Mitä mieltä olet pysäytyssarjoista lihaskasvun kannalta? Onko mielestäsi sarja pilalla jos viimeiset toistot tulevat vain pysäytyksinä eikä jatkuvana liikkeenä?
Olen aina tehnyt melkein kaikki sarjani noin.
Ok. Mites sitten muut vitamiinit/mineraalit ja kalaöljyt? Paljonko niitä kannattaa/uskaltaa mielestäsi oikeasti syödä? Mainitset vastauspalstallasi käyttäväsi "itse huomattavia määriä kalaöljykapseleita päivittäin" mutta mitn täsmällisiä määriä en oo nähnyt mainittavan..?
No vitamiinien suhteen en ole liiallisesta saannista koskaan ollut huolissani. Esimerkiksi vanhaa Vitamaxia vedin päivittäin monta vuotta, ja siinä vitamiinikohtaiset määrät olivat kohtalaisen suuria:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=1500429#post1500429
Mitä tulee kalaöljyyn, ei kalaöljyä voi mahdollisia veren hyytymisongelmia lukuunottamatta oikein saada liikaa. Kalaöljyä kun tulee normaalista rasvaisesta kalasta varsin reippaasti muutenkin.
Voi olla, että jengiä hämäävät nuo kalaöljykapseleiden pakolliset ohjeannostukset ("ei yli 2 kapselia päivässä"), mutta nuo johtuvat kapseleissa käytettävästä E-vitamiinista, ei itse kalaöljystä.
Itse vedän vähintään 8 kalaöljykapselia päivässä, dieetillä jopa 15. Tähän tulee lisäksi normaalista kalasta saamani kalaöljy.
Mutta jos liike ei tunnu pahalta niin se ei tod. näk. myöskään tee pahaa?
Ei todennäköisesti, mutta en siltikään itse uskalla suositella kenellekään täyden liikeradan kiertäjäkalvosinliikkeitä koska en tiedä kenellä on mainio liikkuvuus ja kenellä ei. Jos sanon Fastin sivuilla että vääntäkää käsi suoraan alas asti, ja joku yhtä jäykkänivelinen tyyppi kuin minä repii tuon johdosta kiertäjäkalvosimensa, olen täysin kusessa. Onkin turvallista suositella vain tuota kaikilta väkisinkin onnistuvaa liikerataa.
Nii et tähän osaa sanoo mitään?
Kysytkö siis minulta? Quottasit tuossa omaa postiasi.
Tuolla jossain taaempana kerroit sun lämmittelystä ja siinä et muistaakseni ainakaan maininnut kalvosintreenistä.. eli teet kalvosimet sit erikseen?
Normaaliin yläkropan lämmittelyyni kuuluu aina pari pitkää ja kevyttä sarjaa face-pullia.
Itse reagoin ja tohon kun Hulkki väitti Paulingia ravintotieteen nobelististiksi. Ymmärrän että kun Linus tutki mm. proteiineja niin sitä kautta Hulkki sen tittelin keksi.
Juu, muistin ukon olevan nobelisti ja kun tunnetuimmat tutkimusaiheet olivat pitkälti ravintotiedeaiheisia, tein nopean mutta väärän oletuksen. Tämä olisi ehkä pitänyt selventää, mutta en aina nettikeskusteluihin vastetassani yksinkertaisesti jaksa tarkistaa kaikkia detaljeja.
Vielä C-vitamiiniin liittyen niin Paulinghan käytti C-vitamiinia syövän ehkäisyyn, mutta valitettavasti hän syöpään sitten kuoli...
Ja tämähän automaattisesti tarkoittaa, että kaikki ukon jutut C-vitamiinista olivat täyttä paskaa, eikö vain?
Olihan tuolla melko erikoisia suosituksia C-vitskun käyttöön liittyen, mutta esim. nuo parin gramman päivittäisannostukset ovat kaukana Paulingin 5-18 gramman suosituksista.
Ei hulkin tiedoissa voi olla aukkoja :D
Lol, tuo on todella typerä oletus. Ei meikäläinen ole mikään treeni- tai ravintojuttujen tutkija/asiantuntija, lähinnä hyvin paljon asiaa omatoimisesti opiskellut harrastaja.
Pystytkö suosittelemaan mitään kirjallisuutta tai nettiartikkeleita mitkä käsittelisivät tuota jaksotusta ja ylipäätään noita mietityttäviä treenin vaihteluun, eli liikkeiden vaihteluun, sarjojen pituuksiin, (kokonais)volyymiin, treenin kovuuteen, treenipainojen progressioon liittyviä asioita?
Jos tiedot aiheesta ovat nollatasolla, kannattaa varmaan aloittaa näistä bb.comin varsin selkokielisistä artikkeleista:
http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Periodization
Ensimmäiseksi kirjaksi kannattais varmaan tilata tuo Stuart McRobert: Beyond Brawn, mitä suosittelit joskus?
Tuo on kyllä erittäin hyvä perusopus treenaamisesta, muttei käsittele jaksotusta melkeinpä lainkaan.
Onko hulkilla jotain kokemuksia kreatinipyryvaatista? Niinku verrattuna monohydraattiin?
Olen varmasti tästäkin useampaan otteeseen maininnut: käytin kisadieetin viimeisinä viikkoina kreatiinimonohydraatin sijaan kreatiinipyruvaattia, koska monohydraatti kerää kroppaan nestettä mutta pyruvaatti ei.
Ootko Hulkki koskaan kokeillu nuuskaa?
Olen.