CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Sellainen juttu mua askaruttaa, että miksi Hulkki syöt 5 kapselia kalanmaksaöljyä iltaisin?
En ensinnäkään käytä kalanmaksaöljyä, vaan kalaöljyä (kapseleina). Enkä syö 5 kapselia iltaisin, vaan 4 kapselia aamiaisen yhteydessä ja toiset 4 kapselia protsku+hiilariaterian yhteydessä. On nimittäin tutkittu, että jo 3 g kalaöljyä yhdessä vaikka sokeripitoisenkin aterian kanssa alentaa aterian glykeemistä vaikutusta merkittävästi.
Siis miksi noin monta kapselia? Mun kalanmaksaöljypurkin kyljessä lukee ainakin, että maksimissaan 2 kappaletta päivässä ja annostusta ei saa ylittää....
Ainoa syy, miksi noissa Möllereissä yms. lukee että annostusta ei saa ylittää, on se, että kyseisissä tuotteissa on kalaöljyn lisäksi yleensä 2 kapselissa 100% suositellusta päiväannoksesta E-vitamiinia. Itse käytän kalaöljykapseleita, joissa ei ole vastaavalla tavalla E-vitamiinia (muutoin kuin säilömistarkoituksiin pienempi määrä).

Kalaöljyä itsessään on hyvin hankala saada "liikaa". Sama kuin joku sanoisi että rypsiöljyä ei saa vetää yli 2 grammaa päivässä.
Eiks toi oo ennemmin vähimmäisannos. Et jos tota et saa, nii tulee joku c-vitsku puutostila.
Tuo suositeltu päivittäisannos 60 mg estää keripukin syntymisen pitkällä aikavälillä.

En ensinnäkään käytä kalanmaksaöljyä, vaan kalaöljyä (kapseleina). Enkä syö 5 kapselia iltaisin, vaan 4 kapselia aamiaisen yhteydessä ja toiset 4 kapselia protsku+hiilariaterian yhteydessä.

Minkä merkkisiä kapseleita syöt? :)

En ensinnäkään käytä kalanmaksaöljyä, vaan kalaöljyä (kapseleina). Enkä syö 5 kapselia iltaisin, vaan 4 kapselia aamiaisen yhteydessä ja toiset 4 kapselia protsku+hiilariaterian yhteydessä. On nimittäin tutkittu, että jo 3 g kalaöljyä yhdessä vaikka sokeripitoisenkin aterian kanssa alentaa aterian glykeemistä vaikutusta merkittävästi.Ainoa syy, miksi noissa Möllereissä yms. lukee että annostusta ei saa ylittää, on se, että kyseisissä tuotteissa on kalaöljyn lisäksi yleensä 2 kapselissa 100% suositellusta päiväannoksesta E-vitamiinia. Itse käytän kalaöljykapseleita, joissa ei ole vastaavalla tavalla E-vitamiinia (muutoin kuin säilömistarkoituksiin pienempi määrä).

Kalaöljyä itsessään on hyvin hankala saada "liikaa". Sama kuin joku sanoisi että rypsiöljyä ei saa vetää yli 2 grammaa päivässä.Tuo suositeltu päivittäisannos 60 mg estää keripukin syntymisen pitkällä aikavälillä.

Eipä tuota E-vitamiiniakaan helppo ole saada liikaa. Moni urheiluravintoexpertti suosittelee sitä paljon isompia määriä kuin tuo kalaöljykapseleista saatava määrä vaikka niitä ottaisi moninkertaista annosta. E-vitamiini on erittäin hyvä antioksidantti.

Minkä merkkisiä kapseleita syöt? :)
Kuten olen jo moneen kertaan tässäkin threadissa maininnut, olen pitkään tilannut kalaöljykapselit bulkkina suurissa erissä (väh. 1000 kpl kerralla) Englannista. Nyt viimeiset viikot olen tosin popsinut Fastin kapseleita.
Eipä tuota E-vitamiiniakaan helppo ole saada liikaa. Moni urheiluravintoexpertti suosittelee sitä paljon isompia määriä kuin tuo kalaöljykapseleista saatava määrä vaikka niitä ottaisi moninkertaista annosta. E-vitamiini on erittäin hyvä antioksidantti.
Juu, en esim. itse ole lainkaan huolissani noista E-vitamiinin suositussaantien ylityksistä. Mutta tuo E-vitamiinin täysi päivittäissuositusannos 2 kapselissa monella valmistajalla edellyttää tuota tekstiä purkin kyljessä, että annostusta ei saa ylittää. Menee vähän samaan luokkaan kuin se, että vielä jokin aika sitten kreatiinituotteissa piti kai Suomessa lukea että päiväannos on 2 g ja sitä ei saa ylittää. :rolleyes:

Ovatko öljyt, joita imailet noissa sheikeissä, perua DC-ajoilta eli pellavansiementä ja oliivia? Muistatko mistä syystä Dante suositteli nimenomaan pellavansiemenöljyä?
Syötkö päivästä toiseen ja kolmanteen samat sapuskat ilman mitään sen kummempia kikkailuja? Kikkailuilla tarkoitan esim. yhtä päivää viikossa jolloin proteiininsaanti tiputetaan kolmasosaan normipäivästä jne....

Saat yllätyspuhelun Fastin pojilta, ja sinun pitää lähteä kalenterikuvauksiin a) 2 päivän päästä b) 7 päivän päästä. Kunto pitäisi tietysti saada mahdollisimman kovaksi. Mitä teet?

Ovatko öljyt, joita imailet noissa sheikeissä, perua DC-ajoilta eli pellavansiementä ja oliivia?
Juu. Nyt olen tosin vajaan viikon ajan testaillut oliiviöljyn tilalla kylmäpuristettua rypsiöljyä, saadakseni suhteessa enemmän omega-3-rasvahappoja ja vähemmän omega-6-rasvahappoja.
Muistatko mistä syystä Dante suositteli nimenomaan pellavansiemenöljyä?
Pellavansiemenöljy sisältää aika helvetin hyvin alfalinoleenihappoa.
Syötkö päivästä toiseen ja kolmanteen samat sapuskat ilman mitään sen kummempia kikkailuja? Kikkailuilla tarkoitan esim. yhtä päivää viikossa jolloin proteiininsaanti tiputetaan kolmasosaan normipäivästä jne....
http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=186

En harrasta mitään matalaproteiinisia päiviä, vaan pyrin lähinnä syömään plussakaloreilla ja korkeilla hiilareilla vähemmän protskua, ja vastaavasti sitten dieetillä ja matalilla hiilareilla enemmän protskua.
Saat yllätyspuhelun Fastin pojilta, ja sinun pitää lähteä kalenterikuvauksiin a) 2 päivän päästä b) 7 päivän päästä. Kunto pitäisi tietysti saada mahdollisimman kovaksi. Mitä teet?
Heh, itse asiassa juuri muutaman päivän päästä pitäisi mennä Tampereelle kuvaamaan Fastille hieman matskua. Ei tosin mitään kalenteria. :D

Edes 7 päivässä ei ehdi rasvaa polttamaan tai esim. kreatiinin kanssa kummemmin kikkailemaan, joten molemmissa tapauksissa on realistista lähinnä varmistaa, että
1) Lihaksissa on kuvaushetkellä glykogeenia ja muutenkin pyöreyttä
2) Lihasten ja ihon välissä ei ole hillitöntä nestekerrosta
3) Väri ei ole (minulle normaali) kalmanvalkoinen

Sanotaan havainnollisuuden vuoksi, että kuvaukset tapahtuvat lauantaina.

Noissa esittämissäsi aikarajoissa yllä esittämäni tavoitteet saavutetaan siten, että torstaihin saakka treenaan ja syön aivan normaalisti 600-700 g hiilaria treenipäivinä, juon litratolkulla vettä enkä säästele mineraalisuolaa.

Perjantaina otan sitten lepopäivän treenistä, jolloin syön vain noin 200 g hiilaria. Lepo treenistä varmistaa sen, että lihaksiin saa lauantaina hyvän pumpin (toisin kuin esim. usean peräkkäisen treenipäivän jälkeen). Matalat hiilarit varmistavat sen, että kropasta poistuu lihasten ja ihon välissä mahdollisesti möllöttänyt nestekertymä (normaalisti minulla ei ole tosin sen kummempaa nestepöhöä edes superkorkeilla hiilareilla). Perjantaina juon edelleen vettä niin paljon kuin vain alas saan, tämä edesauttaa mahdollisen pöhötyksen poistumista.

Lisäksi perjantaina maalaan yläkroppaan (ja myös jalkoihin, jos jalkoja jostain syystä halutaan myös kuvata) kerroksen ProTania, ja annan sen hautua pitkähihaisen puuvillapaidan alla 5 tuntia, minkä jälkeen pesen tökötin pois. Tuon 5 tunnin aikana ProTanin itseruskettava(t) ainesosa(t) ehtii vaikuttaa, ja suihkun jälkeen iholla on jo ihan mukava perusrusketus.

Lauantaina sitten jatketaan vedenjuontia aivan normaaliin tapaan, ja ennen kuvauksia kevyt pumppi päälle.

Siinäpä se. :)

Joo, aika samoja juttuja olin itsekin miettiny, lähinnä kiinnostaa sen hiilari-suola-nestepöhön poissaaminen.

Tänks, terveisin nimim. "Nyt on kiire" :D
No jos itse haluat nesteistä päästä eroon, ei ehkä kannata kysyä mitä meikäläinen tekisi. Jos pöhöä on, kannattaa yksinkertaisesti ottaa vaikka 2-3 päivääkin maltillisen matalilla hiilareilla (noin 200 g päivässä miehille, ehkä 150 g naisille), vettä koko ajan reippaasti juoden. Ei treeniä näinä päivinä, jotta lihasglykogeenit eivät tyhjentyisi kuin osittain. Lopputulos on siis hieman tavallista tyhjempi, mutta myös kuivempi kunto.

Minkälaisia vinkkejä antaisit Hulkki sitten taas ihan yleisesti ottaen juurikin tuohon lihasten ja ihon välisen nesteen poistoon ja sen jälkeen mahdollisesti lihasten täyttämiseen? Onko kyseinen yhtälö ihan mahdotonta vai miten saisi lihakset näyttämään mahdollisimman pyöreiltä ja hyviltä vaikka muutoin olisi aika tyhjä? Miten esim. ennen kisoja menetellään?

No jos itse haluat nesteistä päästä eroon, ei ehkä kannata kysyä mitä meikäläinen tekisi.

No ihan mielenkiinnosta kysyin, kyllä se oma suunnitelma oli jo valmiina :)

Toinen turha kysymys: kun kerran venyttelet paljon, niin oletko notkea?

Elastolle: Uusimmassa Bodylehdessä oli yksinkertaistettu malli tuosta tyhjennys/tankkaushommasta. Artikkeli kantoi nimeä: Kunto kohdalleen 7 päivässä. Kannattaa lukaista ja miksei vaikka itse kokeillakin :)

Hulkilla on varmasti myös jotain lisäjippoja asiaa koskien joten en puutu sen enempää tuohon.

Minkälaisia vinkkejä antaisit Hulkki sitten taas ihan yleisesti ottaen juurikin tuohon lihasten ja ihon välisen nesteen poistoon ja sen jälkeen mahdollisesti lihasten täyttämiseen? Onko kyseinen yhtälö ihan mahdotonta vai miten saisi lihakset näyttämään mahdollisimman pyöreiltä ja hyviltä vaikka muutoin olisi aika tyhjä? Miten esim. ennen kisoja menetellään?
Liian laaja aihe tässä vastattavaksi. Käytännössä kuitenkin pidän näitä radikaaleja tyhjennys/tankkausmetodeja lähinnä roinareiden juttuna (koska roinareilla on usein kovat pöhöt aineista johtuen päällä, jolloin on hieman pakko yrittää raakojakin toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi), eikä naturaalin kannata mielestäni lähteä tekemään jo entuudestaan hyvälle kondikselle mitään erikoista vaan lähinnä pientä, maltillista manipulaatiota. Toki jos nesteiden kanssa on suuria ongelmia (harvinaista fiksusti dieetanneella natikalla), on jotain isompaa tehtävä.
Kun katsoo INBF/WNBF:n huippukisaajia (naturaalikehonrakennusliitto, kusi- sekä valheenpaljastustestaus) on about yhdeksällä kymmenestä kärkikilpailijasta sama strategia: mieluummin mennään kisaan ehkä hieman tyhjänä mutta kuivana, kuin yritetään saada aikaan jotain hullua pyöreyttä (koska tuolloin 8 kertaa kymmenestä menee päin helvettiä nesteiden osalta). INBF:n ja varsinkin WNBF:n kärkikisoissa on säännönmukaisesti kovempi kireys- ja kuivuustaso kuin esim. Mr Olympiassa (lihasmassassa tuleekin sitten takkiin sattuneista syistä kymmeniä kiloa per kilpailija).
Toinen turha kysymys: kun kerran venyttelet paljon, niin oletko notkea?
En ole. Olen junnusta saakka ollut keskimääräistä kankeampi, enkä hae tuolla venyttelyllä niinkään venyvyyttä (koska se on jo vuosien varrella huomattu että sitä ei tule), kuin palautumista ja lähinnä täysien liikeratojen ylläpitoa.

Back
Ylös Bottom