Välilevynpullistuma-leikkaus-toipuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mortal
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kävinpä sitten toissapäivänä naprapaatilla ihan kokeeksi, kun työkaveri suositteli heppua. Hän oli lääkärin kanssa samaa mieltä, eli välilevynpullistumastahan kyse olisi. Totesi asian myös vääntelemällä nikamia ja kyseisestä nikamavälistä tuli hermovaste, eli käsi kipinöi enemmän. Itse hoito oli aika perinteistä hierontaa, tosin melkoisen kovakouraista sellaista. Heppu oli tosin sitä mieltä, että selkäni lihakset ovat sellaisessa juntturassa, etteivät ne ole reagoineet treeniin aikapäiviin. Kipu oli ainakin sen mukaista ja hieronnan jälkeen oli mukavasti housut märkänä hiestä, tuska oli sitä luokkaa. Nyt on joukkio mustelmia selässä muistona kovakouraisesta käsittelystä.

Itse oireisiin ei tainnut ainakaan vielä vaikuttaa, vaikka imurinletku ehkä vähän paremmin jo nousee lattiasta. Fillarilla ajaminen on edelleen samanlaista kuin ennenkin, eli päätä ylöspidettäessä kipinöinti kädessä alkaa ja käy jossain vaiheessa sietämättömäksi.

Naprapaatti suositteli, että nyt pitäisi käydä 3-4 kertaa lyhyen ajan sisällä hierojalla. Näin kuulemma saa täyden varmuuden, etteivät oireet johdu selän lihasten jumittamisesta. Sitten kuulemma pitäisi mennä jatkotutkimuksiin, elikkäs magneettiin.

Itse en kyllä antaisi yhtään kenenkään hieroa tai vielä vähemmän manipuloida, jos olis mitään epäilyä (eli säteilykipua käteen) kaularangan välilevyn pullistumasta. Siihen ei koskisi tasan yksikään naprapaatti, hieroja, kaustislainen kansanparantaja tai osteopaatti.

Itse en kyllä antaisi yhtään kenenkään hieroa tai vielä vähemmän manipuloida, jos olis mitään epäilyä (eli säteilykipua käteen) kaularangan välilevyn pullistumasta. Siihen ei koskisi tasan yksikään naprapaatti, hieroja, kaustislainen kansanparantaja tai osteopaatti.

Täytyy kyllä sanoa, että itseänikin vähän kylmäsi mennä naprapaatin pakeille, mutta positiivista asiaa kyseisestä herrasta kuultuani rohkaistuin ja menin. Hyötyähän siitä ei ollut, eikä haittaakaan ilmeisesti. Varsinaista manipulointia hän ei tehnyt, vaan kokeili hermovasteen (ei kovakouraista rangan vääntelyä). Hieronta olikin sitten asia erikseen. Taidan maanantaina käydä taas lääkärillä, josko saisi lähetteen eteenpäin.

Mulla meni usko naksauttajiin kun eräs tuttu kiropraktikko mursi potilaaltaan solisluun. Karpossa oli myös joku juttu aikaa sitten eräästä kansanparantajasta joka naksautti asiakkaan pullistuman kerralla kuntoon. Pysyvä halvaantuminen vyötäröstä alaspäin. Sen verran teki kuitenkin että soitti ambulanssin paikalle ennen kuin itse poistui hoitotiloista. Karpo ei saanut jamppaa puheille kun aina luuritti :D

Mulla meni usko naksauttajiin kun eräs tuttu kiropraktikko mursi potilaaltaan solisluun. Karpossa oli myös joku juttu aikaa sitten eräästä kansanparantajasta joka naksautti asiakkaan pullistuman kerralla kuntoon. Pysyvä halvaantuminen vyötäröstä alaspäin. Sen verran teki kuitenkin että soitti ambulanssin paikalle ennen kuin itse poistui hoitotiloista. Karpo ei saanut jamppaa puheille kun aina luuritti :D

Taas mennään...:curs:

Toisen käden "ihan-varmat-tosi-tapaukset", voi jättää heti omaan arvoonsa, koska ei tiedä mitä siellä oikeasti on tapahtunut. Tervettä luuta ei pysty mannipuloimalla rikkomaan, kyllä ihminen sen verran vankkaa tekoa on.

Ja se Karpon-ohjelman "kiropraktikko" ei muuten ollut kiropraktikko, vaan joku mikä lie itseoppinut, joka käytti kiropraktikko-nimeä. Onneksi kyseinen nimike suojattiin, ja saatiin osa huuhaa-huru-ukoista pois.

Vielä kun saataisiin tuo kunnon "puoskari-laki" aikaiseksi, niin päästäisiin eroon taas osasta "ammattilaisista", jotka kiskoo alaraajoja samanmittaisiksi, pistävät niveliä paikalleen tai survovat muuten vaan välilevyjä kuntoon. Noista pilipaliukoista kun päästään eroon, niin sitten voidaan alkaa oikeasti miettiä niitä manipulaatioiden indikaatiota ja hoidon vasteita. Ja niitä löytyy.. ;)

Vielä kun saataisiin tuo kunnon "puoskari-laki" aikaiseksi, niin päästäisiin eroon taas osasta "ammattilaisista", jotka kiskoo alaraajoja samanmittaisiksi, pistävät niveliä paikalleen tai survovat muuten vaan välilevyjä kuntoon.

Kannatan. Täälläpäin "ongelmana" kaustislaiset kansanparantajat.

Niin, jos joku ei tiennyt niin noilla ei-suojatun nimen alla työskentelevillä kun ei ole mitään vastuuta sanoistaan ja aika vähän myös teoistaan.

Hermopinteestä

Pakko kysyä tosta hermopinteestä. Voiko esim. iskiaishermoon tulla jotain pysyvää vaurioita, jos pinnettä on pysynyt esim. minun tapauksessa jo yli 7 kk? Pinne on siis esim. kipua, puutumista nilkan alueella. Kun kipu ja tunnottomuus on kovimmillaan niin tuntuu toi vasen nilkka tosi rimpulalta. Kantapääkävely ja varpaillaseisominen kyllä onnisuu, mutta hammasta purren.

Sitten kun nappaa lääkettä ja alkaa selkä ja iskiaiskipu rauhottua niin vasemman nilkan toiminta on melko normaalia.

Mitenkäs kaikilla leikatuilla, joilla hermot oli pinteessä monia kuukausia? Palasiko normaaliksi?

Voi tulla pysyvä vaurio. Meikällä esim. on vasemman jalan pikkuvarvas osin tunnoton. Se on aina "puutumassa"-tuntuinen. Vaiva ei onneksi haittaa suuremmin, tai oikeastaan ollenkaan. Mutta sen huomaa kyllä jos tökkii vuoron perään oikeaa ja vasenta jalkaa. Toinen on huomattavasti tunnottomampi. Suurempi ongelma on kuitenkin lihasepätasapaino mikä on tullut vaivan aikana. Sitä taitaa olla vaikea korjata. Tarttisi olla joku henk.koht. valmentaja joka koko ajan korjaisi asentoja salilla ja huomauttelisi.

Se kiropraktikko (solisluu) lienee aito kiropraktikko. Asui Jenkeissä pari vuosikymmentä ja toimi siellä, muutti sitten Suomeen jossain vaiheessa. Ukko on tietty deeku, veikkaan että taisi Jenkeissäkin naksauttaa jotakuta ja piti sitten vaihtaa maisemaa :D Mutta sitä se on kun vähän naksautellaan. Vaikka samaa jälkeä saa paska lääkäri tai kirurgikin aikaiseksi, enemmänkin jos tarkkoja ollaan. Ja mistä sen tietää oliko se äijä edes kiropraktikko (kun ei tiedä lääkäreistäkään ilmeisesti...)

Eka kerta, kun urheilu-urallani joudun tänne kirjoittamaan.. Tosiaan nelisen vuotta säännöllisesti punttitreeniä takana ilman minkäänlaista urheiuluvammaa. Nyt sitten pamahti tänään treeneissä alaselkä paskaksi. Olen tehnyt viimeisen pari kuukautta kyykkyä ja mavea alle kutosen toistoilla ja kovilla sarjoilla ja tiedän että näillä on yhteys. Eli oireista sen verran, että on vaikea istua selkäsuorassa tuolilla ja esim. kengännauhojen sitominen täyin mahdotonta,. Oireet vievät ainostaan alaselkään, ei muita oireita.. Mitä nyt kannattaisi tehdä? Lääkärille vai katsoa tilannetta itse? Ekhä hierojalle tai fyhsioerapeutille? Arvostan kaikkia vastauksia... Kyllä tämä melkein laittaa ison miehen itkemään, tästäkö alkoi mun ikuinen selkäkipu ja tulevaisuudessa häämöttävä työkyvyttömyyseläke.. ENiten vituttsaa, kun tietää että tästä saa syyttää vain itseään..

Jooh, niin aattelinkin, että varmaan toi puutuneisuus saattaa tonne jäädä. Mutta eipä mitään väliä pikkusilla tuntopuutoksilla, kuhan sais tän järkyttävän jalkakivun tuolta pois :S

Siitä tulikin mieleen, että mitäköhän toi kivun kroonistumien käytännössä tarkottaa? Jos nyt oon oikein käsittänyt, niin tohon hermoon tuskin jää mitään kipua tuottavaa vammaa tosta puristuksesta, vaan juurikin sitä mahodllista puutumista maksimissaan?

Mulla ollu kyllä nyt iskiaista tosta pullistumasta johtuen jo 7kk. Tosin sen paikka on vaihellut aika paljon välillä vasen pakara ja vasen nilkka. Helvetillisin kipu on viimeset pari viikkoa ollut vasemmassa nilkassa. Yöt nukun vatsallani tyynyjä lantion ja vatsan alla. Se poistaa aika hyvin kipua tuolta jalasta, mutta toisaalta lisää sitä perseessä ja alaselässä. Mutta saapahan ees jotenkin nukuttua :D Hirveen määrän kysymyksiä kokoajan heittelen, mutta toivottavasti näistä on joillekin muillekin apua.

Nyt omasta pullahtamisesta on kulunut aikaa melkein 3.5 kuukautta ja alkaa tuntua suht ookoolta. Käden tunto on melkein palautunut, eikä kömpelyyskään enää vaivaa kovin pahasti. Pientä voimattomuutta toki vielä löytyy etenkin käsipainoilla hauiskääntöä tehdessä, mutta vähenemään päin sekin ero taitaa olla. Niska on vielä kipeä kun ylöspäin katselee, eikä fillarilla ajelu vieläkään helppoa ole.

Kävin tänään hermoratatutkimuksessa ja siellä selvisi, että kyseessä tosiaan on välilevypullistuma. Tutkimuksena hivenen paskamainen, ensin annetaan sähköimpulsseja suoraan hermoon, jonka jälkeen tungetaan piikki ihon alle ja pyöritellään. Kämmenet hikosivat käsittelyssä. No, sainpahan rauhan vähäksi aikaa ja toivetta lopullisesta paranemisesta!

Jalkakyykyt saa kuulemma unohtaa vähäksi aikaa, ettei niskaan tule liikaa painetta. Pitänee ilmeisesti jatkaa kevyesti jalkaprässillä kesään asti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Leikkauksesta kuukausi

Tuli sitten käytyä leikkauksessa, joka meni toimenpiteennä hyvin. Seuraavana päivänä pääs jo kotiin. Kipu lähti selästä oikeestaan laakista, mutta vasempaan jalkaan jäi vielä oireita. Nyt kuukauden jälkeen on pakarassa ja paikoin takareidessä vielä vihlovaa kipua tietyissä liikkeissä, kuten sängystä nousemisessa. Kivunmäärä on tosin kokoajan, ainakin mun mielestä, hieman vähentenyt. Välillä tosin tonne nilkkaankin tulee vetoa. Mitään puutumisoiretta ei jäänyt jalkaan.

Mulla se iskiaishermo oli pitkään puristuksissa, mutta pitää nyt toivoa, että se kuitenkin siitä hiljalleen parantuisi..Ensi viikolla fysiatrille juttelemaan ja miettimään mitä pystyis ja ei kannattais tehdä.

Suositut

Back
Ylös Bottom