Uusi Lastensairaala 2017 - keräys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja badboys
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä kysymys, helppo vastaus: kyllä antaa väärän signaalin.

Kymmenvuotias syöpäpotilas on vaikeuksissa julkisen sektorin holtittoman rahankäytön, ei minun takia. Jos tapaisin kymmenvuotiaan syöpäpotilaan, sanoisin että joudut kärsimään koska maamme päättäjät ovat pelkkä vitsi. Turha yrittää kiristää syyllistämällä.

Mistä lähtien veronmaksajan vastuulla on ollut terveydenhuollon järjestäminen? Kyllä vastuun voi ulkoistaa ja on pakko ulkoistaa koska veroja ei pääse karkuun. Poliitikot tässä passiivisuudellaan yrittävät ulkoistaa heille ulkoistetun vastuun takaisin kansalaisille. Jos en maksaisi veroja, voisin antaa keräykseen vaikka tonnin.

Keräys ei ole vero, keräys on keräys. Tavallinen kansalainen pystyy vaikuttamaan verorahojen käyttöön äänestämällä vaaleissa. Lisäksi voi vaikka tehdä aloitteita ja antaa kentän äänen kuulua eli olla yhteydessä valtuuston jäseniin ja kansanedustajiin.

Kyllä minä ainakin pidän tätä periaatekysymyksenä enkä valvo öitäni asian takia. Periaate jota noudatetaan on se että julkiset palvelut toteutetaan käyttämällä hyväksi kertyneitä verovaroja. Tuossa linkittämässäsi artikkelissa toimittaja kirjoittaakin: Politiikka on päätöksiä siitä, miten verorahoja käytetään. On vaikea ymmärtää, miten poliittiset päättäjät eivät ole löytäneet ratkaisua koko Suomea palvelevan lastensairaalan rakentamiseksi täysin julkisin varoin.

Tässä muutamia esimerkkejä rahan tuhlaamisen pitkästä historiasta.

Toivottavasti sinä myös jatka suurta viisasta johdonmukaisuuttasi siinä ettet ITSE vaadi yhtään enempää palveluita kuin mitä saat sinun tekemiesi asioiden generoimilla verorahoilla. Olisin innokas näkemään sinun generoimasi verojen määrän ja mitä sillä saadaan. :)

Joo, ei pitäis mennä näihin provoihin...:wtf:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä ainakin annan rahani mielummin asialle joka tuo varmasti hyvinvointia ja työtä Suomelle enkä kuluta sitä rahaa johonki mikä generoi verorahoja, jotka saatetaan lähettää vaikka sinne Somaliaan.

Uskomatonta, että kaiken tämän jälkeen joillain on vielä lapsenmielinen usko politikkoihin ja yhteiseen hyvään verorahoilla...

Minä olen ulkoistanut hyväntekeväisyyden valtiolle maksamalla korkeampia veroja. Jos valtio ei halua uutta lastensairaalaa rahoittaa, niin olkoon sitten näin.

Sinänsä kummallista että lapset ovat yhteiskunnan tulevaisuus ja näin paljon valtiota kiinnostaa heihin sijoittaa. Rahat on valmiina kyllä neekereille ja eurooppalaisille liikemiehille, mutta muutamaa miljoonaa syöpäsairaille suomalaislapsille ei tunnu kirstusta löytyvän. Valtion rahat säästyvät sitten niihin parempiin kohteisiin, kuten Somalialle jonka kehitysapu tuplaantuu 2014 :)

Hyvinvointiyhteiskunta? Tekisi mieli leipoa Kataista niin turpaan kun vaan osaa.

Valtion rahat säästyvät sitten niihin parempiin kohteisiin, kuten Somalialle jonka kehitysapu tuplaantuu 2014 :)

Niinkö? Kylläpä taas on prioriteetit kohdillaan. Samaan aikaan valtio ottaa lainaa kun ei omat rahat riitä. Jos valtio olisi henkilö, se olisi työmies, joka lahjoittaa 300€/kk Nälkäpäivä-keräyksiin ja loppukuusta ottaa pikavipin että saa ruokaa itselleen. Eikä ilmeisesti vie lapsiaan sairaalaan vaikka tarvitsisi.

Ahaa. Eli jos kansalaiset lahjottaisivat rahaa sinne Somaliaan, poliitikoille välittyisi viesti siitä ettei sinne enää verovaroja tarvitse pistää, kansalaiset maksavat sen kyllä itse ja rahat säästyvät muuhun?

Khadar on taas kokonainen mies | Nälkäpäivä

Tuskin siinä tapauksessa välittyisi. Suomen päättäjille on selvästi tärkeämpää tukea Somaliaa ja muita kehitysmaita sekä eurooppalaisia pankkeja ennemmin kuin omia kansalaisia. Todella kummallista, että valtio, jonka budjetti on vuodesta toiseen alijäämäinen kykenee jopa tuplaamaan kehitysavun yksittäiselle maalle, mutta ei kustantamaan lastensairaalaa, joka on yksi kärpäsenpaska kaikesta siitä rahamäärästä, joka ulkomaille syydetään.

Todella hienoa, että Khadar sai liikuntakykynsä takaisin, mutta onko liikaa vaadittu, että hoidettaisiin oman maan ongelmat ensin kuntoon.

mutta muutamaa miljoonaa syöpäsairaille suomalaislapsille ei tunnu kirstusta löytyvän
Niin siis tuolla keräyksellähän on ideana kerätä 30 miljoonaa lastensairaalaa varten, jonka arvioidaan kustantavan 160 miljoonaa. Ei noilla lahjoituksilla ole tarkoitus rakentaa sitä sairaalaa, vaan nopeuttaa julkisilla varoilla toteutettavan hankkeen aikataulua.

Todella kummallista, että valtio, jonka budjetti on vuodesta toiseen alijäämäinen kykenee jopa tuplaamaan kehitysavun yksittäiselle maalle, mutta ei kustantamaan lastensairaalaa, joka on yksi kärpäsenpaska kaikesta siitä rahamäärästä, joka ulkomaille syydetään.
Kuten sanottua, se kärpäsenpaska on valtion ja HUS:n hanke, jonka tueksi kerätään yksityisiä varoja.

E: Vuosikertomuksensa mukaan HUS käytti vuonna 2012 erilaisiin rakennus- ja korjaushankkeisiin 72,7 miljoonaa. Keskeneräisiä projekteja on menossa joka lähtöön, mutta luonnollisesti on ymmärrettävää että yksityistä rahaa on viisainta hakea juuri lastensairaalaan. Keräyksiähän on helpompi järjestää syöpäsairaille lapsille kuin vaikka teini-ikäisille mielenterveyskuntoutujille.

Tekisi mieli provokatiivisesti kirjoittaa siitä, että ehkä tarpeeksi iso kärsimys ja hätä aiheuttaa kuhinaa mediassa ja valtion rahankäytön prioriteetteihin saadaan enemmän järkeä, mutta koska aihe on arka ja toivon kaikkea hyvää pienille potilaille, jätän kirjoittamatta.

Luultavasti lahjoitan tuohon jotain, mutta edelleen olen sitä mieltä että tämä ei ole välttämättä "hyvä hanke". Siis siinämielessä, että tällaiseen tarvitsee kerätä keräyksellä yksityisiltä rahaa. Lisäksi olen seurannut aika läheltä näitä adresseja ja keräyksiä ja olen kovin skeptinen näiden suhteen. Tässä on nyt aika ison mittaluokan projekti kyseessä, jolle on varmasti tarvetta, mutta välillä yhteisöissä karkaa mopo käsistä ja jotain hommaa ajetaan ajamaan enemmän tunteella kuin järjellä. Joskus toki näin saadaan paljon aikaan ja nopeasti, mutta välillä kohistaan ihan turhaan.

Mutta onnea keräykselle ja toivottavasti sairaala rakennetaan pian. Silti olen sitämieltä, että tässä maassa on nyt asiat ja prioriteetit aika pahasti hukassa ja jotain voimaa tarvittaisiin sen korjaamiseksi.

Ja miksi tätä 30 miljoonaa ei voi vähentää esim. Somaliaan menevästä kehitysavusta? Se oli se pointti.
Kyllähän sen vois. Miksi ei sitten vähennetä? Koska Suomesta löytyy kansanosa joka kokee kehitysavun tärkeäksi, ja kansanosa joka ei koe sitä tärkeäksi, ynnä porukkaa siltä väliltä. Demokratiassa kun ollaan, joudutaan kompromisseihin.

Jos joku haluaa kertoa mulle että olen väärässä, ja kehitysministeri Hautala on Suomen ainoa ihminen jonka mielestä kehitysavussa on mitään järkeä, voisi samalla kertoa mulle miten Yhteisvastuukeräys ja Nälkäpäiväkeräys (ynnä muut ulkomailla tapahtuvaa avustamista tukevat keräykset) näyttäisivät pärjäävän noin hyvin verrattuna Uusi Lastensairaala 2017 -keräykseen.

^Sinä se haluat joka asiassa inttää vastaan. Valtion ensisijainen tehtävä on pitää huolta omista kansalaisistaan. Tällä hetkellä valtio näkee somalialaisten hyvinvoinnin tärkeämmäksi kuin oman maan sairaiden lasten. En tajua miten kukaan voi tuollaista asiaa yrittää puolustella. Jokainen laittakoon mun puolesta niin paljon kuin haluaa rahaa tuohon lastensairaalan keräykseen, mutta kyllä ne rahat voitaisiin repiä tuosta kehitysavusta jos jotain järkeä olisi päässä päättäjillä. Mikä helvetin kompromissi siinä pitää tehdä, kun vaakakupissa on oman maan kansalaiset ja persereikävaltion merirosvot? Luulisi olevan itsestäänselvä valinta.

^Sinä se haluat joka asiassa inttää vastaan. Valtion ensisijainen tehtävä on pitää huolta omista kansalaisistaan. Tällä hetkellä valtio näkee somalialaisten hyvinvoinnin tärkeämmäksi kuin oman maan sairaiden lasten. En tajua miten kukaan voi tuollaista asiaa yrittää puolustella. Jokainen laittakoon mun puolesta niin paljon kuin haluaa rahaa tuohon lastensairaalan keräykseen, mutta kyllä ne rahat voitaisiin repiä tuosta kehitysavusta jos jotain järkeä olisi päässä päättäjillä. Mikä helvetin kompromissi siinä pitää tehdä, kun vaakakupissa on oman maan kansalaiset ja persereikävaltion merirosvot? Luulisi olevan itsestäänselvä valinta.
Niin haluankin. :rolleyes:

Valtion hallinnon päätehtävä on yhteiskuntajärjestelmän jatkuvuudesta huolehtiminen. Se kompromissi ei ole söpöjen sairaiden vauvojen ja persereikäpiraattien välillä, vaan äänivaltaisten kansalaisryhmien A, B, X ja Ö näkemysten välillä. Jos A ja Ö haluaa auttaa merirosmoja ja X sekä B lähettää Pohjanmaan hukuttamaan koko sakin pohjaan, pitää pohtia kumman porukan mukaan mennään. Ei valitettavasti ole mitään yhtä ja yhtenäistä "kansan mielipidettä", jonka mukaan tai vastaisesti hallitus sitten päättää toimia. Tai jos ryhmä A on sitä mieltä että somaleille ei meiän rahoja anneta, ja ryhmä B on sitä mieltä että kehitysavun lopettaminen vaarantaisi Suomen asemaa kansainvälisessä yhteisössä. Kuka ylipäätään on se "valtio", joka on niin jyrkästi eri mieltä suomalaisten kanssa?

E: Ja pahoittelut, alkaa mennä totaalisen OT:ksi.

Tuo kehitysapu ja muut rahansiirrot on sitä ulkopolitiikka, eli suomen tapauksessa tarkoittaa käytännössä rähmällään olemista joka suuntaan ettei vaan kukaan ajattelisi meistä pahaa. Sitten kun on täällä hätä kädessä ja ryssä tulossa rajan yli, on turha odotella mitään säilyketölkkejä tai lasten vastaanottamista kummempaa apua.

Ei kehitysapu nauti kansan suosiota ja lyön vaikka vetoa, että jos siitä äänestettäisiin, niin se lakkautettaisiin.

Ei kehitysapu nauti kansan suosiota ja lyön vaikka vetoa, että jos siitä äänestettäisiin, niin se lakkautettaisiin.
Jos tuo on kansan yksimielinen näkemys, miten voi olla ettei edes persut ole vaatineet tuen lakkauttamista kokonaan?
Eduskuntavaalit 2011: Mitä mieltä puolueet ovat kehitysyhteistyöstä? - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Julkaisut: Artikkelit

En ihan täysin ymmärrä kytkentää tämän kehitysapukeskustelun ja tuon keräyksen välillä.

Minä olen ulkoistanut hyväntekeväisyyden valtiolle maksamalla korkeampia veroja. Jos valtio ei halua uutta lastensairaalaa rahoittaa, niin olkoon sitten näin.

Täytyy kenties hieman korjata tätä koska kyseessä ei ole pelkkä hyväntekeväisyys vaan satsaus tulevaisuuteen, myös sinun.

Faktaa ei ole minulle, mutta uskoisin näin,

- Uusi lastensairaala säästää verorahoja tulevaisuudessa,

1. Vanhaa ei tarvitse enää jatkuvasti korjata. 2. Mahdollistaa tehokkaamman ja paremman hoidon. Tämä säästää verorahoja ja auttaa siinä, että saamme uusia terveitä veronmaksajia. 3. Rakentamisen aloittaminen tässä taloustilanteessa säästää myös verorahoja kuten useimmat ymmärtävät.

Niin voiko älyttömintä asiaa ollakkaan kuin kehitysapu? Afrikkaan on ainakin minun eliniän ajan kerätty rahaa eikä mikään ole muuttunut aina sama tilanne. Näille lapamadoille pitäisi opettaa ehkäisy, miten voi olla mahdollista että nämä sikiää kun kanit vaikka näkeevät nälkää. Mutta olivatpa tämä sakki missäpäin tahansa niin ainahan heitä joutuu elättämään.

Niin voiko älyttömintä asiaa ollakkaan kuin kehitysapu? Afrikkaan on ainakin minun eliniän ajan kerätty rahaa eikä mikään ole muuttunut aina sama tilanne. Näille lapamadoille pitäisi opettaa ehkäisy, miten voi olla mahdollista että nämä sikiää kun kanit vaikka näkeevät nälkää. Mutta olivatpa tämä sakki missäpäin tahansa niin ainahan heitä joutuu elättämään.

...jos nyt jatketaan ohi aiheen vielä niin mitäs itse tekisit jos ei olis telkkaa, pleikkaa, ratioo, autoo, lehtiä, leffateattereita, kotieläimä, puhelinta, internettiä, pelikortteja, uimahallia, punttisalia eikä mitään muutakaan ajanvietettä. Aivan oikein, PANISIT.
Se on vaan niin helppo täällä huudella sikiämisestä kun itse elelee yltäkylläisyydessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom