Kahdentyyppisiä järjestelmiä
Autonvalmistajat voivat valita joko suoran tai epäsuoran TPMS-järjestelmän. Suora järjestelmä tarkoittaa sitä, että jokaiseen renkaaseen asennetaan paristokäyttöiset anturit, jotka lähettävät auton keskusyksikölle tietoa mm. renkaan paineesta ja lämpötilasta.
– Suora järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos jonkin renkaan ilmanpaine laskee yli 20 prosenttia asetetusta arvosta, viimeistään kuitenkin 150 kPa kohdalla, ja ilmaisee automallista riippuen myös usein sen, mikä rengas on kyseessä, Nikkola kertoo.
Epäsuora järjestelmä ei ole yhtä tarkka kuin suora ja sitä voidaan lukea vain auton liikkuessa, koska mittaus perustuu yleensä auton ABS-järjestelmän tulkitsemaan renkaan pyörimisnopeuteen ja sen muutokseen. Tämä tarkoittaa sitä että epäsuorasta järjestelmästä ei saada nykyisellä tekniikalla mitattua suoraan renkaan tarkkaa ilmanpainetta.