Uusi säädös koskien renkaanvaihtoa

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ei noi Vianorin stoorit pidä ollenkaan paikkaansa. Ei kannata huolestua, tämä ei ole mikään ongelma eikä lisäkustannus. Noita on ollut jo maailman sivu ja jos tosiaan käy niin että anturi menee rikki tai täytyy hommaa toiset, on kustannus kymppiluokkaa eikä satasia.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei noi Vianorin stoorit pidä ollenkaan paikkaansa. Ei kannata huolestua, tämä ei ole mikään ongelma eikä lisäkustannus. Noita on ollut jo maailman sivu ja jos tosiaan käy niin että anturi menee rikki tai täytyy hommaa toiset, on kustannus kymppiluokkaa eikä satasia.

Aivan varmasti ovat nykyisin luokkaa 10€ koska ovat vapaaehtoisia ja hyvin harvalta näitä löytyy, mutta mitäs luulet et tapahtuu varsinkin täällä neuvosto suomessa kun jokin asia tulee pakolliseksi ja "vapaasti kilpailtavaksi"? Välitön kartelli ja hinnat pilviin? :D
 
Mitenhän noita sitten ruvetaan tarkistelemaan? Ratsiassa kytät tunkkaa auton ylös ja tarkistaa, onko anturissa e-merkki? :D
 
Missälie tuo anturi edes sijaitsee. Senhän pitää tarkkailla painetta. Renkaan sisällä? Venttiilissä?
 
Venttiilin kanssa samaa kalikkaa nuo yleensä lienee. Tähän tyyliin:
attachment.php
 
Zone-sarja -42%
En usko että tollasta kauhean helposti paskaksi saa, tolleen fyysisesti. Mutta vaatii varmaan nätit 50kg renkaantasapainotuslyijyä toiselle puolelle tuon takia.
 
Kahdentyyppisiä järjestelmiä

Autonvalmistajat voivat valita joko suoran tai epäsuoran TPMS-järjestelmän. Suora järjestelmä tarkoittaa sitä, että jokaiseen renkaaseen asennetaan paristokäyttöiset anturit, jotka lähettävät auton keskusyksikölle tietoa mm. renkaan paineesta ja lämpötilasta.

– Suora järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos jonkin renkaan ilmanpaine laskee yli 20 prosenttia asetetusta arvosta, viimeistään kuitenkin 150 kPa kohdalla, ja ilmaisee automallista riippuen myös usein sen, mikä rengas on kyseessä, Nikkola kertoo.

Epäsuora järjestelmä ei ole yhtä tarkka kuin suora ja sitä voidaan lukea vain auton liikkuessa, koska mittaus perustuu yleensä auton ABS-järjestelmän tulkitsemaan renkaan pyörimisnopeuteen ja sen muutokseen. Tämä tarkoittaa sitä että epäsuorasta järjestelmästä ei saada nykyisellä tekniikalla mitattua suoraan renkaan tarkkaa ilmanpainetta.

Edelleen: jos TPMS toteutetaan epäsuorasti autoissa pakollista ABS:ää hyödyntäen, renkaisiin ei tarvitse asentaa erillisiä antureita, järjestelmä toimii kaikkien (jälkiasenteisten) renkaiden ja vanteiden kanssa, sekä renkaanvaihdotkin voi suorittaa omatoimisesti siinä missä ennenkin
 
Näitä säätää kyl semmoset vatipäät että hohhoijaa...omassa kikottimessa ei oo ikinä tuo systeemi hälytelly.

Myös esimerkiksi takaturvavyöt ja airbagit ovat aikoinaan tulleet pakollisiksi uusiin autoihin ja ovat tuoneet autoille valtavia lisäkustannuksia. En pidä niitäkään silti huonoina asioina autoilun kokonaisturvallisuuden kannalta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En usko että tollasta kauhean helposti paskaksi saa, tolleen fyysisesti. Mutta vaatii varmaan nätit 50kg renkaantasapainotuslyijyä toiselle puolelle tuon takia.
Ei noi paina juuri mitään, mutta ne on todellakin helvetin helppo saada paskaksi rengasta vanteelle vaihtaessa jos ei tiedä mitä tekee tai ei huomaa että siellä on anturi. Mulla esim. meinasi kerran käydä vahinko kun otin rengasta pois vanteelta enkä huomannut, että siellä on anturi koska se näytti ihan tavalliselta kumiventtiililtä ulospäin. Sillä kertaa ei napsahtanut, mutta yksi tollanen tavallinen on tullut napsautettua poikki kun olin aloittelija noissa hommissa. Niin teki moni muukin.
 
En tuota järjestelmää niin pahana pitäisi; pari kertaa on itselläni piippaillut ja molemmilla kerroilla aiheesta. Vaatii tosin aika ison paine-eron renkaiden välille, kun tuosta "epäsuorasta" järjestelmästä on kyse.
Ja tuon paine-eron huomaa jo puusilmäkin, kun autossa osuu peli maahan :D Laitettaan suoraan kipinäraudat peileihin, niin kun sivupeilistä näkyy lyövän kipinää, on aika tsekata ne renkaiden ilmanpaineet.

ABS: tai ESP:n ja vaikka AairBäkit ymmärrän, mutta että tällänen :face:
 
Ruotsissa tämäkin menee toisin

"Ruotsi aikoo vähät välittää marraskuun alussa voimaan astuvasta direktiivistä, jonka takia uusien henkilöautojen renkaisiin olisi hankittava TPMS-valvontajärjestelmä. Ruotsalaisviranomaiset perustelevat linjaustaan sillä, että kansallinen lainsäädäntö on direktiiveihin verrattuna etusijalla. Ruotsin laissa ei ole kohtaa, joka edellyttäisi rengasvahteja eikä heillä ole aikomustakaan lähteä ajamaan lakien muuttamista. "

Tällä välin Absurdistaniassa:

"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin yksikönpäällikkö Erik Asplund pitää Ruotsin linjaa kyseenalaisena. Marraskuun alusta alkaen uuden auton ostajalta edellytetään, että renkaisiin asennetaan rengasvahdit, jotka raportoivat auton ajotietokoneelle rengaspaineet ja renkaiden lämpötilat."
 
Ja tuon paine-eron huomaa jo puusilmäkin, kun autossa osuu peli maahan :D Laitettaan suoraan kipinäraudat peileihin, niin kun sivupeilistä näkyy lyövän kipinää, on aika tsekata ne renkaiden ilmanpaineet.

ABS: tai ESP:n ja vaikka AairBäkit ymmärrän, mutta että tällänen :face:

Kokemus parin vuoden takaa: ruuvi läpi renkaasta ja rengaspaine oli tippunut noin 0,5 baria. Ajaessa kaupunkialueella en ehtinyt tätä huomata (puusilmä?), mutta kun järjestelmä piippasi niin kurvasin huoltoasemalle tarkastamaan paineet. Ja TPMS toimi siis kyseisessä autossa ABS-antureita hyödyntämällä, lisäämättä merkittävästi kustannuksia.

Mutta kai tällaista pitää vastustaa, koska EU ja direktiivi?
 
Kai tuo sitten tulee rekkoihinkin pakolliseksi? Siinä on oikeasti sivullisilla hengenlähtö lähellä kun rekasta posahtaa kummi.
 
Kai tuo sitten tulee rekkoihinkin pakolliseksi? Siinä on oikeasti sivullisilla hengenlähtö lähellä kun rekasta posahtaa kummi.

Näin on.

Mutta miten tuo estää renkaan räjähtämisen? Tai siis eihän tuo varoita millään tapaa räjähdyksestä?

Porukoiden BMW meni melkein lunastukseen kun rekasta pamahti rengas viereisellä kaistalla motarilla. Auto jouduttiin hinaamaan korjaamolle jne..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom