Urheilun turhat ihmepillerit MOT-dokumentti

Kukaan ei taida olla edes eri mieltä.
On vain aivan uskomatonta väärin ymmärtämistä jatkuvasti.

Heti kun joku kehtaa sanoa, että kaiken tarvittavan VOI saada ruuasta, on MAHDOLLISTA saada, mutta EI VÄLTTÄMÄTÖNTÄ jos ei niin halua...

Niin siitä se sitten lähtee. "ei lisäraviteet ole mitään mömmöjä, ruokaa nekin on, vittu, ettekö tajua"
Tajutaan. Eikä olla vastaan väitetty. No en minä ainakaan.

Se on ihan ok, jos vaikkapa joskus kiireessä haluaa vain juoda jonkun jauhosekotuksen. Saahan sen roheiinin siitäkin, hieno juttu.

Mutta mikä siinä on niin väärin, jos sanoo, että ei se nyt mitenkään pakollista ole, tai tarpeellista, jos ihan oikeasti on ruokavalio niin hienosti kunnossa, että saa kaiken tarvittavan?
Ehdottomasti näin. Tähän vielä sen verran että jos haluaa nauttia ravintoa treenin aikana( hyödyistä en osaa mitään faktaa heitä, jollain on varmaan heittää jotain jargonia puoleen tai toiseen) niin niitä lisäravinteita on paljon helpompi hörppiä kuin napostella kanaa ja riisiä treenin lomassa.

Ja vielä tuo hinta hyötysuhde keskustelu on jotsnkin turha kun sen on melko henkilökohtaista että mikä hyvä hyötysuhde on

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kyllä miken kanssa samoilla linjoilla. Liikaa puututaan siihen minkä nimikkeen alla mikäkin on. Samaa ravintoa kaikki. Kokonaisuus ratkaisee , jos joku käyttää lisäravinteita väärin tai syö turhaan on se oma moka.

Jos ottaa treenin päälle proteiniit heran sijaan kanasta ei se tee herasta turhaa. Sama kun sanoisi että jauheliha in turhaa kun saan kaiken kanasta. Eikä esim vaikka malto ja whey mitenkään häviä hinta keskustelussa jos niitä vertaa ruoasta otettaviin ravinteisiin.
Jos hera tulisi suoraan lehmän utareesta ja sen voisi luokitella ruoaksi olisiko kaikki hyvin.

Mutta eihän se ole sama asia ottaako 40g proteiinia naudanlihasta vai herasta. Ainakin jos sen ajattelee niin että korvaa lihan täysin vaikka heralla, aika varma olen että lihaa syömällä on vuosien päästä paremmassa kunnossa. Ei ole tutkimusta väitteen tueksi mutta näin sanoisi järki.

Kyllä itsekkin käytän monenlaista lisäravinnetta, mutta lähinnä vaan helpottamaan elämää. Aamulla hera on kätevää kun ei ruoka maistu. Nykyään käytössä heraa, hiilaria, kreatiiniä ja välillä jotain eaa tai bcaa juomaa. Joskus jotain nesteytys litkuja. Eihän ne turhia varmasti ole. Paitsi minun käytössä ne on kehitystä ajatellen melko turhia koska kehittyisin paljon paremmin jos vaan reenaisin enemmän ja järkevämmin vaikka jättäisin jauhot pois.

Mä tartuin siihen että sun mielestä vitamiineja ei lueta ravintolisiksi. Mitä ne sitten on?

Mainitset ensin, että ruokavaliosta saa kaiken tarvittavan eikä sen lisäksi tarvitse muuta. Seuraavaksi kerroit että käytössäsi on vitamiini- sekä kalaöljyvalmiste (lue: ravintolisiä).
Menipäs vaikeaksi. Kuuntele nyt tarkkaan. Me keskusteltiin ketjussa aterioiden korvaamisesta heralla, palkkarilla tai vastaavilla. Eli lisäravinteilla joita käytetään aterioiden korvaamiseen. Vitamiinit eivät valitettavasti sovellu tarkoitukseen. Joko tajusit. Vitamiinit ovat ravintolisiä, mutta eivät liity mitenkään keskustelun aiheeseen. Ja kyllä, monipuolisesta ruokavaliosta saa kaiken. Itse olen kalalle ja parille muulle ruualle allerginen. Siksi lisäravinteet tukena. Jos voisin syödä kalaa en minä silloin pillereistä kalaöljyä ottaisi.

Mutta eihän se ole sama asia ottaako 40g proteiinia naudanlihasta vai herasta. Ainakin jos sen ajattelee niin että korvaa lihan täysin vaikka heralla, aika varma olen että lihaa syömällä on vuosien päästä paremmassa kunnossa. Ei ole tutkimusta väitteen tueksi mutta näin sanoisi järki.

Kyllä itsekkin käytän monenlaista lisäravinnetta, mutta lähinnä vaan helpottamaan elämää. Aamulla hera on kätevää kun ei ruoka maistu. Nykyään käytössä heraa, hiilaria, kreatiiniä ja välillä jotain eaa tai bcaa juomaa. Joskus jotain nesteytys litkuja. Eihän ne turhia varmasti ole. Paitsi minun käytössä ne on kehitystä ajatellen melko turhia koska kehittyisin paljon paremmin jos vaan reenaisin enemmän ja järkevämmin vaikka jättäisin jauhot pois.
No esim lihaa ja heraa ei voi asettaa samalle viivalle koska niiden makrojakauma ei ole sama. Jos taas on kaksi henkilöä joista makrojakauma on tismalleen sama ja toinen syö pelkkää ruokaa ja toisella on esim intra sekä palkkari käytössä. Näkisin että lopputtulos ei ole ainekaan huonompi vuosien päästä.

Samat makrot=sama tulos. Jos taas esim intrana nautittu hiilari on tuonut vaikka 5% treenitehoa lisää ei tulos enää vuosien päästä olekkaan sama.

Jos ottaa treenin päälle proteiniit heran sijaan kanasta ei se tee herasta turhaa. Sama kun sanoisi että jauheliha in turhaa kun saan kaiken kanasta.
Kyllä se tekee herasta turhan siinä hetkessä, kun tarvittava proteiini on jo otettu kanasta. Ja jauheliha on silloin aivan yhtä turhaa. Siitähän tässä on ollut kyse: Lisäravinteita ei tarvita jos kaiken tarvittavan saa ruoasta. Jos ei saa, niin sitten tarvitaan. Ihan helvetin yksinkertaista. Aika harva varmaan on sitä mieltä, että lisäravinteet on jo lähtökohtaisesti turhia eikä niitä ikinä tarvita, mutta joillakin on hirveä hinku ymmärtää asia niin, että saa taas olla eri mieltä jonkun kanssa.

No esim lihaa ja heraa ei voi asettaa samalle viivalle koska niiden makrojakauma ei ole sama. Jos taas on kaksi henkilöä joista makrojakauma on tismalleen sama ja toinen syö pelkkää ruokaa ja toisella on esim intra sekä palkkari käytössä. Näkisin että lopputtulos ei ole ainekaan huonompi vuosien päästä.

Samat makrot=sama tulos. Jos taas esim intrana nautittu hiilari on tuonut vaikka 5% treenitehoa lisää ei tulos enää vuosien päästä olekkaan sama.

No protskulähteitä molemmat.. Kyllä lihassa on kaikkea muutakin sen proteiinin lisäksi mikä on ihmiselle tärkeää. Myös imetyy aivan erinlailla. Vedät pihviä niin ei sinun verensokeri pomppaa kattoon ja tule samanlaista heikotusta hetken päästä kuin vaikka heralla.. Heraa syömällä luultavasti tulisi enempi jotain puutostiloja? Kukaan tuskin pelkällä heralla elää niin eihän sillä käytännössä merkitystä ole.

Se, mitä kai porukka vastustaa, on juuri tuo samat makrot = sama tulos -ajattelu. Lisäravinteiden ongelmat alkaa tasan siitä, että tuijotetaan vaan makroja ja korvataan monipuolinen ruoka näennäisesti vastaavalla, helpommalla vaihtoehdolla. Lihassa on täysin eri kertaluokkien määrät rautaa, sinkkiä, b-vitamiineja sun muuta, mitä herassa. Eikä edes vitamiinien syöminen ole järkevää, jos niillä kierretään monipuolinen ruokavalio. Ruuassa vielä makrojen, vitamiinien ja kivennäisaineidein lisäksi tuhansia muitakin bioaktiivisia yhdisteitä. Olen itsekin elänyt "makrot kasaan ja vitamiinipilleri päälle" -elämää enkä siihen ikinä enää palaa kun olen kokenut monipuolisen ruokavalion hyödyt. Ja lopuksi: Käytän lisäravinteita silloin, kuin vaihtoehtona ei ole ruoka vaan "ei mitään syötävää". Aina kun on oikeaan, monipuoliseen, ruokaan mahdollisuus, valitsen sen.

Koetko kaiken tuon olleen parin tonnin arvoista..?
Entä jos parilla tonnilla olisitkin syönyt enemmän lihaa ja kalaa? Näin esimerkkinä siis vain.

Enkä minäkään mikään lisäravinnevastustaja ole. Käytössä on D-vitamiini, sinkki, magnesium. Vähän kuin varmuuden vuoksi ainakin.
Kreatiinia joskus käytin. Pieni hyöty, mutta ei huvita maksaa siitä että penkissä saa pari toistoa enemmän.
Heraa ja maltoa meni joskus myös. Ei vain ollut hintansa arvoista itselleni. Samalla rahalla saa aika monta kananmunaa.

Jännityksellä odotan, miten tämäkin kirjotus väännetään solmuun.
Normaalisti en keskustelisi Saatanan kanssa, mutta nyt voin tehdä poikkeuksen.
En ymmärrä miten ei Hera tai Malto ole hintansa arvoista, mutta kananmunat on.
Malto on kuitenkin halvimpia hiilarinlähteitä, mitä mieleen tulee.
Maltoa saa 2e/kilo ja sisältää hiilaria 95-99%.
Heraproteiinia ostan 10e/kilo. Sisältään 80% proteiinia.

Otetaan hintaesimerkki jossa tulisi syödä 100g proteiinia eri lähteistä:
Heraproteiini: 1,25e/100g
Kananmuna: 1,4e/100g (laskettu 1e/10kpl)
Makaroni: 0,37e/100g (laskettu 0.2e/400g)
Maitorahka (milbona): 1,8e/100g (laskettu 0,9e/500g)
Paistijauhelija: 5e/100g (laskettu 10e/kilo)

Heraproteiini on siis todella halpa proteiinin lähde.

Mitenkäs hiilarinlähde hinta per 1000g:
Malto: 2e
Osmolite: 4,5e
Makaroni: 0,75e
Banaani: n.6e (laskettu 1e/kilo)
Kaurahiutale: 2,5e (laskettu 0,75e/ kilo)

Jos on varaa syödä kananmunia ja banaaneja, ei pitäisi olla rahasta kiinni Heran ja Malton litkiminen.
Eri asia tietysti ostaa jotain markettien ylihintaisia lisäravinteita.

Jos on varaa syödä kananmunia ja banaaneja, ei pitäisi olla rahasta kiinni Heran ja Malton litkiminen.
Kananmuna ja banaani ovat täysin eri asia kuin hera ja malto. Ensiksi mainitut sisältävät lähes kaikkia vitamiineja sekä mineraaleja ja muita terveydelle välttämättömiä aineita. Malto on pelkkää nopeaa hiilaria. Ja hera pelkkää protskua. Muu ravintoarvo nolla. Jos haluaa rahalleen eniten vastinetta ruoka voittaa aina lisäravinteet.
Kyllä se tekee herasta turhan siinä hetkessä, kun tarvittava proteiini on jo otettu kanasta
Tämäpä juuri. Jos protskut on jo saatu ruuasta hera on täysin turha. Liha taas ei ole turha vaikka olet syönyt kilon heraa päivässä. Lihasta saa paljon muutakin kuin protskua. Ruoka on välttämätöntä käytti lisäravinteita kuinka paljon tahansa. Lisäravinteilla paikataan vain pieniä osia ruokavaliosta.

Normaalisti en keskustelisi Saatanan kanssa, mutta nyt voin tehdä poikkeuksen.
En ymmärrä miten ei Hera tai Malto ole hintansa arvoista, mutta kananmunat on.
Malto on kuitenkin halvimpia hiilarinlähteitä, mitä mieleen tulee.
Maltoa saa 2e/kilo ja sisältää hiilaria 95-99%.
Heraproteiinia ostan 10e/kilo. Sisältään 80% proteiinia.

Otetaan hintaesimerkki jossa tulisi syödä 100g proteiinia eri lähteistä:
Heraproteiini: 1,25e/100g
Kananmuna: 1,4e/100g (laskettu 1e/10kpl)
Makaroni: 0,37e/100g (laskettu 0.2e/400g)
Maitorahka (milbona): 1,8e/100g (laskettu 0,9e/500g)
Paistijauhelija: 5e/100g (laskettu 10e/kilo)

Heraproteiini on siis todella halpa proteiinin lähde.

Mitenkäs hiilarinlähde hinta per 1000g:
Malto: 2e
Osmolite: 4,5e
Makaroni: 0,75e
Banaani: n.6e (laskettu 1e/kilo)
Kaurahiutale: 2,5e (laskettu 0,75e/ kilo)

Eri asia tietysti ostaa jotain markettien ylihintaisia lisäravinteita.
Tuossa jo aiemmin muut ovat vastanneet puolestani, lainaan kenkäkauppiaan vastauksen tähän, kun en jaksa samaa kirjottaa uudestaan:
Se, mitä kai porukka vastustaa, on juuri tuo samat makrot = sama tulos -ajattelu. Lisäravinteiden ongelmat alkaa tasan siitä, että tuijotetaan vaan makroja ja korvataan monipuolinen ruoka näennäisesti vastaavalla, helpommalla vaihtoehdolla. Lihassa on täysin eri kertaluokkien määrät rautaa, sinkkiä, b-vitamiineja sun muuta, mitä herassa. Eikä edes vitamiinien syöminen ole järkevää, jos niillä kierretään monipuolinen ruokavalio. Ruuassa vielä makrojen, vitamiinien ja kivennäisaineidein lisäksi tuhansia muitakin bioaktiivisia yhdisteitä. Olen itsekin elänyt "makrot kasaan ja vitamiinipilleri päälle" -elämää enkä siihen ikinä enää palaa kun olen kokenut monipuolisen ruokavalion hyödyt. Ja lopuksi: Käytän lisäravinteita silloin, kuin vaihtoehtona ei ole ruoka vaan "ei mitään syötävää". Aina kun on oikeaan, monipuoliseen, ruokaan mahdollisuus, valitsen sen.

Mieti nyt vaikka maltoa tai jotakin dextroa, ja vertaa sitä kaurapuuroon tai banaaniin. Aika heeeelvetin massiivinen ero.
Se malto voi olla ihan hyödyllinen vaikkapa pitkässä treenissä, ollen samalla osa päivän hiilareita.
Mutta ei se kyllä aamun kaurapuuroa korvaa sitten mitenkään. Ei tästä varmaan tarvitse edes väitellä....Toivottavasti.

Kyllä se tekee herasta turhan siinä hetkessä, kun tarvittava proteiini on jo otettu kanasta. Ja jauheliha on silloin aivan yhtä turhaa. Siitähän tässä on ollut kyse: Lisäravinteita ei tarvita jos kaiken tarvittavan saa ruoasta. Jos ei saa, niin sitten tarvitaan. Ihan helvetin yksinkertaista. Aika harva varmaan on sitä mieltä, että lisäravinteet on jo lähtökohtaisesti turhia eikä niitä ikinä tarvita, mutta joillakin on hirveä hinku ymmärtää asia niin, että saa taas olla eri mieltä jonkun kanssa.
Tarkoitin nimen omaan että se ei tee lisäravinteiden olemassaoloa turhaksi, niinkuin se ei tee lihaakaan. Jossain hetkessä on parempi syödä liha , jossain hetkessä kana ja toisessa taas hera. Olkoon vaikka valintakriteerinä maku tai nopeus. Ei yhtä tarvitse sulkea pois koska se on nimeltään lisäravinne
No protskulähteitä molemmat.. Kyllä lihassa on kaikkea muutakin sen proteiinin lisäksi mikä on ihmiselle tärkeää. Myös imetyy aivan erinlailla. Vedät pihviä niin ei sinun verensokeri pomppaa kattoon ja tule samanlaista heikotusta hetken päästä kuin vaikka heralla.. Heraa syömällä luultavasti tulisi enempi jotain puutostiloja? Kukaan tuskin pelkällä heralla elää niin eihän sillä käytännössä merkitystä ole.
En oikeen saanu kiinni tästä sun punasesta langasta, enkö mä just sanonu että niitä ei voi vertailla koska liha sisältää muutankin. Tästä syystä aivan varmasti tulee puutostiloja jos pelkää heraa syö. Jos joku on näin idiootti niin sillehän ei mitään voi , eikä tällätavalla edes lisäravinnevslmistajat tuotteitaan markkinoi.

Koko terveelisen ruokavalio kulmakivistä on monipiolisuus, siinä kokonaisuudessa ne lisäravinteet voi ihan hyvin olla mukana. Enkä keksi syitä että miksi ei.

Siivusin jo tätä tossa edellisessä viestissäni, mutta siis jos joku on niin saatanan tyhmä että korvaa terveellisen ruokavalion LISÄravinteilla niin ei se tee näistä lisäravinteista turhia. Eihän näitä tuotteita edes itse valmistajat markkinoi näin käyttämään.

Itse näin asian näin että pääpaino pitää olla monipuolisessa ruoassa ja varsikin jos sitä menee sen normaalin suositusten verran. Niin aivan sama jos tähän päälle haaliii osan ravinnosta lisäravinteilla, ne kun nyt sattuu olemaan siihen käteviä.

Siivusin jo tätä tossa edellisessä viestissäni, mutta siis jos joku on niin saatanan tyhmä että korvaa terveellisen ruokavalion LISÄravinteilla niin ei se tee näistä lisäravinteista turhia. Eihän näitä tuotteita edes itse valmistajat markkinoi näin käyttämään.

Itse näin asian näin että pääpaino pitää olla monipuolisessa ruoassa ja varsikin jos sitä menee sen normaalin suositusten verran. Niin aivan sama jos tähän päälle haaliii osan ravinnosta lisäravinteilla, ne kun nyt sattuu olemaan siihen käteviä.
Juurihan täällä on jankutettu miten kanakin on turhaa sen jälkeen kun ottaa heraa. Ja verrattu heran hintaa kananmunien hintaan.

Vaikea käsittää miten joku ei pysty syömään oikeaa ruokaa riittävästi. Tai kun ei pysty, puolustelee valintojaan jollain kuvitelluilla terveysnäkökulmilla. Kyllähän porukka vetää bulkilla jäätelöä sun muuta mutta ei sitä voi millään terveysjutuilla perustella.

Juurihan täällä on jankutettu miten kanakin on turhaa sen jälkeen kun ottaa heraa. Ja verrattu heran hintaa kananmunien hintaan.

Vaikea käsittää miten joku ei pysty syömään oikeaa ruokaa riittävästi. Tai kun ei pysty, puolustelee valintojaan jollain kuvitelluilla terveysnäkökulmilla. Kyllähän porukka vetää bulkilla jäätelöä sun muuta mutta ei sitä voi millään terveysjutuilla perustella.
Toivottavasti joku sai tästä sun postauksesta puristettua jotain sisältöä aivoilleen pilkottavaksi.

Oma kapasiteetti ei tähän valitettavasti yltänyt.

90luvulla maltoa oli yleisesti tapana ottaa palkkarissa js muuten.
Seurauksena ei ollut isommat lihakset vaan läskiä ja posket pullotti jengillä.
Ei mitään järkeä mutta sillon ei ollut nettiä niin bodauslehdessä tuli ohjeet.
Muistaakseni palkkariin pari desii maltoa ja desi prostskua jne.
Tän tyyppistä ja ohjeiden tekijöillä usein omaa lisäravinnebisnestä..

Ysärin ohjeiden aiheuttamasta rasvasolujen hyperplasiasta ja bodyfat setpointin noususta kärsin minä ja miljoonat muut vielä 20-30 vuotta myöhemmin. Bulkkaus lähinnä oli sen aiheuttaja. Maltoa hyödynnettiin kyllä reilusti.

Tulihan sitä maltoa litkittyä ysärillä. Niitä 25kg säkkejä. Maha kasvo super nopeaan ja kokoajan oli olo kuin ylensyöneellä sialla. Parhaimmillaan otin joka aterian jälkeen 100g. En ole sen jälkeen maltoon koskenut. Tosin gaineria olen pari pussia syönyt. En oikein digannut. Nostaa verensokerit turhan nopeaan ylös. Palkkarina ok mutta muuten ei tuntunut hyvältä. Hiilarin tuntuu sopivan itselle paremmin ruuasta otettuna. Kaurahiutaleet, ruisleipä ja banaanit. Vatsa tykkää.

Juu... se maltobulkkaus oli bad idea mutta silloin mentiin (virheellisen) low-fat -mantran mukaisesti. :) Tämä mantra sai muuten alkunsa siitä, kun sokeriteollisuus palkkasi kolme Harvardin "ravitsemustieteen" proffaa työstämään rasvavastaista propagandaa. Keissi on hyvin dokumentoitu tieteellisessä kirjallisuudessa; ks. esim.

Tulihan sitä maltoa litkittyä ysärillä. Niitä 25kg säkkejä. Maha kasvo super nopeaan ja kokoajan oli olo kuin ylensyöneellä sialla. Parhaimmillaan otin joka aterian jälkeen 100g. En ole sen jälkeen maltoon koskenut. Tosin gaineria olen pari pussia syönyt. En oikein digannut. Nostaa verensokerit turhan nopeaan ylös. Palkkarina ok mutta muuten ei tuntunut hyvältä. Hiilarin tuntuu sopivan itselle paremmin ruuasta otettuna. Kaurahiutaleet, ruisleipä ja banaanit. Vatsa tykkää.

Itse otin ennen välillä palkkarina Anabolic Overdosen;
120g heraa
250g maltoa

Oli sellainen valmisjuomakin salien kylmäkaapeissa kuin ABB Extreme XXL
50g protskua
220g hiilaria
1090 kcal

Toisaalta 400g karkkipussi menee helposti kerrallaan ja siitä saa 340-360g hiilaria.

Viimeksi muokattu:
Puuttumatta ite dokkariin... Kaveri osti 25kg säkin maltoa. Soitteli sit pian taas kauppaan, että saisko semmosen säkin ja kauppa kysy, eikö ollu eka tullu perille? Tuli joo, mutta söin kaiken jo... Laji triathlon huipputasolla ja eipä siihen kroppaan kauheesti mitään ylimäärästä kertyny :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom