Välilevynpullistuma ja sen hoito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla meni n 1kk sitten mavessa selkä rikki, kun yritin treenata edes kohtuullisen kovaa pitkin vetotauon jälkeen. Selkä venähti/napsahti/hajosi ihan selvästi viimeisen sarjan viimeisessä toistossa.
Kipu estää tekemästä kaikkia kyykyn ja maven variootioita ja mm prässi, hackia, jalkojen nostoa, julle, alataljaa, kulmasoutua jne jne
Se on myös säteillyt saman puolen pakaraan ja ehkä vähän takareiteenkin. Vamma on siis ilmeisesti juuri välilevyn pullistuma?
Ajattelin huomenna varata ajan arvaukeskukseen, siinä toivossa että pääsisin magneettikuvauksiin ja saataisiin varmistettua että mikä siellä on vikana, ja mahdollisesti lähetteen kiropraktikolle/osteopaatille, ja mahdollisesti vielä kelan kustantamana.

Nyt itse kysymykseeni. Kuinka monella täällä on ollut välilevyn pullistuma ja kauan sillä kesti parantua? Mitä vinkkejä/kuntouttavia liikkeitä suosittelisitte? Onko välilevyn pullistuma helposti uusiva vaiva ja rajoittaako se reeniä jatkossa? Ei kai välilevyn pullistuma ole pätevä syy pakottaa alokasta pakkolomalle intistä (lähden 12.7 santikseen)?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tervetuloa kerhoon! Toivottavasti sinulla parantuu ilman leikkausta, tai voidaan leikata ja toivottavasti leikkaus auttaa jos tarvetta.

Minulla tuli välilevynpullistuma 4. ja 5. nikaman väliin armeijassa, n. 8 vuotta sitten. Ja vieläkin vaivaa, millon enemmän millon vähemmän, mutta rajoittaa kyllä tekemisiä salilla. Maastavetoa erehdyin kerran kokeilemaan hyvin pienellä painolla niin oli kuukauden verran ikävästi kipeenä ja säteili jalkaan... kyykkyjä en vapaasti tangolla tee mutta hack-kyykkyjä pystyn kohtuudella tekemään ilman ongelmia. Vyö ei juuri auta ongelmaan yhtään, hyvin harvoin edes vyötä käytän, vaikka kaiketi pitäisi käyttää. Ja mullakin kipu tulee nimenomaan enemmänkin pakaran seudulle kuin itse selkään. Pahimmillaan säitelee sitten pohkeeseen asti. Soutu alataljalla on myös yksi liike missä ottaa ikävästi, ja sitä kun kaikenlisäks niin tekisi mieli tehdä.

Kai nuo välilevynpullistumat on hyvin yksilökohtaisia, toisilla paranee hyvin ja nopeesti ja toisilla jää elinikäiseksi vaivaksi kuten mulla. Sillon aikanaan kun kuvattiin Tilkassa jne... pistettiin sitten kotiin intistä (kerkesin yli 190pv olemaan...) niin vähän riippui lääkäristä että mitä suosittelivat. Toiset oli leikkaamassa ja toiset sanoi että leikkaus voi vain pahentaa (tulee arpikudosta jne..). Itse en kovin innoissani ole ollut leikkaukseen menossa, kun tämän kanssa on kuitenkin pärjännyt. Kävin myös parin vuoden aikana tuon toteamisen jälkeen jos jonkinmoisessa fysikaalisessa hoidossa, kaikenlaisissa "kidutuspenkeissä" joissa venytetään selkää, tai pidemminkin pidennetään koko ukkoa :) Mikään sitä ei kuitenkaan korjannut vaan edelleen se oireilee aika tasaisesti.

Pitkäaikainen istuminen, seisominen tai kävely aina muistuttaa että jotain ei ole kunnossa. Mitä olen muihin kohtalotovereihin törmännyt niin vaiva kyllä useimmiten jää jollain tapaa, eli kyllä sitä on syytä hieman varoa vaikka tuntuisi parantuvankin. Tosin varmasti löytyy myös joitain urheilijoita joilla on ollut ja ovat täysin parantuneet (?). Pääsääntöisesti on leikattu jos on ollut niin pahat kivut ettei ole muuten liikkeelle päässyt...

Oli muuten intissä varmaan kuukauden verran tuskaa, kun ei se lääkäri tietenkään uskonut että selkään koski ja ei enää taipunut, kaikkihan siellä selkää valittaa... se sit aina väkisin väänti pöydällä jalkaa ylös ja huuti että älä jännitä! Minä siinä vesi silmässä koitan sanoo että kun ihan oikeesti... sit vasta usko kun sai kuvat. Ja helkkarin m***** vielä keksi että vika ei ole tullut intissä vaan on vanha vika, mutta eipä koskaan ollut ennen inttiä vaivannut! No eipähän sitten tarvinnut valtion maksaa... ja pakottivat kotiin vaikka itse halusin vain alennusta B-luokkaan.

Hops.. taisi tulla pitkä posti. Anyway, kertoileppa miten homma etenee! Ja onnea matkaan!!!
 
Noniin... Mulla meni välilevy kiekkohommissa joskus marraskuussa, kipu vaan paheni ja paheni..päätin turvautua lääkäriin. Mulla kipu oli säteilyä jalassa tietyissä jalan nostoissa/heilautuksissa,jopa sukan laitto jalkaan oli erittäin vaikeaa. Noh menin ortopedille ja hän käski magneettikuvauksiin. Kuvattiin ensin lonkka josta ei löytynyt mitään, sitten kuvattiin selkä josta löytyi kuin löytyikin kahessa välilevyssä pullistuma.Noh ortopedi määräsi kiekosta lomaa ja fysioterapeutille, jossa hoito oli seuraavaa: ensin noin puoli tuntia hierontaa jonka jälkeen "venytyspenkkiin", jolla venytettiin selkää. Noh tätä 2 kk ja pahin kipu lähti, kuitenkin jalan heilautus sattui yhä. Ja päätettiin kokeilla erilaista hoitoa. Menin toiselle fysioterapeutille ja hän teki harjoitusohjelman, johon kuului keskivartalon vahvistamista ja eräänlaista liikkuvuuden parantamista (venyttelyä ja hierontaa).Tässä vaiheessa fysioterapeutin mukaan pullistuma oli parantunut, mutta säteily ei ollut vielä hävinnyt. Fysioterapeutin mukaan jalkojen lihakset olivat niin tiukalla että säteily johtui enää vain kireydestä.Noh jalat saatiin "auki" , omalla venyttelyllä ja hieronnalla. Tätä jatkui lähes toukokuun alkuun...sain luvan alkaa lenkkeillä vähän.Tosin vieläkään en saanut tehdä salilla mitään selkää rasittavaa. Noh nyt selkä tuntuu olevan kunnossa. Olen alkanut tehdä pikkuhiljaa jalkoja ja selkää... ihan hyvältä tuntuu. Mulla selän paraneminen keski melkein 6kk. Mielellään en uudestaan selkää hajota. Sen verran tuskallista oli saada sukat jalkaan. Söin särkylääkkeitä että pystyin edes perusasiat hoitamaan. Kattokaa ihmiset ettei selkä hajoa. Sitten vituttaa.
 
Minulla kesti paraneminen muistaakseni melkein vuoden. Kävin fysioterapiassa, jossa sitä selkää availtiin ja pumpattiin. Se teipattiinkin pariin otteeseen ja koetettiin myös akupunktiota. Tiedä sitten kuinka paljon noista oli loppujen lopuksi apua.

Hyvää sille tekee se pumppaus, eli roikotetaan lantiota vaikka pöydän reunan yli ja nostetaan siitä alavartaloa ylöspäin ja alhaalla kunnon venytys. Istuminen on myrkkyä.
 
Aika karua luettavaa. En siis vielä ole käynyt lekurissa ton kanssa ja toivon todellakin sen olevan jotain lievempää kun välilevynpullistuma. Tietääkseni venähdykset/revähdykset erottaa kuitenkin aika helposti noista selkärangan ongelmista. No, kai sitä on olemassa myös vakavia ja ei-niin-vakavia välilevypullistumia. Nyt ei sitten kai auta muuta kuin rukoilla
 
Välilevyn pullistuma ei käsittääkseni parane itsestään. Sehän saa alkunsa siitä, että välilevyn sisällä oleva geelimäinen aine (pitää välilevyn kimmoisana) pääsee valumaan pikkuhiljaa rappeutuneen välilevyn seinämästä ulos. Tätä mömmöä sitten kerääntyy ajan kuluessa välilevyn reunalle ja saa aikaan tämän "pullistuman". Pullistuma sitten painaa hermoja tai ei...riippuen millä puolella rankaa tämä pullistuma sijaitsee. Huono homma, jos vatsan puolella, koska siellä on isoimmat hermoradat alaraajoihin. Itselläni on myös tätä vikaa ja alimmat välilevyt ihan saatanan rappeutuneet. Juuri olin kelan kuntoutuksessa...joka osoittautui aivan turhaksi, mutta eipä siitä sen enempää.
 
Mutta voiko välilevynpullistuma tulla ihan yhtäkkiä jos se kerran johtuu siitä että välilevyneste pääsee ajan mittaan valumaan pois sieltä?
Tämä kun tapahtui ihan yhdessä rysäyksessä, kuten esim venähdys. Aiemmissa sarjoissa ja toistoissa selkä oli ollut ihan 100% kunnossa.
 
Mites magneettikuvauksiin pääsee? Itellä meni selkä vappuna ja oon kyl treenannut sen jälkeen. Eilen kun tein ekaa kertaa mavea, niin tuntua aika ikävältä. Röntgenkuvissa ei näkynyt mitään mut hiukan epäilyttää selän kunto. Kipu on alaselässä eikä kyl säteile hirveesti minnekään. Suattaapi olla, että vika on vaan lihaksissa, ei sitä koskaan tiedä tosta selästä.
 
Varaat ajan terveyskeskukseen ja itket sille lääkärille selkääsi.
 
Kyllä se pullistuma paranee itsestäänkin. Jos se välilevy repeää kokonaan, eli se geelimömmö pursuaa ulos, niin sitten käsittääkseni tarvitaan leikkausta.

Se välilevy voi pullahtaa ihan äkkiseltäänkin, jos siihen kohdistuu liikaa kuormitusta. Näinhän se usein juuri tapahtuukin, kun nostetaan jotain ja alaselän lihakset eivät jaksa pitää rankaa suorassa. Mitä vanhemmaksi tullaan, niin sitä enemmän ne levyt menettävät kimmoisuuttaan ja loukkantumisriski kasvaa.

Itselläni tuo pullistuma oli aika paha, eli en juurikaan pystynyt istumaan ja nukkuminenkin onnistui yhdessä asennossa. Kipu säteili koko jalkaan ja tuo kengän nauhojen sitominen vaati akrobaattisia suorituksia.
Mutta niin vain se parani ja teen nykyään kaikkia liikkeitä ihan normaalisti. Enää ei tosin uskalla vetää mitään kissanselkävetoja, mikä ei ole mitenkään paha asia.
 
Minulla ei ilmeisesti ole hirveän paha koska ei ESTÄ tekemästä oikeastaan mitään. Pari viikkoa napsahtamisen jälkeen selkä ei pahemmin tuntunut normaalioloissa ja päätin mennä salille kokeilemaan miten se toimii ja otin kyykkyä muistaakseni 160 mutta jätin sarjan kesken kun selässä alkoi vihloa/pistää. Lisäksi istuminen tai nukkuminen tai mikään muukaan normaaliaktiviteetti ei ole kivuliasta ton selän takia, mutta kun pitkään on paikallaan selkä tuntuu vähän aikaa normaalia kipeämmältä.

Mitäs te sanotte siitä pakkolomasta intissä? Jos pystyn kuitenkin kaikki muut, paitsi ehkä jotkut painiharjoituksen (tuskin siellä ainakaan alussa edes sellaisia on) tekemään, ni ei kai se esimiehiä häiritse?
 
Itselläni välilevy repesi kolmisen vuotta sitten. En edes tehnyt mitään raskasta, pieni kumarrus töissä ja suoristaessa tuntui kuin olisi saanut puukosta alaselkään. Pitkään siitä sai valittaa, ennenkuin pääsin mihinkään kuvauksiin. Nappeja ja saikkua vaan. Levolla ja napeilla se tosin rauhottuikin aika äkkiä, mutta en olisi voinut kuvitellakaan tekeväni mitään salilla. Hyvä kun pystyin kävelemään.

Vaiva uusiutuu aika helposti, ainakin mulla. Ensimmäisen puolenvuoden aikana olin saikulla 4-5 krt, parin viikon settejä. Aina tuli painettua hommia kipeellä selällä, kunnes aina jossain vaiheessa oli pakko luovuttaa ja mennä taas lekuriin. Just tota EEII saa tehdä. Välilevyvaivan oikea hoito alkuvaiheessa vaikuttaa paljolti sen lopulliseen kestoon ja paranemiseen.

Kipujaksot uusiutui aina uudelleen ja uudelleen. Aina kun yksi loppui, luulin että oon parantunut. Ja aina kun toinen alkoi, kaikki romahti. Ja taas painettiin hommia kipeellä selällä. Kierrettä jatkui pari vuotta, kunnes paloin loppuun. Enää en ollutkaan saikulla selän takia vaan masennuksen! Vasta silloin ruvettiin puhumaan kuntoutuksesta, johon pääsinkin aika nopeasti. Itselleni siitä oli apua ihan helvetisti... Söin vuoden verran mielialalääkkeitä (jotka myös nostaa kipukynnystä) ja hommat alkoi pikkuhiljaa luistaa...

Edelleenkin kipujaksot toistuvat, mutta huomattavasti harvemmin, lievempänä ja lyhyempänä. Oon oppinut tulemaan toimeen sen kanssa ja "lukemaan" sitä selkää. Mulle välilevyn repeämä on pahinta mitä mulle on ikinä tapahtunut. Mutta älä nyt Oppilas pelästy. Ei se välttämättä aina näin vaikeeta ole.
 
Mulla oli lievä (ei vaatinut leikkausta) välilevyn pullistuma yhdistettynä lantion kiertymään ja kallistumaan.

Kävin alussa terveyskeskuksessa pariin otteeseen, koska opiskelijana minulla ei ollut varaa mennä oikealle spesialistille. "Hoitivat" sitä relaksanteilla ja tulehdus/kipulääkkeillä. Mitään kuvia ei otettu. Vaiva kuitenkin jatkui joten hankkiuduin kiropraktikolle. Ei ihan halpaa sekään, mutta käsittääkseni halvempaa kuin magneettikuvaus yksityisellä ilman vakuutusta. En muista tarkkaa hoitokertojen määrää (ehkä 6-10), mutta lopulta ruoto saatiin suurinpiirtein suoraksi.

Sitten alkoi kuntoutus, joka sisälsi syvien lihasten vahvistamista. Käytin T-nationin (ent. Testosterone Magazine) sivuilta löytyvää Awesome Abs ohjelmaa ja erityisesti sen alkupuolen liikkeitä. Myös jto taisi pistää tänne joku aika sitten aika kattavan listan tuohon sopivista liikkeistä. Jalkoja treenasin niinikään T-nationin sivuilta löytyvällä Limping into - 12 weeks of pain jalkaohjelman alkupuolen liikkeillä, jotka tehdään omalla painoilla tai käsipainoilla. Sitten mukaan tuli Reverse Hyper Extensionit ja lopulta kovat jullet. Venyttelyllä on myös tärkeä rooli.

Tohon selkävammaan ja sen kuntoutukseen saa kyllä suhtautua samaan tapaan kuin alkoholismiin elokuvissa - Siitä ei täysin toivu koskaan ja jos unohtaa kuntoutuksen ja palaa entiseen malliin voi kohta löytää itsensä taas ojan pohjalta.

Kauanko paraneminen kesti? Jos lasketaan paranemiseksi se, että sai vamman jälkeen vanhat enkat kyykyssä ja vedossa rikottua, niin tällöin aikaa vierähti pari vuotta. Kyykkääminen piti opetella alusta asti uudelleen siten, että saa selän pidettyä pystyssä. Aikaisempi tyyli oli jalat kapealla ja selkä etukenossa jne.

Käsittääkseni leikkauksen jälkeen on heikommat mahikset toipumiseen nostelemisen osalta. Selkävamma on kyllä opettanut enemmän treenaamisesta kuin mikään muu yksittäinen asia.
 
Minä luulin kanssa tässä reilu kuukausi takaperin, että kyykätessä meni välilevy. Oireet oli aika samat kuin oppilaan ensimmäisessä viestissä kuvailemat. Kiropraktikolla selvisikin, että kyseessä oli SI-nivelen paikaltaan meno. Se rusahti kiropraktikon käsittelyssä kerrasta paikalleen. Kipu häipyi pariksi päiväksi, palasi ja poistui kunnollisella lonkkien ja pakaroiden venyttelyllä. Samaan syssyyn tuli kuvautettua lantion seutu. 4. ja 5. nikaman välissä pientä rappeumaa. Epäilen että minulla on ollut muutama vuosi sitten välilevynpullistuma kun selkä oli kuukausikaupalla kipeä.

Tutkimuksissa havaittiin vielä jaloissa n. 1cm:n pituusero. Kenelläkään kokemusta moisesta ja sen mahdollisesta korjaamisesta? Voimanostoa yritän harrastella. Jotain mielipiteitä olen asiasta lukenut. Niissä ei juurikaan suositeltu pituuseron korjaamista millään korokepohjallisilla.

Itse aion jatkossa panostaa vatsojen, kylkien ja alaselän vahvistamiseen lisävaivojen välttämiseksi. Olen myös harkinnut sormilukon käyttöön ottoa maastavedossa välttääksi toispuoleisen kierron selälle.
 
Fysiatrian erikoislääkäri sanoi mulle, että lähes kaikilla ihmisillä on jossain vaiheessa elämäänsä 1 tai useampikin välilevypullistuma selässä. Kaikki eivät vaan oireile mitenkään. Oireet alkavat tuntua siinä vaiheessa kun tyrä painaa hermoa.

Samoin tuosta jalkojen eripituisuudesta... taitaapi olla harvinaisempaa että jalat ovat täsmälleen saman pituiset. Pienet eroavaisuudet eivät niinikään aiheuta välttämättä mitään oireita ja mittaustulos ei ole aina kovin luotettava.
 
RikHard sanoi:
Minä luulin kanssa tässä reilu kuukausi takaperin, että kyykätessä meni välilevy. Oireet oli aika samat kuin oppilaan ensimmäisessä viestissä kuvailemat. Kiropraktikolla selvisikin, että kyseessä oli SI-nivelen paikaltaan meno. Se rusahti kiropraktikon käsittelyssä kerrasta paikalleen. Kipu häipyi pariksi päiväksi, palasi ja poistui kunnollisella lonkkien ja pakaroiden venyttelyllä. Samaan syssyyn tuli kuvautettua lantion seutu. 4. ja 5. nikaman välissä pientä rappeumaa. Epäilen että minulla on ollut muutama vuosi sitten välilevynpullistuma kun selkä oli kuukausikaupalla kipeä.

Tutkimuksissa havaittiin vielä jaloissa n. 1cm:n pituusero. Kenelläkään kokemusta moisesta ja sen mahdollisesta korjaamisesta? Voimanostoa yritän harrastella. Jotain mielipiteitä olen asiasta lukenut. Niissä ei juurikaan suositeltu pituuseron korjaamista millään korokepohjallisilla.

Itse aion jatkossa panostaa vatsojen, kylkien ja alaselän vahvistamiseen lisävaivojen välttämiseksi. Olen myös harkinnut sormilukon käyttöön ottoa maastavedossa välttääksi toispuoleisen kierron selälle.

Mulla on kanssa tota pituuseroon vähäsen. Mulla on myös joku virheasento olikohan se nyt polvissa vai nilkoissa. Fysioterapeutin kanssa tehtiin tukipohjalliset ja hyvät on :P
 
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=20711&highlight=yliliikkuva

Tossa linkissä selänkuntoutusasiaa, jo näiden ylläolevien lisäksi. Mulla siis myös lievä välilevyn rappeuma olikohan L4 ja L5 välissä ja notkoselkää lisänä. Varovainen pitää olla ja kuntouttaa lähestulkoon jatkuvasti, muuten alkaa iskias vaivaamaan. Se ei ainakaan body-tyylin treenissä ole ollut este, lähinnä pakottanut tekemään liikkeet oikein ja hitaasti.

Vittumainenhan se on siinä mielessä että ilmeisesti täysin kalua selästä ei saakaan vaan se muistuttaa aina olemassaolostaan, mutta treenillä sen saa melko tyytyväiseksi (=ei estä jokapäiväistä elämää).
 
Pullistuma L4 ja L5 välissä, painoi hermopussia (jalka hävisi kesken kävelyä alta), säteili rankasti selässä (ei jaloissa).

1v verran hervottomia kipulääkkeitä ja arvauskeskuksessa leikkimistä -->
hermo paloi --> yksityiselle kirurgille, 10min tutkimus ja lähete magneettikuvauksiin --> 0,5v kuntoutusta, ei apua --> leikkaus --> 2,5v ja selkä on loistavassa kunnossa.
Selkä kestää maastavedot ja kyykyt ongelmitta.

Olo on :rock: :hyper:

Eli, suosittelen kaikille selkävaivaisille yksityisellä käyntiä jos ei arvauskeskuksesta apua löydy. Ja muuten, pullistuma on syy jopa armeijasta vapautukseen, näin minulle kävi. Tosin nyt vapaaehtoisena A:n papereilla armeijaan 12.7.2005! :thumbs:
 
Aika jännä että hyvin useilla pullistuma on tullut nimenomaan 4. ja 5. nikaman väliin, varmaan joku suunnitteluvirhe :)

Vähän offtopic, pääsisköhän armeijaan uudestaan jos oikein haluaisi ? ;) Kun mulla oli 330 (viestipuolella...) ja sain olla sen jonkun 190 kun siirtivät E-luokkaan (muistaakseni, no anyway se luokka missä katsellaan kärsiikö joskus myöhemmin tulla vielä takas). Sittenhän nämä palvelusajat muuttuivat ettei siellä tarvi käydä kuin kääntymässä, niin mullekin aikanaan lähetettiin passi ja todettiin että nykysäädöksillä olen velvollisuuden jo suorittanut.

Ja kannattaa tosiaan aktiivisesti itse hoitaa sitä selkäänsä. Minä aika huonosti aikanaan siihen panostin, eli kävin hoidoissa ja terapeutit teki minkä teki, mutta en itse sen enemmälti sitten panostanut. Tästä johtuen meni paikat aika jäykiksi ja varmaan osittain pahensi tilannetta. Tuolloin ennen inttiin menoa sain pään polvien väliin jalat suorana seisoen ja pullistuman jälkeen en saanut vuosikausiin käsiä edes polviin! Nykyisin ne jo sentään maahan asti menee kun oikein ähistää :)

Niin ja kuten tuossa on jo useat muutkin todenneet, niin tällainen pieni ja joskus vähän isompikin vaiva voi olla siinä mielessä positiivinen, että salilla tulee liikkeet tehtyä ja opeteltua jo alummasta pitäen tekemään "hyvin" eikä ihan älyttömällä reuhtomisella.

Mitä liikkeitä muuten suosittelisitte korvaamaan mavet ja "hyvää huomenta" liikkeet ? Niitä kun ei tosiaan kykene tekemään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom