuksen just käyneenä :) selkä tuntuu kun mitään ei ois koskaan ollutkaan vialla :thumbs: tuntuu aika uskomattomalta!
Olkapää hieman arka vielä. No reilu 4 vk vasta leikkauksesta, eli ihan normaalia.

Ortopedi Peter Pippingsköld on kyllä asia äijä :worship: vasemman jalan ja pakaran puolittaisesta halvaantumisesta tähän kuntoon reilussa 4 viikossa!
Kyykkyliikkeet ( tavan kyykky ja Hack ) kulmasoudun (tuettu kulmasoutu on OK) ja maastavedon (no sitä en oo koskaan tehnykkää) kirurgi käski kokonaan hylkäämään, jotta uusia pullistumia ei tulisi.
Eli nyt ruvetaan tekee jalkoja (ojennus, prässi, askelkyykky) ja muitakin lihaksia voluumitreenillä, eristävät liikkeet ensin, ja suht pitkää sarjaa, about 15 toistoo.
Ja tulee kerrankin tehtyä, kun pitkälle sarjalle on fyysinen pakko kun isot painot kiellossa.
Uskon että tekee hyvää fysiikalle keskittyä todella siihen tunteeseen lihaksessa.
Ja esimerkkejä pienemmillä painolla tehtävän voluumitreenin toimivuudesta riittää :thumbs:

Päivitetään nyt taas tilannetta. Perjantaina oli käynti lääkärin luona jälkitarkastuksessa. Nyt on alkanut isovarvas hieman liikkumaan ylöspäin ja muut varpaat liikkuvat jo varsin hyvin. Kävely onnistuu jo hieman paremmin, mutta vieläkin on heilumista suuntaan jos toiseen. Kuulemma 6kk jälkeen voidaan vasta analysoida kuinka paljon on tapahtunut palautumista ja mihin kuntoon sitä jäädään. Tänään aloitin käymään salilla ja kylläpäs se rauta olikin raskasta :O Jokos Rikun kunto on täysin sama kuin ennen leikkausta?

Päivitetään nyt taas tilannetta. Perjantaina oli käynti lääkärin luona jälkitarkastuksessa. Nyt on alkanut isovarvas hieman liikkumaan ylöspäin ja muut varpaat liikkuvat jo varsin hyvin. Kävely onnistuu jo hieman paremmin, mutta vieläkin on heilumista suuntaan jos toiseen. Kuulemma 6kk jälkeen voidaan vasta analysoida kuinka paljon on tapahtunut palautumista ja mihin kuntoon sitä jäädään. Tänään aloitin käymään salilla ja kylläpäs se rauta olikin raskasta :O Jokos Rikun kunto on täysin sama kuin ennen leikkausta?

Hienoa että edistymistä sinullakin tapahtuu :)

Ei ole vielä sama kondis, päivittäin tosin huomaa edistymistä.
Joskus aamuisin iskiaksessa on pientä "muistutusta", ei varsinaista kipua, kuulemma johtuu siitä kun hermo oli niin pitkään niin pahassa puristuksessa ennen leikkausta, että kestää kuukausia ennenkun toipuu siitä.
Just vedin hyvän jalkatreeninkin, eikä kipua tuntunut, kova ojennus, pari eri koukistusliikettä, ja Mayorsin isoa prässiä pelkällä kelkalla varovasti (280) pitkää sarjaa, ei mitään kipua ja tosi hyvä tuntuma.
Olkapää pikemminkin on arempi vielä kun selkä, ei kuitenkaan estä yläkropan treeniä, mutta varovainen saa olla, Peter sanoikin että maltillisesti vaan vajaata liikerataa vielä monta kuukautta.
Ja aikaisempien olkapää ja kyynerpää leikkausten kokemuksella kivut píkkuhiljaa vähenee 6kk kuluessa, kun muistaa ottaa "varovasti" eli puhdasta treeniä hyvällä tuntumalla.

Päivitelläänpäs tänne vähän tilannetta. Oikeastaan kehitystä ei ole pariin viime viikkoon juurikaan tapahtunut. Tänään päätin sitten käydä OMT-fysiolla ja todettiin etteivät ne lihakset kyllä toimi jalassa vielä läheskään täydellä teholla. Hermot ovat kyllä täysin toiminnassa jalassa, mutta jotenkin liikkeet ovat vieläkin hakusessa.

Soiteltiin sitten lääkärille, että tulis vähän tarkempia ohjeita miten kuntoutusta pitäisi jatkaa. Kovasti oli vielä luottamusta siihen, että hetkenä minä tahansa normaali toiminta pitäisi palata kerran mitään ei ole vahingoittunut pahemmin kuitenkaan. Parantuminen etenee kuulemma 1mm-2mm päivässä, joten puolen vuoden ajan parantumista pitäisi tapahtua.

Kova hinku olisi päästä jo käymään lenkillä ja muutenkin kävelemään täysin normaalisti, mutta eipä auta kuin yrittää kuntouttaa rauhallisesti. Ei nää selkäjutut aina näköjään oo ihan helppoja. Tosin jotain positiivistakin, niin selkäkivut ovat kadonneet täysin, mikä on kyllä ihan hieno juttu. Sellaista tarinaa tällä kertaa.

Päivitelläänpäs tänne vähän tilannetta. Oikeastaan kehitystä ei ole pariin viime viikkoon juurikaan tapahtunut. Tänään päätin sitten käydä OMT-fysiolla ja todettiin etteivät ne lihakset kyllä toimi jalassa vielä läheskään täydellä teholla. Hermot ovat kyllä täysin toiminnassa jalassa, mutta jotenkin liikkeet ovat vieläkin hakusessa.

Soiteltiin sitten lääkärille, että tulis vähän tarkempia ohjeita miten kuntoutusta pitäisi jatkaa. Kovasti oli vielä luottamusta siihen, että hetkenä minä tahansa normaali toiminta pitäisi palata kerran mitään ei ole vahingoittunut pahemmin kuitenkaan. Parantuminen etenee kuulemma 1mm-2mm päivässä, joten puolen vuoden ajan parantumista pitäisi tapahtua.

Kova hinku olisi päästä jo käymään lenkillä ja muutenkin kävelemään täysin normaalisti, mutta eipä auta kuin yrittää kuntouttaa rauhallisesti. Ei nää selkäjutut aina näköjään oo ihan helppoja. Tosin jotain positiivistakin, niin selkäkivut ovat kadonneet täysin, mikä on kyllä ihan hieno juttu. Sellaista tarinaa tällä kertaa.

No voihan p, uskon kyllä että tuosta vielä kaikki korjaantuu, omalla kohallakin aikasemmin meni olkapään kanssa se puol vuotta että parani kunnolla.
Tää oman selän paraneminen on kyllä ollu ennätysnopeeta, samoilla painoilla jo vetelen joitakin selkäliikkeitä kuin parhaina aikoina. Kulmasoutuakin vapailla painoilla veivasin jo toissapäivänä, voi että teki hyvää :)

Suositut

Back
Ylös Bottom