Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eri asia on satakiloisen kovaan punttitreeniin toki tottuneella Hulkilla, jolla on elohopean nopea aineenvaihdunta, ehkä hänelle riittää kun jollain istumakuntopyörällä saa sykkettä nostettua.
Kerropa, missä yhteydessä olen väittänyt aerobista täysin turhaksi? Olen nimenomaan pariinkin otteeseen kirjoittanut, että jopa bulkilla kannattaa treenin jälkeen tehdä kevyttä aerobista palautumisen edistämiseksi, ja teen näin itsekin. Lisäksi matalasykkeinen aerobinen liikunta on luonnollinen vaihtoehto rasvanpolttotarkoituksiin silloin, kun nivelet / lihakset eivät kestä intensiivisempiä liikuntamuotoja (kuten intervallit tai ylimääräiset salitreenit).Hulkki, ootko missään vaiheessa tullut ajatelleeksi että nämä toteamukset aiheesta "aerobinen liikunta on täysin turhaa" saattavat jossain määrin vaikuttaa siihen, miten esim. sua fanittavat nuoret jampat treenaavat? Jätetään ne kaveriporukat jalkapallotreenit... unohdetaan lenkkeily. Hui.
Puhut yleisesti aerobisen liikunnan kuntoa kohottavasta vaikutuksesta, ja sitten otat esimerkiksi kävelyn? Aika heikko saa ihmisen kunto olla, jos KÄVELY sitä kohottaa. Itse miellän kuntoa kohottavaksi liikunnaksi lähinnä sellaiset suoritukset, joissa tulee hiki ja ihminen selvästi hengästyy - esimerkiksi perusintensiivinen crossari tai kuntopyörä. Kävely sen sijaan saa olla todella kovatahtista, jotta siinä hengästyisi.Tuskin yhdenkään kehonrakentajan lihasmassan kehitys voi olla kiinni yhdestä tai kahdesta kävelylenkistä viikossa?
Ok, ensinnäkin on pakko kysyä, mistä ihmeestä tuo tulee, että ainoastaan matalasykkeisellä aerobisella (kävelyllä?) voidaan välttää kangistuminen ennen 30 vuoden ikää? Väittäisinpä, että vaikka varsinaisia kävelylenkkejä ei tehtäisi normaalin paikasta toiseen liikkumisen lisäksi lainkaan, on mm. säännöllinen venyttely sekä pehmytkudosterapia (esim. hieronta) huomattavasti sitä kävelyä tehokkaampia keinoja välttää kehon jäykistymistä. Siihen päälle kun laitetaan intensiivinen aerobinen lämmittelyineen ja loppujäähdyttelyineen, sekä tietenkin fiksusti jaksotettu punttitreeni lyhyin palautuksin (jolloin syke todellakin nousee ja hiki virtaa), en vain näe mitään perustelua sille, että päälle tarvittaisiin vielä jotain kävelyä kropan "jäykistymisen" välttämiseksi.Pelkkä puntin vääntäminen pitkällä tähtäimellä ei välttämättä ole se paras tapa ylläpitää hyvää kuntoa läpi elämän. Ei kai kaikki voi ainoastaan tähdätä siihen, millä saadaan kasvatettua muutama gramma enemmän sitä lihasta? Jos loppupeleissä ollaan siinä kunnossa, että paikat jäykistyy ja ollaan aivan kankeita jo kolmikymppisinä.
Kuten olen jo moneen kertaan selventänyt, ajattelen itse asioita puhtaasti kehonrakennuskehityksen maksimoimisen näkökulmasta. Jos haluaisin vain olla terve, en harrastaisi minkäänlaista kilpaurheilua, koska äärimmilleen vietynä jopa naturaaliharjoittelu on terveyttä tuhoavaa hommaa. Esimerkiksi lihaskasvun maksimointiin pyrkivä treeni kuluttaa pitkässä juoksussa väistämättä niveliä ja yleinen loukkaantumisriski on äärirajoilla treenatessa aivan eri luokkaa kuin kevyessä kuntoilupumppailussa. Itse olen tiedostanut tämän jo hyvin nuorena, kun kärsin ensimmäisistä antibioottihoitoon johtaneista urheilusyntyisistä rasitusvammoistani jo 10-vuotiaana. Nyt, kun kilpailen Classic Bodybuildingissa, olen pitkän aikavälin suunnitelmieni mukaisesti hyväksynyt sen tosiasian, että joudun vielä seuraavat 5-10 vuotta tietoisesti treenaamaan kroppaani pikkuhiljaa hajottavalla tavalla, jotta saisin rakennettua Classicissa tarvitsemani peruslihasmassan. Sen jälkeen, kun olen tuon perusmassan mm. kroonisten nivelkipujen hinnalla vuosien päästä rakentanut, voin ryhtyä treenaamaan ja syömään terveyspainotteisemmalla tavalla.Sinänsä tällä foorumilla ei aerobista puolta juurikaan arvosteta, vaikka ns. "normaalitreenarille" se olisi varmasti erittäin hyödyllistä monestakin syystä.
Kuten jo edellä mainitsin, ei kenenkään sanomisia tulisi uskoa sellaisenaan, vaan on itse kunkin vastuulla miettiä perusteluja väittämien takana - oli väittäjä sitten kuka tahansa.Tietyllä tavalla kuitenkin tällainen lajin (tahattomana?) keulakuvana toimiminen pistää varmasti ajattelemaan - tai olisi ehkä syytä pistää ajattelemaan - sitä, miten mistäkin asioista kirjoittaa. On mielestäni vaarallista antaa ikäänkuin kasvonsa esim. tuollaisille lausahduksille joista nyt itse tässä mainitsin.
Niinpä. Aika suppeaksi ja lakitekniseksi menisi meikäläisenkin tekstit, jos joka kerta rupeaisin miettimään että mitenkäs tämäkin nyt pitäisi sanoa jotta kukaan ei vain saisi tästä vääriä ideoita. Kyllä ihmisten nyt helvetti pitäisi osata tervettä järkeä käyttää.IMO tuo Faidran tulkinta on vähän kuin piru lukisi raamattua: Irroitetaan kontekstissa lauseita, huomioimatta mitä muuta sisällössä on. Hulkki on sanonut myös, että kroppa pitää totuttaa tiheään frekvenssiin ja että kenenkään sanomisiin ei pidä uskoa sokeasti. Jos joka postissa pitäisi nämä jutut erikseen mainita, niin säännöllisesti kysymyksiin vastailu muuttuisi todella vaivalloiseksi.
Miksi intensiivinen intervalli eroaisi tuossa mielessä millään tavalla punttitreenistä? Mielestäni on aika absurdia ajatella, että salitreeniin täytyy totutella, mutta intervalliin ei. Tottakai kaikkeen uuteen rasitukseen pitää totutella asteittain, oli kyseessä sitten salitreeni, intervallit, tai pään lyöminen seinään. Tämä on IMO itsestään selvää.Tottakai tiedän että keho pitää totuttaa tiheään frekvenssiin. Ja tiedän, että myös Hulkki on kirjoittanut että nimenomaan punttitreenin kohdalla näin pitää tehdä. Intervalleista tai aerobisen tehosta ylipäätään ei ole tainnut olla mitään puhetta...
Jos pudotettavaa on 20 kg, ei kisadieetille kannata mielestäni vielä edes lähteä. Tuossa tilanteessa fiksuinta on vetää 10 kilon välidieetti, syödä about kuukausi maltilla plussaa aineenvaihdunnan herättämiseksi, ja lähteä sitten varsinaiselle kisadieetille. Itse en esimerkiksi ikinä lähtisi kisadieetille 20 kiloa pudottamaan, koska homma ei onnistuisi ilman hulppeaa lihaskatoa. Ja näin siis 100-kiloisella miehellä - mietipä kuinka raju veto 20 kilon pudotus on puolet pienemmälle naiselle.Tästä voiskin heittää juhannuksen kunniaksi kyssärin Hulkille... Moni bf-tyttö dieettaa kisoihin helposti sen lähemmäs 20 kg, minkälaista aerobista tuohon urakkaan suosittelisit?
Eihän siinä mitään ihmeellistä ole, että jotkut tarvitsevat enemmän liikuntaa kulutuksen ylläpitämiseksi kuin muut. Tähän vaikuttavat yksilölliset tekijät sekä mm. dieetin pituus, mutta ne kulutuksen lisäämisen (liikunnan harrastamisen) säännöt ovat edelleen samat: lihaksen säilymisen ja rasvanpolton kannalta paras tilanne olisi se, että salilla kyettäisiin treenaamaan 2 kertaa päivässä. Jos tämä ei onnistu (joko käytännöllisistä tai esim. kropan rasituksensietokykyyn liittyvistä syistä), seuraavaksi paras vaihtoehto on tehdä intensiivistä aerobista (esim. intervalleja). Jos tämäkään ei onnistu, on se viimeinen vaihtoehto yksinkertaisesti harrastaa järjetön määrä matalasykkeistä, pitkäkestoista aerobista.Mitä olen usean "gurun" puheista ymmärtänyt, niin varsinkin lantion ja reisien rasvat ovat useilla niin tiukassa, ettei niitä saada sieltä veke ilman hulluja määriä aerobista. Ainakaan jos kyseessä on eka dieetti, aikaa 25 viikkoa ja kiloja tiputettavana +10 kg... Onko sulla jotain mielipidettä tästä?
-Saappaanheitto (jos lasketaan vain lajitreeni)kilpaurheilulajissa treenataan vain 4-5 tunnin mittaista treeniä viikossa?
Hyviä pointteja Temellä, mutta tässäkin tulisi muistaa väitteen taustat. Aerobisen tekeminen on hyödyllisempää ja vähemmän haitallista Teemulle kuin esimerkiksi meikäläiselle, koska Teemu on hitaamman aineenvaihdunnan omaava treenaaja, jolle kertyy helpommin massaa (sekä lihasta että rasvaa). Teemulla etureisiin kertyy helposti sekä lihasta että rasvaa, ja ukolla on lisäksi melkoinen kestävyysurheilutausta eli aerobinen on luonnollisempi harjoitusmuoto kuin monille muille. Näissä kaikissa kohdissa olen tavallaan Teemun täydellinen vastakohta, sillä meikäläisellä on äärimmäisen nopea aineenvaihdunta (eli keho pysyy mielellään laihana ja kireänä, mutta lihasta tai rasvaakaan ei kovin helposti kerry) ja tämä näkyy selkeästi etureisissä (eli etureidet ovat kireät mutta lihasta niihin ei ole saanut oikein millään). Lisäksi olen aina ollut todella huono kestävyyslajeissa, eivätkä pitkäkestoiset monotoniset suoritukset todellakaan luonnistu meikäläiseltä erityisen hyvin.Urheilijan, jopa kovaa treenaavan naturaalibodarin (:jahas:, koska on niitä kovempiakin lajeja..) kannattaisi myös ajatella omaa terveyttään, tekemällä palauttavia harjoitteita enemmän (myönnän, että itselläkin jää monesti liian vähäiseksi).
Kevyt aerobinen voi olla muutakin kuin vain kävelyä, joko ihan kevyesti 50% maksimisykkeistä tai peruskestävyysalueella 50-70% (lievästi hengästyen). Bodareilla/ fitnesurheilijoilla olisi monesti aikaa, sillä massasiisonilla punttitreenjä on monesti viikossa vain 4-5 (okei, fitneksessä täytyy vaparia, liikkuvuutta ja kehonhallintaaa treenata ympäri vuoden). Kuinka monessa muusssa kilpaurheilulajissa treenataan vain 4-5 tunnin mittaista treeniä viikossa?
No jos jonkun mielestä yli 400 sivua kauheaa paskanjauhantaa on mielenkiintoista luettavaa, niin mikäs siinä :DMielenkiintoista luettavaa tämä thread.
Lukaisin tuon nopeasti pari päivää sitten, ja Waterburylla on kyllä hyviä pointteja tuossakin artikkelissa. Kaveri vain sortuu mielestäni sensaatiohakuiseen kirjoitustyyliin "Everything is about to change", mikä särähtää omaan korvaan. Lisäksi tuo artikkelin päättävä retorinen kysymys siitä, miksi sarjan viimeiset toistot eivät ole ne helpoimmat, jos silloin kerran rekrytoidaan suurin määrä lihassoluja, sortui mielestäni yritykseensä olla nokkela. Eiköhän kuitenkin suurin osa treenaajista tunne mm. käsitteen maitohappo.Ootkos hulkki lukenu t-neissönistä waterburyn uusimman artikkelin "Everything Is About to Change"?
Toihan on vaan alustusta seuraavaa artikkelia varten, mutta mitä mieltä olet artikkelinsarjan sanomasta tähän mennessä?
Tottakai paljon hyvää asiaahan tossa on mutta itelle ainakin jotenkin vähän särähti korvaan esim se että kaikki sarjat pitäisi lopettaa viimeistään silloin toistojen vauhti alkaa hidastua. Eli esim noin 5 toiston sarjaan pitäisi valita noin 10rm paino, liikkeestä riippuen toki. Uskotko että sarjojen jättäminen noin paljon "kesken" on pitkällä aikajaksolla järkevää?
Hartiatki levis varmaa 10cm tos kahes vuodes 
Ei hemmetti kun kattoo noita -98 kuvia ja vertaa nykyiseen -07-kuntoon niin rupeaa kyllä oikeen huvittamaan toi sun kehitys. Mutta :thumbs::thumbs: omistautumisestas lajille ja pirusti motivoi kyllä nähdä noi kuvat, ehkä vois itsekkin joskus päästä kuntoon...:DEikös teidän pitänyt jo viikko pari sitten tulla? Tänne vain pelottelemaan Helsingin klassikkiruipeloita. :DKoskas me isketään Maton kans taas meijerille kadonneitten etureisien metsästykseen?
Kyllähän tuo failureen treenaamisen kyseenalaistaminen oli IMO aivan pätevää shittiä, ja hermostosta Waterbury tietää neurofysiologina varmasti ihan riittävästi.Oli kyllä huvittava toi Chad Waterburyn "Everything is about to change!" otsikko. Ton kun lukee niin tulee mieleen, että mies on sanomassa jotain, kuten että alkoholinjuonti kasvattaakin lihaksia tms. Vie osaltaan uskottavuutta noilta artikkeleilta tollanen "jumalan sana"-tyyli. Joihinkin varmaan uppoaa, mutta henkilökohtaisesti lähinnä huvittaa. Ja kuten mainittiinkin, eihän toi mitään niin ihmeellistä ollutkaan. Jännä kuitenki nähdä mitä mies saa kehitettyä, tuskinpa kuitenkaan mitään mullistavaa, joka tekee muunlaisesti harjoittelusta täysin turhaa..
Arska tai Jay. Ronnieta ja Jayta lukuunottamatta kaikki listaamasi ukot ovat jo lopettaneet kilpauransa, ja Ronnien "Yeah budddyyy!!" -jutut jaksaisivat huvittaa ehkä 15 minuuttia. Toisaalta Arskan aika on tätä nykyä kaikkein kalleinta, ja kämppä olisi varmasti aivan eri luokkaa kuin noilla muilla. Eipä noilta suoraan sanottuna kauheasti mitään treenijuttuja haluaisi kuulla, lähinnä insidestooreja vuosien varrelta, jne.Kenen kanssa näistä seuraavista herroista Arnold Schwarzenegger, Lee Haney , Dorian Yates, Ronnie Coleman, Jay Cutler, Skip La Cour , jos pitäisi valita viettäsit viikon treenaillen yhdessä käyden kaikkien lihasryhmien treenit läpi, ja treenin jälkeen syömiset ja jutustelua treenistä .ynm .ns maailman parantamista, ja tietysti majailisit heidän kämpillään tai guesthousessa .
Suurin kehitys tapahtuu aina ensimmäisinä treenivuosina. Joka vuosihan tuo on pientä satunnaisvaihtelua lukuunottamatta hidastunut.2000 --> 2002Hartiatki levis varmaa 10cm tos kahes vuodes
![]()
Alkaa hieman ihmetyttää tuo, kun jengi pitää meikäläistä hifistelijänä. Itse käsitän hifistelyn kaiken maailman epäolennaisten pikkujuttujen loputtomana viilauksena (esim. vitamiinien ja mineraalien ottaminen eri aikoihin, maidon juominen aterian jälkeen eikä aterian aikana, jne), enkä mielestäni pahemmin moista harrasta. Mihin kiinnitän huomiota, ovat merkittävimmät perusjutut (esim. treenisuunnittelu ja pitkän aikavälin progressio, joko selvästi plussalla tai miinuksella oleva puhdas bodyruokavalio, jne), ja niitä sitten toteutan päivästä päivään, viikosta viikkoon, vuodesta vuoteen.Jäätävää toi sun kehitys on kyllä ollut! Joko oot geenifriikki ;), tai sun hifistelystäs ja kovasta asenteestasi on ollut todella paljon hyötyä(pitäis vissiin ittekkin alkaa hifistelemään).
Itse asiassa noissa tammikuun kuvissa paino oli tarkalleen 98.6 kg, mutta pyöristin alaspäin saadakseni kokonaisluvun.Esim. kesäkuu 2006(101kg) vrt. tammikuu 2007(98kg) kuvien välissä kireys on ihan eri luokkaa vaikka painoeroa on vaan 3kg.
.Alkaa hieman ihmetyttää tuo, kun jengi pitää meikäläistä hifistelijänä. Itse käsitän hifistelyn kaiken maailman epäolennaisten pikkujuttujen loputtomana viilauksena (esim. vitamiinien ja mineraalien ottaminen eri aikoihin, maidon juominen aterian jälkeen eikä aterian aikana, jne), enkä mielestäni pahemmin moista harrasta. Mihin kiinnitän huomiota, ovat merkittävimmät perusjutut, ja niitä sitten hinkkaan tarkkaan päivästä päivään, viikosta viikkoon, vuodesta vuoteen
Hyviä pointteja Temellä, mutta tässäkin tulisi muistaa väitteen taustat. Aerobisen tekeminen on hyödyllisempää ja vähemmän haitallista Teemulle kuin esimerkiksi meikäläiselle, koska Teemu on hitaamman aineenvaihdunnan omaava treenaaja, jolle kertyy helpommin massaa (sekä lihasta että rasvaa). Teemulla etureisiin kertyy helposti sekä lihasta että rasvaa, ja ukolla on lisäksi melkoinen kestävyysurheilutausta eli aerobinen on luonnollisempi harjoitusmuoto kuin monille muille. Näissä kaikissa kohdissa olen tavallaan Teemun täydellinen vastakohta, sillä meikäläisellä on äärimmäisen nopea aineenvaihdunta (eli keho pysyy mielellään laihana ja kireänä, mutta lihasta tai rasvaakaan ei kovin helposti kerry) ja tämä näkyy selkeästi etureisissä (eli etureidet ovat kireät mutta lihasta niihin ei ole saanut oikein millään). Lisäksi olen aina ollut todella huono kestävyyslajeissa, eivätkä pitkäkestoiset monotoniset suoritukset todellakaan luonnistu meikäläiseltä erityisen hyvin.
Nämä yksilökohtaiset erot kertovat mielestäni paljon siitä, miksi Teemun tyyppiselle treenaajalle aerobinen treeni sopii hyvin massakaudellakin, ja toisaalta miksi meikäläisen tyyppisen treenaajan kannattaa suurimmaksi osaksi välttää aerobista liikuntaa.
Hulkilla ei ole niin paska aerobinen kunto, mitä hän väittää. Varmasti jaksaisi polkea pyörää tai esim. soutulaitetta reilun 30 minuutiia. Eikä tässä ole kysymys nopeista tai hitaista souluista, vaan kevyestä kehoa huoltavasta aerobisesta.
Alkaa hieman ihmetyttää tuo, kun jengi pitää meikäläistä hifistelijänä.