Vähärasvaiset ateriankastikkeet

Lueskelin tuossa Pauliina Taluksen kirjan ravinto-osiota.
Sapuskojen kanssa Pauliina kehotti käyttämään vähärasvaista ateriankastiketta jota kuulemma löytyy kauppojen hyllyltä.
No minä en ainakaan ole onnistunut tuollaisia löytämään ellei kyseessä ole jotkut ällöäkin ällömmät sweet&sour kastikkeet.
Joten jos jollakin on havaintoja tällaisista kastikkeista niin tuokoon sen julki :whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Chilikastike, kiinalaiset kastikkeet, ketsuppi
:)
Kyllä noita kauppoissa on aika paljon, soija on hyvä mausteeksi, jos siitä mahat pitää.

Ikävä kyllä jostain syystä ällöän kaikkia kiinalaisia juttuja kun ne on niin makeita... Mutta ehkä sitä voi itsekin kehitellä jotain....
Ja oikein mausteisista sooseista menee maha sekaisin välittömästi.:david:

Jos jaksat itse alkaa vääntämään kastiketta ruualle nii hyvä vaihtoehto on kevyt kermaviili ja jotain dippijauhetta tai omia mausteita sekaan (esim. paprikaa ja sipulia). Sopii erinomaisesti liharuokien kanssa

Tai jos "osaat" (vaatii siis totuttelua) syödä salaatinkastikkeen kanssa muutakin kuin salaattia niin ainakin rainbowlla on semmosta paprika-yrtti -salaatinkastiketta, jossa ei ole kuin 40 kcal/100 g.

Rasvaa ei kannata lähteä välttelemään. Hyvä salaatinkastike syntyy oliiviöljystä ja etikasta.

Rainbow:lla on myös vähärasvaisia valmiskastikkeita. En kyllä muista suoraan kuinka paljon noissa oli rasvaa, muttei se mahdottomia ollut

Perus settiä liharuolle (esim. paistijauheliha) :rolleyes: saa purkista tomaattimurskaa 400g, johon sitten heittää mukaan mausteet oman maun mukaan. Itse tulee yleensä heitettyä muutamia valkosipulin kynsiä, yksi sipuli ja chiliä. Välillä vaihtelun vuoksi jotain yrttimausteita.

Dänks ö lot vinekistä! Tomaattimurskaa tuli vedettyä turhan tiiviiseen tahtiin, joten sekin on pannassa. Olenko hieman vaikea tapaus safkojen kanssa :curs:

Muutenkin alkaa olla ideat vähissä sapuskojen kanssa kun kaikki pitäisi olla vähärasvaista, sisältää tarpeeksi proteiinia ja hiilariakaan ei saa olla liikaa. Meikäläisellä tuppaa paino nousemaan turhan helposti niin siksi joudun olla äärimmäisen tarkka siitä mitä syön ja sekös vituttaa!
Olenkin tullut siihen tulokseen, että jatkossa syön proteiinit jauheen muodossa...

Originally posted by She Devil

Muutenkin alkaa olla ideat vähissä sapuskojen kanssa kun kaikki pitäisi olla vähärasvaista, sisältää tarpeeksi proteiinia ja hiilariakaan ei saa olla liikaa. Meikäläisellä tuppaa paino nousemaan turhan helposti niin siksi joudun olla äärimmäisen tarkka siitä mitä syön ja sekös vituttaa!
Lihasta se painonnousu kuitenkin on :piis:

Haluan kyllä elää siinä uskossa että painonnousu on tuonut mukanaan lihasta, mutta taitaa todellisuus olla muuta :itku:

Selailin tuossa jotain painonvartijoiden keittokirjaa ja sieltä löysin aika hyviä kastike ohjeita. Maustamattomasta jogurtista sai kaikenmoista soossia aikaiseksi ja ihan ruskeallekin kastikkeelle löytyi todella kevyt vaihtoehto sen perinteisen vehnäjauho+voi sysyteemin sijaan.

Nyt tulee paha sana...
mutta Painonvartijoilla on erittäin hyviä "creme fraicheja" joissa vaan 2% rasvaa. Niissä on myös kaks maustettua vaihtoehtoa, sweet chili (ei kuitenkaan ole pätkääkään makea) ja ranskalaiset yrtit. Näissä versioissa on kannessa erillinen pakkaus maustetta joka sekotetaan sitten siihen fraicheen. Harmi vaan että kyseiseen tuotteeseen en ole törmännyt kuin vasta kahdessa kaupassa, mutta kannattaa kysellä!
Siitä saa aivan mahtavaa pastakastiketta (ruispastalle tietty;) ) kun paistaa kalkkunan jauhelihaa tai paistia, ja lisää (tilkan vettä ja) ton purkin!
Jos tulisempaa haluaa niin paprikaa ja cayannepippuria mukaan ja nami nam !!
Päälle vaan Polar vitosta raasteena ni johan on juhla-ateria mitä meikäläinen on vääntänyt nyt dieetilläkin!

:offtopic: Tietääkö kukaan muuten tuolle kalkkunan jauhelihalle ravintoarvoja, kun ei finelistä löydy? On Pirkkaa, mutta ei Pirkan sivuiltakaan löydy... Sama homma Broilerilla. Rasvan määrän mukaan olen heittänyt ne samaan kategoriaan paistijauhelihan kanssa, kivaa vaihtelua punaiselle lihalle...

Noniin, koklaa zazikii, rasvaton maustamaton jogurtti (voit suodatinpussin kautta valuttaa turhat nesteet veke) raastat kurkkua ja muserra pari valkosipulin kynttä, vähän maustepippuria perään (rouheena) ja sit ehkä vähän suolaa jos tykkäät.

Sopi (mun mielestä) mm kalan kanssa ja leivällä

Trinity!

Broilerikalkkunajauhelihan arvot per 100 g ovat 155 kcal, 19 g prot, 0 hh, 10 rasvaa.

Kalkkunajauhelihassa vain 7 % rasvaa, joten oon laskenut, että se sisältää suunnilleen 139 kcal, 19 g prot, 0 g hh ja 7 g rasvaa.

Fiona, mistä laskit/päättelit? Itse olen ajatellut että niissä ois pari grammaa enemmän proteiinia. Vähintään se 21 niinku paistijauhelihassakin...

Ruokien ravintoarvoja löytyypi aika hyvin tuolta:
http://www.ktl.fi/fineli/

Tuolta ainakin itse laskeskelen päivän ruokiin hiilari, rasva ja protsku määrät. Eli tuolta mittailemaan sen oma tehdyn kastikkeen arvoja ;)

Joo mutta ei sieltä löydy kyseisiä tuotteita... Pelkkää tavallista nautaa ja sikaa ja niiden sekotusta...

Originally posted by Trinity
Tietääkö kukaan muuten tuolle kalkkunan jauhelihalle ravintoarvoja, kun ei finelistä löydy? On Pirkkaa, mutta ei Pirkan sivuiltakaan löydy... Sama homma Broilerilla. Rasvan määrän mukaan olen heittänyt ne samaan kategoriaan paistijauhelihan kanssa, kivaa vaihtelua punaiselle lihalle...

Katsoppa tuolta ja valitse sieltä sivun alalaidasta Liha & linnut:)

Originally posted by MuscleMemory
Katsoppa tuolta ja valitse sieltä sivun alalaidasta Liha & linnut:)

KIITOS!! Jäin vaan kummastelemaan että kuinkas siihen kananpojan jauhelihaan on jäänyt noin vähän proteiinia... höh. Mitähän peräpukamia ne sinne jauhaa mukaan:rolleyes: . Mutta kalkkunaa siis tästä lähtien.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom