Hulkki, ootko missään vaiheessa tullut ajatelleeksi että nämä toteamukset aiheesta "aerobinen liikunta on täysin turhaa" saattavat jossain määrin vaikuttaa siihen, miten esim. sua fanittavat nuoret jampat treenaavat? Jätetään ne kaveriporukat jalkapallotreenit... unohdetaan lenkkeily. Hui.
Mä olen jossain määrin eri mieltä tuon aerobisen liikunnan suhteen. Sehän pitää yllä aerobista kuntoa, jolla taas on aivan suora vaikutus yleiseen jaksamiseen, terveyteen (mm. nivelien hyvinvointiin, liikkuvuuteen), mielialaan ja ylipäätään normaalissa elämässä jaksamiseen (johon yleensä kuuluu esim. sosiaalista elämää, töissä käyntiä, kauppakassien raahaamista, parisuhteessa elämistä, jnejne...). Tuskin yhdenkään kehonrakentajan lihasmassan kehitys voi olla kiinni yhdestä tai kahdesta kävelylenkistä viikossa? Sen sijaan noilla parilla kevyellä/keskiraskaalla aerobisella voidaan saada muita hyötyjä, kuten esim. juuri tuo nivelten kunnossapysyminen. Ainakin sen perusteella, mitä olen jutellut hoitoalan ihmisten (fyssarit, osteopaatit, hierojat jne) kanssa, kaikki suosittelevat edes jonkinlaista aerobista pari kertaa viikossa. Pelkkä puntin vääntäminen pitkällä tähtäimellä ei välttämättä ole se paras tapa ylläpitää hyvää kuntoa läpi elämän. Ei kai kaikki voi ainoastaan tähdätä siihen, millä saadaan kasvatettua muutama gramma enemmän sitä lihasta? Jos loppupeleissä ollaan siinä kunnossa, että paikat jäykistyy ja ollaan aivan kankeita jo kolmikymppisinä.
Toki on eri asia, jos läpi vuoden tehdään edes vaikkapa niitä jonkinmoisia intervalleja kerran, pari viikossa. Siitä olen samaa mieltä, että ne ovat todella tehokkaita sekä kunnon kohotukseen, rasvanpolttoon että aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen. Ja niihin myös kuuluu kuitenkin aina pakosta myös se huolellinen lämmittely ja jäähdyttely, ja mitäpä muuta se taas olisi kuin ihan tavallista aerobista liikuntaa...
Tämä on toki vaan mun mielipide... saa ampua.