Uskallatko vaihtaa työpaikkaa taantuman aikana?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Sinkun verot ovat huomattavasti kovemmat mitä lapsiperheellä, mutta progressio on silti lievempi kuin Suomessa. Sosiaalimaksut ovat kuitenkin kovat Saksassa Suomeen verrattuna, joten kokonaispidätys omasta bruttopalkastani tulisi olemaan yli 50%.


Jees, kiitos tiedosta. Tässä uskossa elinkin että lapsiperheen verotuksella/puolison oleminen kotona säästää veroissa sinkkutalouteen verraten käsittääkseni ihan huomattavastikkin. Suomessa kuitenkin veroissa selviää vaan reippaalla neljällä kympillä :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaihtaako työpaikkaa vai ei. Luvattu diiliä missä palkkaa tulisi 80 000 e /vuosi ja päälle 0-30 000 e bonuksia. Nettona tuosta jäisi käteen 3700-5100 e kuussa bonuksista riippuen (maksimibonus käytännössä mahdoton saavuttaa). Lisäksi omasta kämpästä voisi Suomessa saada jonkinverran vuokratuloja päälle. Duuni olisi Saksassa, ja meinaisi lähtöä Suomesta pysyvästi.

Tämmöisiä asioita ei pitäisi ajatella rahalla vaan sydämellä. Ulkomailla tuntee olonsa aina kuitenkin ulkomaalaiseksi. Olen kohta 3 vuotta Saksassa jo asunut lähetettynä työntekijänä enkä ole tänne täysin kotiutunut. Ajatus että ei voisi ikinä enää lämmittää omaa saunaa kotisuomessa tuntuu lohduttomalta.

Sanoisin, että älä ota vastaan. Muistaakseni tienaat nyt jo oikein hyvin ja itse kyllä tiedän, miltä se tuntuu, kun ei vaan nappaa olla jossakin. Mikset itse asiassa palaisi Suomeen jo nyt, jos kerran hinku olisi? Sä oot jo tarpeeksi kauan ollut Saksassa ja todennut, että etpä taida integroitua. Muutot maksaa helvetillisiä summia henkistä ja sosiaalista pääomaa (voi sitä kyllä tulla paljon lisääkin) ja jos nyt kärvistelet siellä vielä muutaman vuoden, voit löytää itsesi aika vittuuntuneena sitten lähempänä neljääkymppiä.
 
Hyviä pointteja. Voisin jatkaa vielä täälläoloa ihan entiseen malliin vähintään 6kk (ja jopa 2 vuotta) vaikka en ottaisi tuota duunia vastaan.

Joku tuossa tarjouksessa vaan haittaa senverran että taidan jättää sen käyttämättä tältä erää.
 
Kyllä pojille lupaillaan kovia tilejä! Onneksi olkoon niistä. Lopulta kuitenkin taitaa suurimalle osalle ratkaisevampia asioita olla muut tekijät rahan sijasta.

Itse vaihdoin juuri työpaikkaa. Toistaiseksi voimassaolevan sopparin vaihdoin 12kk määräaikaiseen. Hommat eivät paljoa muuttuneet, mutta työkaverit sentään ;). Jotain vaihtelua oli silti pakko saada, koska työnteko ei enää vanhassa firmassa maistunut.
Itselleni on tärkeintä, että työpaikalla viihtyy.
Riskillä tuli nyt pelattua. Saa nähdä harmittaako 12kk päästä :)
 
Alkuperäiseen kysymykseen: Veikkaisin, että jos firmaan HAETAAN uusia työntekijöitä, menee sillä kohtuullisen hyvin ja näinollen tulevaisuus näyttäisi hyvältä. Asiaa korostaa mielestäni lisää myös se, jos tarjolla on suoraan vakituinen sopimus.

No, ei valittettavasti aina. Paljon on myös epärealistisilla suunnitelmilla uusia työntekijöitä palkkaavia yrityksiä. Itse yritän välttää aloittelevia yrityksiä...useimmat tekevät saman virheen arvioidessaan kasvumahdollisuuksiaan

Ja olen vaihtamassa vuodenvaihteessa työnantajaa (suuresta pieneen) ja työskentelymaata, osittain syynä nykyisen vaimon halu muuttaa takaisin kotimaahansa. Riski aina olemassa, mutta myin asunnon Suomesta ja ostin Manilasta halvemman tilalle eli muutama vuosi pärjätään vaikka saisin heti kenkääkin
 
Uskalsin. Tänään kirjoitin uuden työsopimuksen alle ja irtisanouduin vanhasta. 2kk irtisanoutumisaika, joten vähän sumplimista vielä siitä, milloin voin hypätä yli.
 
Pakko, kenkää tuli. Vitutus on melkoinen. No kolme haastattelua on jo sovittuna, mutta silti syö miestä ihan urakalla.

Yt-rumba on sitten niin vitun mukavaa.

Mä en edes tuota ymmärtänyt ennen kuin ekat yt-neukkarit tuli vastaan. Ja nämä ei ole ekat. Taidanpa lähteä reissuun pariksi kolmeksi kuukaudeksi ja sitten vasta aktivoitua oikeasti hakemaan töitä, jos nyt mitään oikeasti mielenkiintoista ei tule vastaan.

Positiivista on se, että pakkoja näyttää olevan mukavasti auki ja vielä haastattelupyyntöjäkin tulee sutaistuilla hakemuksilla. Siitä en sitten tiedä millainen hakemustulva noissa firmoissa mahtaa olla. Onko käytännön mahkuja uusiin paikkoihin ollenkaan.
 
Pakko, kenkää tuli. Vitutus on melkoinen. No kolme haastattelua on jo sovittuna, mutta silti syö miestä ihan urakalla.

Yt-rumba on sitten niin vitun mukavaa.

Mä en edes tuota ymmärtänyt ennen kuin ekat yt-neukkarit tuli vastaan. Ja nämä ei ole ekat. Taidanpa lähteä reissuun pariksi kolmeksi kuukaudeksi ja sitten vasta aktivoitua oikeasti hakemaan töitä, jos nyt mitään oikeasti mielenkiintoista ei tule vastaan.

Positiivista on se, että pakkoja näyttää olevan mukavasti auki ja vielä haastattelupyyntöjäkin tulee sutaistuilla hakemuksilla. Siitä en sitten tiedä millainen hakemustulva noissa firmoissa mahtaa olla. Onko käytännön mahkuja uusiin paikkoihin ollenkaan.

Saanko arvata? Olet nuori mies ja perheetön? Olen huomannut, että yt:n aikana nimenomaan nuoret miehet saavat yleensä lähteä. Muistaakseeni 6000 irtisanottua naista kohtaa oli tämän laman aikana irtisanottu 55 000 miestä.. Syy on osin miesvaltaisissa teollisuudenaloissa. Mutta myös siinä, että ajatellaan nuorten miesten selviävän paremmin työttömyydestä kuin perheellisten, vanhempien tai naisien. Miehillä ei myöskään ole mitään syrjimispykäliä, joiden taakse he voisivat suojautua.

Minullekin kävin niin, että jouduin lähtemään vaikka olin tiimini paras myyjä. Meillä oli alueorganisaatio ja alueeltani irtisanottiin joko minut tai eräs nuori nainen. Kun yt-neuvottelut olivat käynnissä, niin nainen ilmoitti olevansa raskaana. Hän tuli raskaaksi juuri yt:n aikana tai kk:n sisällä siitä. Lain mukaan minun oli silloin lähdettävä, sillä raskaana olevaa ei saa irtisanoa. Irtisanomislappua annettaessa vaan kehuttiin, että olen hyvä työntekijä ja muuta paskaa. Vituttaahan se kun olin kuitenkin tehnyt jo vuosia sille firmalle eniten rahaa. Tarjosivat toista paikkaa toisella puolella Suomea pari kk:n päästä, mutta en ollut enää kiinnostunut.
 
Minullekin kävin niin, että jouduin lähtemään vaikka olin tiimini paras myyjä.

Omien kokemusten mukaan taas YT:t ovat toisaalta tilaisuus päästä eroon lusmuilijoista ja niistä vanhoista työntekijöistä, jotka ovat vuosien mittaan tottuneet olemaan tekemättä mitään. Miksi parempaan tulokseen pyrkivä yritys erottaisi parhaammat työntekijät?

Totta toisaalta tuokin, että nuorten on suhteessa helpompi työllistyä uudestaan.
 
Omien kokemusten mukaan taas YT:t ovat toisaalta tilaisuus päästä eroon lusmuilijoista ja niistä vanhoista työntekijöistä, jotka ovat vuosien mittaan tottuneet olemaan tekemättä mitään. Miksi parempaan tulokseen pyrkivä yritys erottaisi parhaammat työntekijät?

Totta toisaalta tuokin, että nuorten on suhteessa helpompi työllistyä uudestaan.

Kuten jo kerran siinä Yt-neuvottelu threadissa kerroinkin, niin tuo pitää todella hyvin paikkansa.
Esim. isä ukolla oli ihan lista että mistä yt:ssä aloitetaan ja sama lista sitten käänteisessä järjestyksessä kun kutsuttiin takaisin. Eli aina jos pääsee listan ensimmäisinä neuvotteluun niin voisi hieman katsoa peiliin että onko todellakin hyvä duunari.

Juuri itselleni tarjottiin uutta paikkaa, mutta en vaihda. Ei se vaihtamalla parane... ja menettäisin kuitenkin loma ynm edut vuodeksi.
 
Omien kokemusten mukaan taas YT:t ovat toisaalta tilaisuus päästä eroon lusmuilijoista ja niistä vanhoista työntekijöistä, jotka ovat vuosien mittaan tottuneet olemaan tekemättä mitään. Miksi parempaan tulokseen pyrkivä yritys erottaisi parhaammat työntekijät?

Varmasti noin on esim. tehdatyössä, jossa työnkuva on sama vaikkapa 20 ihmisellä. Silloin voidaan irtisanoa sieltä 5 huonointa. Mutta yt-laki on hieman monimutkaisempi, kun kyseessä on erillaisia työnkuvia käsittävä ja erillaisia maatieteellisiä positioita käsittävä organisaatio. Et voi esim. irtisanoa Lapin edustajaa ja siirtää Helsingin edustajaa tekemään sitä duunia sinne, vaikka Lapin edustaja olisi ihan surkea. Yt-laki rinnastaa sen uuden työntekijän palkkaamiseen. Ei voi myöskään irtisanoa toimistoassaria ja siirtää siihen työhön kenttäedustajaa. Sama homma siinäkin. Irtisanomisten tulee kohdistua niihin tehtäviin, joita työn väheneminen koskee. Lisäksi raskaana olevia yms ei saa syrjiä, joten heitä ei saa irtisanoa yt:n aikana, vaikka heidän tehtävänsä lopetettaisiinkin.

Jos kaksi aluetta yhdistetään ja laitetaan vain yksi tyyppi tekemään sitä, niin toisen saa irtisanoa. Ja sama tietty pitää paikkansa muutenkin kahden tai useamman samanlaisen tehtävän suhteen. Se on yt:n idea. Ei yt tarkoita, että firma voisi tehdä hommat ihan miten tahtoo kunhan on hihkaissut että "YT!"..

Periaatteessa siis yt:ssä voi tällaisessa organisaatiossa käydä paska säkä niin firmalle kuin työntekijällekin. Kun yt-alkaa niin pitää olla suunnitelma selvä, että miten työ vähenee ja miten loput työt jaetaan. Sitten vaan käydään ne tyypit läpi joita se yt-koskee ja käydään tapauskohtaisesti homma läpi. Mun tapauksessa se siis oli joko hän tai minä meidän maantieteellisellä alueella, jossa siis oli kaksi ihmistä. Ja sitä naista ei voinut irtisanoa yt-lain mukaan.
 
Varmasti noin on esim. tehdatyössä, jossa työnkuva on sama vaikkapa 20 ihmisellä. Silloin voidaan irtisanoa sieltä 5 huonointa. Mutta yt-laki on hieman monimutkaisempi, kun kyseessä on erillaisia työnkuvia käsittävä ja erillaisia maatieteellisiä positioita käsittävä organisaatio. Et voi esim. irtisanoa Lapin edustajaa ja siirtää Helsingin edustajaa tekemään sitä duunia sinne, vaikka Lapin edustaja olisi ihan surkea. Yt-laki rinnastaa sen uuden työntekijän palkkaamiseen. Ei voi myöskään irtisanoa toimistoassaria ja siirtää siihen työhön kenttäedustajaa. Sama homma siinäkin. Irtisanomisten tulee kohdistua niihin tehtäviin, joita työn väheneminen koskee. Lisäksi raskaana olevia yms ei saa syrjiä, joten heitä ei saa irtisanoa yt:n aikana, vaikka heidän tehtävänsä lopetettaisiinkin.

Jos kaksi aluetta yhdistetään ja laitetaan vain yksi tyyppi tekemään sitä, niin toisen saa irtisanoa. Ja sama tietty pitää paikkansa muutenkin kahden tai useamman samanlaisen tehtävän suhteen. Se on yt:n idea. Ei yt tarkoita, että firma voisi tehdä hommat ihan miten tahtoo kunhan on hihkaissut että "YT!"..

Periaatteessa siis yt:ssä voi tällaisessa organisaatiossa käydä paska säkä niin firmalle kuin työntekijällekin. Kun yt-alkaa niin pitää olla suunnitelma selvä, että miten työ vähenee ja miten loput työt jaetaan. Sitten vaan käydään ne tyypit läpi joita se yt-koskee ja käydään tapauskohtaisesti homma läpi. Mun tapauksessa se siis oli joko hän tai minä meidän maantieteellisellä alueella, jossa siis oli kaksi ihmistä. Ja sitä naista ei voinut irtisanoa yt-lain mukaan.

Joo, varmaan näin, mutta enpä ole ennen kuullut että parhaat myyjät laitetaan pihalle. olen ollut muutamissa YT ssä aikoinaan ja itseasiassa myynti vapautettiin kokonaan YT stä
 
Back
Ylös Bottom