- Ikä
- 47
Muistan hyvin jonkun keskustelun Pakkikselta sarjapainoista joita täytyisi mukavaan cbb-lihasmassaa haluten liikutella (en jaksa kaivaa täältä), - johon muuten saattoi Uttikin osallistua. Näin muutaman vuoden enempi kokemusta omaavana täytyy sanoa, että mitään tarkkaa voimatasoa ei ole saavuttaakseen tietyn lihasmassan. Aika sama asia, kun mitään natumaksimia ei ole, muuta kuin että jonkun treeniuralla on joku maksimi, minkä saavuttaa natunaTotta, näin mäki muistelen kuulleeni. Tässä artikkelissa https://fast.fi/blog/post/225_hyvaet-perusvoimatasot-bodaukseen?page_type=post arvioidut sarjapainot menee toisaalta just tolle tasolle, josta Utti on siirtynyt bodauspainotteiseen treeniin. Millasia rautoja muut menestyneet suomalaiset cbb-kisaajat mahtaa liikutella?
Hyvin eri tavalla ihmiset tuottavat voimaa bodaustreenillä, ja ihan voimatreenilläkin suhteessa lihasmassaan. Utti oli mua paljon vahvempi kaikissa voimaliikkeissä ainakin levytangolla, mutta lihasmassassa ei eroa 10v sitten (kun kisasin) ollut paljoakaan (nykyisin olen niin lihava, ettei pysty sanomaan eroa :D). Esim Tyrylahden Pekka kisasi aikoinaan CBB/shortsissa omistaen kohtuu hyvin show-lihaksia, mutta oli paljon huonompi minua penkissä ja käsipainopunnerruksissa. Wileniuksen Petteri oli mua lähes kaikessa heikompi CBB-aikoinaan, mutta toisaalta vieläkin kestävämpi, kun alettiin tekemään volyymia. Voimantuotto ei korreloi siis aina lihaskokoon. Ainoa missä itse oon ollut ihan jees, on leuanveto.
Silti raskaat perusliikkeet on aika must saadakseen kaikki irti lihaskasvusta. 10-15 vuoden treenillä viimeistään pitää kyllä saada voimatasoja niin, että "tuntumatreeniä" tarvitaan lisäksi. Toki voimia voi yrittää bodauksessakin kasvattaa myöhemmällä treeni-iällä, mikäli paikat kestää, mutta se on hyvä tehdä fiksusti, ja tapahtuu silti todennäköisesti aika hitaasti.
Itsellä parhammillaan ollu 160-170kg:n kyykky lyhyemmillä toistoilla 90-asteen kulmaan tai vähän alle, suorin jaloin vetoa 170-180-kilolla 8-12 sarjoja tosi hyvällä tekniikalla, leuanvetoja aikoinaan 40-50kg sarjoja (oma paino n 95kg), dippi 65-70kg lyhyttä sarjaa, penkki taas ihan paska! Nykyisin saan kapealla ehkä hikisen 145-150kg , en tosin oo koittanu ykköstä hetkeen. 60kg:n käsipainoilla saan vielä sarjaa penkissä/vinopenkissä. Mut käytännössä en noista raskaimmista levytankoliikkeistä pysty tekee kuin kapeata penkkiä/ vinopenkkiä "kunnon" painoilla. Olkaa varovaisia ja mua viisaampia, kun teette isoilla painoilla volyymia. Kannattaa välttää tuota yhdistelmää pitkässä juoksussa.