Pilkkua nussimalla se ei ole dopingia, mutta käytännössä reseptilääke, joka antaa kiistatonta etua, on kyllä vähän jo dopingia.
Vähän dopingia? Sellaista kategoriaa kuin "vähän" dopingia kun ei antidopingsäännöissä ole olemassa. Jokin joko on tai ei ole dopingia.
Ja tottakai efestä on hyötyä, mutta se hyöty on sallittu harjoituskaudella.
Jos nyt ruvetaan oikeasti epäreilusta edusta puhumaan, voisin luetella ties kuinka monta asiaa joista saan mielestäni aivan valehtelematta epäreilun edun muihin kilpailijoihin verrattuna:
Asun Mayor'sin vieressä, joten voin käydä todella helposti kisadieetillä treenaamassa vaikka kolmekin kertaa päivässä, jne. Saan tästä selkeää etua verrattuna kilpailijaan, joka asuu jossan metsässä kaukana lähimmästä salista.
Minulla on lisäravinnesponsori. Täten lisäravinteiden saantini on kutakuinkin turvattu riippumatta taloudellisesta tilanteestani, ja saan tästä selvää etua verrattuna moneen sellaiseen kilpailijaan, joilla on ehkä tiukka taloudellinen tilanne, eivätkä he täten kykene edes ostamaan kaikkia tarvitsemiaan lisäravinteita.
Olen pienessä Suomen bodyskenessämme kohtalaisen tunnettu. Kuten tuomarointiin liittyvissä keskusteluissa on aiemminkin todettu, auttaa kilpailijan tunnettavuus pääsemään paremmin vertailuihin silloin kun line-up on täynnä tasaväkisiä fysiikoita, mutta suuri osa kilpailijoista on joko uusia nimiä tai muuten vain tuntemattomia. Tämä ei siis ole tuomareiden osalta mikään tietoinen juttu, vaan alitajuisesti isosta line-upista on helpompi hakea tuttuja naamoja ja nimiä vertailuihin.
Minulla on poikkeuksellisen vilkas aineenvaihdunta. Tämä pitkälti geneettinen ominaisuus auttaa meikäläistä pääsemään paremmin kireään kuntoon kuin hitaammalla aineenvaihdunnalla varustettu kilpailija.
Kaikista näistä seikoista on minulle mielestäni selkeää etua muihin kilpailijoihin verrattuna, eikä tämä mielestäni ole tasapuolista tai reilua. Mutta en toisaalta osaa keksiä yhtään asiaa elämässä mikä oikeasti olisi reilua, vaan aina jollakulla on etuasema jossakin mielessä toisiin verrattuna. Vastaavalla tavalla esimerkiksi jollain JWO:lla on luonnostaan pyöreämmän malliset lihakset kuin useimmilla muilla treenaajilla, mutta vaikka tuokaan ei ole "reilua", on se vain elämää.
Totta helvetissä siitä on etua, että saan käsiini esim. yrttiefestackeja, mutta dopingia se ei asiasta kuitenkaan tee. Epäreilua kylläkin, mutta jos epäreilut edut haluttaisiin eliminoida, ei kenelläkään saisi olla parempia lisäravinteita kuin toisilla, kenelläkään ei saisi olla parempaa aineenvaihduntaa kuin toisilla, kukaan ei saisi asua helvetin hyvän salin vieressä, jne. Homma ei vain toimi noin. Säännöt ovat kuitenkin kaikille kilpailijoille samat, ja mielestäni niitä sääntöjä pitäisi myös kaikkien noudattaa.
Kuinka monta tuntia nukut keskimäärin päivässä? Päiväunet ym, laskettaessa mukaan?
About 8-10.
Ei sitä puhdasta lääke-efeä jaella kyllä tosta vain.
Kyllä sitä efeä saa edelleen monessa rasvanpolttolisäravinteessa, stackissa, Sida Cordifolia -tuotteissa, yms.
Hulkki nyt vetäisi oxymetholoniakin jos se vain sattuisi olemaan vaikka tästä eteenpäin 6kk vahingossa sallittujen listalla.
Hohhoijaa mikä väittämä. Tuolla logiikallahan meikäläinen varmaan pistelee huiviin myös DNP:tä (ei kiellettyjen listalla) ja esim. amfetamiinia (ei kielletty harjoituskaudella) kuin pieni sika? Millä perusteella väität Mike tietäväsi mitä minä tekisin niissä ja niissä olosuhteissa?
Ja miksi et väitä tuota samaa jokaiselle muullekin antidopingsääntöjä noudattavalle kilpailijalle? Miksi yhtäkkiä rupeat tekemään (vääriä) väittämiä meikäläisen tekemisistä hypoteettisissa tilanteissa?