CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Editointi aika meni jo umpeen, mutta tässä on uusi posti uudella kysymyksellä.

Tarkastelin blogistasi löytyvää ruokavaliota viimevuodelta. Miksi treenipäivien ja lepopäivien kalorierot on noin älyttömät? Sun kokoselle 3000 kcal lepopäivänäkin luulis olevan reilusti pakkasen puolella, vai onko näin tarkoituskin? (mainitset kuitenkin, että kyseessä on bulkkiruokavalio).

Seuraavalla kisadieetillä teen alussa lyhyitä intervalleja salitreenien lisäksi, mutta vain siihen saakka kunnes ryhdyn treenaamaan kaksi kertaa päivässä. Lisäksi aion korvata osan intervalleista ns. iron cardiolla, eli kuntopiirimaisella kevyellä salitreenillä (esim. ylätaljaa, pystypunnerrusta käsipainoilla, kulmasoutua käsipainoilla ja etunojapunnerruksia putkeen 10-20 toiston sarjoja vaikka 5 rundia).

Nyt tuli väistämätön pakko kysellä vähän mielipidettäsi, kun kerran tästä "iron cardiosta" mainitsit. Itse nimittäin dieetillä ihan omasta päästäni keksin, että alankin tehdä viikon viidennen päivän salitreenin juurikin tuolla samalla periaatteella. Tein iron cardio-tyyppistä treeniä ainakin 1,5kk ajan kerran viikossa ja tykästyin noihin todelliselta rääkiltä tuntuviin treeneihin todella paljon.

Nyt treenikaudelle siirtyessäni olenkin pohtinut, olisiko tuollaista treeniä mitään järkeä tehdä myös treenikaudella? Onko iron cardion hyöty vain rasvanpolttoon perustuva?

Viikon treenit menisivät siis näin:

Ma Työntävät
Ti Vetävät
Ke Kevyt aerobinen
To Työntävät
Pe Vetävät
La "Iron cardio"
Su Totaalilepo

Kiitti jos jaksat vastata. :)

Vielä edelliseen viestiini pitää lisätä se, että tarkoitus on myös tässä iron cardiossa nostaa painoja/toistoja viikottain, joten rasitus kasvaa viikosta toiseen (en tiedä, kuuluko se itse tuohon iron cardio-käsitteeseen). Toistoja olen pitänyt näissä liikkeissä n. 10-15 tuntumassa. Tällä tyylillä treenaan siis viikossa lihakset läpi kolmesti ja kaikissa rasitus nousee viikottain.

Edit: Nämähän olisi kuulunut tuohon Hulkkaus-threadiin paremmin, mutta niin on tainnut miljoona muutakin kysymystä tulla tännekin...

Miksi treenipäivien ja lepopäivien kalorierot on noin älyttömät? Sun kokoselle 3000 kcal lepopäivänäkin luulis olevan reilusti pakkasen puolella, vai onko näin tarkoituskin? (mainitset kuitenkin, että kyseessä on bulkkiruokavalio).
Kalorisyklittelyn tarkoituksena on nimenomaan saada suuria vaihteluita kalorimääriin päivittäin, ja bulkillakin on hyvä olla osa ajasta miinuskaloreilla.
Nyt treenikaudelle siirtyessäni olenkin pohtinut, olisiko tuollaista treeniä mitään järkeä tehdä myös treenikaudella? Onko iron cardion hyöty vain rasvanpolttoon perustuva?

Viikon treenit menisivät siis näin:

Ma Työntävät
Ti Vetävät
Ke Kevyt aerobinen
To Työntävät
Pe Vetävät
La "Iron cardio"
Su Totaalilepo
Saahan iron cardiolla toki lepopäivinä parannettua nutrient partitioningia sekä nostettua kalorinkulutusta, eli jos fläsän kertyminen on bulkilla todellinen ongelma, kannattaa iron cardiota IMO silloin tehdä. Jos taas aineenvaihdunta on vilkasta luokkaa ja lihasmassan kasvatus on rasvanpolttoa vaikeampaa, en suosittele iron cardiota bulkilla.
mitä harrastuksesi on antanut sinulle? entä mitä olet menettänyt sen takia?
Aikamoisen laaja kysymys tässä vastattavaksi. Vastaus kuuluu varmastikin "paljon ja paljon", plussapuolien luonnollisestikin ylittäessä miinukset (muutenhan en hommaa tekisi).
Vielä edelliseen viestiini pitää lisätä se, että tarkoitus on myös tässä iron cardiossa nostaa painoja/toistoja viikottain, joten rasitus kasvaa viikosta toiseen (en tiedä, kuuluko se itse tuohon iron cardio-käsitteeseen). Toistoja olen pitänyt näissä liikkeissä n. 10-15 tuntumassa. Tällä tyylillä treenaan siis viikossa lihakset läpi kolmesti ja kaikissa rasitus nousee viikottain.
En lähtisi kovinkaan paljon painoja tuossa lisäämään, koska tällöin hommasta tulee väistämättä jossain vaiheessa vain ylimääräinen punttitreeni. Toistojakaan en lisäisi erityisen paljon, vaan lähinnä kasvattaisin tehtävien sarjojen / rundien määrää. Ja olennaistahan on kevyillä painoilla tehdä liikkeet mahdollisimman räjähtävästi.

Okei. Olin tehnyt sen tosiaankin sitten ylimääräisenä punttitreeninä. Koska fläsän kertyminen ei ole ongelma, niin taidanpa jättää sen siis vain dieettikaudelle. Kiitos mielipiteestäsi!

Hulkki, ootko missään vaiheessa tullut ajatelleeksi että nämä toteamukset aiheesta "aerobinen liikunta on täysin turhaa" saattavat jossain määrin vaikuttaa siihen, miten esim. sua fanittavat nuoret jampat treenaavat? Jätetään ne kaveriporukat jalkapallotreenit... unohdetaan lenkkeily. Hui.

Mä olen jossain määrin eri mieltä tuon aerobisen liikunnan suhteen. Sehän pitää yllä aerobista kuntoa, jolla taas on aivan suora vaikutus yleiseen jaksamiseen, terveyteen (mm. nivelien hyvinvointiin, liikkuvuuteen), mielialaan ja ylipäätään normaalissa elämässä jaksamiseen (johon yleensä kuuluu esim. sosiaalista elämää, töissä käyntiä, kauppakassien raahaamista, parisuhteessa elämistä, jnejne...). Tuskin yhdenkään kehonrakentajan lihasmassan kehitys voi olla kiinni yhdestä tai kahdesta kävelylenkistä viikossa? Sen sijaan noilla parilla kevyellä/keskiraskaalla aerobisella voidaan saada muita hyötyjä, kuten esim. juuri tuo nivelten kunnossapysyminen. Ainakin sen perusteella, mitä olen jutellut hoitoalan ihmisten (fyssarit, osteopaatit, hierojat jne) kanssa, kaikki suosittelevat edes jonkinlaista aerobista pari kertaa viikossa. Pelkkä puntin vääntäminen pitkällä tähtäimellä ei välttämättä ole se paras tapa ylläpitää hyvää kuntoa läpi elämän. Ei kai kaikki voi ainoastaan tähdätä siihen, millä saadaan kasvatettua muutama gramma enemmän sitä lihasta? Jos loppupeleissä ollaan siinä kunnossa, että paikat jäykistyy ja ollaan aivan kankeita jo kolmikymppisinä.

Toki on eri asia, jos läpi vuoden tehdään edes vaikkapa niitä jonkinmoisia intervalleja kerran, pari viikossa. Siitä olen samaa mieltä, että ne ovat todella tehokkaita sekä kunnon kohotukseen, rasvanpolttoon että aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen. Ja niihin myös kuuluu kuitenkin aina pakosta myös se huolellinen lämmittely ja jäähdyttely, ja mitäpä muuta se taas olisi kuin ihan tavallista aerobista liikuntaa... :)

Tämä on toki vaan mun mielipide... saa ampua.

Pelkän intervalliharjoittelun peruskuntoa kohottavasta vaikutuksesta voi olla montaa mieltä. Kyllä se hyvä peruskunto rakentuu pitkäkestoisen harjoittelun kautta, ja kokonaisuutta voi tehostaa intervallimaisella harjoittelulla.

Aineenvaihduntaa ja kropan kierroksia niillä toki saa lisättyä, mutta peruskestävyyden ja pohjakunnon rakentamisessa pelkillä intervalleillä mennään kyllä perse edellä puuhun.

Sinänsä tällä foorumilla ei aerobista puolta juurikaan arvosteta, vaikka ns. "normaalitreenarille" se olisi varmasti erittäin hyödyllistä monestakin syystä.

Omista tavoitteistahan tuo on paljolti kiinni, miten suhtautuu aerobiseen. Lukemani perusteella Hulkki on ainakin antanut selkeästi ymmärtää, että funktionaalisuus ei hänelle ole se mitä hän hakee tästä hommasta...

Kyllä ne nuoretkin jampat on itse vastuussa tekemisistään siinä määrin, että paha siitä on lähteä ketään gurua syyttämään jos jalkapallon pelailu loppuu jne.

Saa ampua... :)

Itse kuitenkin välttäisin kaikkea aerobista liikuntaa ja aina kun vain mahdollista, pyrkisin tekemään intensiivisiä ja mahdollisimman anaerobisia suorituksia.

Hulkki sanoi käsittääkseni näin. Minusta tuo on varsin fiksusti ilmaistu, eikä sisällä viestiä että kaikkien tulisi menetellä samalla tavalla. Toisaalta Hulkki on tainnut todeta myös että kehonrakennusharjoittelulla ei haeta parempaa terveyttä, vaan jotain aivan muuta.

Jos hommaa ajatellaan vähääkään terveyden ja hyvinvoinnin kannalta niin toki siinä tapauksessa Faidra olet aivan oikeassa.

Joo, ehkä hiukan kärkkäästi kirjoitin tuon ensimmäisen kappaleen - sorry siitä. Ei ollut tarkoitus syyllistää, vaan lähinnä herättää ajatuksia. Tietyllä tavalla kuitenkin tällainen lajin (tahattomana?) keulakuvana toimiminen pistää varmasti ajattelemaan - tai olisi ehkä syytä pistää ajattelemaan - sitä, miten mistäkin asioista kirjoittaa. On mielestäni vaarallista antaa ikäänkuin kasvonsa esim. tuollaisille lausahduksille joista nyt itse tässä mainitsin. Tai siis aiemmassa postissani. Elä Hulkki ota tätä pahalla, en mä sillä - tiedän että sun tyyli sanoa asiat on jyrkkä eikä sen tarvitse mihinkään muuttua.

Kävin just tuossa osteopaatilla ja juttelin Rantasen Susannan kanssa tästä asiasta, ihan vaan mielenkiinnosta. Hänellä on tosi paljon tietoa jo koulutuksensakin puolesta näistä asioista. Susanna oli myös samaa mieltä aerobisen kunnon tarpeellisuudesta: sillä on positiivisia vaikutuksia mm. kehon palautumisen, kuona-aineiden poistumisen, nivelten toiminnallisuuden ja sydämen ja hiusverisuoniston kuormittumisen kannalta. Hän lisäsi myös, että on melkoisen riskialtista lähteä tekemään esim. rajuja intervallitreenejä mikäli pohjakunto ei ole jo tosi hyvä. Hulkilla näin varmasti on pitkän yleisurheilutaustan vuoksi, mutta entäs ne jotka aloittelevat vasta urheiluharrastusta? Alkavat käymään puntilla ja lukevat jostain, että aerobisella ei tee yhtään mitään, kannattaa tehdä vain intervalleja... tai ne, jotka ovat tähän saakka vuosikaudet vääntäneet sitä punttia, ehkä kisanneetkin, ja hyppäävät dieetille sekä samantien tekemään intervallia useita kertoja viikossa. Susannaa lainatakseni ;) "siinä ei kuule sydänkohtaus ole kaukana".

Ei oo tarkoitus tehdä tästä oikein-väärin-väittelyä, vaan herättää lähinnä ajatuksia. Mitä mieltä täällä muut on, onko se aerobinen turhaa? Onko järkeä lähteä suorilta (ilman hyvää perus/kestävyyskuntoa) tekemään intervalleja? Polttaako se pitkäkestoinen aerobinen todella niin paljon lihasta kuin sanotaan? Ja mitä haittaa siitä on, jos aerobista treeniä tulee viikkoon vaikkapa 2-4h puntin lisäksi?

Mä ainakin haluaisin elää siinä uskossa edelleen, että ne voivat tukea toisiaan. Jaksaahan sitä puntillakin paremmin (ainakin niitä yli kutosen sarjoja), kun on edes vähän sitä kestävyyskuntoa.

Intervalliharjoittelun suhteen pitäisi mielestäni ottaa huomioon se pohjakunto - aivan kuten muunkin harjoittelun suhteen. Eli suhteuttaa se treenin kovuus siihen tasoon, mitä kuntotaso edellyttää. Pahaa jälkeähän siitä voi tulla kun ihminen, jolla ei ole aktiivista urheilutaustaa, alkaa vetämään rankkaa esimerkiksi rankkaa HIIT-treeniä tai punttaamaan liian kovaa neljästi viikossa.

Eli omaa järkeä saa ja pitää käyttää.

Minä ainakin olen edelleen myös perinteisen aerobisen kannalla ja vahvasti sitä mieltä,että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hapenottokyvyn ja aerobisen kestävyyden parantamisella on pakko olla jonkinmoinen siirtovaikutus myös punttitreeniin. Kovin vähäisenä en pidä myöskään ulkoilmassa tehdyn aerobisen "nuppia hoitavaa" vaikutusta. Niinkuin Faidra tuossa sanoitkin, pari kertaa viikkoon aerobinen auttaa jo kummasti jaksamaan näissä elämän ryöpytyksissä;) Mikäs sen mukavampaa kuin vaikka näin kesällä lähteä kaveriporukalla tai kumppanin kanssa auringon paistaessa järvelle melomaan tms.

EDIT-aika meni umpeen. Lisätään vielä tämä:

IMO tuo Faidran tulkinta on vähän kuin piru lukisi raamattua: Irroitetaan kontekstissa lauseita, huomioimatta mitä muuta sisällössä on. Hulkki on sanonut myös, että kroppa pitää totuttaa tiheään frekvenssiin ja että kenenkään sanomisiin ei pidä uskoa sokeasti. Jos joka postissa pitäisi nämä jutut erikseen mainita, niin säännöllisesti kysymyksiin vastailu muuttuisi todella vaivalloiseksi.

Mitä mieltä täällä muut on, onko se aerobinen turhaa? Onko järkeä lähteä suorilta (ilman hyvää perus/kestävyyskuntoa) tekemään intervalleja? Polttaako se pitkäkestoinen aerobinen todella niin paljon lihasta kuin sanotaan? Ja mitä haittaa siitä on, jos aerobista treeniä tulee viikkoon vaikkapa 2-4h puntin lisäksi?

Varsinkin nyt dieetin ja sen myötä hurjan viikottaisen aerobismäärän jälkeen ajattelen aerobisesta ihan eri tavalla kuin ennen. Nyt kun kroppa on tottunut myös aerobiseen, niin en missään nimessä aio jättää sitä edes treenikaudella pois, vaan aion tehdä sitä juurikin tuo 2-4h puntin lisäksi (mä tosin lasken tuohon myös salin jälkeen tehdyt aerobispätkät).

Jotenkin voisi kuvitella, että avainsana on tottuminen. En usko, että tuo määrä vielä haittaisi ollenkaan lihaskasvua tai polttaisi lihasta, jos vain kalorit ovat plussalla. Plussalla on kuitenkin oltava. Tässä varmasti onkin suurin sudenkuoppa monella, kun syö liian vähän kulutukseen nähden.

Eri juttu luultavasti on se, jos rankkaa aerobista tekisi esim 8-10 h viikossa salin lisäksi. Sillon luulisi, että salilla ei pysty kehittymään samalla tavalla kuin ennen sillä kropalta menee paljon enemmän aikaa myös aerobisesta palautumiseen. Toisaalta taas jotkut huippu-urheiljat tai heihin verrattavat, pitkään sekä aerobista että anaerobista urheilua harrastaneet kestäisivät varmasti tämänkin määrän ympärivuoden ja silti pystyisivät kasvattamaan lihasmassaansa.

Tällaista mutua täältä.

EDIT-aika meni umpeen. Lisätään vielä tämä:

IMO tuo Faidran tulkinta on vähän kuin piru lukisi raamattua: Irroitetaan kontekstissa lauseita, huomioimatta mitä muuta sisällössä on. Hulkki on sanonut myös, että kroppa pitää totuttaa tiheään frekvenssiin ja että kenenkään sanomisiin ei pidä uskoa sokeasti. Jos joka postissa pitäisi nämä jutut erikseen mainita, niin säännöllisesti kysymyksiin vastailu muuttuisi todella vaivalloiseksi.
Tottakai tiedän että keho pitää totuttaa tiheään frekvenssiin. Ja tiedän, että myös Hulkki on kirjoittanut että nimenomaan punttitreenin kohdalla näin pitää tehdä. Intervalleista tai aerobisen tehosta ylipäätään ei ole tainnut olla mitään puhetta... mutta olet oikeassa, että jokaisen omilla aivoillaan ajattelevan pitäisi se tajuta. Harmi vaan, että käytännössä näin ei ole (mutta sehän ei sitten taas ole Hulkin tai kenenkään muunkaan missälie-forumeilla tms. kirjoittelevan vika).

Siitä taisin kyllä kirjoittaa liian kärkkäästi, kun väitin Hulkin sanoneen ettei aerobisesta harjoittelusta ole mitään hyötyä. Eihän hän ihan tuolla tavalla ole missään kirjoittanut, todennut vaan että rasvanpolton kannalta perusaerobinen ei ole se tehokkain tapa edetä.

Esim. tässä hän painottaakin juuri vaan tuota aerobisen ja rasvanpolton yhteyttä:

"Suosittelenkin rasvanpolttoa ajatellen ensisijaisiksi liikuntamuodoiksi salitreeniä ja intensiivistä intervalliharjoittelua. Matalasykkeisestä aerobisesta on suurin hyöty lähinnä palauttavana jäähdyttelynä esimerkiksi salitreenin jälkeen. Tähän tarkoikseen sopii esim. 10-15 minuutin sessio matalasykkeistä aerobista palautusjuoman nauttimisen jälkeen."

Mutta toivoisin silti, että edes jossain kirjoituksessa kävisi ilmi, että kaikki aerobinen ei ole turhaa vaan myös aerobisella harjoittelulla on positiivisia vaikutuksia. :) Tosin ehkä se riittää, että mä olen täällä nyt sitten asiasta jaksanut saarnata... :lol2:

Tottakai tiedän että keho pitää totuttaa tiheään frekvenssiin. Ja tiedän, että myös Hulkki on kirjoittanut että nimenomaan punttitreenin kohdalla näin pitää tehdä. Intervalleista tai aerobisen tehosta ylipäätään ei ole tainnut olla mitään puhetta... mutta olet oikeassa, että jokaisen omilla aivoillaan ajattelevan pitäisi se tajuta. Harmi vaan, että käytännössä näin ei ole (mutta sehän ei sitten taas ole Hulkin tai kenenkään muunkaan missälie-forumeilla tms. kirjoittelevan vika).
En todellakaan tarkoittanut tai hakenut takaa ettet tietäisi! :)

Mutta toivoisin silti, että edes jossain kirjoituksessa kävisi ilmi, että kaikki aerobinen ei ole turhaa vaan myös aerobisella harjoittelulla on positiivisia vaikutuksia. :) Tosin ehkä se riittää, että mä olen täällä nyt sitten asiasta jaksanut saarnata... :lol2:

Niin, ja pitää muistaa että aerobisella harjoittelulla on nimenomaan positiivisia vaikutuksia myös muihin asioihin kuin juuri siihen punttitreeniin. Eri asia tietysti, jos ainoa tarkoitus on maksimoida lihaskasvua/voimia tms.

Nimim. Maratonille harjoittelu ja aktiivinen saliharjoittelu eivät aina sovi täydellisesti yhteen :whip:

Back
Ylös Bottom