Uusia nopeusrajoituksia puuhataan, 130 km/h motarilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ois kyl jees hanke jos motareille tulis ne aktiiviset nopeustaulut jotka muuttuisivat sääolojen mukaan 100-130kmh.. ja samaan lakimuutokseen säädös siitä et jos poliisi tapaa kuorkin/rekan ohituskaistalta niin vitun isot sakot et menee koko firma konkurissiin. Mikään ei vituta enempään kuin kaks rinnakkain motarilla ajavaa rekkaa!

Se vain kun tuolla tienpäällä on paljon vanhuksia ja muita vitun tumpeloita.. kiva tulla ohituskaistaa 130 lasissa kun joku lähtee edes ohittamaan 80kmh ajavaa rekkaa 90kmh lasissa.. ja tietenkin just 50m ennen kuin itse olis kohdalla.

Itse ajan aina 130-140kmh nopeutta motarilla.. ja bensaa menee aivan vitusti :D
 
Todellakin samaa mieltä. Työn puolesta tulee ajeltua palavereihin pari kertaa viikossa ja onhan täällä aivan helvetisti tieosuuksia, joissa rajoitukset ovat naurettavan alhaisia. Suoraa tietä kilometritolkulla sadan metrin aukeat molemmin puolin ja rajoitukset 80 tai 100km/h.

Nykyiset rajoitukset on aikansa eläneet. Nykyiset autot ja renkaat on aivan eri planeetalta kuin 30 vuotta sitten, joten jo pelkästään sillä pysyttäisiin perustelemaan tuo korotus.
 
Vois ne sakottaa siellä alinopeutta ajaviakin, vitutus on suuri myös kun joku vetää satasta väkisin siellä seassa.
 
Ois kyl jees hanke jos motareille tulis ne aktiiviset nopeustaulut jotka muuttuisivat sääolojen mukaan 100-130kmh.. ja samaan lakimuutokseen säädös siitä et jos poliisi tapaa kuorkin/rekan ohituskaistalta niin vitun isot sakot et menee koko firma konkurissiin. Mikään ei vituta enempään kuin kaks rinnakkain motarilla ajavaa rekkaa!

Se vain kun tuolla tienpäällä on paljon vanhuksia ja muita vitun tumpeloita.. kiva tulla ohituskaistaa 130 lasissa kun joku lähtee edes ohittamaan 80kmh ajavaa rekkaa 90kmh lasissa.. ja tietenkin just 50m ennen kuin itse olis kohdalla.

Nimenomaan noita hi-tec nopeusnäyttöjä valtaväylille. Turun motarilla niitä on ja olen huomannutkin että on paskassa kelissä kesälläkin näyttäneet 100km/h rajoitusta = järkevää. Sitten kesäisin vaikka 21-9 niissä vois palaa äärettömän symboli tai ainakin se 130.
Ja vaikka taulut helvetisti varmaan maksaa niin kai siinä jotain säästääkin ettei tarvitse talven tullen käydä kääntelemässä talvirajoituksia vaan joku voi painaa nappia tietokoneen ääressä ja koko 100km pätkä hoidettu!
 
Bring it on.

+1 myös noille uusille tauluille, jotenkin naurettavaa että niitä vaihdetaan käsin. Plus niissä etuna juurikin automaattinen säätö sään mukaan.
 
Muutkin rajoitukset vois olla vähän järkevämpiä mutta ei niitä osata tai uskalleta asentaa.

Aika monessa kohtaa voisi aivan hyvin käyttää enemmän noita 70 ja 90 lätkiä... Tuntuu että jos 80 ja 100 on jostain eläkeläisestä hieman liikaa, niin samantien tippuu 20 taulussa koko väylällä ja menee ihan mateluksi. Ei uskalleta käyttää välimallin lätkiä, ehkä niitä ei nyt siten varastoista löydy muualla kuin tampereella.

EDIT: tulee mieleen nyt ranska kun siellä tuli ajeltua kuukausi sitten enemmänkin. Joka paikassa joutui ihan tosissaan kengittämään että pääsi edes rajoituksiin kiinni kiemuraisilla teillä, ja silti takaa puhalsi ohi koko ajan rättisitikkaa. Ei ihme että lööbit ja okierit hallinnoi rallia ja suomalaiset ovat ihan nöösipoikina.
 
Paljonkohan siihen vuodessa palaa hilloa kun kaikki 120 kyltit käydään vaihtamassa 100 kylteiksi? 2 kertaa joka vuosi.

Kai ne jokusessa kymmenessä vuodessa maksaa ittensä takas noi elektroniset taulut. Siinä sivussa ovat aika helvetisti kätevämpiä kun nopeutta voi tosiaan vaihdella kelin ja liikennemäärien mukaan.

Edit. Ruvetaampa realistisiks, ei ne välttämättä ihan takas itteään maksa kun pitäähän niitäkin huoltaa/korjata, noita vanerimerkkejä harvemmin tarvinnee korjata. On ne silti kätevämpiä ja turvallisempia.
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ois kyl jees hanke jos motareille tulis ne aktiiviset nopeustaulut jotka muuttuisivat sääolojen mukaan 100-130kmh.. ja samaan lakimuutokseen säädös siitä et jos poliisi tapaa kuorkin/rekan ohituskaistalta niin vitun isot sakot et menee koko firma konkurissiin. Mikään ei vituta enempään kuin kaks rinnakkain motarilla ajavaa rekkaa!

Se vain kun tuolla tienpäällä on paljon vanhuksia ja muita vitun tumpeloita.. kiva tulla ohituskaistaa 130 lasissa kun joku lähtee edes ohittamaan 80kmh ajavaa rekkaa 90kmh lasissa.. ja tietenkin just 50m ennen kuin itse olis kohdalla.

Itse ajan aina 130-140kmh nopeutta motarilla.. ja bensaa menee aivan vitusti :D

En jaksa lyhentää puhelimella. Mutta enivei, yhdistelmien ohittamisista saa syyttää polttoaineen hintaa. Firmat säätää nykyään rajottimia miten sattuu, koska sillä säästetää jokunen prosentti kuluissa. Euroissa vitusti. Joku nuuka firma rajottaa autonsa 83 km/h, kun taas firma joka ei halua olla myöhässä pitää sen sallitun 88 vai 89 km/h. Noinkin pienellä erolla on iso ero kustannuksissa ja pitkässä matkassa aikaan. En ymmärrä, miten yhden ohituspaikan menetys motarilla haittaa elämää.

Itse aiheeseen; olisihan toi 130 hyvä. Mutta taitaa kaatua kulutuksen nousuun ja kasvaviin päästöihin. Ennemmin järkevöitettäs noita nykyisiä alueita, ettei olisi sata kilsaa putkeen 80 km/h ja sitten loput 40 kilsaa 100 km/h maiseman pysyessä samana. Nostettas ensin noi "turhat" sakkorysät satkuun, ja mietitään sitten motarien nopeuksia. Eikö kehä teillä ole muutenkin jo 120 km/h nopeus?
 
Itse aiheeseen; olisihan toi 130 hyvä. Mutta taitaa kaatua kulutuksen nousuun ja kasvaviin päästöihin.
Eipä se todellisuudessa paljon päästöihin vaikuttaisi kun lähes kaikki ajaa 130-140 km/h nykyisilläkin rajoituksilla. Mutta viherpipertäjien laskelmiin päästöistä tietysti vaikuttaa. 130 km/h rajoitus vain mukauttaisi lainsäädännön todellisuuteen.

Mutta vaikka yleisesti ottaen kannatan rajoitusten nostamista 10-20 km/h (taajamien ulkopuolella), kaikkein järjettömin juttu nopeusrajoituksissa on se että hirvivaara-alueet ei vaikuta mitenkään säädettyihin nopeusrajoituksiin. Sitä vaan välillä "suositellaan" jossain Enskan liikenneohjelmissa että hirvivaara-alueilla kannattaisi ajaa hiljempaa. No minkä vitun takia ei voida sitten yksinkertaisesti säätää hitaampia rajoituksia hirvivaara-alueille? Esim. hirvivaara-alue alkaa => rajoitus muuttuisi 100:sta 80:een.
 
Tai sitten vaan hyvillä keleillä katotaan sujuvasti "läpi sormien" nämä 130-140 kmh nopeudet. Näitä ajan itsekin, 135 on aikalailla aina vakionopeudensäätimessä ja TomTom näyttää tällöin 132 kmh. Saa tuolla sakot, mutta jos ruuhkattomalla tiellä saa niin sitten saa.

Vähän ajan motarilla, että ei tuo ole mulle iso juttu.

Enempi vituttaa nämä valtateiden järjettömän körotysnopeudet. Ihan älyttömiä pätkiä 80 kmh rajoituksella ja sitten taas jossain on kohtuu hankaliakin risteyksiä satasella jne. Kuka näitä oikeasti saa päättää kun näissä ei oikeasti ole välillä mitään järkeä? Ja usein näitä on vielä niillä teillä missä on todella vähän liikennettä, esim. Saarijärveltä kun ajelee Ähtäriin päin jne. Ihan peruspaska...eikun hyvä...suomitie niin siinä kymmeniä kilometrejä keskellä mettää 80 kmh rajoitusta. Missä järki?

Risteysalueita, hirvivaara-alueita jne pitää rajoittaakin, mutta nämä jotkut tapaukset on kyllä ihan sarjassaan mielenkiintoisia ja ois oikeasti kiva tietää jotain faktaa että kuka näitä saa päättää?
 
En osaa sanoa tuohon 130km/h rajotukseen ku niin helvetin harvoin tulee ajettua siellä etelässä, mutta kyllä täällä esim. Lappeenrannan kohdalla sais nostaa kutostien rajotuksen 100km/h->120km/h. Ongelmana on ainoastaan laki joka vaatis tuohon betoniseinät kaistojen väliin vaikka siinä nyttenki on kaiteet/välinurmi+kaiteet koko matkalta Lappeenrannasta Imatran taakse. Lisäks ihmiset on ihan saatanan urpoja kun pitäs liittyä rampista isolle tielle, monesti kun jonku takana ajaa rampissa ni siitä eestä vetäsee tahvo 60km/h lasissa ajokaistalle, kerkeis ite vanhalla corollalla vielä kiihytyskaistaa pitkin ohite...

...kaikkein järjettömin juttu nopeusrajoituksissa on se että hirvivaara-alueet ei vaikuta mitenkään säädettyihin nopeusrajoituksiin. Sitä vaan välillä "suositellaan" jossain Enskan liikenneohjelmissa että hirvivaara-alueilla kannattaisi ajaa hiljempaa. No minkä vitun takia ei voida sitten yksinkertaisesti säätää hitaampia rajoituksia hirvivaara-alueille? Esim. hirvivaara-alue alkaa => rajoitus muuttuisi 100:sta 80:een.

Kaipa se hirvivaaraa osottava liikennemerkki jo kertoo että kannattaa pikkasen himmailla? Sama koskee noita aktiivisia nopeusnäyttöjä, ite en nää niistä muuta apua ku sen ettei tartte kahta kertaa vuodessa käydä vaihtamassa kylttejä tolppaan, rahallista hyötyä noista ei varmasti ole koska elektroniikka, sen huolto ja tietoliikenneyhteydet maksaa. Kyllä sen persetuntuman pitäs kertoa uskaltaako siellä vetää sen minkä auto kulkee vai kannattasko kenties himmata jopa rajotusten alle. Tääki voi tietysti olla niitä asioita joita ei ihmiset enää teknisen kehityksen mukana ymmärrä ajatella vaan luottavat että kyllä se auto korjaa vaikka vetää 2mm rengaspinnalla 120km/h rankkasateessa (lisää tähän etelässä koliseva pelti joka syksy kun tulee lunta, eihän niitä talvirenkaita voi ajoissa vaihtaa vaikka jokainen virallinen tahoa asiasta on jo pari viikkoa varotellu, miks sähkönen liikennemerkki tien varressa siis varottas sen paremmin?).
 
Onhan noissa rajoituslätkissä hieman viilaamista. Ajoin eilen kärryn kanssa +300km ja nopeus siinä 80-90km/h välillä. Osa matkasta oli 80 aluetta ja siinä vauhiti jopa hieman yli rajoituksen. Mutta tampereelta etelään motarilla ajelin yli sallitun 80km/h nopeuden ja kyllä siinä välillä hirvittää kun kattelee peilistä muiden toimintaa. Etenkin tuo tampere-lempäälä väli, 120 rajoitus ja klo 4 jälkeinen ruuhka-aika niin sai taas välillä ihmetellä mikä kiire ihmisillä oikeasti on, kun pitää ajaa 2m päässä kaverin puskurista. Näissä paikoissa sais mun mielestä olla vaikka 100km/h rajoitus ruuhka-aikoina ja vaikka kamerat hillittemässä turhaa jojo efektiä liikenteessä. Sitten jossain kohtaa motaria missä liikenne rauhoittuu nopeuden nosto vaikka sinne 130km/h. Eli paikkoihin missä ohittamiset on turvallisia jne. Liikenteessä on kuitenkin väistämättä rekkoja, pakuja, kärryjä yms mitkä ei sais lain mukaan mennä sitä 80km/h kovempaa ja niitä kuitenkin kaupunkeihin kulkee, mikä käytännössä hidastaa oikean kaistan siihen 80-90km/h nopeuteen. Sama sitten maanteillä sais paikoin päivittää nopeuksia, tosin etenkin talvella vaarallisista mutkista yms. pitäis varoittaa merkeillä. Tiedän muutaman mutkan missä lähes joka talvi joku tietä vähemmän tunteva vetäsee liukkaalla kelillä pihalle / vastaantulevan nokkaan.
 
noita kuskeja on niin paljon erilaisia että toi 130 vauhti on vaarallinen, täälä on ainakin noita mummoja jotka ei eteensä näe ja silti on ajokortti taskussa.. että juuta tai jaata sitten sanomaan
 
Samalla vois oikeesti lakisäätää pakollisen ajokoulun 60v täyttäneille. Vittu sitä nussimista, sitä ei vain voi käsittää miten kukaan voi olla niin vitun pehmee liikenteessä mitä vanhukset on. Kortti helvettiin kaikilta ja taksilippuja auton hinnalla kouraan.
 
Jos nyt uudistuslinjoille lähetään:
-Kesälle motarirajotukset jonneki vähintää 140kmh, alle 120 ajaville sakkoja.
-motareiden nopeusrajotukset yöaikaan kesällä pois vasemmanpuoleiselta kaistalta. Vasenta kaistaa yöllä "köröttely" sallittuks vain väliaikasesti yhden auton ohittamiseen hätävilkkujen kera tms.
-vaikkapa katsastuksiin mittarivirheistä muistuttaminen jokaiselle autoilijalle, perkele niitä köröttelijöitä jotka ei ymmärrä mittarivirhettään
-yleisrajotukseks vähintään 90kmh ympärivuotiseks.

Mutta tuskinpa tosta 130kmh rajotuksesta mitään iloa loppupeleissä on. Ei sitä uutta kattonopeutta kuitenkaan aja kuin harvat, niiku tähänki asti :) Motarilla ajaminen varsinkin ruuhkassa on muutenkin ihan perseestä kun kaikki ajaa eri nopeutta. Vähä vajaa uudistus mun mielestä.
 
Samalla vois oikeesti lakisäätää pakollisen ajokoulun 60v täyttäneille. Vittu sitä nussimista, sitä ei vain voi käsittää miten kukaan voi olla niin vitun pehmee liikenteessä mitä vanhukset on. Kortti helvettiin kaikilta ja taksilippuja auton hinnalla kouraan.
Eikös se nyt EU fiksuudessaan säätäny et 15v välein pitäs B-kortti käydä uusimassa? Ehdot uusimiselle tietysti on tyyliin autokoulun 2.vaihe eli et voi ryssiä ellet kolaria aja (ellei jo ihan lääkärintodistus piisaa?), mutta tuosta kun hieman kehittelis niin varmasti eläkeikäsille saatas vaikkapa 5v välein suoritettava arvioiva ajo jossa kortti voidaan ottaa pois ellei ajotaidot oo ajantasalla? Kelpais kyllä meikäläiselle, eilen viimeks koitti tulla papparainen kylkeen kun kuvitteli että 2-kaistasesta liikenneympyrästä voi poistuessaan vaihtaa kesken kaiken sisemmältä kaistalta ulommalle vaikka rinnalla on toinen auto joka nyt sattu ajamaan rajotusten mukaan (eli hieman nopeemmin) ympyrän lävite...
 
Ei ikinä, jarrutusmatkat vaan kasvaa entisestään ja hirvet ja muut muuttujat tulee vaan entistä kovempaa vastaan. Mihin helvettiin teillä on niin kiire? Aika pirun pitkän matkan saa ajaa, että 10km/h korotus nopeuttaa matkaa yhtään. Tietysti jos on hirveessä uraputkessa niin sit on pakko painaa menee tukka putkella. Päivät on peräkkäin, ei päällekkäin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom