- Ikä
- 38
Haluan kasvaa ja olen ajatellut ottaa tarpeellisen ravinnonsaannin takeeksi käyttöön menetelmän, että teen etukäteen ruokavalion, jonka sitten syön päivän aikana. Teen siis pari (alussa, myöhemmin teen lisää) ruokakokonaisuutta, jotka tulostan paperille ja aina kun päivän aikana syön, yliviivaan sen siitä paperista. Näin näen helposti päivän lopussa, paljonko olen saanut ravintoa (tarkoitus siis syödä kaikki lapulla oleva ruoka, jotta näkee heti paperin lopusta paljonko ravintoarvot ovat). Tämän ruokavalion tekemisessä on yksi ongelma. Siihen tulee väkisin liikaa proteiinia. Ruokavalio on vielä keskeneräinen, mutta ennen sen loppuun tekemistä on pakko nyt kysyä täältä neuvoa, että miten hitossa saan nuo proteiiniarvot alemmas. Pistän esimerkin yhdestä keskeneräisestä tähän astisesta ruokavaliosta:
Aamupala n. klo 8.00:
- 80g kaurahiutaleita ja 2 lasia maitoa (puurona)
- 2 siivua (80g) ruisleipää (levitettä ja leikkeleitä ei laskettu mukaan)
- 1 kuppi kahvia
- 2tl rypsiöljy
Palautusjuoma treenin jälkeen n. klo 11.00:
- 100g Mass Blast
- 30g Hera80
- 5g kreatiini
Lounas n. klo 13.00:
- 160g riisiä
- 200g jauhelihaa (kastikkeena)
Välipala n. klo 17.00
- 2 siivua (80g) ruisleipää
- 200g Ingman mustikkajogurtti
- 1 banaani
Päivällinen n. 19.00
- 150g pirkka makaroni
- 200g jauheliha (kastikkeena)
Otetaan nyt vaikka tuollainen. Aamupalalla kaurapuuroa, pari leipää ja kuppi kahvia. Kuulostaa aika tavalliselta. Sitten salille, jonka jälkeen palautusjuoma naamariin. Ennen töihin lähtöä lounaaksi riisiä ja jauhelihakastiketta. Töissä ensimmäisellä kahvitauolla kaksi leivänsiivua, jogurtti ja banaani. Sitten ruokatunnilla makaronia ja jauhelihakastiketta. Vielä olisi jäljellä yksi kahvitauko ja iltapala, mutta ravintoarvot ovat tällä hetkellä: 3400ckal, 201g proteiinia, 425g hiilareita, 99g rasvaa. Ja siitä tosiaan puuttuu vielä välipala ja iltapala. Ja minä painan kuitenkin vain 60 kiloa, joten se tekee jo tässä vaiheessa 3,4g proteiinia per painokilo. Ja edelleenkin kaikkia aterioita ei ole vielä edes laskettu. Kaloritkin ovat aika korkealla, mutta kasvaahan tässä yritetään.
Mikä ihme tässä mättää? Tuossakaan ei ole kuin 4 ateriaa + palkkari mutta silti ravintoarvot ampuvat yli niin että hujahtaa. Ja yleensä kuitenkin sanotaan että sellainen 7 ateriaa pitäisi syödä että kasvaa. Nuo ruokien grammamäärätkään eivät mielestäni ole ihan pielessä, vaikken ihan 100% varma olekaan, josko sinne joku virhe olisi sattunut mukaan. Mielestäni tuollaisia aterioita olen tähänkin asti melko vaivatta syönyt. Tuossa ruokavaliossa ei mielestäni ole edes mitään varsinaisia proteiinipommeja kuten raejuustoja, tonnikaloja tai vastaavia. Jauhelihastahan nyt kyllä tulee proteiinia mutta se nyt vaan sattuu olemaan helppo tehdä ja niin pirun hyvää.
Miten minä tämän ongelman nyt korjaan? Onko se vaan tylysti syötävä vähemmän riisiä ja makaronia ja muuta per ateria, tai onko noille ruoka-aineille jotain vähempiproteiinisia vaihtoehtoja? Tarkoitus on siis hankkia massaa, tietysti mieluummin lihaksena, mutta ainahan sitä väkisin myös jonain muuna tulee.
Aamupala n. klo 8.00:
- 80g kaurahiutaleita ja 2 lasia maitoa (puurona)
- 2 siivua (80g) ruisleipää (levitettä ja leikkeleitä ei laskettu mukaan)
- 1 kuppi kahvia
- 2tl rypsiöljy
Palautusjuoma treenin jälkeen n. klo 11.00:
- 100g Mass Blast
- 30g Hera80
- 5g kreatiini
Lounas n. klo 13.00:
- 160g riisiä
- 200g jauhelihaa (kastikkeena)
Välipala n. klo 17.00
- 2 siivua (80g) ruisleipää
- 200g Ingman mustikkajogurtti
- 1 banaani
Päivällinen n. 19.00
- 150g pirkka makaroni
- 200g jauheliha (kastikkeena)
Otetaan nyt vaikka tuollainen. Aamupalalla kaurapuuroa, pari leipää ja kuppi kahvia. Kuulostaa aika tavalliselta. Sitten salille, jonka jälkeen palautusjuoma naamariin. Ennen töihin lähtöä lounaaksi riisiä ja jauhelihakastiketta. Töissä ensimmäisellä kahvitauolla kaksi leivänsiivua, jogurtti ja banaani. Sitten ruokatunnilla makaronia ja jauhelihakastiketta. Vielä olisi jäljellä yksi kahvitauko ja iltapala, mutta ravintoarvot ovat tällä hetkellä: 3400ckal, 201g proteiinia, 425g hiilareita, 99g rasvaa. Ja siitä tosiaan puuttuu vielä välipala ja iltapala. Ja minä painan kuitenkin vain 60 kiloa, joten se tekee jo tässä vaiheessa 3,4g proteiinia per painokilo. Ja edelleenkin kaikkia aterioita ei ole vielä edes laskettu. Kaloritkin ovat aika korkealla, mutta kasvaahan tässä yritetään.
Mikä ihme tässä mättää? Tuossakaan ei ole kuin 4 ateriaa + palkkari mutta silti ravintoarvot ampuvat yli niin että hujahtaa. Ja yleensä kuitenkin sanotaan että sellainen 7 ateriaa pitäisi syödä että kasvaa. Nuo ruokien grammamäärätkään eivät mielestäni ole ihan pielessä, vaikken ihan 100% varma olekaan, josko sinne joku virhe olisi sattunut mukaan. Mielestäni tuollaisia aterioita olen tähänkin asti melko vaivatta syönyt. Tuossa ruokavaliossa ei mielestäni ole edes mitään varsinaisia proteiinipommeja kuten raejuustoja, tonnikaloja tai vastaavia. Jauhelihastahan nyt kyllä tulee proteiinia mutta se nyt vaan sattuu olemaan helppo tehdä ja niin pirun hyvää.
Miten minä tämän ongelman nyt korjaan? Onko se vaan tylysti syötävä vähemmän riisiä ja makaronia ja muuta per ateria, tai onko noille ruoka-aineille jotain vähempiproteiinisia vaihtoehtoja? Tarkoitus on siis hankkia massaa, tietysti mieluummin lihaksena, mutta ainahan sitä väkisin myös jonain muuna tulee.