CBB Utti Hulkki Hietala

Kylläpä on keuhkoamista jostain margariinista. Yksittäinen heitto 4,5h videossa. Kukaan ei kuole jos jättää margariinin pois. Internetissä ja bodausskenessä liikkuu ja näkyy huomattavasti vaarallisempaakin tietoa kuin tuo. Kai jokainen palstan sankari syö esimerkiksi punaista lihaa ja suolaakin tasan virallisten suositusten mukaan? Eikä vedetä summassa n+1 kappaletta lisäravinteita ja boostereita, joista osa sitten kaikessa hiljaisuudessa vedetään markkinoilta kun sisältö ei ollutkaan ihan mitä piti?

Oon ollu tähän asti täysin eri mieltä tuosta negaamisesta, mutta en mä nyt näe että Utti sitä olis itse aiheuttanut. Kirjoittelu loppui aikapäiviä sitten. Toivottavasti seuraavaksi ei videot. Tollaisia bodausskenen tietopankkeja kun ei suomessa montaa ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
@Mies847 oletko sitä mieltä että noihin yksittäisten henkilöiden yksittäisiin kommentteihin ei saa puuttua?
-"maito aiheuttaa syöpää."
-juusto riippuvuutta
-sokeri kaikki taudit
- rypsiöljy pahasta
- sipsit syöpää
-intra hiilarit diabetesta
- Hiv ja aids eri asioita
-Rokotukset sitä ja tätä
-Hiilarit sitä ja tätä
"Nää on vaa yksittäisiä heittoja" "älkää takertuko." Mihin saa puuttua? Kuinka typeriä pitää puhua ennen kun voi puuttua?

Kunnioitan helvetin paljon utin tietotaitoa mutta silti se ei estä mua puuttumasta jos näin naurettavia väitteitä tokastaan.

@Mies847 oletko sitä mieltä että noihin yksittäisten henkilöiden yksittäisiin kommentteihin ei saa puuttua?
-"maito aiheuttaa syöpää."
-juusto riippuvuutta
-sokeri kaikki taudit
- rypsiöljy pahasta
- sipsit syöpää
-intra hiilarit diabetesta
- Hiv ja aids eri asioita
-Rokotukset sitä ja tätä
-Hiilarit sitä ja tätä
"Nää on vaa yksittäisiä heittoja" "älkää takertuko." Mihin saa puuttua? Kuinka typeriä pitää puhua ennen kun voi puuttua?

Kunnioitan helvetin paljon utin tietotaitoa mutta silti se ei estä mua puuttumasta jos näin naurettavia väitteitä tokastaan.
Kuvataan kenen tahansa jutustelua 4,5h putkeen, niin eiköhän sieltä tule kyseenalaistakin tietoa. Normaali ihminen osaa suodattaa sen ja tehdä itse valintansa. Sitä paitsi sanottiinko jossain, että tässä virallinen ja tieteellinen lähetys vai enemmänkin leppoisaa jutustelua Jukan kanssa? Lähetyksessä katsojamäärä pyöri 500 tienoilla. Ehkä toinen 500 katsoo koko pätkän youtubesta.

Mitä kommentteja video täällä saa, pelkkää valitusta. Kyllä se vähän ihmetyttää.

Kuvataan kenen tahansa jutustelua 4,5h putkeen, niin eiköhän sieltä tule kyseenalaistakin tietoa. Normaali ihminen osaa suodattaa sen ja tehdä itse valintansa.

Ja tätä sä käytät argumenttina? Se sydäntautien tutkija sanoo että transrasvat on hyvästä mutta puolustukseks sanoo kiinni jäämisen jälkeen " mutkun mä pelasin samalla kun sanoin noin ja mulla on ollut kovasti stressiä ja juttelin kameran edessä kaverin kanssa"

never mind, kaikki hyvin mitäs pienistä..

Ja pikkasen eriasia muistaa väärin senegalin pääkaupunki kuin sanoa terveysasia väärin joka koskettaa 20-30 miljoonaa ihmistä.

. Kai jokainen palstan sankari syö esimerkiksi punaista lihaa ja suolaakin tasan virallisten suositusten mukaan?

Minä syön liikaa punaista lihaa ja liian vähän vihanneksia, mutta en suinkaan väitä, että vihannesteollisuus lahjoisi THL:n tutkijoita valehtelemaan punaisen lihan syömisen vaaroista ja kehumaan todellisuudessa hengenvaarallisia vihanneksia terveysravinnoksi. :woot:

Ja tätä sä käytät argumenttina? Se sydäntautien tutkija sanoo että transrasvat on hyvästä mutta puolustukseks sanoo kiinni jäämisen jälkeen " mutkun mä pelasin samalla kun sanoin noin ja mulla on ollut kovasti stressiä ja juttelin kameran edessä kaverin kanssa"

never mind, kaikki hyvin mitäs pienistä..
Mitenkähän tämän muotoilisi. Paperilla Utti on ihan pelkkä bodari. Helvetin fiksu ja kävelevä tietopankki siltä alalta tosin. Mutta mitään virallista koulutusta siellä ei ole. En minä ainakaan oleta, että kaikki mitä hän netissä sanoo on faktaa. Itse asiassa lauseet alkavat usein sanoilla ymmärtääkseni ja mielestäni. Ehkä alussa olisi sitten pitänyt olla joku vastuunvapautuslauseke?

Olisin mäkin voinut asioita kyseenalaistaa. Esimerkiksi yhtälö jossa kaikki paitsi riista on prosessoitua lihaa (katsojat). Maaperän köyhtyminen ja maatalouden tehotuotanto. Mutta en mä oleta että ihminen ilman koulutusta ja käytännön kokemusta on kaikkitietävä.

Täytyypä kattoa huomenma oikeen muistiinpanovihko auki, kun tällaisia asiavirheitä Utti on sanonut. Eikö kukaan vielä epäile sitä mahdollisuutta, että voin tuottajat maksaa Utille margariinin lynkkaamisesta.

Minä syön liikaa punaista lihaa ja liian vähän vihanneksia, mutta en suinkaan väitä, että vihannesteollisuus lahjoisi THL:n tutkijoita valehtelemaan punaisen lihan syömisen vaaroista ja kehumaan todellisuudessa hengenvaarallisia vihanneksia terveysravinnoksi. :woot:

Jos nyt en ihan väärin muista, niin tutkimukset punaisen lihan vaarallisuudestakin ovat vähän kyseenalaisia. Osta kaupasta 10% naudan paistijauhelihaa, mikä siinä on vaarallista? Jos oikein haluaa hifistellä, osta suoraan tilalta luomulihaa. Tästä sitten semmoinen pointti että ihan käytännön tasolla se ostatko luomulihaa vai et, ei Suomessa ole mitenkään merkityksellistä. Sääntely on huomattavasti tiukempaa kuin esimerkiksi jenkeissä.

Esimerkiksi broilerin jauhelihan taas jättäisin itse hyllyyn. Sisältö on käytännössä jauhettua koipireisilihaa ja ainakin omaan suuhun maku on aivan hirveä.

Kommentti margariinin vaarallisuudesta taisi liittyä oletukseen siitä, että ne sisältävät transrasvoja. Näin ei kuitenkaan ole, ainakaan Suomessa (linkki Eviran sivuille).
Ei enää. Näin kuitenkin oli vielä (muistaakseni) 90-luvulla. Suurin skandaali margariinin ympärillä taisi olla 60-luvulla: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Margariiniskandaali

Tässä ei pidä myöskään sekoittaa esim maidossa luontaisesti esiintyviä transrasvoja teollisiin transrasvoihin.

Yleisesti kuten videollakin tiivistettynä todettiin, sen sijaan että keskittyy panikoimaan yksittäisistä ruoka-aineista olisi parempi katsoa kokonaisuutta. Itse söin lapsuuteni keijua ja nykyään syön oivariinia. Ihan siksi kun se maistuu helvetin paljon paremmalta. Mulle henkilökohtaisesti olennaisempaa kuin se, että kumpaa levitettä käytän olisi käydä harvemmin mäkissä yms.

Viimeksi muokattu:
Kommentti margariinin vaarallisuudesta taisi liittyä oletukseen siitä, että ne sisältävät transrasvoja. Näin ei kuitenkaan ole, ainakaan Suomessa (linkki Eviran sivuille).
Mä mietin tossa jo aikanaan jonkun Utin Q&A yhteydessä ettei ole ihan ajan tasalla ton margariinin kansssa,varmaan lukee pääosin niiitä jenkkiukkojen julkaisuja.Oliko sen nyt niin että täällä vanhallaki mantereella itäosissa noita transrasvoja on edelleen käytössä.

Jos nyt en ihan väärin muista, niin tutkimukset punaisen lihan vaarallisuudestakin ovat vähän kyseenalaisia.

Vaikka osassa tutkimuksista punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet rinnastetaankin samaan kategoriaan, joka vääristää tuloksia, niin on silti tällä hetkellä ravitsemustieteessä yleinen konsensus juuri punaisen lihan yhteydestä eri terveysongelmiin. Punaisen lihan syönti mahdollistaa muun muassa erilaisia biokemiallisia prosesseja, jotka puolestaan ovat selvästi yhteydessä kasvaneeseen syöpäriskiin. Eli kyse ei ole vain siitä, että joissain tutkimuksissa ei ole huomioitu muita ruokailutottumuksia tai että vähärasvainen punainen liha on saman kategorian alla kuin rasvaiset makkarat. Taustalla siis jyllää ihan oikeita biokemiallisia reaktioita.

Tomi kokko noista margariineista ja muista tais puhua ensimmäisen kerran.
Olikohan jokunen vuosi sit.
Siihen aikaan moni kyseenalaisti kaiken mitä Kokko kirjoitti ja varsinkin akateemisilla henkilöillä tais olla muotia paheksua hänen juttuja.
Professorit puolusteli omia näkemyksiään ja ihmettelivät kun suomessa kaikki voi olla ravintoterapeutteja.
Nyt yleinen mielipide on muuttunut ja nää margariinitkin varmaan juurtaa Kokon jutuista.
Suosittelen muuten lukemaan hänen kirjoituksia.
Thl:n ravintosuositukset on aivan hanurista.
Laktoosi intoleranssi vaikkapa yks seuraus monella 60-70luvulla syntyneistä.
Maito esimerkiks ei ole mitenkään tarpeellinen toisin kun on uskoteltu vuosikymmeniä suomessa.
En tiedä salaliitoista mut en uskois mitään yleisiä ravintosuosituksia. Toisaalta vaik maidon tuotanto ni onhan se iso bisnes..

Itse katsoin eilen jälkikäteen tuon Utin ja Jugin 4,5 tuntisen pätkän. Täytyy sanoa että vaikka olen aiemminkin jo arvostanut Utin laajaa tietotaitoa, niin tuon katsomisen jälkeen en voi kuin ihmetellä miten Utti voi tietää ja muistaa ilman muistiinpanoja niin paljon asioita. Utilla juttua riittää. Ehdottomasti Utti uudelleen Jugin vieraaksi ja seuraavalla kerralla muutama olut niin saadaan todella piiiiiiiiiiiiiiiitkä pätkä katsottavaksi. Utti kun kertoi että puhuu siis vielä enemmän silloin kun on juonut ja se pitää kyllä nähdä ja kuulla. Arvostan Uttia kovasti. Kiitos! :worship:

Kerrotko hieman tarkemmin? Pitääkö siis Raisio tai joku margariinintuottajien salaliitto otteessaan Suomen terveysviranomaisia lahjonnalla tai jopa jollain eksoottisemmalla konstilla, kuten kiristyksellä tai salamurhilla? Ilmeisesti tämä on jatkunut jo vuosikymmenien ajan?

Mulla on tähän vain yksi vastaus: Ehkä :LOL:

No ei nyt sentäs. Perustin kommenttini juuri aikaisempiin kuulemiini selontekoihin (liekö sekin Utilta), ja tuohon linkkaamaani videoon, jonka olin pitemmän pätkän yhteydessä nähnyt aiemmin. Valtzun kirjoitus sen jälkeen oli hyvä kannanotto, I stand (possibly :whistle:) corrected. Mutta mitä oon noiden päättävien elimien suhmurointia nähnyt, mua ei YHTÄÄN yllättäisi että suosituksia sorvattaisiin hieman myötäilemään elintarviketeollisuuden bisneksiä. Ei yhtään.

Salamurhia en kyllä ajatellut edes villeimmissä kuvitelmissani :barefoot: Kohtalaisen aggressiivis-sävyinen kannanotto muutenkin..Mikael, oletko se sinä?

Vaikka osassa tutkimuksista punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet rinnastetaankin samaan kategoriaan, joka vääristää tuloksia, niin on silti tällä hetkellä ravitsemustieteessä yleinen konsensus juuri punaisen lihan yhteydestä eri terveysongelmiin. Punaisen lihan syönti mahdollistaa muun muassa erilaisia biokemiallisia prosesseja, jotka puolestaan ovat selvästi yhteydessä kasvaneeseen syöpäriskiin. Eli kyse ei ole vain siitä, että joissain tutkimuksissa ei ole huomioitu muita ruokailutottumuksia tai että vähärasvainen punainen liha on saman kategorian alla kuin rasvaiset makkarat. Taustalla siis jyllää ihan oikeita biokemiallisia reaktioita.

Prosessoidut lihat on luokiteltu syöpävaaraöllisiksi, punainen liha todennäköisesti syöpävaaralliseksi.

Todennäköisesti suurin punaisen lihan syöpäriskiä nostava komponentti on ylikuumentaminen, paistaminen mustaksi tai savustaminen ja siitä tulevat PAH yhdisteet.
Hemirauta lisää vapaiden radikaalien määrää, tämä voisi olla toinen.
Lähinnä syöpäriskissä puhutaan suoliston syövistä. Jos liha ei sovi, suoli on tulehtunut, niin älä syö/vähennä.
Punainen liha on edelleen ihan huippukamaa monilta muin osin, protskua, rautaa, seleeniä, B12 vitamiinia jne.
Edelleenkin suositellaan syödä, maks 500g viikossa tosin nöistä edellämainituista syistä.
Syökää monipuolisesti.

Kaikki aiheuttaa syöpää. Hengittäminen on kaikkein pahinta ihmiselle. Happi ja siitä syntyvät vapaat radikaalit ja niiden aiheuttamat DNA-vauriot on kaikkien syöpien perussyy.

Viimeksi muokattu:
Mutta mitä oon noiden päättävien elimien suhmurointia nähnyt, mua ei YHTÄÄN yllättäisi että suosituksia sorvattaisiin hieman myötäilemään elintarviketeollisuuden bisneksiä. Ei yhtään.

Salamurhia en kyllä ajatellut edes villeimmissä kuvitelmissani :barefoot: Kohtalaisen aggressiivis-sävyinen kannanotto muutenkin..Mikael, oletko se sinä?

Miksi niitä suosituksia sorvattaisiin juuri margariinin eikä voin hyväksi? Ja miksei meijeriyhtiöt paljasta tätä heidän bisnestään vahingoittavaa rikollisuutta?

En ole nimeltäni Mikael vaan Antti.

Kyllä sais enemmän olla Utilla auktoriteettia, että ihmiset uskoisivat. Ihmiset olisivat paljo terveempiä niin bodarit kuin normi kansakin.

Ei auktoriteettia ilman karismaa. Tuli paljon kateltua joskus Utin höpinöitä ja paljonhan niissä on asiaa, jossain vaiheessa alko tökkimään ja jutut kuullostaa hivenen psykoottiselta pärinältä, lisäks alkanut ärsyttää miten joku viittii omistaa koko elämänsä noin suppealle alueelle ja kun ei tuo edes johda enää mihinkään. Lisäksi iso miinus päälle puhumisesta, ja kyvystä kuunnella muita, muiden pointteihin vastataan yhdellä sanalla ja taas vartti pärinää. Ravinteisiin liittyvät jutut kannattaa suodattaa, sieltä haisee taitava piilomarkkinointi. Esim se bcaa eaa keskustelu. Ihan sama mitä vedätte mut ostakaa se fastilta.

Siinä vähän negaa itse jumalasta.

[QUOTE="mikasa90, post: 5381585, member: 34572
- Hiv ja aids eri asioita.[/QUOTE]

Itse en tuota tarinointia ole kuunnellut, mutta kommenteissa tuo pisti silmään. Mitähän harhaoppista tuossa lausumassa on?

Miksi niitä suosituksia sorvattaisiin juuri margariinin eikä voin hyväksi? Ja miksei meijeriyhtiöt paljasta tätä heidän bisnestään vahingoittavaa rikollisuutta?

En ole nimeltäni Mikael vaan Antti.

Noo, jos lähdetään siitä oletuksesta että suosituksia sorvattaisiin margariinin hyväksi, se tehtäisiin varmaan sen takia että margariinista saataisiin isommat katteet kuin vaikka voista :) mutta en ole perehtynyt tuotantokuluihin saatikka tuloksiin, vaikka ne mahdollisesti jo tähän ketjuun on laitettukin. Toivotaan että tuote on nykyisellään(kin?) oikeasti terveellinen rasvanlähde eikä ole kuluttajaa kusetettu :love:

Mua margariinin terveellisyys tai epäterveellisyys ei juuri kosketa kun käytän niin vähän levitteitä. Veikkaan että olen viimeisen 10 vuoden aikana ostanut 0-1 kpl margariini-rasioita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom