Mulla on selän kanssa ollut ongelmia jo yli viisi vuotta. Viime vuoden alussa kävin fysioterapiassa kun alaselässä, oikealla puolella tuntui kipua. Kävin parisen kuukautta, noin kerran viikossa fysioterapialla ja oireet lähtivät.
Ei mennyt kuin pieni hetki, ehkä noin kuukausi ja oireita alkoi olla vasemmassa jalassa, ensin takareidessä, myöhemmin myös alempana. No siinä tuli kesä ja kärpäset ja vaivan kuittasin sillä, että se on varmaan lihaperäistä ja tulee rankasta seisomatyöstäni tai sitten salilta jalkatreeneistä. Unohtui lääkärissäkäynnit hetkeksi...
Vaivaa tarpeeksi kauan kärsittyäni ja yhden tulehduskipulääkekuurin + lihasrelaksanttikuurin syötyäni menin käymään yksityisellä lääkärillä. Sitä ennen olin käynyt työpaikan määräämillä lääkäreillä ja jumppareilla. Mikään neuvo ei oikein auttanut. Alkoi olla hieman epätoivoinen olo kun mihinkään ei taipunut, venyttelyt olivat siis tuskaa ja kun treenaa, niin lihaksia olisi ihan hyvä saada venyteltyäkin. Buranaa yms. en halunnut enää syödä kun maha ei oikein tykännyt.
Yksityisellä kävin siis noin vuoden jälkeen vaivoja kärsittyäni, nyt olen odottanut n. neljä kuukautta pääsyä magneettikuvauksiin, jonne yksityiseltä sain lähetteen. Välilevyn pullistumaa kaikki ovat epäilleet, tämä lääkäri vasta antoi lähetteen kuvauksiin. Julkiselle puolelle jono on noin puoli vuotta ellei enemmänkin, yksityisen magneettiin menisin heti jos löytyisi 300€ ylimääräistä rahaa. (Ehkä otan opintolainaa ja maksan sillä!)
Yksityinen lääkäri määräsi myös sellaisen selkätukiliivin jota käyttää. Sitä ei kyllä voi hikoillessaan käyttää ja tuntuu että välillä siitä on apua ja välillä ei. No pidän sitä päivisin aina töissä.
Ei tässä muuten mitään ole kun periaatteessa tämän "vaivan kanssa pystyy elämään", niin kuin eräs lääkäri minulle totesi, mutta istuminen on hankalaa ja koko ajan tuntuu säteilyä vasemmassa jalassa. Kävelykin on välillä vähän hassun näköistä kun jalka "kihelmöi". Treenaamiseen meni into aivan täysin pariksi kuukaudeksi. Huhti-toukokuussa taas päätin, että saatanan selkä ja jalka, mä ainakin treenaan ja pistän vastaan niin että soi :whip: Tykkäsi sitten mitä tykkäsi! Välillä on vähän huonompia päiviä ja välillä vähän parempia, vaivat edelleen olemassa. Yritän nyt vain tosissaan keskittyä keskivartaloon ja sen vahvistamiseen, mutta pelottaa se kun sitä välilevyn nestettä ei kai enää sinne uudelleen synny, että ovatko vaivat tulevaisuutta? Kovin helpolla ei ilmeisesti enää välilevyn vaivoja leikata ja monelta olen kuullut että itsestään menevät kivut. Joku oli kärsinyt viisi vuotta ja sitten yhtäkkiä katosivat. Jeee, ei enää kuin kolme ja puoli vuotta jäljellä
Jotenkuten olen saanut venyteltyä takareittä kun käyn spinnissä aika ahkeraan niin on vähän pakko, mutta muuten kaikki etunojavenytykset on kaukaisia haaveita. Varmaan osittain vasemman jalan pohkeen kramppaaminen herkästi johtuu myös huonosta venyttelystä. Pohkeen kramppaamista on ollut kuitenkin ennen tätä välilevyn ongelmaakin ja oikeakin kramppaa kyllä.
Joka päivä vaan jostain pitää repiä intoa kaikkeen tekemiseen ja yrittää unohtaa tämä vaivaisuus. Työuraakin olisi vielä monta monta vuotta jäljellä, että ihan vielä ei haluais luovuttaa. Toivon todella että jostain jotain valoa näkyisi...
Tältä foorumilta saa kyllä paljon mielenkiintoista ja kokeilun arvoista tietoa, kiitos niistä kirjoittajille, toivon että jostain olisi hyötyä tämän selän kuntouttamiseen!