Välilevynpullistuma-leikkaus-toipuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mortal
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Harvoin itsekseen kokonaan parantuu, mutta omalla kuntoutuksella ja oikeanlaisella treenillä saa kivut pidettyä siedettävissä rajoissa. Sataprosenttisia hajonneista selistä harvemmin saadaan edes leikkauksella.

Niin, no kokonaanhan ei parane yksikään, eikä millään konstilla. Kyseessä kumminkin on enemmän ja vähemmän rappeuma sairaus. Mutta oireettomiksi tulee tilastotieteen mukaan 90% 3kk aikana.

Tärkein sääntö oikeanlaisen liikunnan lisäksi on välttää kaikenlaisia tärähdyksiä. Niillä saa huonon selä todella ärtyisäksi. Kaikenlaiset turhat juoksentelut, hyppimiset ja muut iskut eivät yleensä tee hyvää huonolle selälle.

Ei nyt ihan noikaan yksiselitteisesti. Tärähdykset ja muut ylös-alassuuntaan "pumppaavat" liikkeet vilkastuttavat, muuten onnettoman aineenvaihdunnan omaavien, välilevyjen aineenvaihduntaa ja on tärkeässä osassa välilevysairauksien paranemisessa.

Ja selvennykseksi: En sano, että välilevyongelmista kärsivien on pakko lähteä lenkille, sillä se paranee. Vaan jos pystyy, niin ei tarvi välttääkkään.

Niin, no kokonaanhan ei parane yksikään, eikä millään konstilla. Kyseessä kumminkin on enemmän ja vähemmän rappeuma sairaus. Mutta oireettomiksi tulee tilastotieteen mukaan 90% 3kk aikana.
...

Muutes oon samaa mieltä kuin TJJ, mutta toi tilasto ei kyllä kerro koko totuutta.. ilman oikeanlaista kuntoutusta ja tukilihasten vahvistusta ym. aika usealla tuntuvat oireet saattaa kyllä hävitä tai lievittyä tuon 3kk aikana, mutta alttius vaivan uusiutumiselle on huomattavan suuri jos jumpat jää tekemättä. Tästä aiheesta muuten muistaakseni on suht. uutta tutkimustakin olemassa, joka puoltaisi tätä.

Muutes oon samaa mieltä kuin TJJ, mutta toi tilasto ei kyllä kerro koko totuutta.. ilman oikeanlaista kuntoutusta ja tukilihasten vahvistusta ym. aika usealla tuntuvat oireet saattaa kyllä hävitä tai lievittyä tuon 3kk aikana, mutta alttius vaivan uusiutumiselle on huomattavan suuri jos jumpat jää tekemättä.

Totta puhut, tietysti kuntoutus ja tukilihasten vahvistus yms on olennainen osa uusiutumisen ehkäisemistä ja selän hoitoa.

Mutta pointtini oli loppujen lopuksi se, että maineestaan huolimatta yllättävänkin hyvin välilevyongelmat paranevat "omia aikojaan", ilman leikkauksia tai muuta. Eli ns. konservatiivisella hoidolla.

Mulla on selän kanssa ollut ongelmia jo yli viisi vuotta. Viime vuoden alussa kävin fysioterapiassa kun alaselässä, oikealla puolella tuntui kipua. Kävin parisen kuukautta, noin kerran viikossa fysioterapialla ja oireet lähtivät.

Ei mennyt kuin pieni hetki, ehkä noin kuukausi ja oireita alkoi olla vasemmassa jalassa, ensin takareidessä, myöhemmin myös alempana. No siinä tuli kesä ja kärpäset ja vaivan kuittasin sillä, että se on varmaan lihaperäistä ja tulee rankasta seisomatyöstäni tai sitten salilta jalkatreeneistä. Unohtui lääkärissäkäynnit hetkeksi...

Vaivaa tarpeeksi kauan kärsittyäni ja yhden tulehduskipulääkekuurin + lihasrelaksanttikuurin syötyäni menin käymään yksityisellä lääkärillä. Sitä ennen olin käynyt työpaikan määräämillä lääkäreillä ja jumppareilla. Mikään neuvo ei oikein auttanut. Alkoi olla hieman epätoivoinen olo kun mihinkään ei taipunut, venyttelyt olivat siis tuskaa ja kun treenaa, niin lihaksia olisi ihan hyvä saada venyteltyäkin. Buranaa yms. en halunnut enää syödä kun maha ei oikein tykännyt.

Yksityisellä kävin siis noin vuoden jälkeen vaivoja kärsittyäni, nyt olen odottanut n. neljä kuukautta pääsyä magneettikuvauksiin, jonne yksityiseltä sain lähetteen. Välilevyn pullistumaa kaikki ovat epäilleet, tämä lääkäri vasta antoi lähetteen kuvauksiin. Julkiselle puolelle jono on noin puoli vuotta ellei enemmänkin, yksityisen magneettiin menisin heti jos löytyisi 300€ ylimääräistä rahaa. (Ehkä otan opintolainaa ja maksan sillä!)

Yksityinen lääkäri määräsi myös sellaisen selkätukiliivin jota käyttää. Sitä ei kyllä voi hikoillessaan käyttää ja tuntuu että välillä siitä on apua ja välillä ei. No pidän sitä päivisin aina töissä.

Ei tässä muuten mitään ole kun periaatteessa tämän "vaivan kanssa pystyy elämään", niin kuin eräs lääkäri minulle totesi, mutta istuminen on hankalaa ja koko ajan tuntuu säteilyä vasemmassa jalassa. Kävelykin on välillä vähän hassun näköistä kun jalka "kihelmöi". Treenaamiseen meni into aivan täysin pariksi kuukaudeksi. Huhti-toukokuussa taas päätin, että saatanan selkä ja jalka, mä ainakin treenaan ja pistän vastaan niin että soi :whip: Tykkäsi sitten mitä tykkäsi! Välillä on vähän huonompia päiviä ja välillä vähän parempia, vaivat edelleen olemassa. Yritän nyt vain tosissaan keskittyä keskivartaloon ja sen vahvistamiseen, mutta pelottaa se kun sitä välilevyn nestettä ei kai enää sinne uudelleen synny, että ovatko vaivat tulevaisuutta? Kovin helpolla ei ilmeisesti enää välilevyn vaivoja leikata ja monelta olen kuullut että itsestään menevät kivut. Joku oli kärsinyt viisi vuotta ja sitten yhtäkkiä katosivat. Jeee, ei enää kuin kolme ja puoli vuotta jäljellä :eek:

Jotenkuten olen saanut venyteltyä takareittä kun käyn spinnissä aika ahkeraan niin on vähän pakko, mutta muuten kaikki etunojavenytykset on kaukaisia haaveita. Varmaan osittain vasemman jalan pohkeen kramppaaminen herkästi johtuu myös huonosta venyttelystä. Pohkeen kramppaamista on ollut kuitenkin ennen tätä välilevyn ongelmaakin ja oikeakin kramppaa kyllä.

Joka päivä vaan jostain pitää repiä intoa kaikkeen tekemiseen ja yrittää unohtaa tämä vaivaisuus. Työuraakin olisi vielä monta monta vuotta jäljellä, että ihan vielä ei haluais luovuttaa. Toivon todella että jostain jotain valoa näkyisi... :)

Tältä foorumilta saa kyllä paljon mielenkiintoista ja kokeilun arvoista tietoa, kiitos niistä kirjoittajille, toivon että jostain olisi hyötyä tämän selän kuntouttamiseen!

Moro,

Tässä yks leikattu lisää, puolitoista viikkoa sitten poistettiin irronnut välilevyn pala kun se alkoi painamaan hermoja. Kivun tilalle tuli lievä nilkan halvaus oire ja tunnottomuus lisääntyi. Odottelin 2 viikkoa leikkaukseen.

Leikkaus meni hyvin ja kivuista ei ole sen jälkeen ollut tietoa, mutta tunnottomuus jalan ulkosyrjässä ja kantapäässä vielä vaivaa sekä nilkassa ei ole vielä voimaa kunnolla varpailla kävelyyn, nousu varpaille jo onnistuu.

Olisin kysyny muilta saman operaation käyneiltä kauanko on kestänyt hermojen toiminnan palautuminen ja onko mitään suositeltavia liikkeitä jotka aktivoivat tuota hermostoa?

-WS

Hei!

Nostetaan tätä ylös, sillä aihe on itselle erittäin ajankohtainen ja kiinnostaisi tietää miten toipuminen on teillä muilla edistynyt, sillä valitettavasti tulevaisuus hieman pelottaa.

Itseltäni leikattiin alkuviikosta iso välilevyn pullistuma, joka oli vaivannut jo monta kuukautta. Leikkausvaiheessa kävelemään ei enää pystynyt ja kipu säteili pohkeseen asti ja muutama pikkuvarvas oli tunnoton. Nyt lihakset ovat vasemmasta jalasta menneet ja sairaalan fyssarin mukaan voimat asteikolla 0 - 5 ovat tällä hetkellä tasolla 2. Treenitapojen muutos on ilman muuta edessä, vaikka kunnon mavesta ja kyykyistä olenkin vain unelmoinut viime vuodet, sillä selkä on ollut kipeä jo vuosia.

Mutta tuo toipuminen ja miten uskaltaisi edes jonkinlaiseen painoharjoitteluun palata? Se kun kuitenkin on liikuntaharrastuksista se kaikken rakkain? Onko edessä vain loputonta joogaa ja pilatesta?

Niin, ja samalla varoituksen sana: kävin lääkärissä, fysioterapiassa ja jopa ortopedillä vielä kaksi viikkoa ennen leikkausta. Kaikki väittivät, että pullistumaa selässä ei ole, vaan diagnoosi on selittämätön selkäkipu. Että näin.

Niin, ja samalla varoituksen sana: kävin lääkärissä, fysioterapiassa ja jopa ortopedillä vielä kaksi viikkoa ennen leikkausta. Kaikki väittivät, että pullistumaa selässä ei ole, vaan diagnoosi on selittämätön selkäkipu. Että näin.

Tuskin oli lääkäri ja ortopedi yksityisiä, jos noin välinpitämättömiä olivat? Terveyskeskus tai työterveys varmaan kyseessä...?

Ammattitaitoinen ja vastuullinen yksityislääkäri/ortopedi yleensä haluaa magneettikuvata, jos on syytä olettaa, että välilevyissä on ongelmaa.

Punttia nostelet heti kun pystyt ja niin paljon saa vedellä kun vaan ei mihinkään satu. Muista venytellä paljon ja hoitaa myös syvät lihakset. Tämä tosin pätee terveillekin.

Noista oireista vielä sen verran että osa voi olla pysyvääkin. Meikältä leikattiin 4v sitten pullistuma ja edelleen on toisen jalan pikkuvarvas tunnoton. Eli pysyvää hermovauriota syntyy herkästi. Ellet satu olemaan ammattiurheilija niin Suomessa tämmöiset pikku halvaantumiset ja kivut on ihan ok. Pilleriä poskeen ja muista että on lottovoitto syntä tänne.

Yep, työterveyslääkäri kyseessä, mutta tosiaan kevään aikana useampi sellainen ja ehdinpä muutaman eri fyssarinkin käydä läpi. Olisin aiemmin uskonut tuolta saavan hyvää hoitoa ja edes jonkinlaista mielenkiintoa edes kuvata selkä.

Muutama pikkuvarvas on tosiaan tunnottomia ja jos ne jää ainoiksi oireiksi, niin eiköhän sillä selvitä. Muuten pelko hermoja painavasta arpikudoksesta, uudesta pullistumasta ja helvetillisten hermokipujen uusimisesta kyllä jäi. Kokonaisuudessaan kokemus, jota en toivoisi kenenkään käyvän läpi. Täytynee vain olla kärsivällinen - mikä ei kyllä koskaan ole kuulunut hyveisiini. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei!

Veljeltä leikattiin pullistuma 1,5kk sitten, loppuun asti tk-lääkärit intti sille että paskat siellä mitään pullistumaa ole eivätkä uskoneet oireita, vaikka kaikki viittasi välilevyn pullistumaan. Joutui jopa jossain vaiheessa syömään vatsallaan maaten pari viikkoa, tähänkin avuksi jotain nappia vaan. Ohimenevää selkäkipua se on. Haki sitten yksityiseltä magneettikuvat joissa todettiin paha pullistuma. Kuvat kädessä konitohtorille takas joka oli todennut että jaa, kyllä siellä jotain on sittenkin. Ja sitten taas odottelemaan hoitoa.
Lopussa oltiin sitten jo siinä vaiheessa että ei voinut aamulla kusta eikä paskantaa kun tunto hävisi jotenkin tuolta alueelta-> päivystykseen, jossa imuteltiin letkulla temmin päästä 1,6 litraa kusta ja paskaakin taisi olla suolessa aika jämäkkä kasa. Kipuilu alkoi muistaakseni jo joulun aikaan ja paheni koko ajan. Leikkaukseen pääsi siis alkukesästä ja nyt on toipuminen käynnissä. Joskus noita yleisen puolen lekureita pitää kovistella tosissaan että saa hoitoa.

Joskus noita yleisen puolen lekureita pitää kovistella tosissaan että saa hoitoa.

Todellakin. Mä söin n.3v jos minkälaista kipulääkettä. Yksi ei vieny kipua, pisti huimaamaan ja aamulla niin paha olo, ettei meinannu aamukuselle päästä ilman, että jalat petti alta. Kodeiini taasen toimi, kaikki muut (varmaan lähemmäs 10 erilaista) ei vaikuttaneet mitenkään.

Kesti sellaset 2,5v ennen ku päätin, että nyt "pakotan" lääkärit toimimaan ja lopulta sain lähetteen fysiatrille ja sieltä magneettikuvan kautta leikkaavan ortopedin puheille.

Sovittiin, että seuraillaan 6kk jaksoissa, ei leikata ainakaan vielä, koska ei suuresti mun elämää haittaa, mutta kyllä siellä se välilevyn rappeuma ja pullistuma on. Nykyisin menee kausittain: eilen esim. kävellessä vasemman jalan askeleet aiheutti aina pienen vihlasun sinne alaselkään kun taas joskus selkä on melkeen oireeton. Kumartelu ei onnistu lainkaan, kiertävät liikkeet taas sitten ok ainakin tässä vaiheessa.

En enää muista millasta olis olla 100% ilman kipua alaselässä. :jahas:

Todellakin. Mä söin n.3v jos minkälaista kipulääkettä. Yksi ei vieny kipua, pisti huimaamaan ja aamulla niin paha olo, ettei meinannu aamukuselle päästä ilman, että jalat petti alta. Kodeiini taasen toimi, kaikki muut (varmaan lähemmäs 10 erilaista) ei vaikuttaneet mitenkään.

Samoin velipojalla tuli myös aika pahat huimaukset ja pahoinvoinnit jostain lääkkeestä joka sille määrättiin(en muista nimeä), ja pahinta oli että ne tasapainohäiriöt jäi päälle. 2 kpl otti noita lääkkeitä kipuun, seuraavana päivänä ei mainannut pystyssä pysyä. Ja vielä ainakin kuukausi tuon jälkeen nopea pään heilautus sivulle aiheutti tasapainohäiriötä, oli kerran pyörällä ajaessaan vilkaissut risteysalueella sivulle että tuleeko autoja ja löytänyt itsensä ojasta sen jälkeen.

Hauskinta oli että lääkäri meinasi määrätä saman lääkkeen toistamiseen myöhemmin.:david:

John R, mulla tuon pahan olon/huimauksen/heikotuksen aiheutti iki-ihana lääke nimeltänsä Norflex. Vieläkin puistattaa se olo, pahempi kuin darra. Kesti joku 2h sinä aamuna ennen ku tuli vaan sellanen pöhnä, jossa pysty jo olemaan ja tekemään muuta ku makaamaan sängyssä miettien, et laattaako vai sammuuko vaan.

Kodeiini taasen on ollu oikeasti iso helpotus niinä kausina kun kivut on yltyneet pahemmiksi. Tietysti niissä lääkkeissä (panacod, kepacod jne) on 30mg kodeiinia ja 500mg parasetamolia. Miksi niissä on sitä parasetamolia se 500mg... ei mitään vitun hajua. Eikä muuten ole lääkäreilläkään. Useampi kuin yksi lekuri on itsekin ihmetellyt kysyessäni asiaa, että ei tajua miksei ole pelkkää kodeiinivalmistetta. Meinaan noista tabuista on lapsellisen helppo erottaa kodeiini kotikonstein ja tätä itseasiassa yksi lääkäri suosittelikin, koska parasetamol on oikeasti aika paha aine maksalle pidemmän päälle. Sillä kuulemma saa aikaan koht.helposti maksavaurion kun taasen kodeiini ei tee juuri mitään (paitsi jättiannoksina salpaa hengityksen ja siten johtaa kuolemaan).

Niin, vinkiksi niille kipuisille, joille tuota panacodia tai vastaavaa on määrätty: murskaa pilleri/pillerit niin hienoksi jauheeksi kuin esim. veitsen kahvalla saa (itse käytän just normikeittiöveitsen kahvaa ja murskaan suoraan lasiin kun kys.tabut ovat sen verta hauraita), sitten päälle ehkä puoli desiä vettä, sekoita sakeaksi ja sitten pakastimeen. Anna olla pakkasessa sen aikaa, että vesi kylmenee, mutta ei jäädy. Tuossa vaiheessa parasetamoli on kerääntynyt lilluvaksi kerrokseksi veden pinnalle ja kodeiini on sulautunut veteen. Sitten normipaperisuodatin (sama mitä kahvinkeittimissä käytetään) toisen lasin päälle ja valutat nesteen suodattimen läpi. Avot, suodatin kerää parasetamolit ja kakkoslasiin jää vain kamalan makuinen kodeiinivesi. Hulauttaa sen kurkusta alas niin maksa kiittää.

Tulee vähän nisti olo kun tällaista kotikemiaa pitää ajoittain harrastaa, mutta ihan lääkäriltäkin olen tämän niksin kuullut kun ruvettiin tuosta kodeiini vs. parasetamoli-jutusta juttelemaan. :D

Juu mullakin oli pari vuotta sitten noidannuolen hoitoon tota norflexiä. Aikamoista myrkkyä, meni pää sekasin siitä. Otin niitä kai kaksi ja loput jäi syömättä.

Eikös panacodissa ole 500mg parasetamolia per tabletti? Kyllä siinä jos kymmenenkin syö päivässä niin aika hurja määrä tulee parasetamolia. Joskus söin niitä 12 päivässä kun nielurisojen leikkaushaava tulehtui eikä pystynyt syömään.

Otetaas vanha ketju taas eloon :) Eli oon taistellu välilevynpullistuman kanssa nyt 7kk, josta viimeset 1,5kk fysioterapeutilla. Saikulla on koko aika mennyt, koska esim. istuminen tuottaa aikamoista tuskaa ja opiskelija, kun olen niin sitä istumistahan piisaisi :o Fysiatrin liikkeillä (lähinnä venyttelyllä) oon saanu selän lihasjumia pois, mutta tuntuu, että kipu on muuttunut huomattavasti vihlovammaksi. Kun juomii niin tuntuu, että on puukkoja pystyssä alaselästä vasempaan nilkkaan asti. Fysatri sanoi, että pullistuma luultavasti suurimmaksi osaksi jo poistunut, että kipuilu johtuu vain alaselän jäikkyydestä. Tunsin ekan kuukauden aikana, kun venyttely poisti lihasjumitusta alaselästä. Nyt samat liikkeet eivät tunnu enää juurikaan "venyttävän" vaan ennemminkin aiheuttavan sitä helvetillisesti vihlovaa hermosärkyä.

Ens viikolla todennäköisesti uusin MRI-kuviin kahtomaan, että mitä sille pullistumalle kuuluu. Jos se vielä siellä kohtuullisen kokoisena pyörii, niin leikkaus ois mielessä.

Kuinka teiltä joltai on pullistuma selästä leikattu, niin ovat kivut pysyneet poissa? Minkälaisella kuntoituksella olette menneet?

Mulla leikkauksesta kohta 4 vuotta eikä ole ollut enää mitään oireita jaloissa. Kuntoutusta ei ollut ollenkaan. Leikkauksen jälkeen vaan liikkuu mahdollisimman paljon niin ettei kipua vaan tunnu. Sitten salille kun pääsee ja selkää treenaamaan.

Mutta muuten selkä ei tullut "kuntoon". Kramppeja tulee eri puolelle, jumeja ja jäykkyyttä. Varmaan joku lihasepätasapaino tullut pullistumasta. Muutenkin alaselkä tuntuu jotenkin siltä että joku välilevy olisi menettänyt tehonsa. Alaselkä on selvästi heikoin lenkki koko kehossa.

Mulla leikkauksesta kohta 4 vuotta eikä ole ollut enää mitään oireita jaloissa. Kuntoutusta ei ollut ollenkaan. Leikkauksen jälkeen vaan liikkuu mahdollisimman paljon niin ettei kipua vaan tunnu. Sitten salille kun pääsee ja selkää treenaamaan.

Mutta muuten selkä ei tullut "kuntoon". Kramppeja tulee eri puolelle, jumeja ja jäykkyyttä. Varmaan joku lihasepätasapaino tullut pullistumasta. Muutenkin alaselkä tuntuu jotenkin siltä että joku välilevy olisi menettänyt tehonsa. Alaselkä on selvästi heikoin lenkki koko kehossa.

Okei, kiitos vastauksista. Joo tunnen, että itelläkin aika selkee lihasepätasapaino just tullu ton vasemman puoleisen kivun takia. Noh, mitäs muute voi odottaa, kun vasen puoli on 247 krampissa ja toinen puoli sen kun elbailee.

Mites juokseminen ym. tärähtely? Tai vaikka nopeet sivuttaisliikkeet esim. mitä tulee salibandya pelatessa?

Okei, kiitos vastauksista. Joo tunnen, että itelläkin aika selkee lihasepätasapaino just tullu ton vasemman puoleisen kivun takia. Noh, mitäs muute voi odottaa, kun vasen puoli on 247 krampissa ja toinen puoli sen kun elbailee.

Mites juokseminen ym. tärähtely? Tai vaikka nopeet sivuttaisliikkeet esim. mitä tulee salibandya pelatessa?

Juoksemisen kanssa ei ole ollut ongelmaa. Painoa kun on yli 100kg niin polvet mulla hajoaa ennen selkää...Mutta salibandyn kanssa mulla oli ongelmia vähän. Herkästi selkä kramppaili. Mutta ei siinäkään ongelmaa ole jos vaan lämmittelet kunnolla ennen pelejä. Ja venyttely aina salibandyn jälkeen on aivan must. Muuten ainakin meikä oli koko päivän niinkun rautakanki ja seuraavana aamuna oli taas selkä kipiä. Ongelmat ratkaisi kun vaihtoi aamusählyn myöhempään nukkumiseen :D

Ei ole itsellä ongelmia mutta sivusta olen seurannut sukulaisen selkä ongelmia joskus 10 vuotta sitten. Silloin oli leikkauksen jälkeen 6viikkoa istuma kieltoa ja muutenkin saikkua joku 3kk ennenkuin takaisin töihin. No nyt sitten olen kuullut että istumakieltoa ei enää ole mutta miten esim. myyntitehtäviin palaaminen jossa ollaan lähes 8h seisten onnistuu leikkauksen jälkeen? Miten pitkiä nuo saikut ovat? Entä onko mitään "automaattista" kuntoutusta tai fysikaalista noiden leikkausten jälkeen?

Onko välilevyn pullistumalla ja välilevyn rappeumalla mitä eroa hoidollisesti?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom