CBB Utti Hulkki Hietala

Pari erinomaista huomiota/muistutusta Utilta tuossa, eli miten loppupeleissä ainoastaan se kuinka kovan lihasjännityksen saat aikaan lihaksessa merkitsee, eikä se ajoneuvo jolla se saavutetaan, ja toinen tuo, miten tärkeää on se, että joka treenissä sulla on kuva miksi teet mitäkin harjoitetta, eli mitä haluat kehittää ja miksi vrt. teet asioita koska ohjelmassa lukee ja sulla ei oikeestaan oo käsitystä mitä tarkoitusta varten teet sen pl. koska se on ohjelmassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pari erinomaista huomiota/muistutusta Utilta tuossa, eli miten loppupeleissä ainoastaan se kuinka kovan lihasjännityksen saat aikaan lihaksessa merkitsee, eikä se ajoneuvo jolla se saavutetaan, ja toinen tuo, miten tärkeää on se, että joka treenissä sulla on kuva miksi teet mitäkin harjoitetta, eli mitä haluat kehittää ja miksi vrt. teet asioita koska ohjelmassa lukee ja sulla ei oikeestaan oo käsitystä mitä tarkoitusta varten teet sen pl. koska se on ohjelmassa.

En lähde ottamaan sen enempää kantaa iänikuiseen väittelyyn voimaryskääminen vs tuntumahomostelu, mutta itse kokenut paaaaljon kovemmat lihasjännitykset voimaillessa suuremmilla kuormilla kuin pumppaillen ja erilaisilla erikoistekniikoilla. Ja kokemusta tuosta tuntumajumpasta ihan riittävästi, että omalla kohdalla ei mihinkään.

Kyllähän noilla pumppailuilla ja kikkailuilla hapoille sai ja jännityksen kramppiin asti, ja niin saa vaikka jännittelis ihan ilman kuormaakin.

En lähde ottamaan sen enempää kantaa iänikuiseen väittelyyn voimaryskääminen vs tuntumahomostelu, mutta itse kokenut paaaaljon kovemmat lihasjännitykset voimaillessa suuremmilla kuormilla kuin pumppaillen ja erilaisilla erikoistekniikoilla. Ja kokemusta tuosta tuntumajumpasta ihan riittävästi, että omalla kohdalla ei mihinkään.

Kyllähän noilla pumppailuilla ja kikkailuilla hapoille sai ja jännityksen kramppiin asti, ja niin saa vaikka jännittelis ihan ilman kuormaakin.

Juu kyllä ihan varmasti. Tarkoitin sitä, että saadessasi sen lihaksen ns. high fatigue-tilaan , tapa jolla sen sait aikaan on siinä mielessä irrelevantti. Se paremman lihastension kehitys on myös taito itsessään, joka myös pitää oppia, ja sen voi aina oppia myös paremmin.

Kannattaa muistaa, että tuntumahomosteluakaan ei tarvitse tehdä pienillä painoilla jos on voimaa homostella niillä isoilla painoilla eikä vippailla ja tempoa niitä milloin mitenkin.

Esimerkkinä Dallas McCarver, kato sen videoita niin näet, että se ''homostelu'' onnistuu esim. viidelläkin levvyllä penkissä jos on voimaa.

Kiinnitin huomiota näkemykseen, että tasasykkeinen aerobinen harjoittelu ei nostaisi kulutusta muuta kuin harjoituksen ajaksi. Harmi etten ollenkaan muista lähdettä, mutta olen jäänyt siihen käsitykseen että kehon korkeampi lämpötila treenin jälkeen kestää sen hetken myös peruskestävyysharjoittelun jälkeen, ja maalaisjärjellä kuvittelisin, että keho tekee korjauksia ja parannuksia myös kestävyyttä ajatellen, vaikkapa rakentaa hiusverisuonia hapen kuljetuksen parantamiseksi? Voihan se olla että minulla on vanhentunutta tietoa tai huono lähde.

Pieni juttu muille, iso minulle:
"Dieetin alkaessa pudotetaan yleensä muutama sata kaloria pois, että päästään sopivasti miinukselle. "
Eihän kilometreistäkään puhuta metreinä...

Älä nyt vittu oikeasti jaksa...

Kilokalori on syystä kilokalori. Kalori on niin pieni. ;)

Arvaan kyllä että useimpia ei häiritse, kun hömppäjutuissa lähes poikkeuksetta kirjoitetaan uudella matematiikalla, ja porukka sitten tottuu tuohon. Harmi jos tyyli leviää myös asiallisempiin kirjoituksiin.

Kilokalori on syystä kilokalori. Kalori on niin pieni. ;)

Arvaan kyllä että useimpia ei häiritse, kun hömppäjutuissa lähes poikkeuksetta kirjoitetaan uudella matematiikalla, ja porukka sitten tottuu tuohon. Harmi jos tyyli leviää myös asiallisempiin kirjoituksiin.

Utti on tarkoituksella tehnyt noista artikkeleista kansantajuisia ja kilokalorit ovat arkikielessä kaloreita.

Utti on tarkoituksella tehnyt noista artikkeleista kansantajuisia ja kilokalorit ovat arkikielessä kaloreita.

Utti kun muutenkin tykkää käyttää paljon englannin kielen ilmaisuja, niin saattoi hyvinkin puhua Caloreista eikä niinkään caloreista ;)

Jos näin on, niin sitten minun täytyy vain hyväksyä että kieli on muuttunut. Minä olen niin vanha, etten edes osaisi sanoa kalori. Kilokalori on minulle yhtä luontevasti puhekieltä kuin kilogramma, jonka lyhentäisin kiloksi, mutta en grammaksi.

Kiinnitin huomiota näkemykseen, että tasasykkeinen aerobinen harjoittelu ei nostaisi kulutusta muuta kuin harjoituksen ajaksi. Harmi etten ollenkaan muista lähdettä, mutta olen jäänyt siihen käsitykseen että kehon korkeampi lämpötila treenin jälkeen kestää sen hetken myös peruskestävyysharjoittelun jälkeen, ja maalaisjärjellä kuvittelisin, että keho tekee korjauksia ja parannuksia myös kestävyyttä ajatellen, vaikkapa rakentaa hiusverisuonia hapen kuljetuksen parantamiseksi? Voihan se olla että minulla on vanhentunutta tietoa tai huono lähde.

Kyllä tasasykkeinen harjoittelu nostaa myös harjoituksen jälkeistä kulutusta:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21311363

Harjoituksen pitää vain olla riittävän voimakasta, että se aiheuttaa epoc-efektin.

Jos näin on, niin sitten minun täytyy vain hyväksyä että kieli on muuttunut. Minä olen niin vanha, etten edes osaisi sanoa kalori. Kilokalori on minulle yhtä luontevasti puhekieltä kuin kilogramma, jonka lyhentäisin kiloksi, mutta en grammaksi.

Ei sillä ilmaisulla siis kauheasti merkitystä kunhan kaikki ovat vain samalla sivulla.

Kyllä tasasykkeinen harjoittelu nostaa myös harjoituksen jälkeistä kulutusta:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21311363

Harjoituksen pitää vain olla riittävän voimakasta, että se aiheuttaa epoc-efektin.

Kiitos. Muistikuvissani oli kuvaaja missä verrattiin pitkäkestoista pk-sykkeellä juoksemista lihaskuntoharjoitteluun... Mutta tältä "joku kuvaaja jostain tutkimuksesta" -pohjalta en kehtaa sanoa enää mitään. :D

Ei sillä ilmaisulla siis kauheasti merkitystä kunhan kaikki ovat vain samalla sivulla.

Minun pitää vain työstää tätä ja päästä samalle sivulle muiden kanssa, ettei tuo joka kerta osu silmään ja vie kaikkea huomiota itse asiasta samaan tyyliin kuin esim. sanoman merkitystä muuttavat yhdyssanavirheet. :p

1. Kuten joku tuossa olikin huomannut, pyrin kirjoittamaan nämä artikkelit melko kansantajuisesti, eikä käytännössä kukaan ole puhunut kilokaloreista varmaan 10 vuoteen. Puhekielessä kilokalori = kalori, ja sitä ilmaisua käytän aina itsekin.

2. Artikkelissa tasasykkeisellä aerobisella viittasin siihen tyypilliseen rasvanpolttodieetillä tehtävään tasasykeaerobiseen, eli kävelyyn (ja vastaavatehoiseen matalasykkeiseen suorittamiseen). Matalasykkeinen aerobinen ei pahemmin EPOCia aiheuta, kun taas joku hölkkä tai muu vähän intensiivisempi tasasykeliikunta on jo eri asia. Bodylajien treenaajat (joille nämä tekstit on ensisijaisesti suunnattu) eivät käytännössä koskaan juokse lenkkejä, vaan vaihtoehtoina ovat joko kävely tai sitten oikeasti korkeasykkeiset intervallit.

Muokkasin artikkeliin nyt vähän yksikäsitteisemmät sanamuodot niihin kohtiin, missä tuota epäselvyyttä aiemmin esiintyi.

Viimeksi muokattu:
Oli taas hyvää settiä Jukan ja Utin 3 tunnin höpöttely setti :)
Hiihtolomalla 12 tunnin ajomatka. Tuohon pitäisi saada Utti selittää bodi juttuja matkan ajaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom