Uusi tekijänoikeuslaki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Huomenna eduskunta äänestää uudesta tekijänoikeuslaista. Laki vaan on aika paska, ja ilmeisesti on olemassa suuri riski siitä, että se menee läpi.
Täältä ja täältä esim. löytyy joitain epäkohtia.

Ylen uutisissa kerrottiin esim. seuraavaa:

"Esimerkiksi laillisesti ostetun CD-levyn kopiosuojausta ei saisi enää murtaa, vaikka levyn ostaja haluaisi siirtää musiikin toisentyyppiseen, MP3-soittimeen.

Eduskunnan sivistyslakivaliokunta esittää myös tekijänoikeusmaksuja jumalanpalvelusmusiikille. Nyt kirkko ei maksa korvauksia."

Arvatkaa muuten kummasta eduskunnassa tapeltiin enemmän? Aivan, lähes ainostaan tuosta jumalanpalvelusmusiikista. Eikä mm. kopiosujausta oikestaan juuri edes mainittu.

Näyttää, että montaa ihmistä siellä ei isu joka tajuaisi mistä oikeasti on kyse. Jyrki Kasvi näyttää olevan lähes ainoa joka tajuaa. Tässä par kommenttia:

"Tällä hetkellä kuluttaja saa ostamansa tietosisällön, esimerkiksi musiikin tai tietokoneohjelman, kokonaan haltuunsa, kunhan ei oikeudettomasti kopioi tai levitä sitä. Tämän lain myötä kuluttajalle jää ostamaansa tietoon vain käyttöoikeus. Tekijänoikeudet omistavalle mediayhtiölle jää valta päättää, mitä, missä ja millä laitteella kuluttaja saa ostamaansa tietoa käyttää. Oikeastaan ostaminen ei ole enää oikea sana tässä yhteydessä, ennemmin pitäisi puhua käyttölisenssistä. Tällä hetkellä kuluttaja saa siirtää musiikkia kopiosuojatulta cd-levyltä mp3-soittimeensa, mutta tulevaisuudessa tämän lain voimassa ollessa ei."

"Esitetyn tekijänoikeuslain 19 § kriminalisoi Eta-alueen ulkopuolelta hankittujen teoskappaleiden levittämisen. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Esimerkiksi oppilaitoksissa yleiset kurssikirjojen kimppatilaukset Eta-alueen ulkopuolelta muuttuvat käytännössä laittomiksi. Moni elokuvien ja kirjallisuuden erikoisliike joutuu lopettamaan, jos tätä lakia aletaan ihan oikeasti valvoa."

"On sinänsä huvittavaa, että tästä esityksestä on poistettu dvd-levyjen aluekoodauksen purun kriminalisointi. Mitä merkitystä sillä on, jos dvd-levyjä ei enää saa tuoda Eta-alueen ulkopuolelta muuten kuin omassa kassissa matkoilta."

Edelliseen esitykseen on tullut silti parannuksiakin: "50 b § on onneksi nyt tässä lain versiossa fiksusti kirjoitettu, sillä esimerkiksi cd-levyjen suojauksen purkamiseen käytettävä piirtoheitintussi ei muutu enää laittomaksi, koska sitä voi käyttää johonkin muuhunkin. Tekijänoikeuslain edellisessä inkarnaatiossa piirtoheitintussi oli laiton, jos sen omisti tai myi." :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei muuta sitten kun kannettava cd-soitin mukaan...
No onhan tuo paska laki kyllä.

Snoopie sanoi:
Ei muuta sitten kun kannettava cd-soitin mukaan...
No onhan tuo paska laki kyllä.
Mutta muista sitten se, että et saa tuon lain tullessa voimaan kopioida sitä cd-levyä, vaan joudut kantamaan sitä ainoaa levyä mukana niin autossa kuin bussissakin. :thumbs:

Joku vertasi tilannetta siihen, että joutuisi hankkimaan esim. kirjasta toisen kappaleen, jos haluaa lukea sitä vaikka mökillä.

Ripe sanoi:
Vaikka menisi läpi niin ei tule muuttamaan omia tottumuksia tippaakaan. Toki parempi jos ei mene läpi.
Eihän tuo käytännössä muuta teekkään kuin lisää "rikollisten" määrää yhdessä yössä varmaan kymmenillä tai jopa sadoilla tuhansilla.

lej sanoi:
Joku vertasi tilannetta siihen, että joutuisi hankkimaan esim. kirjasta toisen kappaleen, jos haluaa lukea sitä vaikka mökillä.

Jos ihan totta puhutaan, niin kyllä minä olen aina sen kirjan mukaan ottanut kun lukea on tehnyt mieli. Harva kai pokkareita valokopioi autoon ja töihin :D

Ripe sanoi:
Vaikka menisi läpi niin ei tule muuttamaan omia tottumuksia tippaakaan. Toki parempi jos ei mene läpi.

Eikä varmasti muuta kenenkään muunkaan tottumuksia.

kodari76 sanoi:
Jos ihan totta puhutaan, niin kyllä minä olen aina sen kirjan mukaan ottanut kun lukea on tehnyt mieli. Harva kai pokkareita valokopioi autoon ja töihin :D
Tietysti kirjan voi mukaansa ottaa, mutta tuo uusi laki olisi älyttömyydessään sitä tasoa, kuin tuo esimerkki kirjasta.

Otetaan esimerkiksi lapsiperhe, jossa on kaksi pientä kakaraa ja ne haluavat jokun Keijo Krokotiliin poikanen -levyn. Nykyään voi ostaa yhden ja kopoida sen, jolloin molemmat saavat oman. Isi voi vielä ottaa itselleen kopion autoon, jota kuuntelee työmatkalla. Uuden lain tullessa voimaan isi voi joko ruveta rikolliseksi tai tulla hulluksi yrittäessään hillitä lasten tappelua siitä yhdestä levystä.

lej sanoi:
Tietysti kirjan voi mukaansa ottaa, mutta tuo uusi laki olisi älyttömyydessään sitä tasoa, kuin tuo esimerkki kirjasta.

Otetaan esimerkiksi lapsiperhe, jossa on kaksi pientä kakaraa ja ne haluavat jokun Keijo Krokotiliin poikanen -levyn. Nykyään voi ostaa yhden ja kopoida sen, jolloin molemmat saavat oman. Isi voi vielä ottaa itselleen kopion autoon, jota kuuntelee työmatkalla. Uuden lain tullessa voimaan isi voi joko ruveta rikolliseksi tai tulla hulluksi yrittäessään hillitä lasten tappelua siitä yhdestä levystä.

Puhumattakaan siitä mihin kuntoon lapset nuo levyt saavat. Eli sitä varmuuskopioinnista on oikeasti hyötyä.

On se varmaan sitten oikein, että kun cd vioittuu, kuten hyvin monesti käy CD:lle niin täytyy ostaa uus. :david:

Mutta niin kuin kaikki muutkin lakiehdoitukset niin varmasti tämäkin muuttuu käsittelyn aikana ja varmuuskopiointia ei tulla kieltämään. Tosin tämä kyseinen lakiehdotus ei koskaan näe päivänvaloa.

Murossa oli joku lähettänyt postia eduskuntaan ja sai tällaisen vastauksen:

Tervehdys eduskunnasta!

Laki tuli ajankohtaiseksi, koska piraattikopiointi saavutti niin valtavan
mittasuhteen, johon on pakko puuttua. Varsinkin entiset sosialistimaat kuten
Bulgaria jne ovat erkoistuneet laittomaan tuotantoon. Pahimmillaan oli niin,
että netistä saattoi imuroida samana päivänä ensi-iltaan tulevia elokuvia tai
jonkin bändin odotettu pitkäsoitto oli kopioitavissa netissä jo ennen levyn
julkaistamistilaisuutta. Perustuslakivaliokunta keskusteli asiasta ja kuuli mm.
ATK-asiantuntijoita, joiden näyttö masiivisista laittomuuksista tällä
piraattialueella oli vaikuttava. Esim. Alatalon Mikon uutta levyä oli tietyltä
palvelimelta kopioitu esimerkkipäivään saakka jo lähes 6´000´000 kertaa. Joten
ongelma ei liene pieni ns. maailaman kuulujen artistien kohdalla.

Kiitis palautteesta, eduskunta äänestää asiasta perjantaina ja muutama pykälä
nousee salissa varmaan esille.

Terveisin Hannu Hoskonen

Voi vittu mitä aaseja. Onko se ensinnäkin jotain tuotantoa, jos joku laittaa ilmaiseen (mooralisesti ehkä väärään) levitykseen uuden levyn tai leffan. En tiennytkään, että Alatalo on noin suosittu artisti. Kuka tunnustaa? Suomessa ei edes asu noin montaa ihmistä.

Joo, kyllähän tuo lakiesitys on melkoinen susi monessa kohtaa.

:offtopic: Olenko muuten väärässä, kun minulla on sellainen käsitys, että kopiosuojatut levyt eivät toimi esim. autostereoissa lainkaan...?

Minulla on ollut tapana kopioida ostamani cd-levyt kiintolevy-jukeboksiini, koska siten niiden soittaminen on helpompaa. Levyt laitan sitten kaappiin pölyttymään.

Nyt tästäkin sitten uhkaa tulla laitonta.

Toinen asia mistä myös tulee tämän myötä laitonta on katsoa elokuvia linuxilla, koska linuxin elokuvasoitinohjelmat joutuvat purkamaan dvd-levyjen suojauksen voidakseen soittaa levyn.

On meinaan todella perseestä.

Gillyanne sanoi:
:offtopic: Olenko muuten väärässä, kun minulla on sellainen käsitys, että kopiosuojatut levyt eivät toimi esim. autostereoissa lainkaan...?

Se on ihan tuurista kiinni. Eivät soi joissain tietokoneen cd-rom asemissa, toisissa soivat ongelmitta. Samaten eivät jossain autostereoissa, eivätkä myöskään kaikissa kunnon hifi-soittimissakaan.

jarhu sanoi:
On se varmaan sitten oikein, että kun cd vioittuu, kuten hyvin monesti käy CD:lle niin täytyy ostaa uus. :david:

Mutta niin kuin kaikki muutkin lakiehdoitukset niin varmasti tämäkin muuttuu käsittelyn aikana ja varmuuskopiointia ei tulla kieltämään. Tosin tämä kyseinen lakiehdotus ei koskaan näe päivänvaloa.
Tätä on jo käsitelty ja siitä saatiin pois oikeastaan vain se, että piirtoheitintussi ei ole enää laiton väline, vaikka sen avulla voikin kopiosuojauksen kiertää. :david:

Eli jos tämä laki menee läpi, niin samalla periaatteella minä olen raiskaaja koska mulla on välineet?

Normaalin kuluttajan musiikin kuuntelua yritetään kaikin keinon estää. Osa levyistä ei toimi kaikissa soittimissa, ja nyt edes suojausta ei muka saisi lain jälkeen purkaa saadakseen ostamansa levyn toimimaan.

Esimerkiksi, kun soittimeni ei voikaan soittaa jotain ostamaani levyä, kopioin sen CD:lle, jolla se toimii olen siis yhtäsuuri tai suurempi rikollinen kuin imuttaessani sen netistä. Mikä tässä kuviossa mättää?

Nm. Muutamia kertoja tullut ostettua levyjä, jotka ei toimi kunnolla.

Timba79 sanoi:
Kertokaa joku mulle nyt heti, että miten tämä laki vaikuttaisi tuohon piratismiin?

Kopiosuojatun materiaalin (esim. musiikkilevy)

A) Polttaminen
B) Kuunteleminen
C) Lainaaminen
D) Myyminen
E) Maahantuominen
F) Netistä lataaminen tai sinne uppaaminen

tulee olemaan TÄYSIN kiellettyä mikäli laki menee läpi. Valmistelin itse äsken pitkähkön mailin jossa kerron itsestäni ja miten tuo tulee vaikuttamaan minun ja monen muun ihmisen elämään - huonolla tavalla. Vielä kun www.eduskunta.fi saisi sen perhanan servunsa toimimaan niin voisin nakkailla tuota eri kansanedustajille ja toivoa että vaihtavat mieltänsä ja painavat sitä EI-nappia huomenna. PEUKUT PYSTYYN!!!

PS. Kirjoittakaa kansanedustajille! www.eduskunta.fi

TomBombadil sanoi:
Kopiosuojatun materiaalin (esim. musiikkilevy)

A) Polttaminen
B) Kuunteleminen
C) Lainaaminen
D) Myyminen
E) Maahantuominen
F) Netistä lataaminen tai sinne uppaaminen

tulee olemaan TÄYSIN kiellettyä mikäli laki menee läpi. Valmistelin itse äsken pitkähkön mailin jossa kerron itsestäni ja miten tuo tulee vaikuttamaan minun ja monen muun ihmisen elämään - huonolla tavalla. Vielä kun www.eduskunta.fi saisi sen perhanan servunsa toimimaan niin voisin nakkailla tuota eri kansanedustajille ja toivoa että vaihtavat mieltänsä ja painavat sitä EI-nappia huomenna. PEUKUT PYSTYYN!!!

PS. Kirjoittakaa kansanedustajille! www.eduskunta.fi

Ja mikä tämä rangaistuspuoli on, vai onko nämä vain kielletty ilman sen kummempia seuraamuksia.

Tässä mennään taas näköjään ihan ääripäästä toiseen, ettei muka omaa levyä saisi autoon kopioda tai kaverille lainata. Edistää varmaan ihan vitusti levynmyyntiä tällainen paska. :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom