Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Katohan täällä onkin hyvänmittainen ketju itselle tutusta aiheesta. Tarvii tavailla koko ketju ajan kanssa läpi kun ehtii.

Itellä pullistuma pamahti loppuvuodesta 2008 ja siitä asti sen kanssa on taisteltu. Alkumatka pullistuman kanssa meni ihan munilleen kun työterveyslääkärin sekä fysiatrin mielestä mitään vikaa ei ollut ja käskettiin jatkaa treenaamista ja pelaamista. Magneettikuviin laitettiin vasta 2011 takareisi/pakarajumin takia kun selkäoireet olivat jo merkittävästi lievempiä. Nykyisellään selkä sallii kaiken muun liikkumisen paitsi hyppimisen eli koripalloilu piti lopettaa. Liikunta koostuu nyt pitkälti punttisalista, salibandystä, juoksusta sekä hiihdosta. Juoksu ei kuulemma tee hyvää mutta meinasin tänä vuonna käydä juoksemassa puolimaratonin.

Hyppimisen lisäksi selän ongelmat tulee vastaan makuulla. Illalla selkä saattaa kipeytyä jos luen lapselle iltasadun 5min makuullaan niin ei meinaa päästä sängystä pois. Samoin nukkuessa asennon vaihto on välillä todella kivuliasta. Aamuisin tietty selkä on jumissa enemmän tai vähemmän.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kanssa ollut hieman selkä vaivoja. Tätä threadia lukiessa pelkäsin jo että joku välilevy ongelma on kyseessä mutta tuossa edellä mainittuja venyttelyjä olen nyt tehnyt sekä muutamia si-nivel venytyksiä niin ongelmat vähentyneet. Ja sitten ihan paras konsti omalla kipeelle selälle on kovalla lattialla makaaminen siten että jalat ovat lonkasta ja polvista 90asteen kulmassa esim sohvalle nostettuna. Pahimpaan ongelma aikaan kun makasin noin 30min katselin vaikka töllöä niin ihan tunsi kuin alaselkä,pakara ja selkäranka rentoutui. Pari kertaa kun nousin tuosta seisomaan niin sellainen muljahdus/npasahdus tuntui tuossa puolessa välissä selkää ja kivut aina katosivat pariksi päivää.
 
En aatellu antaa selän estää jalkatreenejä, vaan spinningpyörällä vaan vitullisella vastuksella intervalliprogressiota kehiin. Jalat on niin tolkuttomassa pumpissa ettei oo tosi. Ei ne mihinkään katoa.
 
Täälä kans yks välilevy pullistuman kans kamppaileva, pari kuukautta sit mavea tehdessä rysähti ja magneetissa paljastu välilevynpullistuma ja muutamien nikamien välissä rappeumaa. Vajaa vuoden päästä ois intti edessä, mitenköhän rajottaa tekemistä siellä? Pitäskö hakea muutosta palveluspaikkaan (nyt santa-hamina) kun varustuksetkin kuulemma on santa-haminassa 10kg painavemmat. Mulla onneks vamma on levolla helpottanu aika paljon, vaikkei alussa meinannu tosiaan sukkia saada jalkaan.
 
Ei se välilevyn pullistuma siellä armeijassa niin iso este ole, kunhan ei silloin enää kipuile.
Kyllä siellä on selkävaivaisia, samanlailla ne siellä rytää. Kuntoutusta vaan kehiin niin eiköhän se siitä.

Ja varusteet painaa tasan saman verran joka paikassa, intti jutuissa on aina se "silloin kun minä olin armeijassa" -lisä. :)
 
kun varustuksetkin kuulemma on santa-haminassa 10kg painavemmat.

Epäilemättä kuulit tän santahaminalaiselta aliupseerioppilaalta?
 
Voiskohan johtua tosta välilevyvammasta että mulla tuntuu menevän oikealta puolelta kylkiluu jumiin? Ihan siis nimenomaan kylkiluu. En keksi ihan yhtään että mikä lihas siinä jumittaa, voisin heittää että joku longissimus/spinalis, se tuntuu aina jos pyöritän persettä sillee hienosti discossa (tai vaikka jumppapallon päällä, kun discossa harvemmin pyöritän persettä sillee hienosti) sellasena pienenä muljahtamisena. Niinku että "tunnen" longissimuksen, se ei käy kipeää, se tuntuu vaan tosi oudolta.

Nyt tosin tuntuu että kun on viikon taas seissyt jaloillaan niin on menny just toi kohta ihan juntturaan. Ei erityisen kipeä, mutta sellanen vittumainen, aivan ku se ois ihan hullun jumissa. Kun painan oikeanpuolimmaista alinta kylkiluuta selkäpuolelta niin tuntuu että jos painaisin tarpeeksi siinä pitäs jonku naksahtaa, mutta ei pysty painamaan niin lujaa. Foam rolli ei auta.
 
Oiskohan tuohon kylkiluun jumitteluun syynä rintarangan "lukko/lukot", jolloin kylkiluun liike on estynyt sieltä rangan liitoskohdastaan ja sitä kautta niiden kylkiluiden väliset lihatkin vetää sitten jumiin? Monasti kun alaselän ongelmissa ja niitä varoessa ne ongelmat siirtyy sinne rintarangan alaosaankin lannerangan estyneen/rajoittuneen liikkuvuuden vuoksi.

Jos lihaspuolelta etsisi syitä, niin ainakin quadratus lumborumin ja poikittaisten vatsalihasten kireydet ja niiden puolierot kannattaa testailla pois jumien mahdollisten syiden tieltä.
 
Ja varusteet painaa tasan saman verran joka paikassa, intti jutuissa on aina se "silloin kun minä olin armeijassa" -lisä. :)
Eipä ihan. Kaikkialla ei käytetä sirpaleliiviä tai luotisuojaliiviä (vaikka puhuttaisiin ihan samanlaisista perusjäkstereistä! ei siis verrata sissiä kirjuriin) jotka tuo varustukseen lisää painoa. Toki inttijutuissa on monesti lisää, mutta tuo on ihan fakta, ettei kaikkialla käytetä sirpaleliiviä tai luotisuojaliiviä joka tuo painoa, Santahaminan kohdalla veikkaan kyseessä olevan luotisuojaliivi ja selittäisi tuon 10 kg lisäpainon. Enkä itse aikoinaan palvellut Santahaminassa. Mutta santiksessakin on monenlaisia tehtäviä varmasti tarjolla.
 
Nyt on pakko kysyä joltain neuvoa ja vinkkejä omaan tilanteeseen. En tiedä onko vaivani iskias, mutta jotkut oireet kuulostavat tutuilta. Viime kesänä alaselkäni kipeytyi
muuttoja tehdessä. Aluksi selkä ei vaivannut juuri ollenkaan se vain tuntui hieman jäykältä. Syksyllä kuitenkin
jalkaan alkoi tulla puutumisoireita, esim pitkän istumisen jälkeen. Suurin ongelma oli silloin jo pakaran ja alaselän
välisen kohdan kipu. Selällään makuulta jalka ei pahimmillaan noussut kuin ehkä kymmenen senttiä. Syksyllä menin lääkärin,
kuulemma vain hieman huono liikkuuvuus, ei mitään vakavaa. Seuraavaksi lähetteellä fysiolle. Muutama kuukausi fysiota, puutumisoireet
saatiin pois tekemällä vatsallaan makuulta taakse taivutusta. Tästä seurasi selän kovempi kipeytyminen, mutta fysion mukaan se kuuluu
asiaan. Lopulta mitään merkittävää parannusta ei saatu tapahtumaan, joten lääkärille uudestaan. Lannerangan röntgenissä ei näkynyt mitään,
lääkärin mielestä hyvä asia, saadaa suljettua pois mm. välilevyn pullistumaa ja muuta. Itse olin täysin eri mieltä, koska mitään tietoa en
vieläkään saanut mikä selässä/pakaroissa voisi olla. Nyt odotan aikaa fysiatrille todennäköisesti heinäkuussa pääsee. Tämän hetkinen tilanne:
Tuo alaselän ja pakaran väli on ollut mielettömän kipeä, tilanne on mennyt viime kuukauden aikana niin pahaksi, että lyhyetkin kävelymatkat saattavat
aiheuttaa hirveän tunteen tuohon. Myös kun tuolilta nousee istumaan on kipu tuossa kohdassa suunnaton. Takareidet ovat todella kireät ja olen koittanut
niitä venytellä, mutta ei tunnu auttavan. Jaloissa tuntuu myös ajoittaista muuta kipuilua, hermosärkyä ehkä? Kipulääkkeitä en ole joutunut vielä syömään, mutta nyt on ilmeisesti pakko aloittaa, koska kivut alkavat olla jo liikaa. Henkisesti tämä on jo todella raskasta, eikä urheilusta meinaa tulla mitään. Kävelylenkkejä koitan tehdä. Olen miettiny yksityiselle menoa, mutta
rahaa ei viitsisi käyttää, koska en tiedä osaavatko he sanoa mitään muuta/uutta kun edelliset lääkärit. En myöskään oikeen tiedä minkälaiselle ammattilaiselle minun kannattaisia edes hakeutua.
Toivoisin hieman vinkkejä ja kokemuksia ihmisiltä, joilla on ollut saman tyylisiä ongelmia. Foamrollin ja tennispallon avulla pakaroiden avaamista olen miettinyt, mutta en ole viela hankkinut.
Olen pahoillani mahdollisita kirjoitusvirheistä. Kiitos mahdollista vastauksista.

Kopioin omaa tekstiäni toisesta topicista, sillä selvisi että selässäni on yksi pullistuma ja yksi välilevytyrä. Ylläolevan tekstin jälkeen siis menin yksityiselle fysiatrille, josta magneettikuviin. Neurokirurgin kanssa sitten katseltiin kuvia ja sanoin aika suoraan, että leikataan. Kun kuulin, että leikataan olin aluksi aivan poissa tolaltani. Se, että 22-vuotiaana otat jo puukkoa selkään sai minut todella surulliseksi ja tuntemaan itseni heikoksi. Lääkäri kuitenkin kertoi hieman lisää leikkauksesta ja sanoi sen olevan riskitön. Pääsen jo samana päivänä kuulemma sairaalasta kotiin ja toipumiseen menee kuulemma 4-6 viikkoa. Heti leikkauksen jälkeen pystyn kuulemma istumaan ja kävelemään. Kuulemma mitään urheiluharrastusta en joudu leikkauksen takia hylkäämään. Nämä olivat helpottavia asioita kuulla. On surullista, että yhdessä viikossa sain selville minua lähes vuoden piinanneiden kipujen syyt. Kaikki se ravaaminen julkisella puolella oli vain ajanhukkaa ja hieman mietin, mitä olisi käynyt jos vain olisin osannut/älynnyt yksyiselle mennä suoraan. Leikkkaus siis suoritetaan noin parin viikon päästä ja se kyllä hieman jännittää vaikka minut todennäköisesti operoiva lääkäri vaikutti todella pätevältä. Jos kohtalon tovereita on niin hieman kokemuksia voisi kirjoitella, esim. leikkauksesta toipumisesta, treenamisesta leikkauksen ja muusta. Pitkän aikaa mieli on ollut todella maassa, koska kipuihin en ole mitään selitystä saanut. Nyt on pitkästä aikaa hyvä mieli, että asialle tehdään jotain ja pian voin alkaa kuntouttamaan itseäni ja pikku hiljaa palata harrastusten pariin. Tavoitteena on leikkauksen jälkeen vahvistaa keskivartalo parhaaseen kuntoon ikinä ja palata salitouhuihin, tietysti selän ehdoilla ja järki mukana. Tätä viimeistä vuotta en halua enää ikinä kokea. Hienosta elokuvasta vielä lause, joka antaa minulle tsemppiä. And why do we fall, Bruce? So we can learn to pick ourselves up. Tulipahan vuodatus.
 
Onko muilla välilevyn pullistumasta kärsineillä ollut lihasten "nykimistä" itselläni tätä esiintyy oikean jalan varpaissa vain ja ainoastaan lepotilassa. Sen takia kysyn, kun omat oireet ovat niin epäselviä. Lääkärin mukaan tämä saattaisi johtua selän toiminnallisesta häiriöstä (lannerangan 4. ja 5. nikama ei liikkunut oikealle yhtään, tämän katsoi omt-fyssari). Itse taas epäilen pullistumaa, koska jalkojen puutumista on ollut myös lepotilassa.
 
Täälä kans yks välilevy pullistuman kans kamppaileva, pari kuukautta sit mavea tehdessä rysähti ja magneetissa paljastu välilevynpullistuma ja muutamien nikamien välissä rappeumaa. Vajaa vuoden päästä ois intti edessä, mitenköhän rajottaa tekemistä siellä? Pitäskö hakea muutosta palveluspaikkaan (nyt santa-hamina) kun varustuksetkin kuulemma on santa-haminassa 10kg painavemmat. Mulla onneks vamma on levolla helpottanu aika paljon, vaikkei alussa meinannu tosiaan sukkia saada jalkaan.

Itsellänikin aivan sama juttu, selkä oireilee ja intti edessä. Vähän pidempään on jo ollut selkä kipeä, tavallista lihaskipua se ei ole. Jos kohta ei helpota pitää varmaan lääkärille käydä näyttämässä. Koko-ajan on semmonen pieni "jomotus" tuolla selässä. Ei vaikuta kovinkaan paljon arkirutiineihin, mutta esim. juokseminen tekee kipeää. Usein kipu sitten voimistuu jo esim. imuroidessa.
Luulempa, että syynä selkävammaan on alkuaikojen puutteelliset tekniikat. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
 
Kopioin omaa tekstiäni toisesta topicista, sillä selvisi että selässäni on yksi pullistuma ja yksi välilevytyrä. Ylläolevan tekstin jälkeen siis menin yksityiselle fysiatrille, josta magneettikuviin. Neurokirurgin kanssa sitten katseltiin kuvia ja sanoin aika suoraan, että leikataan. Kun kuulin, että leikataan olin aluksi aivan poissa tolaltani. Se, että 22-vuotiaana otat jo puukkoa selkään sai minut todella surulliseksi ja tuntemaan itseni heikoksi. Lääkäri kuitenkin kertoi hieman lisää leikkauksesta ja sanoi sen olevan riskitön. Pääsen jo samana päivänä kuulemma sairaalasta kotiin ja toipumiseen menee kuulemma 4-6 viikkoa. Heti leikkauksen jälkeen pystyn kuulemma istumaan ja kävelemään. Kuulemma mitään urheiluharrastusta en joudu leikkauksen takia hylkäämään. Nämä olivat helpottavia asioita kuulla. On surullista, että yhdessä viikossa sain selville minua lähes vuoden piinanneiden kipujen syyt. Kaikki se ravaaminen julkisella puolella oli vain ajanhukkaa ja hieman mietin, mitä olisi käynyt jos vain olisin osannut/älynnyt yksyiselle mennä suoraan. Leikkkaus siis suoritetaan noin parin viikon päästä ja se kyllä hieman jännittää vaikka minut todennäköisesti operoiva lääkäri vaikutti todella pätevältä. Jos kohtalon tovereita on niin hieman kokemuksia voisi kirjoitella, esim. leikkauksesta toipumisesta, treenamisesta leikkauksen ja muusta. Pitkän aikaa mieli on ollut todella maassa, koska kipuihin en ole mitään selitystä saanut. Nyt on pitkästä aikaa hyvä mieli, että asialle tehdään jotain ja pian voin alkaa kuntouttamaan itseäni ja pikku hiljaa palata harrastusten pariin. Tavoitteena on leikkauksen jälkeen vahvistaa keskivartalo parhaaseen kuntoon ikinä ja palata salitouhuihin, tietysti selän ehdoilla ja järki mukana. Tätä viimeistä vuotta en halua enää ikinä kokea. Hienosta elokuvasta vielä lause, joka antaa minulle tsemppiä. And why do we fall, Bruce? So we can learn to pick ourselves up. Tulipahan vuodatus.

Huippua että oot saanu ton homman "mallilleen." Kandee ottaa kaikki kuntoutusohjeet mitä saat (OMT-fyssari ehkä paras neuvomaan) ja toteuttaa ne 101% orjallisesti. No joke. Se voi tehdä kaiken eron siihen käveletkö ja juoksenteletko ja nostelet niitä näitä ja kauppakasseja, vai ootko paremmassa kunnossa ku pöydälle mentäessä.
 
Selailin ketjun läpi mutta en oikein löytänyt treeniohjelmaa selkävaivaiselle. Vaimolla siis selässä välilevynpullistumia ja rappeumia 4 ja 5 nikaman välissä, niskassa todennäköisesti myös. Vaatii jatkuvan kipulääkityksen ja välillä vie siltikin täysin petipotilaaksi. Nyt kuntosalia 3kk takana mutta nykyinen treeniohjelma on millä tahansa mittapuulla paska, eikä siinä ole otettu huomioon oikeastaan mitenkään selkävaivoja. Millaista treeniohjelmaa kannattaisi lähteä salilla kokeilemaan, ettei kuormitus selälle ole vääränlaista? Vaimoke niin kaipailisi uutta treeniohjelmaa, jossa olisi otettu huomioon tuo selän kuntoutus. Salihenkilökunta ei sellaista osaa selvästikkään tehdä, eikä meillä ole varaa mihinkään päteviin personal trainereihin. Eli lähinnä kaipailisin sellaista runkoa sille ohjelmalle, esimerkkiliikkeitä mitä lähteä kokeilemaan ja josta voisi sitten kokeilemalla muokata itselle sopivimman kokonaisuuden. Salikertoja tulee 3-5 viikossa ja mamma reenaa kyllä tosissaan :)

Pyydän ja anelen kauniisti. Pliis :haart:
 
Selailin ketjun läpi mutta en oikein löytänyt treeniohjelmaa selkävaivaiselle. Vaimolla siis selässä välilevynpullistumia ja rappeumia 4 ja 5 nikaman välissä, niskassa todennäköisesti myös. Vaatii jatkuvan kipulääkityksen ja välillä vie siltikin täysin petipotilaaksi. Nyt kuntosalia 3kk takana mutta nykyinen treeniohjelma on millä tahansa mittapuulla paska, eikä siinä ole otettu huomioon oikeastaan mitenkään selkävaivoja. Millaista treeniohjelmaa kannattaisi lähteä salilla kokeilemaan, ettei kuormitus selälle ole vääränlaista? Vaimoke niin kaipailisi uutta treeniohjelmaa, jossa olisi otettu huomioon tuo selän kuntoutus. Salihenkilökunta ei sellaista osaa selvästikkään tehdä, eikä meillä ole varaa mihinkään päteviin personal trainereihin. Eli lähinnä kaipailisin sellaista runkoa sille ohjelmalle, esimerkkiliikkeitä mitä lähteä kokeilemaan ja josta voisi sitten kokeilemalla muokata itselle sopivimman kokonaisuuden. Salikertoja tulee 3-5 viikossa ja mamma reenaa kyllä tosissaan :)

Pyydän ja anelen kauniisti. Pliis :haart:

Varatkaa aika fysioterapeutille. Se tekee treeniohjelman selän mukaan. Tulee olemaan erilainen kuin mitä salien perusohjelmat on. Ite oon treenannut pelkästään fyssarin ohjelman mukaan jostain alkuvuodesta. En ole edes penkkiä sen jälkeen tehnyt :) Niin kuin joku tuolla aikaisemmin sanoi, tässä menee tärkeysjärjestykset aikalailla uusiksi. Ei ole mulla kyllä kivut hävinneet, mutta helpottunut huomattavasti ja treeni on katsottu niin ettei tarvi miettiä, että tuleeko tässä pahennettua tilannetta. Fyssarikaan ei ole ilmainen, mutta ei siellä tarvi montaa kertaa käydä, jos pelkkä treeniohjelma riittää.
 
Mielestäni kaikki välilevyn pullistumat johtuu siitä, että ranka on virheasennossa ja tästä syystä välilevyt pääsee pullistelee. Hoitohan kannattaa aloittaa sillä, että käy jollain sepällä joka osaa oikaista kaikki kehon virheasennot. Tämä poistaa paineen välilevyltä ja näin ollen se pääse paranemaan ihan itsestään. :)
 
Mielestäni kaikki välilevyn pullistumat johtuu siitä, että ranka on virheasennossa ja tästä syystä välilevyt pääsee pullistelee. Hoitohan kannattaa aloittaa sillä, että käy jollain sepällä joka osaa oikaista kaikki kehon virheasennot. Tämä poistaa paineen välilevyltä ja näin ollen se pääse paranemaan ihan itsestään. :)


Eipä mene asia näin. Pullistumassa levy menee rikki ja nesteet leviää ja saattaa painaa hermoon.
 
Mielestäni kaikki välilevyn pullistumat johtuu siitä, että ranka on virheasennossa ja tästä syystä välilevyt pääsee pullistelee. Hoitohan kannattaa aloittaa sillä, että käy jollain sepällä joka osaa oikaista kaikki kehon virheasennot. Tämä poistaa paineen välilevyltä ja näin ollen se pääse paranemaan ihan itsestään. :)

Silti kenelläkään ei ole pullistumat parantuneet takahuoneen nikasauttelijoiden käsittelyssä? Hoito kannattaa aloittaa käymällä lääkärillä.
 
Mielestäni kaikki välilevyn pullistumat johtuu siitä, että ranka on virheasennossa ja tästä syystä välilevyt pääsee pullistelee. Hoitohan kannattaa aloittaa sillä, että käy jollain sepällä joka osaa oikaista kaikki kehon virheasennot. Tämä poistaa paineen välilevyltä ja näin ollen se pääse paranemaan ihan itsestään. :)

:face:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom