Vähemmän proteiinia ruokavalioon

Väitätkö tosiaan että vedät riisiä kuivapainonan 160 g yhdellä aterialla?!

Esim. Yksi risella riispaketti painaa 450 g. Sä siis vetäiset paketin riisiä kolmella aterialla? Kyllä tässä nyt vikana varmasti on se että olet punninnut riisin keittämisen jälkeen ja syöttänyt sen sitten kalorilaskuriin riisin kuivapainoja vastaavalle arvolle. Kalorilaskurissa on riisit yleensä kuivapainoina, jolloin punnitus pitäisi suorittaa ennen keittämistä.
Häh? Mitä tarkoitat?
Kyllä ainakin mun mielestä tuo minun risellan 1kg riisipakkaus painaa kilon (kuivana). Vai painaako tuo muka vaan 450g (pakkaus keittämätöntä riisiä)?

Yhdellä aterialla syön 1,5 dl = 1.5x85g = 127.5g riisiä (paino kuivana).
Eihän tuo ole paljon mitään, hyvä että edes nälkä lähtee?

Olipa kummallinen juttu...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Häh? Mitä tarkoitat?
Kyllä ainakin mun mielestä tuo minun risellan 1kg riisipakkaus painaa kilon (kuivana). Vai painaako tuo muka vaan 450g (pakkaus keittämätöntä riisiä)?

No ei tuo nyt kovin pienikään annos ole, varsinkaan 2dl yhdellä aterialla. Ja mistä lähtien nälkä on lähtenyt valkoisella riisillä? :rolleyes:

Heikki722, ei minulla ole mitään tietoa mitä haittoja liian suuret proteiinimäärät aiheuttavat. Yleensäkin vaan epäilen, että onko massiivinen proteiininsyönti ensinnäkään terveellistä, toisekseen taloudellisesti järkevää vai pelkkää rahantuhlausta.

Tuo rahankulumispointti on hyvä. Sitä en ajatellut. Ei runsaasta proteiininsyönnistä kuitenkaan terveyshaittoja ole. Yhtään sen enempää kun kaupunki-ilman hengittämisestä. Itse syön 3-4 g per painokilo ja mielestäni ero massan saannissa 2g per painokilo ja 4g per painokilo on selvästi havaittavissa. Nyt pitää tosin muistuttaa, että olen kilpakehonrakentaja.

Mm. tässäkin ketjussa on sanottu, että et sinä liikaa proteiinia saa ja toisaalta, että kyllä 200g proteiinia on aika paljon kokoiselleni kaverille. Ota siinä sitten selvää kehen luottaa.

Juu, ei kannata ressiä ottaa. Syö vaan kuitenkin reilusti proteiinia. Proteiinin määrää kannattaa vähän vaihdella, eli jos viitenä päivänä on syönyt 3g per painokilo, voi seuraavana päivänä huilia ja syödä vaikkapa 1.5g. Jos aiot kasvaa niin onhan tuossa sinun ruumiinpainossa varaa nousta. Ei silloin varmastikaan mene hukkaan, vaikka proteiinia tulee runsaasti.

Mutta teen tästä varmaan nyt itse ihan liian vaikeaa, ei tämän ole tarkoitus mennä tällaiseksi ihmeelliseksi hifistelyksi. Pienennän palautusjuomaa, mutta muuten pidän suurin piirtein tuollaisena tuon ruokataulukon, lisään siihen vielä yhden välipalan ja iltapalan. Ainoa, mikä minulle merkitsee on se, etten kesällä joudu poraamaan sitä, ettei massaa ole tullut kun en ole syönyt tarpeeksi. Ja jos tuollainen ravintomäärä ei riitä niin ei sitten mikään.

Sinulla on ihan hyvä asenne tähän. Hifistelyt hiiteen ja tolkkua syömistä ja reenaamista tilalle. Eikä sitä palautumisjuomaa kannata pienennellä. Jos ruoka maistuu ja jaksat hyvin syödä enemmin - syö enemmin. Kyllä sen sitten huomaa jos alkaa läskiä tulemaan. Toimii sitten tilanteen mukaan.

Väitätkö tosiaan että vedät riisiä kuivapainonan 160 g yhdellä aterialla?!

Esim. Yksi risella riispaketti painaa 450 g. Sä siis vetäiset paketin riisiä kolmella aterialla? Kyllä tässä nyt vikana varmasti on se että olet punninnut riisin keittämisen jälkeen ja syöttänyt sen sitten kalorilaskuriin riisin kuivapainoja vastaavalle arvolle. Kalorilaskurissa on riisit yleensä kuivapainoina, jolloin punnitus pitäisi suorittaa ennen keittämistä.

pakko heittää tähän väliin, että itsellä on välillä 200g riisiä (kuivana mitattu) 125g vihanneksia ja 200g paistijauhelihaa samalla "lautasella"... :kippis1:
ja vielä 200g raejuustoa kyytipoikana.

Snoopie sanoi:
Häh? Mitä tarkoitat?

No joo. Nyt kun pääsin kotiin niin kyllähän mullakin tuo Rainbown riisipaketti kilon näyttää painavan. Tuon Risellan painon kaivoin pikaisesti niiden nettisivuilta.

pakko heittää tähän väliin, että itsellä on välillä 200g riisiä (kuivana mitattu) 125g vihanneksia ja 200g paistijauhelihaa samalla "lautasella"... :kippis1:

Eipä siinä mitään. Ihan kunnioitettava saavutus :hyper: Jos kuitenkin kaveri miettii että kaloreita tulee liikaa niin kyllä mä ne tuosta riisistä ja pastasta ensimmäiseksi vähentäisin. Itse en kovin mielelläni yli 80 g:tä riisiä syö yhdellä aterialla, mutta mulla ei olekaan lahjoja syömiseen :D 160 g on mun mielestä kyllä kohtuullisen kova määrä.

:kippis1:
Söin aikaisemmin 255g riisiä/ateria, siihen lisäksi 300g-500g kanaa ja litra maitoa. :)
Nykyään syön tuota riisiä enää 170g/ateria.

Miten minä tämän ongelman nyt korjaan? Onko se vaan tylysti syötävä vähemmän riisiä ja makaronia ja muuta per ateria, tai onko noille ruoka-aineille jotain vähempiproteiinisia vaihtoehtoja? Tarkoitus on siis hankkia massaa, tietysti mieluummin lihaksena, mutta ainahan sitä väkisin myös jonain muuna tulee.
Miksi sinun pitäisi saada proteiinia vähemmän? Parisataa grammaa on ihan hyvä määrä, ei proteiinia käytännössä voi syödä liikaa vaikkei kovin isoista määristä aina olekaan välttämättä hyötyä. Ja tietysti lasket proteiinit kaikista lähteistä kuten nytkin. Se on edelleen proteiinia, vaikka sen ravitsemuksellinen laatu ei olisikaan ihan täydellinen.

Ruokavaliosi pitäisi postata esimerkkinä kaikille "hard-gainereille". Paljonko sulla nousee paino kuussa jos syöt tasaisesti päivässä 3.400 kcal + ne loput ateriat? Vaikea uskoa että olisit vetänyt esimerkin mukaista ruokavaliota kovin pitkään, tai sitten harjoittelet useita tunteja päivässä.

Ruokavaliosi pitäisi postata esimerkkinä kaikille "hard-gainereille". Paljonko sulla nousee paino kuussa jos syöt tasaisesti päivässä 3.400 kcal + ne loput ateriat? Vaikea uskoa että olisit vetänyt esimerkin mukaista ruokavaliota kovin pitkään, tai sitten harjoittelet useita tunteja päivässä.

En ole tällaista ruokavaliota vielä noudattanut päivääkään. Juuri siksi haluan tehdä sen nyt näin tarkasti, että vihdoinkin saisi pidettyä sitä yllä pidemmänkin aikaa. Treenaan massapainotteisella ohjelmalla kolmesti viikossa, enkä harrasta aerobista juuri tuon massan hankinnan vuoksi, mutta jos tämä ruokavalio alkaa kerätä liiaksi jotain rasvaa niin täytyy sitten ottaa lenkkeily mukaan kuvioihin. Tavoite olisi hankkia muutama kilo (5-10kg, mikä nyt realistista on) massaa kesään mennessä. Mieluummin sitten enemmän massaa vaikkei se kaikki tulisikaan lihaksena kuin olla tällainen pulkannaru. Ei minulle kyllä koskaan ole rasvan kertyminen ole ollut minkäänlainen ongelma vaikka olen aikoinani roskaruokaa ja herkkuja vedellyt paritkin viikonloput putkeen.

En ole tällaista ruokavaliota vielä noudattanut päivääkään. Juuri siksi haluan tehdä sen nyt näin tarkasti, että vihdoinkin saisi pidettyä sitä yllä pidemmänkin aikaa. Treenaan massapainotteisella ohjelmalla kolmesti viikossa, enkä harrasta aerobista juuri tuon massan hankinnan vuoksi, mutta jos tämä ruokavalio alkaa kerätä liiaksi jotain rasvaa niin täytyy sitten ottaa lenkkeily mukaan kuvioihin. Tavoite olisi hankkia muutama kilo (5-10kg, mikä nyt realistista on) massaa kesään mennessä. Mieluummin sitten enemmän massaa vaikkei se kaikki tulisikaan lihaksena kuin olla tällainen pulkannaru. Ei minulle kyllä koskaan ole rasvan kertyminen ole ollut minkäänlainen ongelma vaikka olen aikoinani roskaruokaa ja herkkuja vedellyt paritkin viikonloput putkeen.
Ongelmasi on siis ollut liian vähäiset kalorit pitkällä aikavälillä. Jos olet 60-kiloinen pulkannaru niin ei siinä muutama satunnainen roskaruoka viikonloppuna auta mihinkään, vaan pitää opetella syömään säännöllisesti, riittävästi ja tervellisesti.

Veikkaan ettet pysty pitämään tuollaista ruokavaliota pitkään, jos ruokailutottumuksesi ovat pitkään olleet 60-kiloisen ruokailutottumukset. Viikko tai kaksi menee hyvin, mutta sitten tulee keholta stoppi ettei vaan uppoa.

Mikäli kuitenkin aiot toteuttaa noin 4.000 kcal päivässä -ruokavalion yllämainitsemasi, sinänsä oikein hyvän, ruokavalion pohjalta ja sinulla ei ole mitään metsurin hommia päivätyönä, tulee sinun ymmärtää että painosi tulee nousemaan pitkällä aikavälillä (ei aerobista, 3x puntti viikossa) lähes kaksi kiloa viikossa.

Painonnousu on ihan puhdasta matematiikkaa. Jos syöt enemmän kun kulutat, painosi nousee. Ja toisinpäin. Peruskulutuksesi on 60-kiloisena alle 2.000 kcal päivässä, siihen liikunnat päälle. Mainitsemani kahden kilon painonnousu ei tule olemaan lihasta. Laihaan runkoon rasvan kerääntyminen ei näy heti, mutta sitä se painon nousu kuitenkin on.

Ehdotan että alat kirjaamaan kaiken syömäsi ruoan vihkoon ylös ja iltaisin naputat ne kalorilaskuriin. Ruokavalion kirjaaminen tulisi tehdä mahdollisimman tarkasti, ei "lautasellinen puuroa, leipää" vaan "50g kaurahiutaleita, 100g Ruispala, 20g Becel levite, 4dl kevytmaitoa". Vaikeaa? No, jos haluaa tuloksia niin kyllä pari minuuttia päivässä löytynee kirjauksiin, vai mitä?

Aamupala n. klo 8.00:
- 80g kaurahiutaleita ja 2 lasia maitoa (puurona)
- 2 siivua (80g) ruisleipää (levitettä ja leikkeleitä ei laskettu mukaan)
- 1 kuppi kahvia
- 2tl rypsiöljy

630 kcal, 23g proteiinia
Miten mittaat 80 grammaa kaurahiutaleita? 1dl kaurahiutaleita painaa noin 40g.

Palautusjuoma treenin jälkeen n. klo 11.00:
- 100g Mass Blast
- 30g Hera80
- 5g kreatiini

510 kcal, 60g proteiinia

Lounas n. klo 13.00:
- 160g riisiä
- 200g jauhelihaa (kastikkeena)

Mitä riisiä ja mitä jauhelihaa? 160g kokojyväriisiä keittämättömänä ja 200g 10% paistijauhelihaa on yhteensä 880 kcal, 53g proteiinia.

Välipala n. klo 17.00
- 2 siivua (80g) ruisleipää
- 200g Ingman mustikkajogurtti
- 1 banaani

450 kcal, 15g proteiinia
Käytätkö levitteitä leivän kanssa?

Päivällinen n. 19.00
- 150g pirkka makaroni
- 200g jauheliha (kastikkeena)

870 kcal, 60g proteiinia.
Miten mittaat makaronin painon? 1dl makaronia raakana ei paina kovin paljoa.

Sain näistä perustuotteista 3.300 kcal ja 210g proteiinia. Mielestäni tämä on oikein hyvä ruokavalion runko, ja jos pidät tätä kesään asti niin muutoksia (lihasta ja läskiä) tulee varmasti!

Mutta kysyit ehdotuksia, minusta ainakin riisin ja makaronin määrät tuntuvat kovilta 60-kiloiselle, mahdatko tajuta kuinka paljon 150g makaronia tai 160g riisiä raakana mitattuna on keitettynä? Se on 60-kiloiselle joka päivä syötynä ihan pirusti =)

Älä ainakaan lisää tähän ruokavalioon mitään, kirjaa kaikki syömäsi ylös ja tarkista paino ja vyötärön ympärys kaksi kertaa viikossa. Älä luovuta ensimmäisen viikon jälkeen, vaan noudata tätä ohjelmaasi ainakin kaksi kuukautta ja seuraat miten painosi nousee raketin lailla. Nimittäin jos pystyt pitämään edes tämän ruokailutahdin, painosi alkaa kesällä seiskalla.

Veikkaan ettet pysty pitämään tuollaista ruokavaliota pitkään, jos ruokailutottumuksesi ovat pitkään olleet 60-kiloisen ruokailutottumukset. Viikko tai kaksi menee hyvin, mutta sitten tulee keholta stoppi ettei vaan uppoa.

Mainitsemani kahden kilon painonnousu ei tule olemaan lihasta. Laihaan runkoon rasvan kerääntyminen ei näy heti, mutta sitä se painon nousu kuitenkin on.

Ehdotan että alat kirjaamaan kaiken syömäsi ruoan vihkoon ylös ja iltaisin naputat ne kalorilaskuriin. Ruokavalion kirjaaminen tulisi tehdä mahdollisimman tarkasti, ei "lautasellinen puuroa, leipää" vaan "50g kaurahiutaleita, 100g Ruispala, 20g Becel levite, 4dl kevytmaitoa". Vaikeaa? No, jos haluaa tuloksia niin kyllä pari minuuttia päivässä löytynee kirjauksiin, vai mitä?

Veikkauksesi voi osua oikeaan, mutta ainakaan näin paperilla ajateltuna tuo ei minun ruokailutottumuksiin (syön kuitenkin suht hyvin vaikka laiha olenkin) nähden kuulosta mahdottomalta ruokavaliolta toteuttaa. Se on tietysti sitten eri asia, miten se alkaa pitkällä aikavälillä tökkiä. Motivaatio kasvamiseen kuitenkin on kova, joten sinällään haluaisin nyt edes ihan testimielessä pitää hyvää ruokavaliota pidemmän aikaa voimassa ja katsoa miten se kroppaan vaikuttaa.

Koska en ole ikinä liiasta rasvasta kärsinyt, en varmaan osaa "pelätä" sitä, että tuollaisella syömisellä se paino ei kaikki tosiaan tule lihaksena. Olen useamman vuoden salilla käynyt (sinä aikana paino on noussut kymmenisen kiloa, tosin en ole juuri missään vaiheessa kunnolla pitänyt ravintopuolesta huolta) ja olen nyt ihan timmissä kunnossa, mutta siltikään en halua olla näin laiha (olen 181cm pitkä, että siitä voi vähän kuvitella miltä 60 kiloa näyttää). Olen miettinyt, että olisiko fiksumpaa syödä sillä tavalla juuri ja juuri yli kulutuksen, että massaa tulisi hitaammin mutta enemmän lihaksena vai pitää nyt kesään asti kunnon bulkki ja sitten jos sellainen ihme käy että minunkin kropassani alkaa liika rasva joskus näkyä niin urheilla/dieaatata sitä pois. Olen nyt ainakin alustavasti päätynyt jälkimmäiseen vaihtoehtoon, koska ainakin nyt tuntuu siltä että mieluummin vaikka 70 kiloa ei niin-lihaksikasta massaa kuin 60-kiloa tätä nykyistä massaa.

Olen kokeillut tavallisen ruokapäiväkirjan pitämistä, mutta olen varmaan vaan liian saamaton koska en saa sitä pidettyä yllä. Tällä nykyisellä tavalla voisin kuvitella olevan helpompi pitää ne ravintoarvot kunnossa, kun heti aamulla voin katsoa paperista, mitä pitää syödä milloinkin, että ne paperin loppuun merkatut ravintoarvot täyttyvät. Seuraavan päivän paperista taas näen heti, mitä pitää kaupasta ostaa seuraavaksi päiväksi, eikä tule sellaisia hetkiä ettei olekaan mitään mitä syödä. Saa nähdä miten homma toimii käytännössä.

Ja tuosta liikunnasta, töissä olen eräällä varastolla keräilijänä, eli siellä tulee kahdeksan tunnin ajan kerättyä lavoille satoja kolleja aina puolesta kilosta 25 kiloon. Ei siinä hiki tule tai hengästy eikä sitä aerobiseksi voi sanoa, mutta ainakin olkapäät ja selkä siinä saavat toistoja.

Veikkauksesi voi osua oikeaan, mutta ainakaan näin paperilla ajateltuna tuo ei minun ruokailutottumuksiin (syön kuitenkin suht hyvin vaikka laiha olenkin) nähden kuulosta mahdottomalta ruokavaliolta toteuttaa. Se on tietysti sitten eri asia, miten se alkaa pitkällä aikavälillä tökkiä. Motivaatio kasvamiseen kuitenkin on kova, joten sinällään haluaisin nyt edes ihan testimielessä pitää hyvää ruokavaliota pidemmän aikaa voimassa ja katsoa miten se kroppaan vaikuttaa.
Nimenomaan ruokailutottumuksiisi (huom. olet 181/60!) nähden uusi ruokavalio kuulostaa mielestäni melko haastavalta =) Keräily duunina nostaa hieman kulutustasi, sanotaan että kulutuksesi on lepopäivänä noin 1.800 kcal, duunipäivänä 2.200 kcal ja salitreeni lisää noin 300 kcal.

Päivitän vähän ennustetta. Aloita heti suunnittelemasi ruokavalio ja syö vähintään suunnitelmasi mukaisesti 3.300 kcal päivässä. Painosi pitäisi nousta pitkällä tähtäimellä noin kilon verran viikossa. Kun painosi nousee, myös kulutuksesi nousee, mutta aluksi tuo määrä on hyvä. Muista että painonnousu ja -lasku ovat pitkän tähtäimen asioita ja kilo viikossa on mielestäni edelleen liikaa, haloo 52 kiloa vuodessa? Hyvä että olet kuitenkin jo nyt liikkeellä kesää ajatellen.

Motivaatio kasvamiseen pitäisi mielestäni hakea kuitenkin jostain muualta kuin vaa'alta, koska pelkästään vaakaa seuraamalla huomaat parin vuoden päästä että rasvaa on vaikka kuinka. Sitten täältä löytyy jälleen yksi thread "kuinka saisin poltettua rasvaa kesään mennessä, motivaatio on kova" =)

Jep, täältäpäin löytyy kannustusta! Pistä parin viikon kuluttua kuulumisia tähän ketjuun... ellei paino nouse niin eikun lisäät kalorimäärää. Kaveri on 190cm/65kg eikä paino nouse edes yli 4000kcal ruokavaliolla, joten yksilöllistä tämä on.

Jep, täältäpäin löytyy kannustusta! Pistä parin viikon kuluttua kuulumisia tähän ketjuun... ellei paino nouse niin eikun lisäät kalorimäärää. Kaveri on 190cm/65kg eikä paino nouse edes yli 4000kcal ruokavaliolla, joten yksilöllistä tämä on.
Pinskelille: ei kannata sitten aina uskoa kaikkiin legendoihin laiheliinien huimista kaloreista joilla paino ei nouse, kun näissä on usein lapin lisää tai puhdasta ymmärtämättömyyttä taustalla. Esimerkiksi tässäkin 190/65 ja 4.000 kcal esimerkissä kaveri joko a) harjoittelee neljä tuntia päivässä ylämäkijuoksua b) ei osaa laskea kaloreita c) syö 4.000 kcal kerran viikossa.

En siis väitä että Carbon tahallaan kertoisi höpöjä, mutta toivon vähän kriittisyyttä näihin tarinoihin kun kuitenkin ollaan voimailusivustolla... :jahas:

Pinskelille sellainen vinkki tossa syömisen laskemisessa, että laske ensin paljon kaloreita kulutat päivittäin. Omassa sykemittarissani on ainakin toiminto joka mittaa kalorikulutuksen(en tosin tiedä miten tarkkoja lukuja tuo tarjoaa, pitäis taas testata päivän ajan tota).
Kun tiedät kulutuksesi, on helppo laskea kuinka paljon pitää syödä, että kasvaa. Eli se syöminenhän ei auta mitään kasvuun jos kulutat enemmän kuin syöt. Mun mielestä toi ruokavalio näyttää muuten ihan hyvältä näin maallikon silmään, kun et itsekään hifistelemään halua ruveta.

Pinskelille: ei kannata sitten aina uskoa kaikkiin legendoihin laiheliinien huimista kaloreista joilla paino ei nouse, kun näissä on usein lapin lisää tai puhdasta ymmärtämättömyyttä taustalla. Esimerkiksi tässäkin 190/65 ja 4.000 kcal esimerkissä kaveri joko a) harjoittelee neljä tuntia päivässä ylämäkijuoksua b) ei osaa laskea kaloreita c) syö 4.000 kcal kerran viikossa.

En siis väitä että Carbon tahallaan kertoisi höpöjä, mutta toivon vähän kriittisyyttä näihin tarinoihin kun kuitenkin ollaan voimailusivustolla... :jahas:

Ymmärrän että olet tätä mieltä, ja ehkä oli minulta vähän turha kommentti sillä tämä on aika yksilötapaus. Itselläni on kuitenkin aika paljon kokemusta, ja laadin kaverille tämän ruokavalion jota itse "valvoin". Kaveri ei kuitenkaan lihonnut. Treenasi satunnaisesti salilla, ei kuitenkaan merkittävän paljon.

Noh, pointtini oli se että tarina on kyllä totta, mutta ehkä ei olennainen tässä threadissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom