Uusi sänky ja hyvät yöunet

Ajattelin, että täältä voisin saada apua uusien patjojen hankintaan.. - mulla on olemassa perusleveä parisänky, johon pitäis hankkia varmaan kaksi erillistä patjaa ja ne yhdistävä petauspatja.. Futoniakin voin harkita, mutta eikös niiden alla pidä olla joku paksu patka, jotta mun pää ei kolise sängyn laitoihin, kun Futonit on yleensä aika matalia?

Eli apua kaipaan ainakin seuraaviin asioihin:

Kuinka valitaan sopiva patjan kovuus?
Pitääkö patjan olla modattu vyöhykepatja ja mitä se hyödyttää jos hankkii sellaisen?
Millä perusteella Futon - kokemuksia puolin ja toisin anyone?
Millainen patja on mahdollisimman vähän pölyävä, pölypunkkeja keräävä & mahdollisimman vähän pölyallergiaa aiheuttava?

Periaatteessa vois kiinnostaa myös kokonaan uusi sänky, sillä jos joskus parisuhteeseen ajautuis, niin mä olen tottunut nukkumaan aika leveästi, eikä toi perusleveä sänky oikein tunnu kahdelle riittävän.

Ja niin.. unen laatuun vaikuttaa mulla enemmän henkiset tekijä (stressi jne.) mutta tässä ketjussa vois keskustella muutenkin unen laadusta ja siitä mitkä tekijät siihen vaikuttaa ja millainen merkitys sängyllä jne. on omien uniesi laatuun.

Thanks.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reilu vuosi sitten olin samojen asioiden äärellä. Sopiva kovuus oli ongelmallisin asia: käytännössä sopivuudesta ei voi olla varma, ennen kuin on nukkunut sängyssä muutaman viikon.

Valaistumisen koin sitten Tempurin kohdalla. Se muokkautuu nukkujan mukaan. Kyllähän tuo maksaa aika suolaisesti mutta ikinä aikaisemmin en ole nukkunut näin hyvin. Mm. ennen mulla aina puutui jokin paikka nukkuessa mutta Tempurin kanssa ei tätä vaivaa ole enää ollut. Ainut negatiivinen asia Tempurissa on, että kaikki muut sängyt tuntuu tuon jälkeen aivan perseeltä...

Ajattelin, että täältä voisin saada apua uusien patjojen hankintaan.. - mulla on olemassa perusleveä parisänky, johon pitäis hankkia varmaan kaksi erillistä patjaa ja ne yhdistävä petauspatja.. Futoniakin voin harkita, mutta eikös niiden alla pidä olla joku paksu patka, jotta mun pää ei kolise sängyn laitoihin, kun Futonit on yleensä aika matalia?
Entisessä elämässä olen sänkyjä ammatikseni kaupannut, niin kaipa voisin joitakin ajatuksia jakaa.

Kuinka valitaan sopiva patjan kovuus?
Kokeilemalla. Tärkeää on, että selkä pysyy luonnollisessa asennossa. Ei kannata luottaa mihinkään mittareihin tai painorajoihin. Jos patja ei tunnu hyvältä, niin se ei ole hyvä. Jos patja tuntuu hyvältä, niin todennäköisesti se on silloin hyvä.

Pitääkö patjan olla modattu vyöhykepatja ja mitä se hyödyttää jos hankkii sellaisen?
Ei tarvitse olla. Vyöhykepatjan etu on siinä, että niiden avulla useimpien selkä on jonkin verran luonnollisemmassa asennossa kuin tavallisissa pussijousitetuissa patjoissa. Idea on käytännössä siinä, että koska ihmisen paino ei jakaudu tasaisesti koko patjan alueelle, niin huomioidaan nämä painopiste-erot käyttämällä muutamalla alueella hiukan jämäkämpää jousimateriaalia. Kuitenkin esimerkiksi vähänkin kurvikkaammilla naisilla saattaa käydä niin, että kyljellä nukkuessa ei lantio tuon lisäjämäkkäkyyden takia pääsekään painumaan tarpeeksi patjaan, jolloin selkä ei ole luonnollisessa asennossa. Vyöhykepatjat eivät siis aina ole parempia vaan kyse on pitkälti ruumiinrakenteesta. Lisäksi on paljon kehittyneempiä joustinratkaisuja, jotka hoitavat tuon ongelman huomattavasti tehokkaammin. Modauksesta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Se perustuu pitkälti humpuukiin ja firmat jotka kaupaavat jousi jouselta räätälöityjä patjoja tekevät sen yleensä myös hyvin komeilla, jopa yli 70% myyntikatteilla. Ei siinä asiakkaan käteen hirveästi lisäarvoa jää.

Millä perusteella Futon - kokemuksia puolin ja toisin anyone?
Futonia en itse suosittele. Ne ovat yleensä aivan liian kovia ja sitä kautta epäterveellisiä. Tällä palstalla saattaa olla tosin paljonkin futonin ystäviä, koska yleensä nuoren ja hyvän lihaskunnon omaavan ihmisen selkä kestää futonin hyvin. Toisaalta jos aikaisempana patjana on ollut väärällä tavalla liian pehmeä patja, niin futon saattaa tuntua jopa taivaalliselta. Pitkässä juoksussa ne ovat kuitenkin huonoja niin selälle kuin selälle. Niin paljon on tullut asiakkaita vastaan, jotka ovat olleet fysiaterapiakierteessä näiden patjojen takia, etten oikein osaa nähdä niissä mitään hyvää.

Millainen patja on mahdollisimman vähän pölyävä, pölypunkkeja keräävä & mahdollisimman vähän pölyallergiaa aiheuttava?
Pölypunkkeja ei juurikaan enää esiinny, joten ne harvemmin ovat ongelma. Polyesterikankaat keräävät kuitenkin sähköisyytensä vuoksi pölyä. Allergikon kannattaa välttää myös vaahtomuoveja materiaalivalintoja tehdessään. Koska pöly harvasta materiaalista kimpoaa, niin irrotettavat ja pestävät päälliset ovat plussaa.

Periaatteessa vois kiinnostaa myös kokonaan uusi sänky, sillä jos joskus parisuhteeseen ajautuis, niin mä olen tottunut nukkumaan aika leveästi, eikä toi perusleveä sänky oikein tunnu kahdelle riittävän.

Ja niin.. unen laatuun vaikuttaa mulla enemmän henkiset tekijä (stressi jne.) mutta tässä ketjussa vois keskustella muutenkin unen laadusta ja siitä mitkä tekijät siihen vaikuttaa ja millainen merkitys sängyllä jne. on omien uniesi laatuun.

Thanks.
Muita tekijöitä lainkaan väheksymättä, niin sängyllä on iso merkitys niin unen laatuun kuin hereilläkin vietetyn ajan laatuun. Harva nauttii selkäsäryistä, mutta hyvä sänky voi tuoda niihin merkittävän helpotuksen.

Ostin 4v sit vyöhykepussijousitetun patjan ja sillon osa ihmisistä kauhistelin 700 euron hintaa, mutta aina kun joku on siinä nukkunut niin tullut aamulla suu vaahdossa kertomaan kuinka hyvät yöunet oli viimeyönä.
Koitan katella viikonlopun aikana jos tossa patjassa on jotain merkkejä niin tietää onko kyseisellä valmistajalla jotain muitakin tuotteita.

Pari vuotta tyytyväisenä nukkunut Hästensissä. Vajaa 4 tonnia tuo maksoi mutta ei ole kaduttanut kertaakaan kun selkävaivat on hävinneet melkein kokonaan. Kaikki aiemmat sängyt olleet jotain 299€ romuja, joten varmaan olisi jo vähän laadukkampi sänky riitänyt mutta tuo nyt tuli hankittua hetken mielijohteesta.

Ostin puoli vuotta sitten leveän jenkin, kun 80 cm runko jäi vakiintuneessa parisuhteessa liian kapeaksi. On niin hyvä sänky kuin olla ja voi, vaikka en uskonut kovasta patjasta tykkääväni. Sitä ennen nukuin yksin mielummin sohvalla pehmeyden takia.

Asialla oli tosin varjopuoliakin - mun pakko mennä juomingeissa ekana nukkuun ettei sänkyä vallata. Eipä silti yleensä tarvi herätä yksin :jahas:

Se mikä on paras sänkysydeemi on aivan yksilöllista. Hinta ei käytännössä ratkaise onko hyvä vai ei. Itselläni ollut melkein kaikki vaihtoehdot.

Nyt mulla on Tempur-patjat ja täytyy sanoa että paras koskaan - mulle.

vois keskustella muutenkin unen laadusta ja siitä mitkä tekijät siihen vaikuttaa

Meillä ainakin suurin unen laatua heikentävä tekijä on muija. En tiä pitäisikö kohta siirtyä eläkeläistyyliseen "erilliset sängyt ja 1m hajurako"-systeemiin. Emäntä pyörii, kuorsaa, yskii ja ramppaa vessassa aina öisin niin että koko joustinsänky heiluu kuin merihädässä. Heti kun ollaan kotimiehenä vain kersan kanssa niin huomaan aamulla herääväni levänneenä ja ilman unikatkoja.

Vinkkejä miten kohteliaasti saisi puolisolle asian jakeluun? Jotain keskusteluntynkää olen joskus koittanut aloittaa, mutta kokee asian ilmeisesti jotenkin epänaiselliseksi ja menee denial-moodiin koko ihminen.

Meillä ainakin suurin unen laatua heikentävä tekijä on muija. En tiä pitäisikö kohta siirtyä eläkeläistyyliseen "erilliset sängyt ja 1m hajurako"-systeemiin. Emäntä pyörii, kuorsaa, yskii ja ramppaa vessassa aina öisin niin että koko joustinsänky heiluu kuin merihädässä. Heti kun ollaan kotimiehenä vain kersan kanssa niin huomaan aamulla herääväni levänneenä ja ilman unikatkoja.

Vinkkejä miten kohteliaasti saisi puolisolle asian jakeluun? Jotain keskusteluntynkää olen joskus koittanut aloittaa, mutta kokee asian ilmeisesti jotenkin epänaiselliseksi ja menee denial-moodiin koko ihminen.

mulla kans muija kuorsaa ja tuhisee yöllä niin että pakko pitää korvatulppia. vituttaa iha saatanasti, kun joskus kuuluu tulppien läpikin se tuhina ja korina. noh pieni kämppä, joten pakko vaan kestää. sohvakin on sängyn vieressä, joten ei juri auta sinne siirtyminen.
Nuista sängyistä muuten, vaihdettiin sänky löysästä jonkin verran kovempaan, niin loppu itellä selkäkivtu samantien. Nyt tuntuu että patja taas löystynyt, pitää varmaan hankkia uusi.

^Sori nyt vaan jätkät, mutta on toi on aika munatonta toimintaa, jos ei osaa naiselle sanoa mitä mielessä on..
Itse en sietäis huonoja yöunia.. siis toisen kuorsailuja, yskintää, kierimistä, wc:ssä ramppaamista jne. vaan nukkuisin tarvittaessa toisessa huoneessa.
Niin ja jos asunto olis liian pieni, niin hankkisin isomman. Elämä ei oo sen arvoista, että sitä elää jatkuvasti väsyneenä tai kiukkuisena.

Niin ja kiitos vaan muille vinkeistä.

Itse oon kantanut liikaa stressiä duuneista viimeisen pari vuotta ja nyt laitoin joku aika tuolle pisteen.. heräsin välillä 10x yössä tai pari tuntia ennen kuin kello herätti usein. Elämä ei ole stressaamisenkaan arvoista.

^Sori nyt vaan jätkät, mutta on toi on aika munatonta toimintaa, jos ei osaa naiselle sanoa mitä mielessä on..
Itse en sietäis huonoja yöunia.. siis toisen kuorsailuja, yskintää, kierimistä, wc:ssä ramppaamista jne. vaan nukkuisin tarvittaessa toisessa huoneessa.
Niin ja jos asunto olis liian pieni, niin hankkisin isomman. Elämä ei oo sen arvoista, että sitä elää jatkuvasti väsyneenä tai kiukkuisena.

Niin ja kiitos vaan muille vinkeistä.

Itse oon kantanut liikaa stressiä duuneista viimeisen pari vuotta ja nyt laitoin joku aika tuolle pisteen.. heräsin välillä 10x yössä tai pari tuntia ennen kuin kello herätti usein. Elämä ei ole stressaamisenkaan arvoista.
Munatonta, hohhoijaa.. mun muija on kyllä ihan tietoinen näistä asioista, ja isompi asunto on hakusessa, mutta eipä tästä sen enempää.

Munatonta, hohhoijaa.. mun muija on kyllä ihan tietoinen näistä asioista, ja isompi asunto on hakusessa, mutta eipä tästä sen enempää.

No mä suuntasin ton vastauksen enemmän tuolle toiselle kaverille mitä siihen munattomuuteen ja puhumattomuuteen tulee.. toi sun "pakko vaan kestää" kommentti antoi ymmärtää, ettet oo tekemässä asian suhteen mitään, niin siks sait osas huomiosta.

Ironmind kyseli vinkkejä miten sais asian jakeluu.. sanot vaan, ettet kestä nukkua huonosti ja siirryt nukkumaan toiseen huoneeseen.. jos nainen ei hyväksy asiaa, niin sittenhän se on vaan tosi itsekäs tyyppi ja se kannattais perustellen sanoa sille.. eli se miten itsekästä on vaatia toinen nukkumaan vieressä joka yö, jos toinen kärsii siitä. Toinen vaihtoehto on hankkia hyvät korvatulpat ja patjat, joissa ei ole jousia.

Jos puolison kyljen kääntäminen saa sängyn tärisemään, niin sitten nukutte jossain halvalla letkulla, joka kannattaa ohjata sorttiaseman suuntaan jo mielellään tämän päivän aikana. Kunnon pussijousitetussa sängyssä ei tapahdu mitään aaltoliikettä vaikka paras puolisko olisi jokinorsu ja pomppisi sängyn toisella laidalla.

Yksi asia mikä unohtui edellisestä viestistä oli, että kannattaa hankkia myös hyvä tyyny. Kunnon sänky tulee ehdottomasti olla, mutta jos tyyny on huono, niin ei siinä auta vaikka olisi kuinka laadukkaat jouset alla. Omasta mielestäni anatomiset viskoelastisesta vaahtomuovista valmistetut tyynyt ovat parhaimpia (esim. tempur), mutta muitakin hyviä vaihtoehtoja toki on. Ja siinä missä hyvä sänky maksaa 2000-3000e, niin hyvän tyynyn saa jo satasella.

No mä suuntasin ton vastauksen enemmän tuolle toiselle kaverille mitä siihen munattomuuteen ja puhumattomuuteen tulee..

:face:
No voi ny hyvä helvetti. Mies aloittelee keskustelua unen laadusta ja mitkä tekijät siihen vaikuttaa. Sitten kun tulee muitakin vastauksia kuin normia "ostin tuotteen X, on paras ikinä!" -itsepetosta niin kynäniska vetää hihasta "vitun neidit"-ässän.

(Pieni kaksio, toukkavahtivuorot, pääkaupunki. Joo, en ajatellut nyt tähän hätään pistää 50000-100000€ yhteen lisähuoneeseen vaan sen takia että aamulla vähän väsyttää. Taidan aloittaa mielummin erillisten sänkyjen hankinnalla.)

Itsehän nukun testatusti ainakin jenkkisänkyä paremmin vaikka havunoksista ladotun kasan päällä kunhan tyyny on kunnossa ja peitto (=makuupussi) hengittää riittävästi ettei hikoile. Noi kaikki hienot 2000-3000e sängyt on ihan täyttä kusetusta kun saman saa alle 500e hintaan, pitää vaan jaksaa käydä liikkeet läpi ja testata testaamisen perään mikä sille omalle selälle on kaikkein mielusin. Mieluusti jos on peräkärri ja liike sallii niin vie sen sängyn himaan yhdeksi yöksi testiin...

Mulla o itseasiassa futonpatjan jälkeen vaahtomuovipatja sängyssä. Halvemmassa futonissa on ongelmana että ne painuvat ajan myötä kasaan ja niitä saisi olla jatkuvasti kääntelemässä. Monikerrosfutonit missä on kuitukerrosta ja vaahtokerrosta ovat varmaan parempia, mutta kalliimpia kanssa. Hinta-laatusuhteeltaan vaahtomuovit ovat parempia.

Itsehän nukun testatusti ainakin jenkkisänkyä paremmin vaikka havunoksista ladotun kasan päällä kunhan tyyny on kunnossa ja peitto (=makuupussi) hengittää riittävästi ettei hikoile. Noi kaikki hienot 2000-3000e sängyt on ihan täyttä kusetusta kun saman saa alle 500e hintaan, pitää vaan jaksaa käydä liikkeet läpi ja testata testaamisen perään mikä sille omalle selälle on kaikkein mielusin. Mieluusti jos on peräkärri ja liike sallii niin vie sen sängyn himaan yhdeksi yöksi testiin...
500e hintaluokassa ei todellisuudessa ikävä kyllä saa kuin säkillisen paskaa. 2000-3000e on ikävä kyllä se reaali, mikäli tahtoo parisängyn, joka on hyvä kaikilta ominaisuuksiltaan ja vieläpä säilyy hyvänä ajan hampaissa. Siitä alle mentäessä laatu tippuu hinnan kanssa samassa suhteessa. Toisaalta 3000e yli mentäessä ei saa oikeastaan enää mitään muuta lisäarvoa kuin hienon logon patjan päätyä koristamaan. Näin siis 160-180cm runkosängyistä puhuttaessa.

Sisältääkö tuo hinta pelkän patjan vai myös rungon? Vai jenkkisänky? Minkälaista 160cm leveää sänkyä suosittelette?

Yksi 160cm leveä vai kaksi 80cm leveää? Noissa 2x 80cm leveissä tuntuu vaan olevan ongelmana se kolo siinä keskellä joka on joku liian kova tai sitten siihen tippuu kun patjat luistavat erilleen.

Onko Ikean kalliimmista patjoista kokemuksia? Tiedän... Ikean ja laadukas patja ei oikein tunnu sopivan samaan lauseeseen, mutta esim. ruotsin kuluttajatestissä Ikean patjat on saaneet vuodesta toiseen erinomaisia pisteitä. Samoin Jyskin petarit.
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article58674.ece

Nykyisellään ei ole kuin huonoja kokemuksia noin 7-800e 120cm runkopatjasängystä. Kun kaksi henkilöä kun nukkuu tuollaisessa hiemankin pidempään(1-2v), niin keskelle muodostuu kuoppa johon molemmat sitten "tipahtaa", vaikka kyseinen sänky olikin ns. hard-mallia, jonka olisi pitänyt kestää painoa hieman enemmänkin. Nyt siis olisi tarjoitus päivittää hieman laadukkaampaan 160cm leveään sänkyyn.

Ite nukuin länsimaisella perusfutonilla (=paksu, mutta ei lateksia, hevosenjouhia, villaa tms. hienouksia välikerroksena pehmentämässä ja parantamassa patjaa) noin viisi vuotta. Vaikka rullasin sen pari kertaa viikossa, niin on pakko sanoa, että oli ihan liian kova mun kropalle. Selkä ja niska oli ihan liian jumissa aina herätessä ja tuntui, ettei uni palauttanut, eli en kai nukkunut laadullisesti hyvin. Nyt keväällä mulla oli erinäisistä syistä muutama tonni ylimääräistä rahaa. Ensin podin elämäni ensimmäistä mietoa autokuumetta (kohdistui kalleimmillaan noin 2500-3000€ käytettyihin kosliin, eli aika mieto autokuume oli) noin kuukauden. Sitten tulin järkiini, päätin sinnitellä vanhalla rottelolla vielä vuoden ja ostin 3000€ joustinpatjan, joka on mittatilaustyönä mun kropalleni tehty. Tyynynä on edelleen Tempur tyyny. Olen nyt vähän päälle kuukauden nukkunut tuolla uudella patjalla ja olen yhä enemmän sitä mieltä, että on noinkin ison rahan väärti. Selkä ja niska ovat paljon vetreämpiä ja väittäisin, että unen laatu on myös kohentunut.

Ainiin, myyjä sai mulle myytyä luonnonkumipetarinkin. Väitti, että tää on todella ilmava, ei hiosta. Olin asian suhteen skeptinen, koska aiemmin mua on hiostanut joustinpatjalla ja superlonpetarilla nukkuessa. Mutta tällä kertaa myyjä puhui totta, ei todellakaan ahdista/hiosta tuon petarin päällä nukkuessa.

Tiivistettynä sanoisin, että jos meinaat ostaa futonia, niin ota kerralla joku niistä kalliimmista malleista. Jos nyt lähtisin itse futonia ostamaan, niin ostaisin sen, missä on lateksia kerros välissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom