CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Kyllä tähänkin täytyy löytyä selitys. Ei hulkin tiedoissa voi olla aukkoja :D

Itse reagoin ja tohon kun Hulkki väitti Paulingia ravintotieteen nobelististiksi. Ymmärrän että kun Linus tutki mm. proteiineja niin sitä kautta Hulkki sen tittelin keksi. Vielä C-vitamiiniin liittyen niin Paulinghan käytti C-vitamiinia syövän ehkäisyyn, mutta valitettavasti hän syöpään sitten kuoli...

Pystytkö suosittelemaan mitään kirjallisuutta tai nettiartikkeleita mitkä käsittelisivät tuota jaksotusta ja ylipäätään noita mietityttäviä treenin vaihteluun, eli liikkeiden vaihteluun, sarjojen pituuksiin, (kokonais)volyymiin, treenin kovuuteen, treenipainojen progressioon liittyviä asioita? En näköjään tiedä mistään mitään :rolleyes:.En ole vielä yhtään lajiin liittyvää kirjaa lukenut. Ensimmäiseksi kirjaksi kannattais varmaan tilata tuo Stuart McRobert: Beyond Brawn, mitä suosittelit joskus? Jostain kaivoin myös tällaisen Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition, eli syömisestä kiinnostaisi lukea myös. Laittaisko tuon samaan (amazonin) pakettiin..

Ööh, teenköhän mä ton Halon kuvaaman venytyksen jotenkin väärin, kun ei se tunnu missään, vai onko mulla vaan erittäin (=liian?) notkeat olkapäät (paljon mahdollista, on ollut jo pikkupoikana)? Niin juu ja teen käytännössä jokaisessa penkkireenissä jto:n kuvailemaa ns. linnunpelättiliikettä keskimäärin viidellä kilolla noin 15 toiston sarjoja, yleensä sarja tai pari alkulämmittelyn yhteydessä ja reenin loppupuolella samoin. Olenko outo? :confused: .

itellä jää kämmen osa tuohon rinnan ala osan kohdalle ja ei taivu siitä yhtään alaspäin :D. todella notkea :jahas:

Mitä mieltä olet pysäytyssarjoista lihaskasvun kannalta? Onko mielestäsi sarja pilalla jos viimeiset toistot tulevat vain pysäytyksinä eikä jatkuvana liikkeenä?
Olen aina tehnyt melkein kaikki sarjani noin.
Ok. Mites sitten muut vitamiinit/mineraalit ja kalaöljyt? Paljonko niitä kannattaa/uskaltaa mielestäsi oikeasti syödä? Mainitset vastauspalstallasi käyttäväsi "itse huomattavia määriä kalaöljykapseleita päivittäin" mutta mitn täsmällisiä määriä en oo nähnyt mainittavan..?
No vitamiinien suhteen en ole liiallisesta saannista koskaan ollut huolissani. Esimerkiksi vanhaa Vitamaxia vedin päivittäin monta vuotta, ja siinä vitamiinikohtaiset määrät olivat kohtalaisen suuria: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=1500429#post1500429

Mitä tulee kalaöljyyn, ei kalaöljyä voi mahdollisia veren hyytymisongelmia lukuunottamatta oikein saada liikaa. Kalaöljyä kun tulee normaalista rasvaisesta kalasta varsin reippaasti muutenkin.

Voi olla, että jengiä hämäävät nuo kalaöljykapseleiden pakolliset ohjeannostukset ("ei yli 2 kapselia päivässä"), mutta nuo johtuvat kapseleissa käytettävästä E-vitamiinista, ei itse kalaöljystä.

Itse vedän vähintään 8 kalaöljykapselia päivässä, dieetillä jopa 15. Tähän tulee lisäksi normaalista kalasta saamani kalaöljy.
Mutta jos liike ei tunnu pahalta niin se ei tod. näk. myöskään tee pahaa?
Ei todennäköisesti, mutta en siltikään itse uskalla suositella kenellekään täyden liikeradan kiertäjäkalvosinliikkeitä koska en tiedä kenellä on mainio liikkuvuus ja kenellä ei. Jos sanon Fastin sivuilla että vääntäkää käsi suoraan alas asti, ja joku yhtä jäykkänivelinen tyyppi kuin minä repii tuon johdosta kiertäjäkalvosimensa, olen täysin kusessa. Onkin turvallista suositella vain tuota kaikilta väkisinkin onnistuvaa liikerataa.
Nii et tähän osaa sanoo mitään?
Kysytkö siis minulta? Quottasit tuossa omaa postiasi. :confused:
Tuolla jossain taaempana kerroit sun lämmittelystä ja siinä et muistaakseni ainakaan maininnut kalvosintreenistä.. eli teet kalvosimet sit erikseen?
Normaaliin yläkropan lämmittelyyni kuuluu aina pari pitkää ja kevyttä sarjaa face-pullia.
Itse reagoin ja tohon kun Hulkki väitti Paulingia ravintotieteen nobelististiksi. Ymmärrän että kun Linus tutki mm. proteiineja niin sitä kautta Hulkki sen tittelin keksi.
Juu, muistin ukon olevan nobelisti ja kun tunnetuimmat tutkimusaiheet olivat pitkälti ravintotiedeaiheisia, tein nopean mutta väärän oletuksen. Tämä olisi ehkä pitänyt selventää, mutta en aina nettikeskusteluihin vastetassani yksinkertaisesti jaksa tarkistaa kaikkia detaljeja.
Vielä C-vitamiiniin liittyen niin Paulinghan käytti C-vitamiinia syövän ehkäisyyn, mutta valitettavasti hän syöpään sitten kuoli...
Ja tämähän automaattisesti tarkoittaa, että kaikki ukon jutut C-vitamiinista olivat täyttä paskaa, eikö vain? :rolleyes:

Olihan tuolla melko erikoisia suosituksia C-vitskun käyttöön liittyen, mutta esim. nuo parin gramman päivittäisannostukset ovat kaukana Paulingin 5-18 gramman suosituksista.
Ei hulkin tiedoissa voi olla aukkoja :D
Lol, tuo on todella typerä oletus. Ei meikäläinen ole mikään treeni- tai ravintojuttujen tutkija/asiantuntija, lähinnä hyvin paljon asiaa omatoimisesti opiskellut harrastaja.
Pystytkö suosittelemaan mitään kirjallisuutta tai nettiartikkeleita mitkä käsittelisivät tuota jaksotusta ja ylipäätään noita mietityttäviä treenin vaihteluun, eli liikkeiden vaihteluun, sarjojen pituuksiin, (kokonais)volyymiin, treenin kovuuteen, treenipainojen progressioon liittyviä asioita?
Jos tiedot aiheesta ovat nollatasolla, kannattaa varmaan aloittaa näistä bb.comin varsin selkokielisistä artikkeleista:
http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Periodization
Ensimmäiseksi kirjaksi kannattais varmaan tilata tuo Stuart McRobert: Beyond Brawn, mitä suosittelit joskus?
Tuo on kyllä erittäin hyvä perusopus treenaamisesta, muttei käsittele jaksotusta melkeinpä lainkaan.
Onko hulkilla jotain kokemuksia kreatinipyryvaatista? Niinku verrattuna monohydraattiin?
Olen varmasti tästäkin useampaan otteeseen maininnut: käytin kisadieetin viimeisinä viikkoina kreatiinimonohydraatin sijaan kreatiinipyruvaattia, koska monohydraatti kerää kroppaan nestettä mutta pyruvaatti ei.
Ootko Hulkki koskaan kokeillu nuuskaa?
Olen.

Tohon mun edelliseen kysymykseen liittyen vielä, että onko missään ollu mitään tutkimuksia nikotiinin vaikutuksesta lihaskasvuun negatiivisesti/positiivisesti? Ainakin dieetillä auttaa pitämään hieman nälkää. :)

Tohon mun edelliseen kysymykseen liittyen vielä, että onko missään ollu mitään tutkimuksia nikotiinin vaikutuksesta lihaskasvuun negatiivisesti/positiivisesti? Ainakin dieetillä auttaa pitämään hieman nälkää. :)
En ole asiaa pahemmin tutkinut. Pikaisella googletuksella löytyi mm. tällainen artikkeli nikotiinin vaikutuksista kehonrakennuksessa:

http://www.bodybuilding.com/fun/par16.htm

Juu, muistin ukon olevan nobelisti ja kun tunnetuimmat tutkimusaiheet olivat pitkälti ravintotiedeaiheisia, tein nopean mutta väärän oletuksen. Tämä olisi ehkä pitänyt selventää, mutta en aina nettikeskusteluihin vastetassani yksinkertaisesti jaksa tarkistaa kaikkia detaljeja.

Virheitä toki sattuu kaikille helposti, eikä kaikkea viitsi tarkastaa. Minua huvitti lähinnä se, että oletit sellaisen palkinnon olevan olemassa, kuin "ravintotieteen nobel".

Virheitä toki sattuu kaikille helposti, eikä kaikkea viitsi tarkastaa. Minua huvitti lähinnä se, että oletit sellaisen palkinnon olevan olemassa, kuin "ravintotieteen nobel".
Heh, no en suoraan sanottuna pitänyt sitä tarkkaa nobel-palkinnon aihepiiriä kovinkaan relevanttina, joten en asiaa sen kummemmin ajatellut. Onhan tuo tietysti kohtalaisen huvittava ajatus. :D

Muistaakseni nikotiini heikentää hapen kulkua lihakseen ja näin ollen sarjakestävyyttä ainakin huonontaa. Näin muistaisin jostain lukeneeni.

Muistaakseni nikotiini heikentää hapen kulkua lihakseen ja näin ollen sarjakestävyyttä ainakin huonontaa. Näin muistaisin jostain lukeneeni.
Oletko varma, ettei kyseessä ole vain tupakoinnissa nikotiinin sivutuotteena tuleva häkä? Ei sillä, etteikö nikotiinikin voisi noin vaikuttaa, mutta tuli vaan mieleen, ettei olisi tullut jotain tuollaista sekaannusta.

Oletko varma, ettei kyseessä ole vain tupakoinnissa nikotiinin sivutuotteena tuleva häkä? Ei sillä, etteikö nikotiinikin voisi noin vaikuttaa, mutta tuli vaan mieleen, ettei olisi tullut jotain tuollaista sekaannusta.

Etsin joskus kauan sitten tietoa nuuskan vaikutuksesta urheilijan suorituskykyyn ja muistaakseni tämä tuli siinä yhteydessä vastaan. Täysin varma en ole kyllä,tarvitsee huomenna tarkistaa asia :)

Etsin joskus kauan sitten tietoa nuuskan vaikutuksesta urheilijan suorituskykyyn ja muistaakseni tämä tuli siinä yhteydessä vastaan. Täysin varma en ole kyllä,tarvitsee huomenna tarkistaa asia :)
Sillä kiinnostaisivat kaikki mahdolliset haitat, koska olen itse vaan miettinyt, että tuota voisi ehkä joskus harkita nikotiinipurukumeina viimeisillä dieettiviikoilla, jos joskus ihan oikeasti alkaisi dieetata itseään kireäksi. Näissä nykyisissä pudotuksissa nyt ei ole ongelmia muutenkaan, mutta jossain ihan oikealla dieetillä voisi olla loppuvaiheessa ihan paikallaan hillitsemässä nälkää ja pitämässä aineenvaihduntaa paremmin käynnissä. Tietysti tuossa on sitten kaikki addiktioasiat yms. joita pitäísi miettiä ensin, mutta on tuota silti tullut pyöriteltyä mielessä.

Jylli, eipä oo nikotiini missään muodossa koskaan hillinnyt meikäläisen ruokahalua. Lienee yksilöllistä, mutta sanoisin että turha vaiva kun säkin olet aina jonkin sortin ruoan ystävä ollut ;)

Jylli, eipä oo nikotiini missään muodossa koskaan hillinnyt meikäläisen ruokahalua. Lienee yksilöllistä, mutta sanoisin että turha vaiva kun säkin olet aina jonkin sortin ruoan ystävä ollut ;)
:offtopic: En ole Jylli,mutta...
Tosiaan yksilöllistä.Mulla nikotiini vie kokonaan makeanhimon ja sitäkautta helpottaa todella paljon dietin aloittamista,kun olen " herkkuperse".Todella tiukilla vedettäessä hillitsee kyllä nälkääkin huomattavasti,muutaman muun avun ohella."Todella kireäksi" vedettäessä auttoi paljon,kun rasvat oli kympin pinnassa ,otin mukaan hillitsemään ruokahalua lopputulos oli alle 7% alku +25%, ilman en olisi onnistunut.Aikaa kului 13kk.

Luepa hieman nykyaikaisesta jaksotuksesta, ja ymmärrät miksi eri toistomääriä kannattaa sisällyttää esim. viikon sisään. Jos teet esim. kuukauden ajan pitkää sarjaa ja sen jälkeen kuukauden ajan lyhyttä sarjaa, menetät kakkoskuun aikana edellisessä kuussa hankkimiasi kestävyysvoimaominaisuuksia ja sarkoplasmista lihaskasvua. Vastaavasti menetät takaisin pitkiin sarjoihin mennessäsi lyhyistä sarjoista tullutta voimaa ja hypertrofiaa.

Olen koittanut välttää vaivaamasta sinua kaiken maailman kysymyksillä, mutta tämä herätti siinä määrin, että aloin miettimään että, kannattaisiko Hst:tä tehdä niin että 15,10&5-toistoviikkojen sijaan tekisikin ma15 ke10 pe5 toistoa, niin että ensimmäisellä viikoilla sarjapainot olisivat sen 75% ja siitä sitten viikko kerrallaan kasvatettaisiin maksimiin?

Omasta kokemuksesta tupakointiin dietin aikana voin sanoa että alussa sen huomas parhaiten että savukkeen jälkeen ei oikein tehny mieli syyä . No reilu viikkon polttamisen jälkeen ( sellanen 5-10 savuketta päivässä , tosin aikasemmin tullu harrastettua silloin tällöin pössöttelyä ) vihreää L&M kiskoo ku tottunukki polttaja ja vieläki poistaa joksikin aikaa nälkääkin. Nyt menossa dietin 4 viikko .

Olen koittanut välttää vaivaamasta sinua kaiken maailman kysymyksillä, mutta tämä herätti siinä määrin, että aloin miettimään että, kannattaisiko Hst:tä tehdä niin että 15,10&5-toistoviikkojen sijaan tekisikin ma15 ke10 pe5 toistoa, niin että ensimmäisellä viikoilla sarjapainot olisivat sen 75% ja siitä sitten viikko kerrallaan kasvatettaisiin maksimiin?
Eipä tuo enää olisi varsinaisesti HST:ta. Ja HST:sta kannattaa muistaa se, että kyseessä on ohjelma, jonka tarkoituksena on vain ja ainoastaan kasvattaa lihasta. Suorituskyvyn kehittäminen ei ole ohjelman tavoitteena, ja siitä syystä ei olekaan varsinaisesti väliä, vaikka esim. pitkien sarjojen tuomia kestävyysominaisuuksia tai lyhyiden sarjojen tuomia voimaominaisuuksia ei ylläpidettäisikään treenikiertojen aikana.

Tuota ehdottamaasi ohjelmaa voit toki kokeilla ja katsoa miten se toimii.

Back
Ylös Bottom