usein kipeä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
treenaan tavanomaisesti 3-5 vko ja sit iskee blenssu tai pieni kuume mikä kestää viikon tai pahimmassa tapauksessa yli.
sit taas sama juttu noin kuukausi treenii ja taas kipee.

tulokset laskee ku sairastaa, sit ku saa kunnon taas päälle tulee taas kipeeks ja homma alkaa alusta, tätä oli jo koko viime talvi ja taas alko syksyllä tää sairastelu.

turhauttaa treenailla ku kahteen vuoteen ei o tapahtunu mitään muutosta paremmasta, päinvastoin hiukan on huonontunut joka lihas/liike.

3x viikossa treenaan, selkä, rinta ja jalat rytmillä.
aerobinen kunto on kyllä aikas huono.

onko muilla ollut jotain vastaavaa???
olisko jotain neuvoja millä pysys paremmin terveenä (vaatteita kyllä käytän ulkona ja sisällä)???

Ittekki olin yhteen aikaan kipeä vähintään joka toinen kuukausi. Ainaki mulla autto, ko pistin ruokailut kuntoon. Eli syön tarpeeksi, syön vähintäänki tarpeeksi heiniä ja lisäksi syön jos jonkinlaista vitamiinisysteemiä (ainaki joku monivitamiini ja c-vitamiini tabletti/pilleri). Lisäksi yritän nukkua riittävästi. Nyt olen ollu kuumeessa kerran viimesen kahen vuen aikana.

Pitäkää niitä keveitä viikkoja niin vähenee sairastelut merkittävästi, ainakin itselläni kävi niin. Itse treenaan 5vkoa kovaa, 1kevyt, mutta jos sulla sairastelu tapahtuu 3-5vkon välein voisit kokeilla 3kovaa,1kevyt.

Ravinto ja lepo lienevät ne tärkeimmät ennaltaehkäisevät keinot. Paljonkos on rasvaprosentti muuten? Itse huomannut ainakin että hieman korkeammalla rasvaprosentilla sairastelu on vähentynyt. Liika on tietenkin liikaa tässäkin ja johtaa päinvastaiseen tulokseen, mutta normaaleilla 10-15 rasvoilla ihmisen vastustuskyky lienee parhaimillaan.

Mniska sanoi:
...
onko muilla ollut jotain vastaavaa???
olisko jotain neuvoja millä pysys paremmin terveenä (vaatteita kyllä käytän ulkona ja sisällä)???

Jees, vaatteita kannattaa käyttää :)

Itsellä n.10krt/v sairastelu loppui kun hoidin venyttelyt paremmin ja pyrin hoitamaan paikalliset tulehdukset pois tehokkaasti.

Näitä tulehduksia mulla aiheuttavat ahtaat poskiontelot ja kynsivallit (!). Eli kaikin keinoin pyrin pitämään nenän ontelot auki, ja kynnet puhtaana mutta ei liian lyhyinä. Kuulostaa uskomattomalta, mutta toimii mulla, en ole sairastanut puoleen vuoteen.

Lepo ja ravinto kuten jo monta on sanonutkin.

Mun kohdalla 1 huonosti nukuttu yö tuntuu heti, seuraavana päivänä flunssainen olo. Hyvät yöunet pelastaa tilanteen, parit huonot unet lisää niin kuumeessa ollaan ja pysytään.

Sama juttu ruuan kanssa, kun syö huonosti (liian vähän) niin taatusti tulee kipeäksi.

Vähän kertaamiseksi menee, mutta ei sitä levon ja ravinnon osuutta voi vähätellä.

Pistäppä se treeniohjelmasi ja esimerkki päivän syömisistä näkyviin mahdollisimman tarkasti, jospa niistä löytyisi heti syy tohon sairasteluun. Muutenkin vähän taustoja ja tietoja elämäntavoista tarvittaisiin.

unta tulee hyvin 8-10h, rasva% taitaa olla jossain 15 kieppeillä.
ruokailu hiukan heittelee, 1 tai 2 päivää viikossa tulee syötyä hiukan heikosti, muuten syön ihan hyvin, syön kuitenkin enemmän iltaisin.
mulla on kyllä allergioita pölyistä jne. ja poskionteloissa tuntuu aina olevan tavaraa.
muutama vuosi sitten ja aiemmin sairastin varmaan kerran kahdessa vuodessa, mutta en silloin myöskään harrastanut tätä "voimailua".

olen koittanut ottaa kevyttä viikkoa silloin tällöin, mutta välillä vähän lipeää ja painot nousee ja puristus kasvaa.
täytyy olla hiukan tarkempi tulevaisuudessa.

kiitos kommenteista.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mniska sanoi:
treenaan tavanomaisesti 3-5 vko ja sit iskee blenssu tai pieni kuume mikä kestää viikon tai pahimmassa tapauksessa yli.
sit taas sama juttu noin kuukausi treenii ja taas kipee.

Varaa aika korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille. Kyseessä voi olla nenän rakennevika joka pitää limakalvoja jatkuvasti turvoksissa. Ja koska sama limakalvo jatkuu nenästä kurkun kautta keuhkoihin asti niin kierre on valmis.

Erikoislääkäri jolla kävin selitti asian niin että jos nenässä ja poskionteloissa on jatkuvasti ylimääräistä limaa se valuu kurkkuun ja altistaa toistuville flunssille. Ääni voi olla usein käheä. Samoin jos vaivaa ei hoideta niin vuosien kuluessa voi kehittyä astma.

Sain reseptin nenäsuihketta ja limakalvojen turvotusta vähentäviä tabletteja varten. Olen kuitenkin toistaiseksi koettanut pärjätä nenähuuhtelukannun avulla. Se toimii niin että poskiontelot huuhdotaan suolavedellä päivittäin. Monet vertaavat tätä hampaiden harjaukseen eli pohjimmiltaan kysymys on myös hygieniasta.

Flunssakierteeseen voi olla monia muitakin syitä kuten täällä mainittu ylikunto. Kannattaa kuitenkin selvittää onko kyseessä em. kaltainen vaiva joka on hoidettavissa. Minulla oli viime vuonna yhteensä 4 flunssaa ja nyt tiedän mistä se johtuu.

treenit menee seuraavasti

ma
jos otan penkin tangolla niin otan vinoa käsipainoilla ja toisinpäin.
penkki tangolla tai käsipainoilla
1x10 70%, 1x8 80%, 1x6 85%, 1x12-15 60%

vinopenkki tangolla tai käsipainoilla
1x10 60%, 1x10 80&, 1x12-15 50%

ojentajat taljassa tai niskantakaa nosto
1x10 50%, 1x10 70%, 1x10 85%

ojentajat vinotangolla (olisko se ranskalaista)
2x10 70%

lopuksi 1x12 dippii omalla painolla

ti/ke

rinnalle veto ja maastanosto
1x6 50%, 1x4 70%, 1-2x 90% nämä siis rinnalleveto prosentit. rinnallevedon yhteydessä teen samoissa sarjoissa 4-8 maastavetoa samoilla painoilla, tietysti.
sitten lopuksi vielä (ei aina) 1x6-10 70-80% maastavetoo (maastaveto prosenteilla, ei nouse rinnalle enää noi painot).

kulmasoutu tai ylätalja rinnalle
1x12 50%, 1x10 60&, 1x10 70&, 1x12-15 50%, ylätaljalla prosentit nousee hiukan 5-10%

hauis tangolla/käsipainoilla
1x10 50&, 1x10 75%, 1x15 60%

leukoja omallapainolla
2x8-10/ 5X5

vipunosto tai ristivetoa ristitaljassa
1x8-10 50%, 1x8-10 75%, 1x12-15 50%

hauis myötäotteella
2x10 70%

to/pe

kyykky tai etukyykky
1x7 50%, 1x6 75&, 1x4-8 85%, 1x12 55%

takareisi koukistukset
1x10 60%, 1x10 80% 1x10 70%

pohjenostot
1x12 50%, 1x10 70%, 1x10 80%, 1x12-20 50%

jossain loppuvaiheessa kevyesti prässiä.

käyn siis ma,ti,to tai ma,ke,pe.

joskus otan selän 1. kerralla viikolla ja penkin 2. kerralla.
vatsoja otan joka kerta yhden kerran alussa lämmitellessä ja jalka päivänä muutama sarja.

joskus jätän jotain liikkeitä pois ja teen muita, esim. niskantakaa punnerruksi teen välillä selkäpäivänä.
ojentaja liikkeitä teen neljää erilaista (en yhdellä kertaa) ja siksi penkkipäivänä en aina noudata juuri noita mainitsemia liikkeitä vaan vaihtelen niitä, mutta nuo ovat käytetyimmät.

protsku - astma on jo, tuli teinivuosien tupakoinnin ansiosta (polttamatta ollut 4 vuotta). ei kovinkaan paha.
(ikää mulla on 23 ja risat. ajattelin kertoo jos se jotain askarruttaa)

täytyypä mennä käymää lekurilla, vasen alaselkä/pakarakin hiukan ruvennut vihlomaan (ei ole loukattu puntil vaan ylirasittu talkoissa viime kesänä ja sen jälkee alko vihloo aina juoksun tai muun liikunnan jälkeen, mutta ei aina, riippuen rasituksesta-kova rasitus=kova kipu)

Mniska sanoi:
mulla on kyllä allergioita pölyistä jne. ja poskionteloissa tuntuu aina olevan tavaraa

Huomasin tuon lauseen vasta nyt ja minusta sinun kannattaisi varata heti aika erikoislääkärille. Flunssakierteistä voi päästä eroon.

Jatkuvasti kipeänä
Tossa ketjussa ollaan joskut pähkäilty samaa ongelmaa ja syyksi ilmeni pitkittynyt infektio. Mutta lukaseppa läpi, sieltä voi hyvinkin jotain löytyä.

ruoka on aika perus kotiruokaa + paljon maitoa (riippuu tietysti mihin sitä vertaa mutta 2 litraa päivässä). suht liha pitoista.
reenin jälkee teen sekotuksen jossa on rahkaa,maitoa,kananmunaa,sokeri,marjoja/kaakaota. se naaman ja ruislepä tai kaks.
sit syön 1-3 lämmintä ateriaa päivässä, ja pyrin syömään 2-4 tunnin välein aina jotain.
lisä ravinteita en käytä paitsi joskus kun hiukan alkaa heikottaa otan c- ja/tai b-vitamiinia.

peruskunto on heikohko kuten tuli jo kerrottua, mutta kesällä yleensä kohentuu kun tulee liikuttua enemmän ulkona.

Mniska sanoi:
ruoka on aika perus kotiruokaa + paljon maitoa (riippuu tietysti mihin sitä vertaa mutta 2 litraa päivässä). suht liha pitoista.
lisä ravinteita en käytä paitsi joskus kun hiukan alkaa heikottaa otan c- ja/tai b-vitamiinia.

peruskunto on heikohko kuten tuli jo kerrottua, mutta kesällä yleensä kohentuu kun tulee liikuttua enemmän ulkona.

Joo, kokeile sitä mitä on jo sanottu: 3 kovaa, kevyt.
Sit c-vitamiina joka päivä 500-1000mg, ei kaada kenenkään taloutta kumoon
:)
Sitten syö (tulisia) mausteita :)
Kerran kokeilin noin kuukauden ajan laitoin puuron sekaan valkosipulia aamuisin :D , niin enpä tullu kipeeksi.
Sitten kun lopetin valkosipulin ottamisen,niin jo tuli flunssaa :) ihme juttu sinänsä, jtn sattumaa ylikunnon kaa???
Mulla on usein kanssa että iskee kevyellä viikolla flunssa :(

nyt on viides viikko terveenä ja toistaseks näyttää hyvältä.
(1. vko kevyt, 2&3. kovaa, 4.kevyt ja nyt 5. kovaa)
ruokailua lisäsin hiukan, aloin ottaa moni- ja c-vitamiinia,
ja sitten kevyt viikko heti kun alko tuntuu heikolta (tossa 3. vko lopussa rupes hiuka heikottaa. sit tuli otettuu viinaa ja nukuin ikkuna auki mut kiitos jollekin ylemmälle etten tullu kipeeks, tuli kyllä kahen päivän rapula ja päätin että viinaan en koske pitkään aikaan. ei se juopottelu oo enää ees hauskaa).

ajattelin hiukan ilmotella mikä juttu tehos ja parhaimmalta vinkiltä tuntui toi kevyen viikon pitäminen (ja varmaan noi vitamiinit).
saas nähdä, kumminkin tän viestin jälkee tulen kipeeks :david:

protsku sanoi:
Olen kuitenkin toistaiseksi koettanut pärjätä nenähuuhtelukannun avulla. Se toimii niin että poskiontelot huuhdotaan suolavedellä päivittäin.

Mistä olet ostanut tuon kannun? En ole missään nähnyt, ja olen harkinnut hankkimista, kun joogaopettajani mukaan se voisi auttaa kaikenlaisiin flunssapöpöihin. Itsellä valuu koko ajan limaa kurkkuun, jee, mutta en halua mitään lääkkeitä alkaa käyttää loppuikääni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom