Vähiten vaarallinen makeutusaine

Ikä
39
Olen vittuuntunut maustamattoman heran kiskomiseen veden kanssa. Ostaisin välipalaproteiiniksi jotain maustettua jauhoa, mutta näiden sisältämien makeuttajien päivittäinen käyttö arveluttaa.

Asiasta tietävät voisivatkin iskeä faktaa pöytään siitä, ovatko kaikki energiattomat makeutusaineet Saatanan keksintöjä, ja jos niitä käyttää, kannattaako suosia sakariinilla (FAST), asesulfaami k:lla (Nutri Plus), aspartaamilla vai kenties jollakin muulla makeutettuja tuotteita. Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikkia käytössä olevia makeutusaineita on testattu ja todettu ne turvallisiksi. Makeutusaineiden huono maine johtuu lähinnä sokeriteollisuuden mustamaalaamiskampanjasta, motiivit varmaan osaa jokainen päätellä :jahas:

Originally posted by kaikenlaista

Asiasta tietävät voisivatkin iskeä faktaa pöytään siitä, ovatko kaikki energiattomat makeutusaineet Saatanan keksintöjä, ja jos niitä käyttää, kannattaako suosia sakariinilla (FAST), asesulfaami k:lla (Nutri Plus), aspartaamilla vai kenties jollakin muulla makeutettuja tuotteita. Kiitos.

Juu, elikkä aspartaami eikä asesulfaami k ole energiattomia, vähä energinen olisi parempi sana. Ymmärtääkseni homma menee niin, että mitä vähemmän energiaa niin sitä myrkyllisempi. tosin noita kahta voi vetää ihan turvallisin mielin.

Sakariinin käyttöä ymmärtääkseni koitetaan vähentää, tai sen käytöstä on vain muuten vaan luovuttu.

Noitahan makeutusaineita käytetään sen takia, että ovat voimakkaammin makeuttavia, elikkä tarvitaan vähemmän, halvempaa. Eikä noi aiheuta niin karseita heittelyitä insuliinin kanssa.

Käyttääkö porukka makeutusaineita? Mitä sellasia? Mulla on tossa tuota pirkka makeutus ainetta, ihmettelen miksi ostin sitä :) Sisältää asetasulfaami k:n ja aspartaamin lisäksi maltodekstriiniä
:confused: Tuntu typerältä ostokselta näin jälkeenpäin ajatellen.

Laitetaampa nyt tähän:

Eli onko muilla tullut makeutusaineesta allergisia reaktioita?

Joskus kun join jotain makeutettua sekamehua, mulla tuli koko kroppa täyteen paiseita, ja ne kutisi. Oon varma, että johtui juuri mehusta, kun ton tapauksen jälkeen(muutaman päivän päästä), join vielä "ajatuksissani" tuota mehua pienen lasillisen, ja samat oireet. Muuta selitystä en keksinyt noille, kuin että johtuisi makeutus aineesta.

Re: Re: Vähiten vaarallinen makeutusaine

Originally posted by nikke1
Ymmärtääkseni homma menee niin, että mitä vähemmän energiaa niin sitä myrkyllisempi

eli sinun mielestä kaikki lighti limukat ovat vaarallisia...eiks se esim ollu nuissa se 6l rajoitus/per päivä?

Re: Re: Re: Vähiten vaarallinen makeutusaine

Originally posted by mik99
eli sinun mielestä kaikki lighti limukat ovat vaarallisia...eiks se esim ollu nuissa se 6l rajoitus/per päivä?

En nyt tätä ihan tarkottanu, laitti limppareissa kuitenkin on sitä energiaa. Kuka edes juo niin paljon päivittäin sellasia?

Toi myrkyllisyys on vaan joku mun oma :D Mutta jos on 0 kcal niin voi jo ajattella että mitä tököttiä se on.

Re: Re: Re: Re: Vähiten vaarallinen makeutusaine

Originally posted by nikke1
En nyt tätä ihan tarkottanu, laitti limppareissa kuitenkin on sitä energiaa. Kuka edes juo niin paljon päivittäin sellasia?

Toi myrkyllisyys on vaan joku mun oma :D Mutta jos on 0 kcal niin voi jo ajattella että mitä tököttiä se on.

No esim. pepsi maxissa on vain 0,6 kcaloria/100ml, joten kovin hirveästi siinä ei energiaa ole. Lähinnä kiristelyviikoilla tulee käytettyä noita makeutusaineita ja olen tietoinen niihin liittyvistä mahdollisista riskeistä. Toisaalta tuossa "mustamaalauskampanjassakin" saattaa olla vinha perä. Eiköhän tässäkin pidä se vanha viisaus, eli kohtuus kaikessa!

Olen vittuuntunut maustamattoman heran kiskomiseen veden kanssa. Ostaisin välipalaproteiiniksi jotain maustettua jauhoa, mutta näiden sisältämien makeuttajien päivittäinen käyttö arveluttaa.

Oletko kokeillut vesseliä?

Itse pyrin käyttämään kaikessa makeuttamisessa mieluummin "aineita" kuin sokeria. Parempihan tietysti olisi olla kokonaan vetämättä ylimääräisiä teollisia mössöjä, mutta määrät on kuitenkin vuorokaudessa niin maltillisia, etten pidä sitä minkäänlaisena riskinä. Etenkin kun ottaa huomioon miten paljon kaikkea muuta paskaa tulee syötyä muutenkin...

Mutta kyllä vaan on sitkeässä tuo uskomus makeutusaineiden vaarallisuudesta. Eipä taida vaan olla siitä mitään näyttöä, kun saavat tökötit edelleen rauhassa olla kauppojen hyllyllä. Makeutusaineiden vastustajilta olisi mielenkiintoista kuulla arvioita siitä, kumpi aiheuttaa nykypäivänä länsimaissa suurempia terveysongelmia, makeutusaineet vai liiallinen sokerin syöminen... :rolleyes:

Itse käytän hermesetasta vaikea kuvitella että niin minimaalisen pienet annokset aiheuttaisivat mitään terveyshaittoja.
Yksi hyvä vaihto-operaatio on tavallisen sokerin vaihtaminen rypälesokeriin, ihan terveysnäkökulmasta. Sekin on tosiaan erittäin nopea hiilari joten ei kannata päättömästi sitäkään käyttää.

Re: Re: Re: Re: Vähiten vaarallinen makeutusaine

Originally posted by VahvaJussi
so? paljonkohan joku 5g sokeria nyt haittaa?

Noniinno, mutta jotta protskujauhon saisi oikeasti hyvän makuiseksi, se pitäisi sekoittaa maitoon ja laittaa aimo annos Vesseliä/Nesquickia/O'boyta perään. Siitä tulisi jo laktoosien kanssa kuitenkin sen verran hiilaria, ettei viitsisi vetää esim. juuri ennen nukkumaanmenoa. Noista pikakaakaojauheistahan on noin 80% sokeria.

Tuota 100% kaakaota pitää kokeilla.

Luin joskus tutkimuksen jossa aspartaamin todettiin olevan myrkyllistä vasta yli 30 asteen lämpötiloissa enkä koskaan juo mitään lämmintä ;)

Originally posted by Willie
Luin joskus tutkimuksen jossa aspartaamin todettiin olevan myrkyllistä vasta yli 30 asteen lämpötiloissa enkä koskaan juo mitään lämmintä ;)
Mitenkäs sitten ku sä jout sen...taitaa olla hölynpölyä... :lol2:

Re: Re: Re: Re: Re: Vähiten vaarallinen makeutusaine

Noniinno, mutta jotta protskujauhon saisi oikeasti hyvän makuiseksi, se pitäisi sekoittaa maitoon ja laittaa aimo annos Vesseliä/Nesquickia/O'boyta perään. Siitä tulisi jo laktoosien kanssa kuitenkin sen verran hiilaria, ettei viitsisi vetää esim. juuri ennen nukkumaanmenoa. Noista pikakaakaojauheistahan on noin 80% sokeria.

Tuota 100% kaakaota pitää kokeilla.

Vastaavasti se 100 % kaakao vaatii makeutuksen, jottei maistu todella kuivalta

En tiedä onko protsku juomassani jotain vikaa
kun en ole tuosta mausta niin kiusaantunut?

Hyla maitoa
prime heraa n 30g
mausteeksi joko banaani tai vähäkal. valio keitto tai marjoja/mansikoita
maltoa
dextroosia jonkun veran kreatiinin kanssa

jos teidän jomanne on edes tänneppäin ja sanotte niitä pahan makuisiksi niin huh...
Eli onko mun juomani liian shirley templemäinen?

pelkkä prot jauhe ja vesi onkin sitte paskan makuista

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom