CBB Utti Hulkki Hietala

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Treniblogissa on tosta enemmän juttua ja ei mitään loukkaantumista ole taustalla kuin korkeintaan henkisellä puolella.

Hulkki sanoi:
Volyymiohjelma tosiaan loppui näihin pumppailuihin, ja nyt olisi tarkoituksena ottaa ainakin kuukausi taukoa treeneistä.
Olen aika hyvin psyykannut itseäni kesän (ja tämän volyymiylirasitusohjelman) aikana tätä pitkää taukoa varten, jotta kykenen ylipäätään olemaan treenamatta noin pitkään. Tänä kesänä meikäläisellä tuli täyteen 20 vuotta salitreeniä, ja edellisen kerran olen levännyt yli 2 viikkoa vuonna 1999.

Mielestäni erittäin hyvä päätös Utilta. Jokaisen aktiivisesti +10 vuotta treenanneen pitäisi ottaa kuukausi totaalitaukoa kerran vuodessa. Siinä on vain hyviä puolia. Gainssit ei katoa mihinkään mutta palautumiselle ja kolotuksille tekee ihmeitä.

Ja moni oivaltaa tämän vahingossa, kun treeneihin tulee aidosti riittävä tauko jonkun loukkaantumisen tai taudin myötä. Tai sitten vain loppuu kiinnostus totaalisesti, treenit jäävät muutamaksi vuodeksi, mutta puoli vuotta comebackin jälkeen ollaan kovemmassa iskussa kuin koskaan.

Aika peliliike siis pitää pitkä tauko täysin harkitusti.

Tästähän löytyy aika jännää näyttöäkin. Karkeasti: pitkäkestoinen raskas treeni muuntaa osan tyyppi 2b -soluista kestävyyspainotteisempaan 2a -muotoon. Ei hyvä bodaamiseen. Vasta riittävän pitkä (jopa kuukausia) lepojakso palauttaa alkuperäisen 2b/2a -suhteen ja herkistää näin lihakset uudelleen harjoittelulle. Ja tämä ei tietenkään vielä huomioi tukikudosten ja nivelten, saati henkisten resurssien palautumista.

Vei Miken palautteen anto rouvalle vähän huomion viimesen liikkeen kohdalla:)
Tää on nyt netin suurin uutisaihe, salilla kinastelua tyttöystävän kanssa. Voi elämä, stop the press. Naisen kanssa salilla, joka kerta saa menettää melkein hermot.

Uusi artikkelisarja alkaa Utti Hietalalta..
20- vuotta pään seinään hakkaamista osa 1

news_20vuotta1b.jpg

Tuohon artikkeliin liittyen, itse tuhosin omaa kroppaa viinalla, nortilla, huonolla ruualla ja vähäisellä liikunnalla vaikka kuinka ja kauan kunnes sain kipinän tehdä jotain muutakin melko tasan 3 vuotta sitten.
Alkuun tavoitteena oli se sikspäkki ja nyt kolmantena vuonna koitin saada sitä esiin mutta en halunnut jatkaa diettiä pidempään joten jäi karvan päähän, toisaalta nyt ajattelen että teen vuoden taas duunia kovasti ja katsotaan mihin olen ensi vuonna päässyt.

Mielestäni erittäin hyvä päätös Utilta. Jokaisen aktiivisesti +10 vuotta treenanneen pitäisi ottaa kuukausi totaalitaukoa kerran vuodessa. Siinä on vain hyviä puolia. Gainssit ei katoa mihinkään mutta palautumiselle ja kolotuksille tekee ihmeitä.

Tarkoitatko totaalitaukoa kaikesta liikunnasta/urheilusta vai pelkästä punttipuolesta?

Tarkoitatko totaalitaukoa kaikesta liikunnasta/urheilusta vai pelkästä punttipuolesta?

Tarkoitus on saada RASITUKSESTA taukoa, freesausta ja palautumista sekä kaiken kaikkiaan resetoida koko systeemi, niin ei silloin ainakaan mitään kovin kummoista tehdä. Jos elämä on sitä, että istuu kotona ja sitten istuu töissä ja siiinä välissä istuu autossa, niin pakkohan sinne jotain leppoisaa aktiivisuutta on laittaa... mutta jos on fyysinen työ tai omistaa koiran mitä lenkkeilyttää tms. niin kyllä sitten pysyisin ihan vain ja ainoastaan höytyliikunnan varassa.

En ole itse todellakaan niin pitkällä "treeniurallani"(about 4v takana) että tuollainen jaksottaminen olisi ajankohtaista. Mutta ajatuksena mielenkiintoinen tapa lähestyä pohkeitten treenaamista. Osaako joku muuten sanoa bodarin, jolla olisi pohkeet kehittyneet liikaa loppukroppaan nähden? Syntholi pelleilyjä ei lasketa:D

Utti sanoo että aloittelijavaihe on kovinta kasvamisen ja voimistumisen aikaa. Ja että aloittelijavaiheen jälkeen homma hidastuu olennaisesti.
Oon täysin erimieltä, tai ainakin omalla kohdalla se ei mennyt niinkuin Utti sanoo. Syy: suurin osa treenaa aloitteluvuodet päin vittua. Syömiset on mitä sattuu, lihaksiin ei saada kunnollista tuntumaa koska hermotus puuttuu, liikeradat on osittain huonoja ja treeni ei mene kovinkaan helposti sinne minne pitäisi.

Utti sanoo että aloittelijavaihe on kovinta kasvamisen ja voimistumisen aikaa. Ja että aloittelijavaiheen jälkeen homma hidastuu olennaisesti.
Oon täysin erimieltä, tai ainakin omalla kohdalla se ei mennyt niinkuin Utti sanoo. Syy: suurin osa treenaa aloitteluvuodet päin vittua. Syömiset on mitä sattuu, lihaksiin ei saada kunnollista tuntumaa koska hermotus puuttuu, liikeradat on osittain huonoja ja treeni ei mene kovinkaan helposti sinne minne pitäisi.

No kyllä se järkiään on kuitenkin näin tämä asia, niin kuin Utti sen sanoo. Varsinkin nykyään kun kaikki tieto kannetaan harrastelijalle "hopea astialla", eli tietoa treenistä, ravinnosta yms. löytyy netistä vaikka kuinka paljon. Jos sen vertaa ei viitsi nähdä vaivaa löytääkseen infoa, niin se on sitten oma häpeä. Varsinkin jos punttitreenit aloittaa nuorena esim. 16-18 vuotiaana, niin siinä iässä kehitystä tapahtuu joutuin, ja niitä parhaita vuosia jatkuu vielä pitkään.

On se kova, jos kuukauden tauon vetää. Mitähän mahtaa tehdä? Jotenkin vaikea kuvitella Hulkkia jossain leffassa tai bissellä :D

Annan kaks viikkoa tälle yritykselle, sen jälkeen ei pälli kestä ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom