CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

a) Mulla on ikäisekseni suhteellisen hyvä aineenvaihdunta, joten olen siltä osin lähempänä Hulkkia kuin helposti lihoavia
Toki, mutta sillä iällä ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä kun katsotaan kenen tulisi tehdä aerobista ja kuinka paljon. Ainoastaan aineenvaihdunnan absoluuttisella "nopeudella" on.
d) Hulkinkin kannattaisi tehdä aerobista treeniä, koska se parantaa elimistön monia toimintoja (verenkiertoa, virkeyttä, kuona-aineiden poistumista, pitää hengitystiet kunnossa tms. mitä täälläki on monta kertaa mainittu).
Kyllähän mä olen jalkatreenien jälkeen palauttavasti aina sen 10 minuuttia tehnytkin.
Syödä Hulkki jaksaa varmasti energiapositiivisesti vaikka tekisi 2x viikko 30-60 minuuttia paluttavaa tai lievästi hengästyttävää aerobista.
Tuosta en olisi niinkään varma. Esimerkiksi juuri pari viikkoa paino pysytteli melko samoissa lukemissa, vaikka kiinteää ruokaa en enempää jaksaisi enää syödä. Siispä lisäsin nestemäisiä kaloreita, ja paino lähti taas hitaasti nousemaan. En kuitenkaan viitsisi puolia päivän kaloreista ottaa juomalla, joten tämänhetkisten ~5000 kalorin treenipäivien kulutusta en enää hirvittävästi mielelläni lisäisi.
Niin ja eikös se hifistely oo kans sitä kaiken maailman laitteilla pumppailua kunnon perusliikkeiden sijaan, joten siltä kannalta Hulkki ei kauheelta hifistelijältä vaikuta.;)
Kyllähän meikäläinen aika paljon laitteita ja eristysliikkeitä käyttää perusliikkeiden lisäksi, en vain perusta treeniäni pumppailulle.

Toki, mutta sillä iällä ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä kun katsotaan kenen tulisi tehdä aerobista ja kuinka paljon. Ainoastaan aineenvaihdunnan absoluuttisella "nopeudella" on.
Tuolla vain aikaisemmin väitit, että olen täysin päinvastainen tapaus kuin sinä, eli kerään helposti läskiä. Näinhän ei toki ole.

Kyllähän mä olen jalkatreenien jälkeen palauttavasti aina sen 10 minuuttia tehnytkin.

Tuota en pitäisi edes aerobisena
Tuosta en olisi niinkään varma. Esimerkiksi juuri pari viikkoa paino pysytteli melko samoissa lukemissa, vaikka kiinteää ruokaa en enempää jaksaisi enää syödä. Siispä lisäsin nestemäisiä kaloreita, ja paino lähti taas hitaasti nousemaan. En kuitenkaan viitsisi puolia päivän kaloreista ottaa juomalla, joten tämänhetkisten ~5000 kalorin treenipäivien kulutusta en enää hirvittävästi mielelläni lisäisi.
Onnetonta jos ei jaksa päälle 5 tonnia vetää;). Mä söin 20 - vuotiaana 82-83 kiloisena 5000 ja paino sentään nousi vähän. 6000 rupes jo tekemään tiukkaa (no mä oon aina tykännyt ruuasta :D).

Tuolla vain aikaisemmin väitit, että olen täysin päinvastainen tapaus kuin sinä, eli kerään helposti läskiä. Näinhän ei toki ole.
Niin no, "päinvastainen" on turhan raju ilmaus sillä molemmathan tässä klassikkikilpailijoita ollaan. Mutta siinä spektrissä ollaan noiden mainitsemieni ominaisuuksien osalta aivan eri päistä.
Onnetonta jos ei jaksa päälle 5 tonnia vetää;). Mä söin 20 - vuotiaana 82-83 kiloisena 5000 ja paino sentään nousi vähän. 6000 rupes jo tekemään tiukkaa (no mä oon aina tykännyt ruuasta :D).
Ja söit sen 5000-6000 kaloria tietenkin puhtaasta bodyruoasta?

Kerropa, missä yhteydessä olen väittänyt aerobista täysin turhaksi?
...Seuraavassa viestissäni kirjoitin:
Faidra sanoi:
Siitä taisin kyllä kirjoittaa liian kärkkäästi, kun väitin Hulkin sanoneen ettei aerobisesta harjoittelusta ole mitään hyötyä. Eihän hän ihan tuolla tavalla ole missään kirjoittanut, todennut vaan että rasvanpolton kannalta perusaerobinen ei ole se tehokkain tapa edetä.
Olin ilmeisesti lukenut viestejäsi vähän turhan hätäisesti ja tuo (mainitsemasi) oli se mielikuva joka mulle oli jäänyt. Sorry siitä, mun moka. Joskin minun mielestäni useista viesteistäsi on juurikin helposti jäänyt se mielikuva, että et pidä aerobista missään arvossa ja edes kisadieetillä sitä ei kannattaisi tehdä. Varmastikin oma asenteeni tässä asiassa on saanut mut nimenomaan lukemaan nuo viestit niin, että ymmärrän ne kuten haluan ymmärtää ja närkästyn siitä, että joku voi väittää ettei aerobista tarvitse tehdä (kun taas itse en voi kuvitella että ikinä pääsisin kisakuntoon ilman aerobisen tekemistä, ainakaan sellaisen aineenvaihdunnan kera joka mulla tällä hetkellä on... eri asia, jos siihen pystyy ajan kanssa vaikuttamaan mm. lihasmassan keräyksen myötä). Sun vikasihan se ei ole jos joku vatipää lukee tekstejäsi oman vatipääsuodattimensa kanssa eikä ymmärrä mitä kirjoitat. :)

Lisäksi täysin itsestään selvä oletus esimerkiksi salitreenistä tai intensiivisestä aerobisesta puhuttaessa on se, että näihin liikuntamuotoihin ei hypätä nollatilanteesta vaan asteittain totutellen.... Jos joku oikeasti on niin tyhmä, että kuvittelee esimerkiksi täysitehoisiin intervallitreeneihin monta kertaa viikossa ryhtymisen onnistuvan aivan tuosta vain ilman mitään totuttelua ja peruskunnon rakentamista, ei se suoraan sanottuna ole minun ongelmani.
Ymmärrän, että tätä asiaa ei kiinnosta teroittaa joka kerta eikä varmaan tarvitsekaan. MUTTA on satavarmaa, että tätä(kin) palstaa lukee moni juurikin näin tyhmä - ja ensi viikolla he lähtevät toteuttamaan niitä kovia intervalleja monta kertaa viikossa, täydellä teholla. Parin viikon päästä kroppa on aivan tukossa ja ihmetellään miksi tää ei nyt toimikaan. Sama asia, kuin se, että lähdetään apinoimaan jonkun kisadieettiä 20% rasvoissa ja oletetaan, että päästään samaan kuntoon. Se on kyllä tosi että sehän ei ole sun ongelmasi eikä kenenkään muunkaan joka näitä juttuja julkisesti nettiin kirjoittaa... vaan niiden, jotka ovat niin typeriä etteivät kykene käyttämään omia aivosolujaan sen vertaa, että suunnittelisivat asiat järkevästi. Ihmiset haluavat valmiita vastauksia ja luulevat saavansa niitä "guruilta".
Mitä tulee meikäläisen tekemisten ja sanomisten "voimaan", olen useampaankin otteeseen huomauttanut julkisesti että väittämien järkevyyttä pitäisi arvostella niiden taustalla olevien perustelujen ja todistusaineiston perusteella, eikä niiden esittäjän persoonan pohjalta.
Nii-in, siksihän mä kyseenalaistankin (vaikkakin näköjään sitten väärin perustein). Musta sää oot söötti kun ärsyynnyt usein pöhköistä kysymyksistä (ja siitä sua koskevasta kritiikistä). :D ... ja siitä että joku ymmärtää tekstisi väärin... koita kestää, tuolla tekstimäärällä sitä tapahtuu väkisin etkä voi sitä estää millään tavalla.
Aika heikko saa ihmisen kunto olla, jos KÄVELY sitä kohottaa.
Et selvästikään ole koskaan ollut kävelyllä fitnesstyttöjen kanssa. :) Kävely = mennään niin lujaa kuin jalat kulkee eteenpäin ilman juoksuaskelia.
Ok, ensinnäkin on pakko kysyä, mistä ihmeestä tuo tulee, että ainoastaan matalasykkeisellä aerobisella (kävelyllä?) voidaan välttää kangistuminen ennen 30 vuoden ikää? Väittäisinpä, että vaikka varsinaisia kävelylenkkejä ei tehtäisi normaalin paikasta toiseen... jäkä jäkä ja kälä kälä
Joo-o, mutta mähän en tainnut missään kohti puhua matalasykkeisestä aerobisesta. Ajatukseni oli lähinnä sellainen liikunta, jossa kroppa saa monipuolisesti liikettä - oli se mitä tahansa liikettä soudusta aerobicciin, lentopallosta crossarin nitkuttamiseen. Tai intervalleja. Mitä vaan, joka eroaa siitä että liikutetaan ainoastaan sitä käsipainoa yhtä liikerataa pitkin (hmm, tosin ehkä juurikin nuo lihaskunto-kuntopiirit yms. voisivat mennä siihen kategoriaan jota mä pidän aerobisena...) tai veivataan crossaria palautumismielessä 10min. Venyttely, hieronta ja hyvin kevyt aerobinen TUKEVAT mielestäni kehon palautumista ja ovat toinen osa-alue (=lihashuolto) sen aerobisen liikunnan lisäksi.

Selvennetään nyt vielä, että mun sanakirjassani aerobinen liikunta on jotain missä keho pistetään liikkumaan ja syke vaihtelee koko ajan jossain välillä 130-170. Jos aerobinen luetaan normaalisti liikunnaksi, jossa syke on 70-80% maksimista (mulla esim. 135-156) niin itse kyllä lukisin siihen jossain määrin kovemmatkin sykkeet, etenkin jos harjoituksen aikana tulee sykevaihteluita eli syke ei koko ajan pysy siellä jossain 160-170 tuntumassa. Esim. kärpäslätkän heilutusta en lukisi silti aerobiseksi vaikka siinä syke olisikin vaikkapa puolen tunnin ajan 140. Se ei takuulla silti kuluta saman verran kuin lenkki, jossa keskisyke on 140. Punttitreenissäkin syke laskee käytännössä jatkuvasti alle tuon rajan sarjapalautusten aikana (ellei sitten tee jotain raivokasta super/vuorosarjahöykkyytystä todella lyhyillä palautuksilla... jolloin taas treenipainotkaan eivät usein voi olla kovin ihmeellisiä).

Tästä tosin herääkin kysymys - jos volyymitreenissä syke on jatkuvasti yli 130, onko se aerobista?

Hitto, että pohdinta saa mut kyllä ihan sekaisin. Ja sanottakoon vielä että suurin osa tästä on vielä ihan puhdasta mutuilua. :lol2: Olis pitäny alun pitäen olla vaan hiljaa!

Tästä tosin herääkin kysymys - jos volyymitreenissä syke on jatkuvasti yli 130, onko se aerobista?

Eikö mikä tahansa treeni ole aerobista jos syke pysyy koko ajan ylhäällä?

Joo, siis tietysti sanan alkuperäisessä merkityksessä... mutta meinasin lähinnä sitä, että jos vaikkapa Hulkki tekisi jokaisen treeninsä vuoropareina ja syke ei koskaan tippuisi alle aerobisen rajan, niin voitaisiinko hänen treeniään pitää sitten yksinomaan aerobisena treeninä? Eli kuten kirjoititkin, niin jos tuijotetaan ainoastaan sitä sykettä, niin sillon kai mikä tahansa sykkeen tietyn rajan yli nostava treeni voidaan mieltää aerobisena? Kai siinä kuitenkin joku ero on, hölkötelläänkö lenkkipolulla, heilutetaanko kärpäslätkää, jännitetäänkö Suomen lätkäpeliä vai veivataanko rautaa todella lyhyillä palautuksilla? Jos siis oletetaan, että kaikissa näissä syke pysyy tietyn rajan yläpuolella tmv.

itse en voi kuvitella että ikinä pääsisin kisakuntoon ilman aerobisen tekemistä
Niin kauan kuin nivelet ja lihakset vain kestävät, palaa rasva paremmin tekemällä mm. niitä intervalleja kuin aerobista.
Punttitreenissäkin syke laskee käytännössä jatkuvasti alle tuon rajan sarjapalautusten aikana (ellei sitten tee jotain raivokasta super/vuorosarjahöykkyytystä todella lyhyillä palautuksilla... jolloin taas treenipainotkaan eivät usein voi olla kovin ihmeellisiä).
Ei välttämättä. Olen monta kertaa todella kovavolyymisia treenejä tehdessäni käytännössä juossut suorituspaikalta toiselle ja tehnyt sarjat sen verran haastavilla romuilla, että ensimmäisessäkin sarjassa 10 toistoa on tehnyt tiukkaa. Ja tätä siis koko treeni, yhteensä jopa esim. 60 sarjaa. Pahimmillaan tuollainen treeni sattuu pumppuun ja keuhkoihin enemmän kuin lihaksiin, vaikka sarjoissa tosiaan käytetään ihan riittävän isoja painoja. Hengityskin on sellaista vinkumista kun sarjojen välillä hölkkää suorituspaikalta toiselle.
Joo, siis tietysti sanan alkuperäisessä merkityksessä... mutta meinasin lähinnä sitä, että jos vaikkapa Hulkki tekisi jokaisen treeninsä vuoropareina ja syke ei koskaan tippuisi alle aerobisen rajan, niin voitaisiinko hänen treeniään pitää sitten yksinomaan aerobisena treeninä?
Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? Tottakai sama treeni voi sisältää sekä aerobisen että anaerobisen komponentin. Anaerobinen rasitus tulee niistä painoilla tehtävistä sarjoista, ja aerobinen rasitus tulee siitä korkean sykkeen ylläpidosta. Hyvä esimerkki on jokin aika sitten käyttämäni EDT-blokki etu- ja takareisille. Reisiojennusta ja -koukistusta vuorotellen 10RM-painoilla 15 minuutin aikana yhteensä 16 supersarjaa, toistojen pyöriessä keskimäärin 5-6 alueella. Sarjat olivat itsessään anaerobisia, mutta syke oli aivan tolkuttoman korkealla koko ajan.

Tosin täytyy muistuttaa, etten todellakaan ole mikään aerobisen harjoittelun asiantuntija, joten esim. termit saattavat olla perseellään.

Niin no, "päinvastainen" on turhan raju ilmaus sillä molemmathan tässä klassikkikilpailijoita ollaan. Mutta siinä spektrissä ollaan noiden mainitsemieni ominaisuuksien osalta aivan eri päistä
en sanoisi meiän olevan kovinkaan erilaisia, sillä mullahan on ihan hyvä aineenvaihdunta. Sulla nyt on vaan ekstranopea.

Ja söit sen 5000-6000 kaloria tietenkin puhtaasta bodyruoasta?
Mä inhoan sana bodyruoka. Mitävittua se on? Söin kuitenkin silloin safkat aika puhtaasta lähteestä, ei siis paskaruokaa. Esim. riisiä, pastaa, leipää ja "kaloripommina" esim. mysliä. Tuolloin söin vielä lihaakin, esim. jauhelihaa meni helposti sen reilu 500g päiväsä, tai sitten 3 kananrintaa. Ja ehkä 100-150 grammaa heraroheiinia päivässä + vajaan sata grammaa maltoa palkkarissa.

Okei, 6000 täyty jo vetää yks "paskaruoka", eli esim. litran sokerijugurtti ja esim. vähän keksejä. Tonne 6 tonnin pintaan ja yli vedin vaan kokeillessani ABCDE-dieettiä, ja kunnojn bullkausta. Montaa viikkoa ei jaskanut vetää, ei kerta kaikkiaan meinannu pystyä treenaamaan esim, jalkatreenejä kun tuli paha olo.

Noi oli siis joskus nuorena hulluina vuosina:rolleyes:

Niin ja aerobisen treenin rajuina vuosian muutama vuosi taaksepäin söin kanssa hyvinkin 5000 ja risat, tosin en ehkä pelkästään "syönyt", vaan join, koska palkkarisssa oli reippaammin hiilaria. Usein tuli 2 palkkaria päivässä useammasta treenistä johtuen + jopa 100 hiilaria treenin aikana. Joskus nestemäisenä meni hyvinkin sen 2000 kaloria.

Mut toi sun 10 000 päivässä Jenkkiaikoina on kyllä jo aika käsittämätön luku, en nimittäin kovin kauaa pysty vetämään ees paskaruuasta kovin korkeita kaloreita (en oo ees yrittänyt kovin pitkään). Tulee vaan paha olo.

Mut toi sun 10 000 päivässä Jenkkiaikoina on kyllä jo aika käsittämätön luku, en nimittäin kovin kauaa pysty vetämään ees paskaruuasta kovin korkeita kaloreita (en oo ees yrittänyt kovin pitkään). Tulee vaan paha olo.
Aika työkseen tuon 10 000 kalorin eteen sai kyllä syödä. Toisaalta maksimoin kalorit aika hyvin piittaamatta laadusta, ja käytin mm. seuraavia kikkoja:
- Makaronin ja riisin kanssa aina kauheat läjät voita kaloreita lisäämään
- Koko ajan, siis aivan koko ajan kuljin talossa sellainen litran termosmuki kädessä, mukista kittasin joko sokeripepsiä tai kulutusmaitoa. Kulutusmaitoa meni gallona päivässä, limua varmaan saman verran.
- Hyvä kaloripommi oli läjä isoja peanutbuttersandwicheja, joihin siis iskin sitä maapähkinävoita varmaan sentin kerroksen väliin. Noita kykenin syömään vaikka kuinka monta kerrallaan.

Aika työkseen tuon 10 000 kalorin eteen sai kyllä syödä. Toisaalta maksimoin kalorit aika hyvin piittaamatta laadusta, ja käytin mm. seuraavia kikkoja:
- Makaronin ja riisin kanssa aina kauheat läjät voita kaloreita lisäämään
- Koko ajan, siis aivan koko ajan kuljin talossa sellainen litran termosmuki kädessä, mukista kittasin joko sokeripepsiä tai kulutusmaitoa. Kulutusmaitoa meni gallona päivässä, limua varmaan saman verran.
- Hyvä kaloripommi oli läjä isoja peanutbuttersandwicheja, joihin siis iskin sitä maapähkinävoita varmaan sentin kerroksen väliin. Noita kykenin syömään vaikka kuinka monta kerrallaan.

Miten tuon mättämisen lisäksi pystyy vielä treenaamaan..

Ei voi sanoa kuin :urjo:

Oliks ne noin korkeet kalorit joka päivä?

Oletko Hulkki jossain kertonu tarkemmin noista isometrisistä jännittelyistä? Mitä niillä haetaan, tehdäänkö pumppaavammin vai pitkiä pitoja?

Mihin kohtaan on järkevä vetää raja, kun puhutaan hiilarien ja rasvan välttämisestä samalla aterialla? Jos vaikka vetää iltapalaksi purkillisen tonnikalaa, hörpyn rypsiöljyä ja kolmen desin lasin maitoa, niin pilaako maidon hiilarit proteiini-rasva-ateriaksi ajatellun kokonaisuuden?

Oliks ne noin korkeet kalorit joka päivä?
Ei tietenkään joka päivä, mutta suuren osan ajasta kylläkin. Aluksi en yksinkertaisesti kyennyt syömään noin paljon, vaan aloitin sellaisella 5000-6000 kalorin päivämätöllä ja parin kuukauden päästä söin parhaimmillani jo sen 10 000 päivässä.
Oletko Hulkki jossain kertonu tarkemmin noista isometrisistä jännittelyistä? Mitä niillä haetaan, tehdäänkö pumppaavammin vai pitkiä pitoja?
Ei löydy mitään meikäläisen tekstejä asiasta. Nuo ovat varsin yksinkertaisia, eli treenin jälkeen jännitetään lihasta niin kovaa kuin pystytään about 10 sekuntia putkeen, höllätään hieman ja uudestaan, jne. Tällaista muutama minuutti pyrkien kutakuinkin saamaan lihas kramppiin.
Mihin kohtaan on järkevä vetää raja, kun puhutaan hiilarien ja rasvan välttämisestä samalla aterialla? Jos vaikka vetää iltapalaksi purkillisen tonnikalaa, hörpyn rypsiöljyä ja kolmen desin lasin maitoa, niin pilaako maidon hiilarit proteiini-rasva-ateriaksi ajatellun kokonaisuuden?
Ei tuollaiset määrät haittaa mitään. Tuo rasvan ja hiilarin erottelu eri aterioille koskee suuria määriä molempia. Eli suurta määrää rasvaa ei tulisi yhdistää suuren hiilarimäärän kanssa, mutta kunhan määrät ovat maltillisia, ei yhdistelemistä tarvitse pahemmin pelätä.

Aivan järjettömiä määriä ruokaa. Eihän siinä ole mitään järkeä syödä noin paljon yli kulutuksen :confused:. Vai väittääkö joku että lihas kasvaa paremmin jos syö 5000 kcal yli kulutuksen kuin jos söisi 1000 kcal yli kulutuksen? Oliko sulla joku pätevä syy vetää tuo syöminen tuolla jenkeissä noin äärimmäisyyksiin? Toki kasvoit paljon tuona aikana, mutta luuletko, että olisit saanut saman kehityksen vähemmällä rasvan kertymisellä jos oisit vähän rajoittanut kaloreiden määrää? T-nationissa on hyvä artikkeli (the truth about bulking) http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956 . Olet varmaan lukenut, mutta moni muu ei varmasti ole. Artikkelissa käsitellään varsinkin jenkeissä vallitsevaa sika-bulkki-kulttuuria kehonrakennuksessa. Omasta kokemuksesta voin sanoa että mulle tekee jo 3000-3500 kcal syöminen puhtaasta ruuasta melko tiukkaa ja läskiä kertyy silti tasaiseen tahtiin. Jos vetelisin päivittäin edes 5000 kcal niin oisin kohta aivan järkyttävä possu. Toki painat enemmän ja sulla on nopeampi aineenvaihdunta, mutta aika uskomattomalta kuulostaa 10 000 kaloria päivässä:kuola:

Aivan järjettömiä määriä ruokaa. Eihän siinä ole mitään järkeä syödä noin paljon yli kulutuksen :confused:
En ole missään vaiheessa väittänyt että tuo jenkkibulkkini olisi muka ollut sieltä fiksuimmasta päästä, päinvastoin.
Oliko sulla joku pätevä syy vetää tuo syöminen tuolla jenkeissä noin äärimmäisyyksiin?
Koska en tuolloin ollut koskaan kiinnittänyt edes huomiota riittävään ravinnonsaantiin, halusin vain kokeilla miten kroppa reagoi kun syön oikeasti paljon ja usein, ilman mitään half-ass-meininkiä.
Toki kasvoit paljon tuona aikana, mutta luuletko, että olisit saanut saman kehityksen vähemmällä rasvan kertymisellä jos oisit vähän rajoittanut kaloreiden määrää?
Tottakai tuon olisi voinut hoitaa fiksumminkin, ei kai tuosta nyt mitään epäselvyyttä ole?

Miten tollasella turbobulkilla aineenvaihdunta ja ruuansulatus reagoi? Varmaan olo oli aika turvonnut ja tunkkainen vai?
Kyllähän tuon bulkin aikana oli aika nesteinen ja täysi koko ajan. Safkaa sai tosiaan mättää naamaan puoliväkisin, eikä syöminen mitenkään erityisen hauskaa ollut kun koko ajan piti mutustaa tai juoda jotain mahdollisimman kaloripitoista.

Back
Ylös Bottom