Uusi säädös koskien renkaanvaihtoa

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
28.7.2007
Viestejä
6 279
APRILLIA APRILLIA!?!?!

Uusi säädös: Loppuuko renkaanvaihto kotona?

Syksyllä astuu voimaan uusi EU-direktiivi, joka voi lopettaa renkaanvaihdot kotioloissa melkein kokonaan.

Marraskuusta alkaen kaikista uusista henkilöautoista on löydyttävä automaattinen rengaspaineen valvontajärjestelmä. Uudistuksen ansiosta sadattuhannet suomalaisautoilijat ajavat entistä turvallisemmin ja heidän polttoaineenkulutuksensa vähenee. Autonomistajat voivat kuitenkin kokea renkaanvaihdon kotona entistä hankalammaksi.

Uusi EU-direktiivi tuo automaattisen rengaspaineen valvonnan, eli TPMS-järjestelmän pakolliseksi kaikkiin uutena myytäviin henkilöautoihin. Uudistus astuu voimaan tämän vuoden marraskuun 1. päivä. Järjestelmän tulo kaikkiin uusiin henkilöautoihin tarkoittaa autoilijoille useita etuja.

Automaattisella rengaspaineen valvontajärjestelmällä (Tire Pressure Monitoring System) varmistetaan ajo-olosuhteisiin sopivat oikeat ilmanpaineet. Uudistuksella tulee olemaan merkittävä vaikutus autoilijoiden turvallisuuteen.

– Rengaspaineilla on huomattava vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden käyttöikään. Urautuneet tiet, yllättävä sivutuuli, äkkinäiset väistöliikkeet ja nopeasti muuttuvat olosuhteet ovat haasteita turvalliselle liikenteelle. Ajoturvallisuutta on mahdollista parantaa, kun rengaspaine säädetään kuormituksen ja ajo-olosuhteiden mukaan, kertoo Vianor Groupin henkilöauton renkaiden tuotepäällikkö Ville Nikkola.

Rengaspainetutkimusten mukaan arviolta joka viides suomalaisautoilija ajaa vaarallisen vajaapaineisilla renkailla. Vain noin joka kolmas suomalainen on tarkistanut rengaspaineet viimeisen kuukauden aikana.

Valvontajärjestelmän avulla on mahdollista vähentää myös polttoaineenkulutusta. Kun rengaspaineet ovat kohdallaan, ajomukavuus on huipussaan ja rengas ohjautuu tarkasti sekä pyörii kevyesti polttoainetta säästäen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin arvion mukaan polttoainetta voidaan säästää jopa 2,5 prosenttia, jos uusi järjestelmä saataisiin kaikkiin teillä liikkuviin henkilöautoihin.

Kahdentyyppisiä järjestelmiä

Autonvalmistajat voivat valita joko suoran tai epäsuoran TPMS-järjestelmän. Suora järjestelmä tarkoittaa sitä, että jokaiseen renkaaseen asennetaan paristokäyttöiset anturit, jotka lähettävät auton keskusyksikölle tietoa mm. renkaan paineesta ja lämpötilasta.

– Suora järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos jonkin renkaan ilmanpaine laskee yli 20 prosenttia asetetusta arvosta, viimeistään kuitenkin 150 kPa kohdalla, ja ilmaisee automallista riippuen myös usein sen, mikä rengas on kyseessä, Nikkola kertoo.

Epäsuora järjestelmä ei ole yhtä tarkka kuin suora ja sitä voidaan lukea vain auton liikkuessa, koska mittaus perustuu yleensä auton ABS-järjestelmän tulkitsemaan renkaan pyörimisnopeuteen ja sen muutokseen. Tämä tarkoittaa sitä että epäsuorasta järjestelmästä ei saada nykyisellä tekniikalla mitattua suoraan renkaan tarkkaa ilmanpainetta.

Auton omistaja ei voi kuitenkaan vaikuttaa järjestelmän valintaan, vaan siitä päättää valmistaja.

Renkaanvaihto vaikeutuu

Anturien asentaminen suoraan renkaaseen tulee olemaan autoissa ylivoimaisesti käytetyin vaihtoehto. Autonomistajille tämä tarkoittaa, että renkaanvaihto saattaa tulla teknisesti nykyistä vaikeammaksi, koska tiettyjen automallien keskusyksiköt vaativat antureiden ns. uudelleenopettamisen OBD-portin kautta mikäli sensorit vaihtuvat renkaiden sesonkivaihdon yhteydessä.

– Vianor varustaa kaikki toimipisteensä asianmukaisilla työkaluilla ja järjestää henkilökunnalle tarvittavan koulutuksen, koska kysymyksessä on erittäin iso ja osin vaikeakin muutos niin omalle väelle kuin myös asiakkaillemme, Ville Nikkola painottaa.

Valvontajärjestelmä pakolliseksi uusiin henkilöautoihin 1.11. alkaen

Vuodelta 2012 peräisin olevan EU-direktiivin mukaan TPMS-järjestelmä (Tire Pressure Monitoring System) eli rengaspaineiden valvontajärjestelmä on vaadittu vain tietyn ajoneuvoluokan autoihin. Syksystä 2014 tulee kuitenkin voimaan vaatimus, jonka mukaan kaikki uudet autot on varustettava tällä tekniikalla.

Autoalan tiedotuskeskus arvioi että vuoden 2014 aikana uuden auton ostaa noin 123 000 suomalaista. Henkilöautoja näistä on 112 000 ja pakettiautoja 11 000. Toistaiseksi EU:n rengaspaineiden valvontajärjestelmäasetus koskee vain henkilöautoja.

TPMS-järjestelmä

http://www.nokiantyres.com/tpms
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mietin just että kuinkahan paljon autojen hinnat nousee näiden uusien "lisävarusteiden" takia.
Ja kuinka paljon erinäisiä vikoja uusine antureineen ym. nämä aiheuttavat.

Holhous on jeeeees...
 
Aivan käsittämätöntä jos tällasia aletaan asetustasolla määräämään. Olisi olemassa helvetisti toimivampia ja enemmän turvallisuutta lisääviä asioita.

"Ajoturvallisuutta on mahdollista parantaa, kun rengaspaine säädetään kuormituksen ja ajo-olosuhteiden mukaan..."

Ottaako anturit kuormituksen ja ajo-olosuhteet huomioon? No ei. Eli kuljettajan vastuulle jää edelleenkin säätää ne rengaspaineet. Ja jos siitä muistuttaa vaan yksi vilkkuva valo mittaristossa lisää, niin onko sillä mitään vaikutusta. Siinä vaiheessa kun rattaassa on alle 1,5bar ilmaa ja sitä ei ajossa huomaa, niin tuskin huomaa myös siitä varoittavaa varotusvaloa.

Autoteollisuus vissiin saunottanu EU:n porukkaa pitkän kaavan kautta.
 
Tän on sit pakko toimia katsastuksessa tai tulee hylky :arvi:

Anturit ja uudelleen ohjelmointi maksaa sit vähintään 100€ kipale ja aina on pakko ostaa kaikki 4 :D..
 
Mulla on tuo järjestelmä jo autossa. Ei ongelmia, renkaanvaihdon jälkeen painan vain napista ja järjestelmä kalibroi itsensä. Onhan näitä järjestelmiä ollut jo 2000 luvun alusta.
 
Hyvin lobattu. Antureita tekee varmaan sama firma kuin niitä tulevia gps-verovehkeitäkin.

Tuohon sopis vielä että renkaanvaihdon jälkeen ne uudet kumit täytyy käydä aina "ohjelmoimassa" merkkihuollossa :D

Mulla on tuo järjestelmä jo autossa. Ei ongelmia, renkaanvaihdon jälkeen painan vain napista ja järjestelmä kalibroi itsensä. Onhan näitä järjestelmiä ollut jo 2000 luvun alusta.

Onko ollut hyödyllinen? Monestiko on hälyttänyt?
 
Mitä helvettiä, toihan nyt on ihan perussettiä ollu viimesen 10v autoissa eikä missään ole mitään obd-väylän kautta tehtäviä nollauksia vaatinu:) napista vaan painaa renkaanvaihdon ja sen jälkeen kun tsekannu paineet.
 
Onko ollut hyödyllinen? Monestiko on hälyttänyt?

Tätä vois vielä lisätä, että montako kertaa näistä on ollut aiheellisia? Noita antureita on porukka ohjelmoinut pois käytöstä, kun piippailevat turhaan. Käsittääkseni talvi aiheuttaa jotain ongelmia noiden toimivuudelle..
 
Tätä vois vielä lisätä, että montako kertaa näistä on ollut aiheellisia? Noita antureita on porukka ohjelmoinut pois käytöstä, kun piippailevat turhaan. Käsittääkseni talvi aiheuttaa jotain ongelmia noiden toimivuudelle..

Jep, pakkasessa menevät ihan sekaisin. Ja varsinkin jos on yöllä pakkasta ja päivällä plussaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tää tulee rengasliikkeillekin kalliiksi. Jos siellä renkaan sisällä on anturi, niin se on erittäin helppo rikkoa rengasta vanteelle vaihdettaessa. Kokeneellekin asentajalle voi sattua vahinko aloittelijasta puhumattakaan ja aiheuttaahan noi hiukan uutta vaivaa ja hidastaa hommia. Ja samalla se on vaivaa asiakkaalle kun jokaiseen merkkiin ei varmaan rengasliikkeistä löydy vara-antureita. Sit lyödään tavallinen venttiili, tilataan uusi tunnistin ja asiakas joutuu järjestämään aikaa taas uuteen renkaanvaihtoon.

Ja tietysti noi on sitten sellaisia, että ajan myötä nekin alkaa vuotaa ihan niin kuin kumiventtiilikin, mutta kumiventtiili vaihdetaan aina kun rengas vaihdetaan ja noita tunnistimia ei. Eli tiedossa taas lisää vaivaa todennäköisemmin vuotavien renkaiden muodossa. Kerran tuli vastaan tapaus kun venttiilin neula oli hapettunut niin kovaa kiinni, että se ei kertakaikkiaan lähtenyt auki, vaan kun väänsi kovempaa niin koko venttiiliosa napsahti poikki ja siinä sitä taas oltiin. Kumiventtilillisestä pyörästä saa ilmat pois rikkomalla venttiilin, mutta tuossa se ei onnistu kun tahallaan sitä ei viitsi rikkoa. Renkaan rikkominenkaan ei ole aina vaihtoehto, niin siinä on sitten miettimistä miten sen saa vanteelta pois. Totisesti toivon asentajien puolesta, että epäsuora järjestelmä olisi yleisempi.
 
Onko ollut hyödyllinen? Monestiko on hälyttänyt?

En tuota järjestelmää niin pahana pitäisi; pari kertaa on itselläni piippaillut ja molemmilla kerroilla aiheesta. Vaatii tosin aika ison paine-eron renkaiden välille, kun tuosta "epäsuorasta" järjestelmästä on kyse.
 
Pakolliset rengasanturit kasvattavat kustannuksia - renkaat vaihdettava liikkeissä | Yle Uutiset | yle.fi

-"Renkaaseen sijoitettava anturi maksaa alkuperäisenä osana noin 120-250 euroa kappaleelta ja tarvikeosana noin 85-100 euroa. Muutamissa automerkeissä hinnat ovat korkeampiakin. Anturi kestää noin 5-7 vuotta, Hyry kertoo."

-"Uuden auton omistajan on jatkossa vaihdettava renkaat liikkeessä. Esimerkiksi kesän tullessa kesärenkaiden vaihdon yhteydessä myös rengasanturit pitää päivittää, koska ne ovat olleet käyttämättömänä useita kuukausia."

Legendaarista:hyvä:
 
Tämä ei varmaan ole taas käytössä missään muussa EU-maassa? Kyllä nyt on joku ottanut bloukkaa oikeilta tyypeiltä. Tahtoo pois täältä.
 
Zone-sarja -42%
eukikki.webp
 
eli säädös tulee koskemaan 1.11.2014 rekisteröityjä ja sitä uudempia autoja???

Eihän tässä tosissaan sitten ole itsellä vielä hätää 10-15 vuoteen. Aika järjetön menoerä jos joka renkaanvaihdossa 400e menee antureihin.

edit. mutta eihän kukaan täyspäinen ala vaihattaa noita antureita joka vuosi vaan aina silloin kun uusien renkaiden ostoaika on. On meilläkin toisessa autossa se auton oma systeemi ja onhan tuo ulissu paineista ja aina syyttä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom